
Η διεθνής ναυτιλία παραμένει προσηλωμένη στον στόχο της απανθρακοποίησης και αναζητά νέους βελτιωμένους τρόπους προσαρμογής της. Στο πλαίσιο αυτό το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) κατέθεσε στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) σε συνεργασία με το νηολόγιο της Λιβερίας, μια νέα επικαιροποιημένη ολοκληρωμένη πρόταση για την δημιουργία ενός μηχανισμού τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, κόστους 10 δισ. δολ. ετησίως.
Πρόκειται για μία πρόταση θα επιβραβεύει όσα πλοία θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν νέα εναλλακτικά καύσιμα μηδενικών εκπομπών ρύπων, που ενισχύσει τη χρηματοδότηση της έρευνας για τα καύσιμα αυτά και στηρίζει ταυτόχρονα αναπτυσσόμενες οικονομίες που θα πλήττονται από την πράσινη μετάβαση.
Ναυτιλία: Το σύστημα εμπορίας ρύπων αφορά μόνο το 7% των εκπομπών του κλάδου
Ο μηχανισμός «χρηματοδότησης και ανταμοιβής» (Feebate), προβλέπει μία υποχρεωτική κατ’ αποκοπήν συνεισφορά από το πλοίο, ανά τόνο ισοδύναμου CO2 (CO2e) που εκπέμπει, σε ένα «Ταμείο Ναυτιλίας Μηδενικών Εκπομπών” (ZESF) και το οποίο θα το διαχειρίζεται ο ΙΜΟ, έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η ομοιόμορφη και αποτελεσματική εφαρμογή από όλη τη ναυτιλία.
Καύσιμα μηδενικών εκπομπών
Για να μειωθεί η διαφορά κόστους μεταξύ των καυσίμων μηδενικών και σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και του συμβατικού μαζούτ που χρησιμοποιεί σήμερα η ναυτιλία και για να δοθούν κίνητρα για την ταχύτερη παραγωγή και υιοθέτησή των νέων εναλλακτικών καυσίμων, το προτεινόμενο ταμείο (ZESF) θα προσφέρει μία ανταμοιβή στα πλοία που θα χρησιμοποιούν τα νέα καύσιμα με βάση του ρύπους που δεν θα παράγουν.
Παράλληλα θα παρέχει χρηματοδότηση δισεκ. δολ. σε ένα ξεχωριστό «Ταμείο Ναυτιλιακής Βιωσιμότητας του ΙΜΟ (GHG) (IMSF)» για τη στήριξη των προσπαθειών των αναπτυσσόμενων και λιγότερο ανεπτυγμένων χωρών και των μικρών αναπτυσσόμενων νησιών, για την προσαρμογή τους στην πράσινη μετάβαση.
Στην πρόταση αναφέρονται και στοιχεία για το κόστος αυτής της μετάβασης. Όπως εκτιμάται το κόστος χρηματοδότησης των νέων καυσίμων που θα προκύψει από την επιβολή της εισφοράς ανά τόνο CO2 μπορεί να φτάσει μέχρι το 2030 τα 10 δις. δολ ετησίως.
Με δεδομένο, εξηγεί το ICS, ότι η συνολική κατανάλωση ενέργειας από τον παγκόσμιο στόλο ισοδυναμεί με περίπου 300 εκατομμύρια τόνους μαζούτ ετησίως από το 2025 έως το 2030, το 10% αυτής της ποσότητας, ισοδυναμεί με περίπου 30 εκατομμύρια τόνους μαζούτ ετησίως, που εκπέμπουν περίπου 100 εκατομμύρια τόνους CO2e. Εάν η εισφορά «ανταμοιβής» για τη χρήση καυσίμων μηδενικών/σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου καθορισθεί σε 100 δολ. ανά τόνο CO2e, το συνολικό κόστος χρηματοδότησης αυτών των ανταμοιβών για τα 100 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2e που αποτρέπονται θα ήταν λίγο κάτω από 10 δισεκ. δολ. ετησίως.
Κόστος χρηματοδότησης
Στην πράξη, σημειώνει το ICS είναι πιθανό ότι το ετήσιο κόστος χρηματοδότησης του προγράμματος ανταμοιβών θα είναι κάπως μικρότερο από 10 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως, καθώς η επίτευξη του κατώτερου άκρου του επιπέδου φιλοδοξίας του ΙΜΟ για το 2030, δηλαδή το 5% της ενέργειας που χρησιμοποιείται από τη ναυτιλία να παράγεται από μηδενικά/σχεδόν μηδενικά καύσιμα κ.λπ. θα κόστιζε περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, και το συνολικό ετήσιο κόστος του προγράμματος ανταμοιβών θα είναι πιθανότατα μικρότερο από αυτό κατά τα πρώτα έτη προσπάθειας υλοποίησης του στόχου.
Τα κύρια πλεονεκτήματα του μηχανισμού χρηματοδότησης και ανταμοιβής (Feebate), είναι μεταξύ άλλων η πολλαπλασιαστική επίδραση του ποσού της συνεισφοράς στη μείωση του χάσματος κόστους, επιτρέποντας τον καθορισμό του ποσού της συνεισφοράς σε επίπεδο που θα διασφαλίσει ότι θα αποφευχθούν δυσανάλογα αρνητικές επιπτώσεις στα κράτη. Επίσης ο μηχανισμός θα δημιουργήσει ελάχιστο πρόσθετο διοικητικό φόρτο για τις διοικήσεις, καθώς χρησιμοποιεί πληροφορίες που έχουν ήδη αναφερθεί με τη χρήση του συστήματος συλλογής δεδομένων του ΙΜΟ για το πετρέλαιο κίνησης (DCS)
Τέλος το ICS υπογραμμίζει ότι το 2030, έτος κατά το οποίο το 5 έως 10% της ενέργειας που θα χρησιμοποιείται από τη διεθνή ναυτιλία θα πρέπει να παράγεται από μηδενικών η σχεδόν μηδενικών εκπομπών καυσίμων, απέχει λιγότερο από έξι χρόνια, ο στόχος μπορεί να επιτευχθεί μόνο εάν μέχρι το 2025 υιοθετηθεί ο προτεινόμενος μηχανισμός και καλεί το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό να λάβει τις αποφάσεις μέσα στον επόμενο χρόνο.
Πηγή: Τα ΝΕΑ


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ