
Στο υψηλότερο επίπεδο από το 2018 αυξήθηκαν πέρσι οι επενδύσεις της Κίνας στις χώρες της πρωτοβουλίας «μία ζώνη, ένας δρόμος» ή αλλιώς του «νέου δρόμου του μεταξιού». Σύμφωνα με νέα έκθεση του Πανεπιστημίου Griffith στην Αυστραλία και του Πανεπιστημίου Fudan στη Σαγκάη, κινεζικές εταιρίες επένδυσαν σχεδόν 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε υπερπόντια έργα.
Ημιαγωγοί: «Βουτιά» 55% στα καθαρά κέρδη για τον κορυφαίο κατασκευαστή ημιαγωγών της Κίνας
Οι συνολικές επενδύσεις ήταν σχεδόν 80% υψηλότερες από το 2022 και συνέβαλαν στο να αυξηθεί η συνολικές οικονομικές συναλλαγές με τις 150 χώρες που έχουν υπογράψει την πρωτοβουλία υποδομών σε πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια από το 2013.
Σημαντικά επεκτάθηκαν οι επενδύσεις σε έργα υψηλής τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων. Μόνο στον τομέα των μπαταριών έχουν δεσμευτεί περίπου 8 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την έκθεση, με κινητήρια δύναμη τα σχέδια για ένα εργοστάσιο μπαταριών στη Νότια Κορέα και εργοστάσια αυτοκινήτων σε χώρες όπως η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, η Βραζιλία και η Ουγγαρία.
Ανησυχία
Η έκθεση επιβεβαιώνει πρόσφατα στοιχεία που έδειξαν ότι οι διεθνείς επενδύσεις της Κίνας αυξήθηκαν πέρυσι στο υψηλότερο επίπεδο από το 2016, παρά την εγχώρια επιβράδυνση και την ανησυχία σε ορισμένα κράτη σχετικά με την επιρροή και τις πρακτικές δανεισμού του Πεκίνου. Σημειώνεται ότι αρκετές χώρες έχουν αναγκαστεί να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση του χρέους τους τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν μπόρεσαν να διαχειριστούν τα ποσά που δανείστηκαν για να χρηματοδοτήσουν τα κολοσσιαία κινεζικά έργα υποδομής.
Οι επικριτές της πρωτοβουλίας «μία ζώνη, ένας δρόμος» θεωρούν ότι η κίνηση αυτή της κινεζικής ηγεσίας αποτελεί μία παγίδα χρέους για τις χώρες που δεσμεύονται στο αναπτυξιακό πλάνο του Πεκίνου. Και αυτό γιατί μη μπορώντας να ξεπληρώσουν τα δάνεια που έχουν λάβει για να χρηματοδοτήσουν τα έργα, τα εν λόγω κράτη αναγκάζονται ακόμα και να εκχωρήσουν τις νέες υποδομές στην Κίνα.

Είναι ενδεικτικό ότι, μη μπορώντας να αποπληρώσει ένα κινεζικό δάνειο που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή νέου λιμανιού στη Χαμπαντότα, η Σρι Λάνκα το παραχώρησε για 99 χρόνια στην Κίνα, με το Πεκίνο να το μετατρέπει σε στρατηγική βάση του ναυτικού του.
Στο Τζιμπουτί, μια χώρα στην οποίαν η Κίνα δεν έχει μόνο οικονομική αλλά και στρατιωτική διείσδυση, καθώς διαθέτει τη πρώτη υπερπόντια ναυτική της βάση, το δημόσιο χρέος αυξήθηκε στο 47% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος το 2022, θέτοντας τη χώρα σε κίνδυνο χρεοκοπίας.
Εκτός η Ιταλία
Η πρωτοβουλία «μία ζώνη, ένας δρόμος» ξεκίνησε από τον Σι Τζινπίνγκ πριν από μία δεκαετία, με στόχο την ενίσχυση των οικονομικών δεσμών και την αύξηση της επιρροής της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου. Το ποιες χώρες συμμετέχουν ορίζεται με έναν μάλλον χαλαρό τρόπο, καθώς συχνά περιλαμβάνονται και κράτη που απλώς διατηρούν φιλικούς δεσμούς με την Κίνα.
Πέρσι η Ιταλία ανακοίνωση την αποχώρησή της από την πρωτοβουλία, με τον υπουργό Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι να λέει ότι «δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα».
Η αποχώρηση της Ρώμης προκάλεσε την οργή του Πεκίνου, που έκανε λόγο για «δυσφήμιση» της πρωτοβουλίας «μία ζώνη, ένας δρόμος».
«Η Κίνα αντιτίθεται κατηγορηματικά στη δυσφήμιση και την εξασθένηση της συνεργασίας γύρω από τον νέο δρόμο του μεταξιού και αντιτίθεται στην αντιπαράθεση και τη διαίρεση», είχε δηλώσε στις αρχές Δεκεμβρίου ο Ουάνγκ Ουενμπίν, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών, στη διάρκεια τακτικής ενημέρωσης των δημοσιογράφων.
Ο Ουενμπίν δεν σχολίασε άμεσα την απόφαση της Ιταλίας, όμως υπογράμμισε πως περισσότερες από 150 χώρες συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό, το οποίο άρχισε το 2013 και προωθείται από τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ, γεγονός που το καθιστά «τη μεγαλύτερη πλατφόρμα συνεργασίας στον κόσμο».
Ο ίδιος υπενθύμισε πως η Ιταλία είχε στείλει τον Οκτώβριο αντιπροσώπους στο φόρουμ του νέου δρόμου του μεταξιού στο Πεκίνο, απόδειξη, σύμφωνα με τον ίδιο, «της τεράστιας έλξης» και «της παγκόσμιας επιρροής» που ασκεί το πρόγραμμα αυτό.


Latest News

Εξαίρεση του καφέ απο τους δασμούς ζητά η βιομηχανία απο τον Τραμπ
Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας και καταναλωτής καφέ στον κόσμο

Χάνουν την πρόσβαση στην κινεζική αγορά εκατοντάδες εργοστάσια κρέατος των ΗΠΑ
Η απώλεια της πρόσβασης στην κινεζική αγορά θα προκαλούσε νέο πλήγμα 5 δισ. δολ. στους αγρότες των ΗΠΑ

«Η Γερμανία επέστρεψε»: O Μερτς εξασφαλίζει υποστήριξη για χρέος και δαπάνες
Η είδηση της συμφωνίας αύξησε τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων της ευρωζώνης, τις μετοχές και το ευρώ

Foxconn: Μείωση κερδών για το δ’ τρίμηνο 2024 αλλά πρόβλεψη για αύξηση εσόδων το 2025
Η Foxconn υποστηρίζει ότι πλέον διαθέτει πιο ανθεκτικές αλυσίδες εφοδιασμού για να αντιμετωπίσει τον εμπορικό πόλεμο

Οι δασμοί Τραμπ απειλούν και τις εξαγωγές γαλλικών τυριών
Το 2024, η Γαλλία εξήγαγε γαλακτοκομικά προϊόντα αξίας 342 εκατ. ευρώ στις ΗΠΑ - Ο κλάδος φοβάται ότι θα μπορούσε να είναι ο επόμενος στόχος

Επιδείνωση των προβλέψεων για το ρυθμό ανάπτυξης της γαλλικής οικονομίας
Η Τράπεζα της Γαλλίας αναμένει αύξηση του ΑΕΠ 0,7% εφέτος

Κοντά σε συμφωνία TikTok-Τραμπ - Επιταχυντής των εξελίξεων η Oracle
Η TikTok έχει προθεσμία μέχρι τις 5 Απριλίου για να οριστικοποιήσει την πώληση σε αγοραστή με έδρα τις ΗΠΑ

Δικαστές εναντίον Τραμπ - Καλείται να επαναφέρει χιλιάδες απολυμένους εργαζόμενους
Διαπιστώθηκε παραβίαση των κανονισμών που διέπουν τις απολύσεις ομοσπονδιακών εργαζομένων υπό τον Τραμπ

Η Ρωσία επιλέγει κρυπτονομίσματα - Πώς θα διαχειριστεί το εμπόριο πετρελαίου
Οι ρωσικές πετρελαϊκές εταιρείες έχουν χρησιμοποιήσει το Tether, το bitcoin και το ether

Πώς η Sephora «παίρνει κεφάλι» στη μάχη του ανταγωνισμού
Από το «φαινόμενο του κραγιόν», στα Sephora Kids, το TikTok και την premium θέση σε όλο τον κόσμο