Στο υψηλότερο επίπεδο από το 2018 αυξήθηκαν πέρσι οι επενδύσεις της Κίνας στις χώρες της πρωτοβουλίας «μία ζώνη, ένας δρόμος» ή αλλιώς του «νέου δρόμου του μεταξιού». Σύμφωνα με νέα έκθεση του Πανεπιστημίου Griffith στην Αυστραλία και του Πανεπιστημίου Fudan στη Σαγκάη, κινεζικές εταιρίες επένδυσαν σχεδόν 50 δισεκατομμύρια δολάρια σε υπερπόντια έργα.
Ημιαγωγοί: «Βουτιά» 55% στα καθαρά κέρδη για τον κορυφαίο κατασκευαστή ημιαγωγών της Κίνας
Οι συνολικές επενδύσεις ήταν σχεδόν 80% υψηλότερες από το 2022 και συνέβαλαν στο να αυξηθεί η συνολικές οικονομικές συναλλαγές με τις 150 χώρες που έχουν υπογράψει την πρωτοβουλία υποδομών σε πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια από το 2013.
Σημαντικά επεκτάθηκαν οι επενδύσεις σε έργα υψηλής τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων. Μόνο στον τομέα των μπαταριών έχουν δεσμευτεί περίπου 8 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την έκθεση, με κινητήρια δύναμη τα σχέδια για ένα εργοστάσιο μπαταριών στη Νότια Κορέα και εργοστάσια αυτοκινήτων σε χώρες όπως η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ, η Βραζιλία και η Ουγγαρία.
Ανησυχία
Η έκθεση επιβεβαιώνει πρόσφατα στοιχεία που έδειξαν ότι οι διεθνείς επενδύσεις της Κίνας αυξήθηκαν πέρυσι στο υψηλότερο επίπεδο από το 2016, παρά την εγχώρια επιβράδυνση και την ανησυχία σε ορισμένα κράτη σχετικά με την επιρροή και τις πρακτικές δανεισμού του Πεκίνου. Σημειώνεται ότι αρκετές χώρες έχουν αναγκαστεί να προχωρήσουν σε αναδιάρθρωση του χρέους τους τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν μπόρεσαν να διαχειριστούν τα ποσά που δανείστηκαν για να χρηματοδοτήσουν τα κολοσσιαία κινεζικά έργα υποδομής.
Οι επικριτές της πρωτοβουλίας «μία ζώνη, ένας δρόμος» θεωρούν ότι η κίνηση αυτή της κινεζικής ηγεσίας αποτελεί μία παγίδα χρέους για τις χώρες που δεσμεύονται στο αναπτυξιακό πλάνο του Πεκίνου. Και αυτό γιατί μη μπορώντας να ξεπληρώσουν τα δάνεια που έχουν λάβει για να χρηματοδοτήσουν τα έργα, τα εν λόγω κράτη αναγκάζονται ακόμα και να εκχωρήσουν τις νέες υποδομές στην Κίνα.
Είναι ενδεικτικό ότι, μη μπορώντας να αποπληρώσει ένα κινεζικό δάνειο που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή νέου λιμανιού στη Χαμπαντότα, η Σρι Λάνκα το παραχώρησε για 99 χρόνια στην Κίνα, με το Πεκίνο να το μετατρέπει σε στρατηγική βάση του ναυτικού του.
Στο Τζιμπουτί, μια χώρα στην οποίαν η Κίνα δεν έχει μόνο οικονομική αλλά και στρατιωτική διείσδυση, καθώς διαθέτει τη πρώτη υπερπόντια ναυτική της βάση, το δημόσιο χρέος αυξήθηκε στο 47% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος το 2022, θέτοντας τη χώρα σε κίνδυνο χρεοκοπίας.
Εκτός η Ιταλία
Η πρωτοβουλία «μία ζώνη, ένας δρόμος» ξεκίνησε από τον Σι Τζινπίνγκ πριν από μία δεκαετία, με στόχο την ενίσχυση των οικονομικών δεσμών και την αύξηση της επιρροής της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου. Το ποιες χώρες συμμετέχουν ορίζεται με έναν μάλλον χαλαρό τρόπο, καθώς συχνά περιλαμβάνονται και κράτη που απλώς διατηρούν φιλικούς δεσμούς με την Κίνα.
Πέρσι η Ιταλία ανακοίνωση την αποχώρησή της από την πρωτοβουλία, με τον υπουργό Εξωτερικών Αντόνιο Ταγιάνι να λέει ότι «δεν είχε τα επιθυμητά αποτελέσματα».
Η αποχώρηση της Ρώμης προκάλεσε την οργή του Πεκίνου, που έκανε λόγο για «δυσφήμιση» της πρωτοβουλίας «μία ζώνη, ένας δρόμος».
«Η Κίνα αντιτίθεται κατηγορηματικά στη δυσφήμιση και την εξασθένηση της συνεργασίας γύρω από τον νέο δρόμο του μεταξιού και αντιτίθεται στην αντιπαράθεση και τη διαίρεση», είχε δηλώσε στις αρχές Δεκεμβρίου ο Ουάνγκ Ουενμπίν, εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών, στη διάρκεια τακτικής ενημέρωσης των δημοσιογράφων.
Ο Ουενμπίν δεν σχολίασε άμεσα την απόφαση της Ιταλίας, όμως υπογράμμισε πως περισσότερες από 150 χώρες συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό, το οποίο άρχισε το 2013 και προωθείται από τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ, γεγονός που το καθιστά «τη μεγαλύτερη πλατφόρμα συνεργασίας στον κόσμο».
Ο ίδιος υπενθύμισε πως η Ιταλία είχε στείλει τον Οκτώβριο αντιπροσώπους στο φόρουμ του νέου δρόμου του μεταξιού στο Πεκίνο, απόδειξη, σύμφωνα με τον ίδιο, «της τεράστιας έλξης» και «της παγκόσμιας επιρροής» που ασκεί το πρόγραμμα αυτό.
Latest News
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη
Απόφαση σταθμός στη Βρετανία - Επανεθνικοποιήθηκαν οι σιδηρόδρομοι
Πράσινο φως της Βουλής των Λόρδων στο Ηνωμένο Βασίλειο - Οι Εργατικοί εκπλήρωσαν την προεκλογική τους δέσμευση