Στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο επικρατεί τρικυμία. Οι επιθέσεις των Χούθι και η κλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα λόγω των αμερικανο-βρετανικών επιχειρήσεων έχουν μειώσει δραματικά τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από το Σουέζ. Και στον Παναμά, η λειψυδρία έχει περιορίσει θεαματικά τις δυνατότητες της ομώνυμης Διώρυγας.
Maersk: Σε πτώση μετά την αναστολή της επαναγοράς μετοχών
Με την εφοδιαστική αλυσίδα να διαταράσσεται για μία ακόμη φορά, μετά τα πλήγματα που επέφεραν η πανδημία, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και ο κλιμακούμενος εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας, το διεθνές εμπόριο αναζητά μια εναλλακτική διαδρομή για τη διαπλανητική μεταφορά εμπορευμάτων – κυρίως μεταξύ Ασίας και Ευρώπης ή Βόρειας Αμερικής. Και η κλιματική αλλαγή στρέφει όλα τα βλέμματα στον βορρά.
Στον Αρκτικό Κύκλο
Για χρόνια απάτητη και ανεξερεύνητη, η Αρκτική κρύβει μια σειρά θαλάσσιων διαδρομών οι οποίες θα μπορούσαν να μειώσουν τον χρόνο του ταξιδιού από την Κίνα προς την Ευρώπη έως και κατά 40% σε σύγκριση με τη διαδρομή μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Πρόκειται για τη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή, το Βορειοδυτικό Πέρασμα και τη Διαπολική Θαλάσσια Διαδρομή. Υπάρχει όμως ένα πρόβλημα: Και οι τρεις αυτές διαδρομές διασχίζουν έναν ωκεανό καλυμμένο με πάγο.
Παρά το γεγονός αυτό, τα τελευταία χρόνια χώρες όπως η Ρωσία, οι ΗΠΑ και ο Καναδάς δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση στην αξιοποίηση των διαδρομών που διασχίζουν τον Αρκτικό Κύκλο. Η αιτία είναι άκρως ανησυχητική: Η Αρκτική θερμαίνεται τέσσερις φορές ταχύτερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο, με αποτέλεσμα – όπως αναφέρει ο Economist – από το 1978 η παγοκάλυψη να συρρικνώνεται κατά περίπου 78.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα ετησίως. Τον Ιούνιο του 2023 μάλιστα μελέτη στο περιοδικό Nature Communications έδειξε ότι το πρώτο καλοκαίρι χωρίς πάγο στην Αρκτική θα μπορούσε να έρθει ήδη από τη δεκαετία του 2040, ακόμη και αν ο κόσμος μειώσει σημαντικά τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Η εξέλιξη αυτή, που απειλεί τεράστιες περιοχές του πλανήτη με καταστροφή λόγω της ανόδου της στάθμης της θάλασσας, ανοίγει μια νέα δυνατότητα για την παγκόσμια ναυσιπλοΐα: Καθώς οι πάγοι αραιώνουν και η τεχνολογία για πλεύση σε περιοχές με ψυχρά ύδατα βελτιώνεται, καθίσταται ολοένα πιο εύκολο να διασχίσει ένα πλοίο την Αρκτική.
Αύξηση της κίνησης
Η κίνηση έχει ήδη αυξηθεί. Ο όγκος του εμπορίου στη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή, που ελέγχεται από τη Ρωσία, έχει αυξηθεί κατά 755% μεταξύ 2014 και 2022 – με τη Μόσχα να φιλοδοξεί τον δεκαπλασιασμό του ως το 2035. Τον Οκτώβριο μάλιστα ανακοίνωσε κοινοπραξία με την dp World, μια εταιρεία logistics από τα Εμιράτα, για τη δημιουργία υποδομών ώστε να μπορούν να πλέουν ευκολότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στην Αρκτική. Τον ίδιο μήνα η κινεζική NewNew Shipping Line ολοκλήρωσε το πρώτο της ταξίδι μετ’ επιστροφής σε αρκτικό δρομολόγιο μεταξύ Σαγκάης και Αγίας Πετρούπολης.
Ωστόσο όπως σημειώνει ο Economist, οι διαδρομές μέσω της Αρκτικής βρίσκονται πολύ μακριά από το να πλησιάσουν την κίνηση στους κραταιούς θαλάσσιους διαδρόμους: Το 2022 λιγότερα από 1.700 πλοία εισήλθαν στην Αρκτική ενώ πάνω από 23.000 πέρασαν από τη διώρυγα του Σουέζ και 14.000 από τη διώρυγα του Παναμά. Άλλωστε η ναυσιπλοΐα κατά μήκος των βόρειων διαδρομών παραμένει εποχιακή, με τα περισσότερα ταξίδια πραγματοποιούνται το καλοκαίρι. Το Βορειοδυτικό Πέρασμα συγκεντρώνει περισσότερους πάγους από τη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή, ενώ η Διαπολική Θαλάσσια Διαδρομή θα εξακολουθήσει για πολλά χρόνια να είναι πλεύσιμη μόνο με βαριά παγοθραυστικά.
Κίνδυνοι για τη ναυσιπλοΐα και το περιβάλλον
Η κακή χαρτογράφηση, σε συνδυασμό με τις ακραίες και απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες αυξάνει την πιθανότητα ατυχημάτων. Και η εξοικονόμηση χρόνου είναι αβέβαιη: Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο του 2023 στο Geophysical Research Letters, οι καθυστερήσεις λόγω θαλάσσιας ομίχλης αντιπροσωπεύουν το 23-27% του χρόνου πλεύσης κατά μήκος του Βορειοδυτικού Περάσματος και το 4-11% κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής. Τέλος, η πλοήγηση στην Αρκτική απαιτεί τεχνογνωσία και εξειδικευμένα πλοία. Και αυτά κοστίζουν.
Έπειτα η ναυσιπλοΐα στην Αρκτική δεν μένει ανεπηρέαστη από τις ευρύτερες γεωπολιτικές αναταραχές. Για να πλεύσουν κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής τα πλοία πρέπει να λάβουν άδεια από τις ρωσικές αρχές, ενώ διαφωνίες καταγράφονται και μεταξύ Καναδά και ΗΠΑ για τους κανόνες διέλευσης κατά μήκος του Βορειοδυτικού Περάσματος.
Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες αποτελούν έναν ακόμα παράγοντα προβληματισμού. Το 2021 ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός προχώρησε σε απαγόρευση του βαρέος μαζούτ στην Αρκτική, όπως και στην Ανταρκτική – μια απόφαση που θα τεθεί σε ισχύ το 2029, με στόχο να μειωθεί ο κίνδυνος πετρελαιοκηλίδων και επιβλαβών ρύπων. Η ρύπανση του αέρα και του νερού αλλά και ο θόρυβος από τα πλοία απειλεί τα ενδημικά είδη και τους ντόπιους κατοίκους που βασίζονται σε αυτά. Ως εκ τούτου, ορισμένες εταιρείες έχουν δεσμευτεί να μην μεταφέρουν αγαθά μέσω της περιοχής αυτής για περιβαλλοντικούς λόγους.
Το μεγάλο στοίχημα της Ρωσίας
Παρ’ όλ’ αυτά, η Ρωσία εμφανίζεται αποφασισμένη να προωθήσει με κάθε τρόπο τη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή, ειδικά με φόντο τις εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Στις 5 Φεβρουαρίου ο Νικολάι Κορτσιούνοφ, ανώτερος αξιωματούχος της Ρωσίας για την περιοχή της Αρκτικής, δήλωσε ότι η Μόσχα είναι έτοιμη να παράσχει τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για τα εμπορικά και ερευνητικά πλοία στην εν λόγω διαδρομή.
«Δεδομένης της κρίσης εφοδιαστικής στην Ερυθρά Θάλασσα, είμαστε έτοιμοι να εγγυηθούμε τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και του περιβάλλοντος στη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή για όλες τα είδη πλοίων, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών και ερευνητικών σκαφών, σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς και τους ρωσικούς νόμους», δήλωσε ο Κορτσιούνοφ σε συνέντευξή του στο Interfax.
Η Μόσχα «ανησυχεί για την κατάσταση στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας» και «ως υπεύθυνο μέρος των διεθνών οικονομικών σχέσεων, κάνει ό,τι μπορεί για την αποτελεσματική λειτουργία του παγκόσμιου συστήματος θαλάσσιων μεταφορών», είπε.
«Το 2022, η ρωσική κυβέρνηση ενέκρινε το σχέδιο ανάπτυξης της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής για την περίοδο έως το 2035, το οποίο προβλέπει την κατασκευή παγοθραυστικών, πλοίων εφοδιασμού και λιμένων, καθώς και άλλα έργα», σημείωσε ακόμη. «Ο Βόρειος Θαλάσσιος Δρόμος είναι ανοικτός σε όλα τα κράτη, χωρίς διακρίσεις».
«Η απολύτως ασφαλής, βιώσιμη και περιβαλλοντικά ασφαλής ναυσιπλοΐα αποτελεί ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού Τα τελευταία χρόνια, έχουμε παρατηρήσει αυξανόμενο ενδιαφέρον μεταξύ των εταιρειών logistics που επιδιώκουν να αντισταθμίσουν τους κινδύνους χρησιμοποιώντας τη Βόρεια Θαλάσσια Οδό.Έτσι, έχουν αρχίσει να αναπτύσσονται τακτικές γραμμές μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων», κατέληξε.
Latest News
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια
Ο Ιανουάριος του 2025 ήταν ο πιο θερμός που καταγράφτηκε ποτέ στον πλανήτη
Ραγδαία η κλιματική αλλαγή - Τον Ιανουάριο του 2025 η θερμοκρασία ήταν υψηλότερη «κατά 1,75° Κελσίου» σε σύγκριση με την προβιομηχανική εποχή
Σκυλακάκης: Ασφαλής οδός οι ΑΠΕ – Οι επιδοτήσεις «φρενάρουν» τις επενδύσεις
«Κοιτάμε να υπάρχει σωστή αναλογία φωτοβολταϊκών και αιολικών, ώστε να μην είμαστε εκτεθειμένοι σε μία τεχνολογία», είπε ο Θεόδωρος Σκυλακάκης