![Σούπερ μάρκετ: Πώς το Airbnb αλλάζει το καλάθι](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/super-market.png)
Παρότι το 2023 η τιμή ανά τεμάχιο προϊόντος στα σούπερ μάρκετ ακρίβυνε σχεδόν όσο και το 2022 (+6,6% το 2023, +6,9% το 2022) και θα περίμενε κάποιος ο όγκος των πωλήσεων να υποχωρήσει, ή έστω να μείνει στα ίδια, τα στοιχεία της Circana δείχνουν ότι οι καταναλωτές ψώνισαν περισσότερο πέρσι σε σχέση πρόπερσι, πληρώνοντας μάλιστα άνω του 1 δισ. ευρώ παραπάνω, κυρίως λόγω των ανατιμήσεων.
Σούπερ μάρκετ – προμηθευτές: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας
Εκτός από τη διαπίστωση ότι η ανελαστική δαπάνη του σούπερ μάρκετ δεν μπορεί να παρακαμφθεί αν και μπορεί να αλλάξει εξ ου και η άνοδος του μεριδίου των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, είναι σαφές ότι σημαντική συμβολή στην άνοδο του όγκου πωλήσεων κατά +2,5% το 2023 είχε ο τουρισμός και ειδικότερα η αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Ας σημειωθεί ότι το 2023 η AirDNA κατέγραψε στην Ελλάδα πάνω από 12,4 εκατ. διανυκτερεύσεις, 8,8% περισσότερες από το 2022. Συγκριτικά δε με το 2019 η αύξηση εκτινάσσεται στο 27,5%. Δεδομένου ωστόσο ότι η AirDNA αντλεί τα στοιχεία της μόνο από την Airbnb και την Vrbo, δεν αποκλείεται τα νούμερα που αφορούν την ελληνική αγορά να είναι ακόμη υψηλότερα, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις κρατήσεις που γίνονται μέσω της πλατφόρμας της Booking, που έχει αυξήσει σημαντικά το μερίδιό της τα τελευταία χρόνια.
Την ίδια ώρα, όπως λένε επιχειρηματίες από τον κλάδο της εστίασης, πέρσι πολλοί ξένοι και Έλληνες λόγω της γενικότερης ακρίβειας μείωσαν το «μπάτζετ» της ταβέρνας, επιλέγοντας είτε το κατ’ οίκον μαγείρεμα είτε το πρόχειρο φαγητό στο χέρι, με κερδισμένο τον κλάδο των σούπερ μάρκετ που «είδε» τα ταμεία να γεμίζουν λόγω της αυξημένης ταξιδιωτικής κίνησης.
Με ποια προϊόντα γέμισε το καλάθι
Αλλά και η σύνθεση του καλαθιού το 2023, δηλαδή ποια προϊόντα έκαναν πρωταθλητισμό όσον αφορά τα πωλούμενα τεμάχια, αποτυπώνει την τουριστικό «μπουστάρισμα» στους τζίρους των σούπερ μάρκετ.
Συγκεκριμένα αναφορικά με τις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, το 2023 η μεγαλύτερη αύξηση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε στις κατηγορίες:
• μη αλκοολούχα ποτά (4,9%),
• αλκοολούχα ποτά (4,8%),
• σνακ (4,7%),
• γαλακτοκομικά (3,4%),
• είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (2%) και
• είδη ατομικής υγιεινής (1,92%).
Σε όρους αξίας οι πωλήσεις σνακ ενισχύθηκαν 13,1%, των γαλακτοκομικών κατά 10,4%, των αναψυκτικών 11,5%, ενώ κατά 8,2% αυξήθηκαν οι πωλήσεις σε αξία των αλκοολούχων ποτών.
Η πρωτιά της Κρήτης
Η συμβολή των τουριστικών ροών στον συνολικό τζίρο των σούπερ μάρκετ, ο οποίος πέρσι έφθασε τα 11,794 δισ. ευρώ, από 10,717 δισ. ευρώ που ήταν το 2022 και 9,934 δισ. ευρώ το 2021, αποτυπώνεται και από τη δυναμική των πωλήσεων στις περιφέρειες.
Πιο αναλυτικά με βάση τα στοιχεία της Circana, τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων το 2023 εμφάνισε η Κρήτη (+16,3%), μια περιοχή που είχε βρεθεί στις πρώτες θέσεις όσον αφορά την αύξηση του τζίρου σε όρους αξίας καλαθιού και το 2022.
Ακολούθησαν η Βόρεια Ελλάδα (+11,1%), η Πελοπόννησος (+11,0%), η Κεντρική Ελλάδα (+9,0%), η Θεσσαλονίκη (+8,4%) και η Αττική (+7,7%).
Ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στις νησιωτικές περιοχές – της Κρήτης συμπεριλαμβανομένης – εκτιμάται ότι προσεγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ και οι big10 της οργανωμένης λιανικής τροφίμων έχουν πυκνώσει το δίκτυο των καταστημάτων τους, πολιορκώντας τα έσοδα των τοπικών παικτών, ενώ συνεχίζεται το «κυνήγι» ευκαιριών, ειδικά σε νησιά στα οποία δεν έχουν σημαντική παρουσία.
Ξεχώρισαν τα μικρά καταστήματα
Και η πρωτιά που κατέγραψαν τα μικρά καταστήματα γειτονιάς, γνωστά ως convenience stores, όσον αφορά την ανάπτυξη πωλήσεων «κρύβει» τουριστικό τζίρο, καθώς είναι πιο διαδεδομένα στις τουριστικές περιοχές αλλά και στο κέντρο των πόλεων όπου παρεπιδημούν τα καταλύματα βραχυχρόνια μίσθωσης.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι τα μικρά καταστήματα με επιφάνεια έως και 400 τετραγωνικά μέτρα είχαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων σε σχέση με τις λοιπές τυπολογίες καταστημάτων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς Circana, τα καταστήματα αυτά σημείωσαν ανάπτυξη πωλήσεων 14,2% το 2023, ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται 11,5%.
Ακολούθησαν αμέσως μετά τα πολύ μεγάλα καταστήματα (hyper market), με επιφάνεια που υπερβαίνει τα 2.500 τ.μ., με ανάπτυξη πωλήσεων 13,0% και μερίδιο στο σύνολο του τζίρου στο 11,6%, ενώ στα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) η αύξηση των πωλήσεων ήταν 9,5%, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται σε 33,4%. Επίσης, αύξηση 6,9% καταγράφεται στα μεγάλα καταστήματα (1.000 έως 2.500 τ.μ.), στα οποία πραγματοποιήθηκε το 43,5% του συνολικού τζίρου.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Aκίνητα: Οι top περιοχές στην Ελλάδα για «πλούσια πορτοφόλια» [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/akinitaagora-1-600x337.jpg)
Οι top περιοχές στην Ελλάδα για «πλούσια πορτοφόλια» [πίνακες]
Τι δείχνουν τα στοιχεία του οίκου Greece Sotheby's International Realty για τα ακίνητα στην Ελλάδα
![Ακίνητα: Ανακαίνιση κατοικιών με επιδότηση έως 8.100 ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_anakainizo1-600x352.png)
Ανακαίνιση κατοικιών με επιδότηση έως 8.100 ευρώ - Οι προϋποθέσεις
Ανοίγει στις 21 Φεβρουαρίου η πλατφόρμα του «Ανακαινίζω - Νοικιάζω» - Οι τέσσερις αλλαγές που δίνουν μεγαλύτερη επιδότηση σε περισσότερους δικαιούχους
![Wood: Η Ελλάδα συνεχίζει να αναπτύσσεται, αλλά… υπάρχουν «αγκάθια»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_greek_economy55-768x450-2-1-600x352.png)
Wood: Η Ελλάδα συνεχίζει να αναπτύσσεται, αλλά… υπάρχουν «αγκάθια»
Οι δαπάνες των νοικοκυριών υστερούν σε σχέση με αυτό που θα περιμέναμε να δούμε, επισημαίνει η Wood
![Βιομηχανική παραγωγή: Άλμα 5,8% τον Δεκέμβριο του 2024 – Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/04/biom-600x375-1.jpg)
Αλμα 5,8% στην βιομηχανική παραγωγή τον Δεκέμβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία
Ποιος κλάδος καταγράφει τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση σύμφωνα με τα στοιχεία
![EY Ελλάδος: Συνεργασία με το Τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/01/opa3-600x400.jpg)
Συνεργασία της EY Ελλάδος και του Τμήματος Στατιστικής του ΟΠΑ
Οι δύο οργανισμοί, μέσω του πενταετούς μνημονίου συνεργασίας, εκφράζουν την πρόθεσή τους να ενισχύσουν την ήδη εκτεταμένη συνεργασία τους, καθώς και να συντονίσουν τη δράση τους σε τομείς κοινού ενδιαφέροντος,
![ManpowerGroup: Οι παγκόσμιες τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον της απασχόλησης το 2025](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/ergazomenoi-1-600x400.jpg)
ManpowerGroup: Οι παγκόσμιες τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον της απασχόλησης το 2025
Ποιες τάσεις διαμορφώνουν τον κόσμο της απασχόλησης
![Ενοίκια: Στα ύψη οι τιμές – Οι πέντε πιο ακριβές περιοχές [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/10/ot_enoikia242-600x352.png)
Με «σπασμένα φρένα» οι τιμές στα ενοίκια - Οι πέντε περιοχές - «φωτιά» [πίνακες]
Κατακόρυφα έχουν ανέβει οι τιμές στα ενοίκια - «Άπιαστο όνειρο» αποτελεί η αναζήτηση κατάλληλου και προσιτού ακινήτου
![Σκυλακάκης: Δεν γίνεται αυτή η αυθαιρεσία της «βουλιμίας» στη Μύκονο να συνεχιστεί](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/03/Eurokinissi-Skylakakis-600x338.jpg)
Σκυλακάκης για αυθαίρετα στη Μύκονο: Δεν γίνεται αυτή η αυθαιρεσία της «βουλιμίας» να συνεχιστεί
Τι είπε ο Θόδωρος Σκυλακάκης για τα κτίρια που βρίσκονται πάνω στο λεγόμενο «φρύδι» της Σαντορίνης
![Θεοδωρικάκος: Τέλος Ιουνίου θα δοθεί σε κυκλοφορία το 85% της Πατρών – Πύργου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Capture-12-600x455.jpg)
Θεοδωρικάκος: Τέλος Ιουνίου θα δοθεί σε κυκλοφορία το 85% της Πατρών – Πύργου
Μιλώντας στο Επιμελητήρι Ηλείας, ο Τάκης Θεοδωρικάκος αναφέρθηκε στον οδικό άξονα Πάτρας - Πύργου, καθώς και στη στήριξη των επιχειρήσεων
![Κόκκινα δάνεια: Παγωμένο το ενδιαφέρον από servicers και εταιρείες παροχής πιστώσεων για αναχρηματοδοτήσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/daneia_252863_199872_type13262-1-600x399.jpg)
Στα χαρτιά αφήνουν servicers και εταιρείες πιστώσεων τις ρυθμίσεις για κόκκινα δάνεια
Μηδενικό το ενδιαφέρον από servicers και εταιρείες παροχής πιστώσεων στην ΤτΕ για την απόκτηση της σχετικής άδειας