Εν μέσω πανεπιστημιακών καταλήψεων, και ως προς την ίδρυση αλλοδαπών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα, γνωρίζουμε, από το νομοσχέδιο, ότι θα χρειαστούν τριάντα καθηγητές και τρεις σχολές για κάθε «νέο» Πανεπιστήμιο με την προοπτική λειτουργίας το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026. Το 80% του Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) πρέπει να κατέχει διδακτορικό τίτλο σπουδών. Για λόγους παράκαμψης της γραφειοκρατίας, φαντάζομαι, ότι ο διδακτορικός τίτλος δε θα χρειαστεί επίσημης αναγνώρισης από το ελληνικό κράτος.
Θα πρέπει να δούμε την ίδρυση αλλοδαπών Πανεπιστημίων στην Ελλάδα ως άμεσες επενδύσεις από αλλοδαπές επιχειρήσεις στη χώρα μας. Η διεθνής βιβλιογραφία μας ενημερώνει ότι η συγκεκριμένη επένδυση θα λειτουργήσει θετικά για το σύνολο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και την ελληνική οικονομία. Και τούτο για τουλάχιστον δύο λόγους.
Πρώτον, οι αλλοδαπές επιχειρήσεις επιτυγχάνουν παραγωγικότητα μέχρι και 11% υψηλότερη εκείνης των εγχώριων επιχειρήσεων. Όμως, η ποιότητα των επενδύσεων τους σε εξοπλισμό και τεχνολογία (μεταξύ αυτών, νέες και ενδεχομένως «ηλεκτρονικές» βιβλιοθήκες και ψηφιακή τεχνολογία στην διεξαγωγή μαθημάτων και ακαδημαϊκών εξετάσεων) αναμένεται να «μεταφερθεί» και στα δημόσια ΑΕΙ, με αποτέλεσμα αύξηση της παραγωγικότητας στο σύνολο του Πανεπιστημιακού χώρου στην Ελλάδα. Δεύτερον, οι αλλοδαπές επιχειρήσεις προσφέρουν υψηλότερους μισθούς (μέχρι και 6%) σε σχέση με τις εγχώριες. Προκειμένου, λοιπόν, τα δημόσια Πανεπιστήμια να «κρατήσουν» τα δικά τους μέλη ΔΕΠ, θα «αναγκαστούν» να προσφέρουν υψηλότερες, από τις τρέχουσες, απολαβές.
Βέβαια, η λειτουργία από το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 είναι, κατά τη γνώμη μου, επισπευσμένη. Το Πανεπιστήμιο δεν είναι μόνο νέα προγράμματα σπουδών και αγγλόφωνοι/ελληνόφωνοι καθηγητές. Θα χρειαστούν μοντέρνα αμφιθέατρα, φοιτητικές εστίες, νέες βιβλιοθήκες και, γενικότερα, σύγχρονες κτηριακές υποδομές οι οποίες, βέβαια, δεν μπορούν να δημιουργηθούν από τη μία στιγμή στην άλλη. Επιπλέον, πριν οι υποψήφιοι φοιτητές επιλέξουν το συγκεκριμένο πρόγραμμα, θα πρέπει να «μελετήσουν» τον Οδηγό Σπουδών ο οποίος, λογικά θα παρέχει και φωτογραφίες από τις κτηριακές υποδομές. Τι θα τους απαντάνε τα μη Κρατικά Πανεπιστήμια; «Κάντε υπομονή γιατί όλα είναι υπό κατασκευή;»
Πάντως, η υπουργική δήλωση ότι θα μπορούσαμε να δούμε το Yale να κάνει μάθημα στο ΕΚΠΑ είναι σε κάποιο βαθμό προβληματική: εάν το Yale «νοικιάσει» αίθουσες του ΕΚΠΑ αυτό πιθανά σημαίνει ότι τα μαθήματα ίσως και να «τραβήξουν» μέχρι και τα μεσάνυχτα διότι δεν υπάρχουν (αρκετές) αίθουσες διδασκαλίας προκειμένου να ικανοποιήσουν το ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών…
Όσο, δε, αφορά, για παράδειγμα, τα Βρετανικά Πανεπιστήμια, να υπενθυμίσω ότι αυτά προσφέρουν, κατά βάση, τριετή πτυχία, την ίδια στιγμή κατά την οποία οι βαθμολογικές επιδόσεις των φοιτητών στο πρώτο έτος του πτυχίου ΔΕΝ λαμβάνονται, ως επί το πλείστον, υπόψιν στο τελικό βαθμό του πτυχίου! Θα αφεθούν, άραγε, τα Βρετανικά Πανεπιστήμια να εφαρμόσουν τους ίδιους κανόνες και στα ελληνικά τους πτυχία; Και, επιπλέον, πόσο υψηλά δίδακτρα θα «επιβάλλουν», όταν, όπως προανέφερα, σίγουρα θα χρειαστεί ικανός χρόνος προκειμένου να βρεθούν κατάλληλες υπάρχουσες (ή να δημιουργηθούν νέες) κτηριακές υποδομές οι οποίες θα «δικαιολογούσαν» σχετικά υψηλά δίδακτρα; Επιπλέον, το όποιο ύψος διδάκτρων θα αναπροσαρμόζεται ανάλογα με το ύψος του πληθωρισμού ή όχι; Και πόσο εύκολα θα πεισθούν οι Έλληνες γονείς να πληρώνουν δίδακτρα και για το πρώτο έτος σπουδών το οποίο, όπως προανέφερα, δε λαμβάνεται στο βαθμό πτυχίου; Κάτι που, δυστυχώς, ενθαρρύνει μηδενικό» ενδιαφέρον των φοιτητών (τουλάχιστον) στο πρώτο έτος σπουδών τους.
Τα θέματα που έθιξα παραπάνω θα πρέπει να συζητηθούν σοβαρά.
Κώστας Μήλας, καθηγητής Χρηματοοικονομικών, University of Liverpool
Latest News
Στεγαστική κρίση και γενεές Υ και Ζ στην Ελλάδα
Για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης απαιτείται μια μακροπρόθεσμη στρατηγική και νέα εργαλεία παρέμβασης στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής
Πώς θα διαμορφωθεί το νέο επίδομα ανεργίας [πίνακες]
Το θεσμικό πλαίσιο για το τακτικό επίδομα ανεργίας όπως ισχύει σήμερα διαμορφώθηκε τις δεκαετίες του 1950 και 1980, δεν ανταποκρίνεται πλέον επαρκώς σε βασικούς στόχους κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής
Ποιες είναι σήμερα οι 20 μεγαλύτερες οικονομίες στον πλανήτη [γράφημα]
Η σχετική οικονομική δύναμη των κρατών στον πλανήτη έχει αλλάξει δραματικά
Οι προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας για το 2025
Στα αρνητικά σημεία συγκαταλέγονται το υψηλό κόστος ζωής σε συνδυασμό με τους χαμηλούς μισθούς που δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοινωνικό μίγμα, η χαμηλή παραγωγικότητα και ανταγωνιστικότητα
Πώς θα κινηθεί η ελληνική οικονομία το 2025 [πίνακας]
Ποιες αναμένονται να είναι οι εξελίξεις για τους πολίτες και την οικονομική κατάσταση της Ελλάδας
Οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας το 2025
Τι θα συμβεί σε παγκόσμιο αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο
Τα μαθήματα της πανδημίας ξεχάστηκαν και ο «γκρι ρινόκερος» παραμένει στο δωμάτιο
Η εκτεταμένη αντιπαράθεση με τον θάνατο φαινόταν να αναδεικνύει μια πιο ευγενική, ευγενική πλευρά της κοινωνίας.
Γιατί να δώσεις
Ό,τι προσφέρεις, με κάποιο τρόπο επιστρέφει σ’ εσένα. Κάποιες φορές πολλαπλάσια
Χρηματοοικονομική του Κλίματος
Για να σταματήσει η κλιματική κρίση είναι απαραίτητες μαζικές επενδύσεις σε παγκόσμια κλίμακα
Πιο σταδιακές μειώσεις επιτοκίων από Fed
Ο πρόεδρος Τζερόμ Πάουελ θεωρεί ότι μια περαιτέρω αύξηση της ανεργίας δεν αποτελεί προϋπόθεση για περαιτέρω μειώσεις επιτοκίων