
Το «βαρύ πυροβολικό» των μέτρων Σκρέκα για την καταπολέμηση της ακρίβειας, ήτοι η τρίμηνη απαγόρευση των προσφορών για όσες επιχειρήσεις προχωρούν σε ανατιμήσεις μετά τις 10 Ιανουαρίου, δεν φαίνεται μέχρι στιγμής να «φοβίζει» Έλληνες και ξένους προμηθευτές, αφού 4 στους 5 δεν έχουν ανακαλέσει τους νέους ανατιμημένους τιμοκαταλόγους χονδρικής.
Σούπερ μάρκετ – προμηθευτές: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι των νέων μέτρων κατά της ακρίβειας
«Σε αναλογία κωδικών υπολογίζεται ότι 1 στις 5 εταιρείες πήρε πίσω τις ανατιμήσεις που δρομολογούσε. Μέχρι στιγμής περί τους 8-10 προμηθευτές έχουν «παγώσει» τις ανατιμήσεις που προωθούσαν ακυρώνοντας τους ανατιμημένους τιμοκαταλόγους που είχαν αποστείλει και δεν είχαν περάσει ακόμα στις τελικές τιμές». Αυτό ανέφερε χθες ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, επικεφαλής του ομίλου METRO (My Market) και πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ), μιλώντας σε δημοσιογράφους στο περιθώριο της έκθεσης HoReCa 2024.
Ο ίδιος σημείωσε ότι οι εταιρείες που ανακάλεσαν τις ανατιμήσεις, οι οποίες θα περνούσαν στο ράφι τις επόμενες εβδομάδες, προέρχονται από τον κλάδο των τροφίμων και ποτών, αναφέροντας ενδεικτικά την Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων (Βίκος) της οικογένειας Σεπετά, την ΙΟΝ του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, την Ολυμπιακή Ζυθοποιία (όμιλος Carlsberg), την γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη (CVC Capital Partners), καθώς και αρκετές μικρομεσαίες εταιρείες.

Το παράδοξο
Από την πλευρά του πάντως ο κος Παντελιάδης βλέπει μείωση των ανατιμήσεων τονίζοντας ότι το ζητούμενο είναι να σταματήσουν οι αυξήσεις.
Μάλιστα αναφέρθηκε και στο παράδοξο, όπως είπε, ο πληθωρισμός των τροφίμων που καταγράφεται από την ΕΛΣΤΑΤ να είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν που μετράνε εσωτερικά στα Μy Market.
«Με τη δική μας μεθοδολογία και τη σύγκριση τιμών στο σύνολο των κωδικών, που έχουμε στα καταστήματά μας, τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο αποτυπώσαμε πληθωρισμό 2%-2,5%» τόνισε.
Τι θα γίνει με τις προσφορές σε απορρυπαντικά και είδη περιποίησης
Σχολιάζοντας ο κος Παντελιάδης το μέτρο που προβλέπει μείωση των εκπτώσεων που παρέχουν οι προμηθευτές στα σούπερ μάρκετ κατά 30% και μεταφορά του οφέλους στον καταναλωτή με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων στο ράφι, το οποίο αφορά 12 κατηγορίες προϊόντων: απορρυπαντικά για ρούχα και πιάτα, καθαριστικά, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια, οδοντόκρεμες, βρεφικές και παιδικές πάνες, είπε ότι δεν συνεπάγεται και περιορισμό των προσφορών.
«Η διάταξη δε λέει τίποτα για το πόσες προσφορές μπορεί να κάνει ο προμηθευτής, τον αφήνει να κάνει όσες προσφορές θέλει, ωστόσο έμμεσα ενδεχομένως να τον οδηγήσει στον περιορισμό τους, εάν βεβαία το αποφασίσει. Η μετακύλιση του 30% των εκπτώσεων και προωθητικών στην τελική τιμή καταναλωτή δεν απαγορεύει την διατήρηση της όποια προσφοράς. Μπορεί και να κάνει την μείωση στην αρχική τιμή και να διατηρήσει το ένα συν ένα. Είναι απόφαση κάθε προμηθευτή πως θα χειριστεί την εμπορική του πολιτική και εάν θα αποφασίσει να μειώσει την ένταση των προσφορών ή την διάρκεια τους ή θα τις διατηρήσει» επισήμανε.
Πάντως ο κος Παντελιάδης ανέφερε ότι περιορισμός των προσφορών σ’ αυτές τις 12 κατηγορίες προϊόντων δεν είναι κακό μέτρο.
«Προφανώς οι αποφάσεις αυτές βάζουν περιορισμούς στις ακρότητες όπως π.χ. σε κατηγορίες όπως τα απορρυπαντικά και τα σαμπουάν που είχαν προσφορές 12 μήνες το χρόνο. Με αυτή την έννοια δεν είναι κακό να κατεβάσεις τις αρχικές τιμές και να κάνεις λιγότερες προσφορές» είπε ο επικεφαλής του ομίλου METRO, συμπληρώνοντας ότι χρειάζεται εξορθολογισμός, όχι να μην υπάρχουν προσφορές αλλά να είναι σε ένα λογικό μέτρο έτσι ώστε να είναι προς όφελος όλων.
Το διοικητικό κόστος και το παζάρι με τους προμηθευτές
Ο ίδιος επισήμανε ότι από πλευράς αλυσίδων υπάρχουν δυσκολίες στην εφαρμογή του μέτρου και κυρίως στο πεδίο του ελέγχου κάθε κωδικού εάν έχει ανατιμηθεί προκειμένου να μην γίνουν προσφορές.
«Πρόκειται για ένα επιπλέον διοικητικό κόστος, καθώς το μέγεθος των κωδικών είναι μεγάλο» σημείωσε.
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν ακόμα σημαντικές εκκρεμότητες που πρέπει να διευθετηθούν όπως για παράδειγμα το τι θα συμβεί με τα αποθέματα με παλαιότερες τιμές, συμπληρώνοντας πως είναι θέμα διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές για το αν θα καλυφθεί η διαφορά.
«Το τι θα γίνει με τα στοκ όταν πρόκειται μάλιστα για ακριβά προϊόντα όπως αυτά που συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες που εμπίπτουν στον περιορισμό των προσφορών, είναι ζήτημα διαπραγμάτευσης του κάθε προμηθευτή με την κάθε αλυσίδα».
Ζήτημα υπάρχει και με κοντόληκτα προϊόντα τροφίμων. Συνήθως οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προχωρούν σε μείωση τιμής 30% – 50% για προϊόντα τροφίμων που φθάνουν κοντά στη λήξη της ημερομηνίας κατανάλωσής τους, μια πρακτική που θεωρητικά αποτελεί ένα είδος προσφοράς χωρίς όμως την εμπλοκή των προμηθευτών. Με το γράμμα του νόμου και αυτή η πρακτική θεωρείται προσφορά. Θεωρητικά λοιπόν εάν ένα γάλα ανατιμηθεί, τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούν να βάλουν ένα στίκερ «-50%» όταν φθάνει κοντά στη λήξη του.


Latest News

Στον Large Cap του FTSE Russell η μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από 10 Μαρτίου
Η αλλαγή έγινε στο πλαίσιο της τριμηνιαίας αναθεώρησης των δεικτών του οίκου

Τράπεζα Πειραιώς: Ξεκινά η συγχώνευση με την Πειραιώς Financial Holdings
Με την ολοκλήρωση της Συγχώνευσης, η Τράπεζα θα διατηρήσει την άδεια που κατέχει ως πιστωτικό ίδρυμα

Νέο μέλος εκλέχθηκε στο ΔΣ της Τράπεζας Πειραιώς
O Jeremy John Masding αντικαθιστά τον παραιτηθέντα Σολομώντα Μπεράχα

Aegean: Ακυρώσεις και αλλαγές πτήσεων στις 28 Φεβρουαρίου λόγω της απεργίας
Επαναπρογραμματισμός των πτήσεων της Aegean λόγω απεργίας - Αναλυτικά οι πίνακες των πτήσεων

Μικρή αύξηση στα κέρδη του δ' 3μηνου του ΟΤΕ περιμένει η ΑΧΙΑ
Για το τρίμηνο, η ΑΧΙΑ αναμένει ότι ο όμιλος θα παρουσιάσει έσοδα 919,1 εκατ. ευρώ, χαμηλότερα κατά 1,2% σε ετήσια βάση

ΑΧΙΑ: Στα 9,10 ευρώ η τιμή στόχος για τον ΔΑΑ - Tι περιμένει στα αποτελέσματα του 2024
Η σύσταση της AXIA για τη μετοχή είναι για αγορά, με τιμή στόχο στα 9,10 ευρώ

ΑΧΙΑ για Metlen: Οι 4 πιθανές κατευθύνσεις για το στόχο των 2 δισ. στα EBITDA
Η ΑΧΙΑ διατηρεί τη σύσταση για αγορά στη μετοχή και την τιμή στόχο στα 48,60 ευρώ - Ο Ευάγγελος Μυτιληναίος προανήγγειλε δύο εταιρικές ενέργειες

Το φυσικό μεταλλικό νερό Βίκος, Νο1* επιλογή των καταναλωτών – Η στρατηγική της επιτυχίας συνεχίζεται
Η ανάδειξη του νερού Βίκος ως το Νο1* φυσικό μεταλλικό νερό για το 2024 δεν είναι τυχαία - Είναι το αποτέλεσμα στρατηγικών επιλογών, καινοτομίας και αφοσίωσης στην ποιότητα και στη βιωσιμότητα

Νέο κεφάλαιο στην ιστορία της Alpha – Όσα έγιναν στο πρώτο Culture Day
Με τη συμμετοχή χιλιάδων εργαζομένων του Ομίλου στην Ελλάδα και το εξωτερικό, παρουσιάστηκαν ο νέος εταιρικός σκοπός και οι αξίες της Alpha Bank

Στα €493,8 εκατ. το χαρτοφυλάκιο της Premia Properties - Οι επενδύσεις του 2024
Ακίνητα και συμμετοχές, αυξημένες κατά 64%, για την Premia Properties το 2024 σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά