
Το 2050 η κατανάλωση πετρελαίου από τα πλοία θα είναι μηδενική σύμφωνα με τα σενάρια που επεξεργάστηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο μιας νέας πολιτικής που εισηγείται, με πρόσφατες σχετικές ανακοινώσεις, για μείωση των αερίων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 90% μέχρι το 2040, στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τρία σενάρια, ανάλογα με την αυστηρότητα των στόχων (από μια γραμμική μείωση των ρύπων μετά το 2030 μέχρι και μείωση των ρύπων κατά 90% το 2040) στην εσωτερική ναυσιπλοΐα (ποτάμιες μεταφορές και τοπικές εθνικές συνδέσεις), η σύνθεση του στόλου αναμένεται να υποστεί σημαντικές αλλαγές μεταξύ 2015 και 2050 με παρόμοιο τρόπο σε όλα τα σενάρια. Το 2015, ο στόλος αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από συμβατικά πλοία που κινούνται με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ, βενζίνη και μαζούτ).
Ωστόσο, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Ηλεκτρική μπαταρία. Ετσι αναμένεται να κερδίσουν μεγάλα μερίδια αγοράς τα πλοία με ηλεκτρική μπαταρία που αυξάνεται στο 14% το 2040 και στο 24% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου φτάνει το 6% το 2050. Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, φτάνοντας το 8% του στόλου το 2040 και το 11%-12% το 2050.
Πάντως το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα, αν και προβλέπεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, παραμένει ο κυρίαρχος, αντιπροσωπεύοντας το 78% του στόλου της ΕΕ το 2040 και το 58% το 2050.Επίσης σημαντικές αλλαγές μεταξύ των ετών 2015 και 2050, σαν αποτέλεσμα των πολιτικών που σχεδιάζουν η ΕΕ (π.χ. FuelEU Maritime) αλλά και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), αναμένονται και στη σύνθεση του στόλου των πλοίων που χρησιμοποιούνται για διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές στην ΕΕ.
Το 2015 ο στόλος της ΕΕ αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από πλοία με συμβατικούς κινητήρες που κινούνταν με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ και μαζούτ).
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Και στα τρία σενάρια το μερίδιο των πλοίων με ηλεκτρική μπαταρία στον στόλο αυξάνεται σε 2%-3% το 2040 και 6%-7% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου αυξάνεται στο 3%-7% το 2040 και στο 21%-29% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που κινούνται με κινητήρες που μπορούν να χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα (τα οποία με την πάροδο του χρόνου σταδιακά απεξαρτώνται από τον άνθρακα) αυξάνεται σημαντικά μέχρι το 2040, φτάνοντας το 20%-21% το 2040 και παραμένει σχετικά σταθερό μετά το έτος αυτό, φτάνοντας το 21%-23% το 2050. Και στην περίπτωση αυτή το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα παραμένει κυρίαρχο, αντιπροσωπεύοντας το 71%-74% του στόλου της ΕΕ το 2040 και 44%-49% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Χαμηλών εκπομπών. Ως αποτέλεσμα των αλλαγών στη σύνθεση του στόλου, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση υγρών βιοκαυσίμων, βιοαερίου και ηλεκτρονικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων της ηλεκτρονικής αμμωνίας, της ηλεκτρονικής μεθανόλης και άλλων ηλεκτρονικών καυσίμων μετά το 2030, ο στόλος της ΕΕ «αποχωρίζεται» τα ορυκτά καύσιμα και οδηγείται στη χρήση σχεδόν αποκλειστικά μηδενικών και χαμηλών εκπομπών καυσίμων. Ωστόσο η χρήση αέριων καυσίμων (υγροποιημένο φυσικό αέριο, βιοαέριο και e-gas) προβλέπεται να αυξηθεί σταδιακά αυτή τη δεκαετία και την επόμενη, φτάνοντας το 23%-24% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας το 2050.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στα αέρια καύσιμα περιλαμβάνονται το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο που συνολικά αντιπροσωπεύουν το 63%-70% της κατανάλωσης αέριων καυσίμων στον τομέα της διεθνούς ναυσιπλοΐας το 2040, ενώ το 2050 το μερίδιο αυτό είναι κοντά στο 100%, καθώς το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο αντικαθιστούν σταδιακά το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Κομισιόν: 5+1 μέτρα για την «καθαρή» βιομηχανία
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν το σχέδιο της Κομισιόν, που συνδυάζει την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης με την ενίσχυση της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας
![ΑΠΕ: Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 – Η θέση της Ελλάδας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/ot_ape_ola-1024x600-1-600x352.png)
Ρεκόρ παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ στην ΕΕ το 2023 - Η επίδοση της Ελλάδας [γραφήματα]
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας από την έναρξη της καταμέτρησης, το 2004

Αντιστάθμιση 145 εκατ. στη βαριά βιομηχανία για το ενεργειακό κόστος – Τα έξτρα έσοδα από ρύπους
Στα 588 εκατ. ευρώ τα συνολικά κονδύλια τη διετία προς τη βιομηχανία από τα δικαιώματα εκπομπών ρύπων

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2031
Στοίχημα η ηλεκτροκίνηση για την Ελλάδα - Τest drive στους σταθμούς φόρτισης από την εταιρεία P3 Greece

Παπουτσάνης: Από ΑΠΕ το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας για τη μονάδα της Ριτσώνας
Δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί θα παράγουν το 100% της ηλεκτρικής ενέργειας του εργοστασίου Παπουτσάνης στη Ριτσωνα

Σχεδόν 2 εκατοστά πάνω η στάθμη της θάλασσας από το λιώσιμο των πάγων
Μέσα σε λίγα χρόνια το λιώσιμο των πάγων έχει οδηγήσει σε αύξηση της στάθμης της θάλασσας κατά τουλάχιστον 2 εκατοστά

Νέες αιτήσεις για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» - Τι πρέπει να κάνετε
Στα 44 εκατ. ο προϋπολογισμός για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3»

Στα «σκουπίδια» 2 TWh πράσινης ενέργειας το 2025 – Οι εκτιμήσεις για το ψαλίδι στις ΑΠΕ
Υπερδιπλάσιες οι περικοπές παραγωγής ρεύματος από ΑΠΕ το 2024, σύμφωνα με τον Παντελή Μπίσκα – Και συναγερμός για μπλακ άουτ το Πάσχα

Φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες – Εγκατάσταση μόνο με συμφωνία του 51% των ιδιοκτητών
Για να εγκατασταθούν φωτοβολταϊκά σε πολυκατοικίες θα απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του 51% των ιδιοκτητών, όπως προβλέπει ειδική ρύθμιση του υπ. Ενέργειας

Το στοίχημα της Ιαπωνίας με τις λεπτές ηλιακές κυψέλες για να τα βάλει με την Κίνα
Η Ιαπωνία θα παράξει εξαιρετικά λεπτές και εύκαμπτες ηλιακές κυψέλες προσπαθώντας να ενισχύσει την ενεργειακή της ασφάλεια