Το 2050 η κατανάλωση πετρελαίου από τα πλοία θα είναι μηδενική σύμφωνα με τα σενάρια που επεξεργάστηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο μιας νέας πολιτικής που εισηγείται, με πρόσφατες σχετικές ανακοινώσεις, για μείωση των αερίων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 90% μέχρι το 2040, στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τρία σενάρια, ανάλογα με την αυστηρότητα των στόχων (από μια γραμμική μείωση των ρύπων μετά το 2030 μέχρι και μείωση των ρύπων κατά 90% το 2040) στην εσωτερική ναυσιπλοΐα (ποτάμιες μεταφορές και τοπικές εθνικές συνδέσεις), η σύνθεση του στόλου αναμένεται να υποστεί σημαντικές αλλαγές μεταξύ 2015 και 2050 με παρόμοιο τρόπο σε όλα τα σενάρια. Το 2015, ο στόλος αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από συμβατικά πλοία που κινούνται με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ, βενζίνη και μαζούτ).
Ωστόσο, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Ηλεκτρική μπαταρία. Ετσι αναμένεται να κερδίσουν μεγάλα μερίδια αγοράς τα πλοία με ηλεκτρική μπαταρία που αυξάνεται στο 14% το 2040 και στο 24% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου φτάνει το 6% το 2050. Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, φτάνοντας το 8% του στόλου το 2040 και το 11%-12% το 2050.
Πάντως το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα, αν και προβλέπεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, παραμένει ο κυρίαρχος, αντιπροσωπεύοντας το 78% του στόλου της ΕΕ το 2040 και το 58% το 2050.Επίσης σημαντικές αλλαγές μεταξύ των ετών 2015 και 2050, σαν αποτέλεσμα των πολιτικών που σχεδιάζουν η ΕΕ (π.χ. FuelEU Maritime) αλλά και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), αναμένονται και στη σύνθεση του στόλου των πλοίων που χρησιμοποιούνται για διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές στην ΕΕ.
Το 2015 ο στόλος της ΕΕ αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από πλοία με συμβατικούς κινητήρες που κινούνταν με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ και μαζούτ).
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Και στα τρία σενάρια το μερίδιο των πλοίων με ηλεκτρική μπαταρία στον στόλο αυξάνεται σε 2%-3% το 2040 και 6%-7% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου αυξάνεται στο 3%-7% το 2040 και στο 21%-29% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που κινούνται με κινητήρες που μπορούν να χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα (τα οποία με την πάροδο του χρόνου σταδιακά απεξαρτώνται από τον άνθρακα) αυξάνεται σημαντικά μέχρι το 2040, φτάνοντας το 20%-21% το 2040 και παραμένει σχετικά σταθερό μετά το έτος αυτό, φτάνοντας το 21%-23% το 2050. Και στην περίπτωση αυτή το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα παραμένει κυρίαρχο, αντιπροσωπεύοντας το 71%-74% του στόλου της ΕΕ το 2040 και 44%-49% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Χαμηλών εκπομπών. Ως αποτέλεσμα των αλλαγών στη σύνθεση του στόλου, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση υγρών βιοκαυσίμων, βιοαερίου και ηλεκτρονικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων της ηλεκτρονικής αμμωνίας, της ηλεκτρονικής μεθανόλης και άλλων ηλεκτρονικών καυσίμων μετά το 2030, ο στόλος της ΕΕ «αποχωρίζεται» τα ορυκτά καύσιμα και οδηγείται στη χρήση σχεδόν αποκλειστικά μηδενικών και χαμηλών εκπομπών καυσίμων. Ωστόσο η χρήση αέριων καυσίμων (υγροποιημένο φυσικό αέριο, βιοαέριο και e-gas) προβλέπεται να αυξηθεί σταδιακά αυτή τη δεκαετία και την επόμενη, φτάνοντας το 23%-24% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας το 2050.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στα αέρια καύσιμα περιλαμβάνονται το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο που συνολικά αντιπροσωπεύουν το 63%-70% της κατανάλωσης αέριων καυσίμων στον τομέα της διεθνούς ναυσιπλοΐας το 2040, ενώ το 2050 το μερίδιο αυτό είναι κοντά στο 100%, καθώς το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο αντικαθιστούν σταδιακά το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Η Ελλάδα και η μεγάλη ευκαιρία της Νέας Εποχής του Υδρογόνου
H Ελλάδα μπορεί και πρέπει να αδράξει τη μοναδική ευκαιρία να πρωταγωνιστήσει στον αναδυόμενο τομέα του υδρογόνου
Η «πράσινη» ενέργεια φέρνει τα data centers στην Ελλάδα
Τα data centers για να λειτουργήσουν απαιτούν τεράστια ποσά ενέργειας που πολλές φορές απλά δεν είναι διαθέσιμα - Πώς αιολική και ηλιακή ενέργεια μπορεί να «φέρουν» πρόσθετες επενδύσεις
Η Μεσόγειος εκπέμπει SOS - Θερμαίνεται ταχύτερα από τον υπόλοιπο κόσμο
Κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες οι καύσωνες αυξήθηκαν στην Μεσόγειο κατά 40%
Είσοδος της Amazon στις ΑΠΕ - Επενδύσεις σε αιολικά άνω του $1 δισ. στην Ελλάδα
Η Amazon ενισχύει, περαιτέρω, το χαρτοφυλάκιο των ενεργειακών επενδύσεων που αναπτύσσει σε διεθνές επίπεδο
Ξεκαθαρίζει το τοπίο για τα υπεράκτια αιολικά – Τι θα προβλέπει το ειδικό χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ
Ποιες περιοχές δεν περιλαμβάνονται στον «οδικό χάρτη» για τα υπεράκτια αιολικά – Ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον Masdar και Iberdrola για θαλάσσια πάρκα στην Ελλάδα
SOS από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές πλαστικών - «Πνίγουν» τις επιχειρήσεις οι κανονισμοί
Τα πλαστικά είναι ο τελευταίος μεταποιητικός τομέας στην ήπειρο που συρρικνώνεται παρά την παγκόσμια ανάπτυξη
«Νεκρός» ο στόχος για το κλίμα - Πώς ο Τραμπ θα «επιβαρύνει» τον πλανήτη με 0,04 βαθμούς Κελσίου
Tο 2024 είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι η πρώτη μεμονωμένη χρονιά πάνω από το όριο των 1,5o C - Χωρίς χαραμάδα αισιοδοξίας η COP29
Τα σχέδια της Masdar για off shore αιολικά και φωτοβολταϊκά σε Ελλάδα και Ισπανία – Ο «άσος» της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
Ο COO της Masdar Abdulaziz Alobaidli, στη διάρκεια εκδήλωσης της ΕΔΕΥΕΠ στο πλαίσιο της COP29 μίλησε για τα πλάνα επενδύσεων
Διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον στα υπεράκτια αιολικά πάρκα της Ελλάδας
Η προοπτική της Ελλάδας στο πλαίσιο της φετινής Διάσκεψης Κορυφής του ΟΗΕ για το Κλίμα, COP29 - Το επενδυτικό ενδιαφέρον
Η δημιουργική ασάφεια της COP29 - Τι είναι το... NCQG και τι προσδοκούν οι φτωχές χώρες
Το πιο δύσκολο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι διαπραγματεύσεις για το κλίμα στην COP29 είναι ο «νέος συλλογικός ποσοτικός στόχος»