Το 2050 η κατανάλωση πετρελαίου από τα πλοία θα είναι μηδενική σύμφωνα με τα σενάρια που επεξεργάστηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο μιας νέας πολιτικής που εισηγείται, με πρόσφατες σχετικές ανακοινώσεις, για μείωση των αερίων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 90% μέχρι το 2040, στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τρία σενάρια, ανάλογα με την αυστηρότητα των στόχων (από μια γραμμική μείωση των ρύπων μετά το 2030 μέχρι και μείωση των ρύπων κατά 90% το 2040) στην εσωτερική ναυσιπλοΐα (ποτάμιες μεταφορές και τοπικές εθνικές συνδέσεις), η σύνθεση του στόλου αναμένεται να υποστεί σημαντικές αλλαγές μεταξύ 2015 και 2050 με παρόμοιο τρόπο σε όλα τα σενάρια. Το 2015, ο στόλος αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από συμβατικά πλοία που κινούνται με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ, βενζίνη και μαζούτ).
Ωστόσο, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Ηλεκτρική μπαταρία. Ετσι αναμένεται να κερδίσουν μεγάλα μερίδια αγοράς τα πλοία με ηλεκτρική μπαταρία που αυξάνεται στο 14% το 2040 και στο 24% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου φτάνει το 6% το 2050. Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, φτάνοντας το 8% του στόλου το 2040 και το 11%-12% το 2050.
Πάντως το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα, αν και προβλέπεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, παραμένει ο κυρίαρχος, αντιπροσωπεύοντας το 78% του στόλου της ΕΕ το 2040 και το 58% το 2050.Επίσης σημαντικές αλλαγές μεταξύ των ετών 2015 και 2050, σαν αποτέλεσμα των πολιτικών που σχεδιάζουν η ΕΕ (π.χ. FuelEU Maritime) αλλά και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), αναμένονται και στη σύνθεση του στόλου των πλοίων που χρησιμοποιούνται για διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές στην ΕΕ.
Το 2015 ο στόλος της ΕΕ αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από πλοία με συμβατικούς κινητήρες που κινούνταν με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ και μαζούτ).
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Και στα τρία σενάρια το μερίδιο των πλοίων με ηλεκτρική μπαταρία στον στόλο αυξάνεται σε 2%-3% το 2040 και 6%-7% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου αυξάνεται στο 3%-7% το 2040 και στο 21%-29% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που κινούνται με κινητήρες που μπορούν να χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα (τα οποία με την πάροδο του χρόνου σταδιακά απεξαρτώνται από τον άνθρακα) αυξάνεται σημαντικά μέχρι το 2040, φτάνοντας το 20%-21% το 2040 και παραμένει σχετικά σταθερό μετά το έτος αυτό, φτάνοντας το 21%-23% το 2050. Και στην περίπτωση αυτή το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα παραμένει κυρίαρχο, αντιπροσωπεύοντας το 71%-74% του στόλου της ΕΕ το 2040 και 44%-49% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Χαμηλών εκπομπών. Ως αποτέλεσμα των αλλαγών στη σύνθεση του στόλου, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση υγρών βιοκαυσίμων, βιοαερίου και ηλεκτρονικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων της ηλεκτρονικής αμμωνίας, της ηλεκτρονικής μεθανόλης και άλλων ηλεκτρονικών καυσίμων μετά το 2030, ο στόλος της ΕΕ «αποχωρίζεται» τα ορυκτά καύσιμα και οδηγείται στη χρήση σχεδόν αποκλειστικά μηδενικών και χαμηλών εκπομπών καυσίμων. Ωστόσο η χρήση αέριων καυσίμων (υγροποιημένο φυσικό αέριο, βιοαέριο και e-gas) προβλέπεται να αυξηθεί σταδιακά αυτή τη δεκαετία και την επόμενη, φτάνοντας το 23%-24% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας το 2050.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στα αέρια καύσιμα περιλαμβάνονται το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο που συνολικά αντιπροσωπεύουν το 63%-70% της κατανάλωσης αέριων καυσίμων στον τομέα της διεθνούς ναυσιπλοΐας το 2040, ενώ το 2050 το μερίδιο αυτό είναι κοντά στο 100%, καθώς το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο αντικαθιστούν σταδιακά το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Θέρμανση με κλιματιστικό: Συμβουλές για μέγιστη απόδοση και οικονομία!
Επιλέγοντας κλιματιστικά Fujitsu επιλέγετε υψηλή ενεργειακή απόδοση και διευρυμένο εύρος λειτουργίας
nrg: Λύσεις ηλεκτροκίνησης για επιχειρήσεις με το incharge – Η συνεργασία με την Astrazeneca
Η nrg με το incharge παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ηλεκτροκίνησης για τις επιχειρήσεις
Τίτλοι τέλους για το Gigafactory της Sunlight στη Δ. Μακεδονία – Τα εμπόδια
Η Sunlight Group δεν θα κατασκευάσει το εργοστάσιο μπαταριών λιθίου – Η αποχώρηση Μαντζούφα – Η επιδότηση των 245 εκατ. ευρώ
Μιχάλης Γραμματικόπουλος (Moody’s): Ποιους κλάδους της οικονομίας απειλεί η κλιματική αλλαγή
Ο οικονομικός αναλυτής και assistant director στη Moody’s αναλύει στην έντυπη έκδοση του Οικονομικού Ταχυδρόμου στο Βήμα. τα σενάρια βάσει των οποίων διάφορες κλιματικές πολιτικές, εκπομπές αερίων, άνοδοι των θερμοκρασιών και φυσικοί κίνδυνοι μπορούν να πλήξουν τη χώρα μας
Άνοιξαν οι αιτήσεις για τα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» - Οι δικαιούχοι
Το πρόγραμμα «Συστήματα Αποθήκευσης στις επιχειρήσεις» υλοποιείται στο πλαίσιο του “RePowerEU”
Μειώθηκαν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 7% στην ΕΕ το 2023
Μεταξύ 2013 και 2023, οι παραγωγοί σε όλες σχεδόν τις οικονομικές δραστηριότητες μείωσαν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου
Ανοίγει σήμερα η πλατφόρμα για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα»
Προτεραιότητα θα δοθεί στους δυνητικούς ωφελούμενους του προγράμματος, «Ανακυκλώνω – Αλλάζω Θερμοσίφωνα» με μη εξαργυρωμένα voucher
Μπορεί η Ελλάδα να αντιμετωπίσει πυρκαγιές τύπου Λος Άντζελες - Τι απαντά ο Συνολάκης
«Οι άνεμοι είχαν ταχύτητες που φτάνανε τα 160 χιλιόμετρα την ώρα και με τέτοιες ταχύτητες δεν μπορεί κανείς να σταματήσεις τις πυρκαγιές γιατί δεν μπορούν να πετάξουν αεροπλάνα»
Πρωταγωνίστρια στα PPAs η Ελλάδα
Τα τεχνολογικά μεγαθήρια όπως η Amazon, η Google και η Microsoft επιλέγουν την Ελλάδα για επενδύσεις στην ανανεώσιμη ενέργεια
Ποιες οι περιοχές με το μεγαλύτερο προβάδισμα στο Εξοικονομώ 2025
Στον Οδηγό του προγράμματος περιλαμβάνεται η κατάταξη κάθε οικισμού της χώρας ξεχωριστά, ως προς το κριτήριο των «βαθμοημερών»