Μετά τις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας των αγροτών τη σκυτάλη των κινητοποιήσεων πήρε το προσωπικό εδάφους της αεροπορικής εταιρείας Lufthansa, για να ακολουθήσουν οι εργαζόμενοι σε ιδιωτικά ιατρεία. Όλα αυτά μετά την πολυήμερη απεργία στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους και τις νέες προειδοποιητικές απεργίες στις δημόσιες συγκοινωνίες.
Για «συνθήκες Γαλλίας» ή «συνθήκες Βελγίου» κάνουν ενίοτε λόγο οι Γερμανοί, όταν αναφέρονται σε απεργιακά κύματα. Στην περίοδο 2012-2021 οι απεργίες στη Γερμανία, κατά μέσο όρο, δεν ξεπέρασαν τις 18 εργάσιμες ανά 1.000 εργαζόμενους τον χρόνο, ενώ στο ίδιο χρονικό διάστημα η Γαλλία κατέγραφε 92 και το Βέλγιο 96 ημέρες απεργίας. Μεταφέρεται τώρα το ίδιο κλίμα στη Γερμανία; «Η εντύπωση αυτή προκαλείται, γιατί οι τελευταίες απεργίες εκδηλώνονται σε κλάδους που έρχονται σε άμεση επαφή με τον πολίτη, όπως οι δημόσιες συγκοινωνίες», επισημαίνει ο Τόρστεν Σούλτεν, πολιτικός επιστήμων και συνεργάτης του Iδρύματος Hans Böckler, που πρόσκειται στα συνδικάτα. Μπορεί να έχουν γίνει και άλλες απεργίες με πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή, λέει ο Σούλτεν, για παράδειγμα στον κατασκευαστικό κλάδο, στη χημική βιομηχανία ή στη μεταλλουργία, που όμως δεν επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα, γι αυτό δεν γίνονται αντιληπτές από την κοινή γνώμη.
Γερμανία: Αυξάνονται ξανά τα μέλη στα εργατικά συνδικάτα
Προς το παρόν δεν υπάρχουν επίσημα στοιχεία που να υποδεικνύουν ότι όντως πληθαίνουν οι απεργίες το τελευταίο διάστημα, υποστηρίζει ο συνεργάτης του Ιδρύματος Hans Böckler. Μία εμπειρική εκτίμηση είναι πάντως, προσθέτει, ότι και τα ίδια τα συνδικάτα εκπλήσσονται για το πόσο πολλοί εργαζόμενοι είναι διατεθειμένοι να πυκνώσουν τις τάξεις τους και να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις. «Ασφαλώς βλέπουμε σήμερα περισσότερες απεργίες από ό,τι τα τελευταία 10 ή 20 χρόνια» εκτιμά από την πλευρά του ο οικονομολόγος Μαρσέλ Φράτσερ, πρόεδρος του Γερμανικού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (DIW) στο Βερολίνο. «Ωστόσο», συμπληρώνει, «υπήρξαν άλλες εποχές, στη δεκαετία του ’80 για παράδειγμα, στις οποίες οι κινητοποιήσεις ήταν ακόμη πιο συχνές».
Ο πληθωρισμός βγάζει τον κόσμο στους δρόμους
Κύριος λόγος για τις εντεινόμενες κινητοποιήσεις είναι ο καλπάζων πληθωρισμός. «Πολλοί αντιλαμβάνονται ότι η αγοραστική τους δύναμη έχει συρρικνωθεί, γιατί τα τελευταία τρία χρόνια η αύξηση των μισθών είναι αισθητά χαμηλότερη από εκείνη του πληθωρισμού», επισημαίνει ο Μαρσέλ Φράτσερ. «Επιπλέον δε, το γεγονός ότι 1,8 εκατομμύρια θέσεις εργασίας παραμένουν κενές, δίνει στους εργαζόμενους μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Απαιτούν όχι μόνο καλύτερη πληρωμή, αλλά και καλύτερες συνθήκες εργασίας και φαίνονται αποφασισμένοι να αγωνιστούν για τα αιτήματά τους». Παράδειγμα αποτελούν οι τελευταίες κινητοποιήσεις στους Γερμανικούς Σιδηροδρόμους, με τους εργαζόμενους να διεκδικούν όχι μόνο μισθολογικές αυξήσεις, αλλά και λιγότερες ώρες εργασίας.
Γενικότερα στην αγορά εργασίας το εκκρεμές φαίνεται να κινείται από την πλευρά των εργοδοτών σε εκείνη των εργαζομένων. «Θεωρώ πολύ πιθανό να δούμε ακόμη περισσότερες απεργίες μέσα στα επόμενα δύο, τρία χρόνια, υπάρχουν ήδη σχετικές ενδείξεις», τονίζει ο Μαρσέλ Φράτσερ. Άλλωστε, εντός του 2024 θα πρέπει να ανανεωθούν οι συλλογικές συμβάσεις σε κομβικούς κλάδους της γερμανικής οικονομίας, όπως ο τραπεζικός τομέας, ο κατασκευαστικός κλάδος, η μεταλλουργία, τα Γερμανικά Ταχυδρομεία. Συνολικά 12 εκατομμύρια εργαζόμενοι προσδοκούν νέες συλλογικές συμβάσεις με ικανοποιητικές μισθολογικές αυξήσεις.
Ενισχύεται ο ρόλος των συνδικάτων
Μία ιδιαίτερα ικανοποιητική εξέλιξη για το συνδικάτο Verdi, που εκπροσωπεί εκατομμύρια εργαζόμενους στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και στον κλάδο των υπηρεσιών, ήταν ότι το 2022 κατέγραψε 40.000 νέα μέλη. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση μέσα σε έναν χρόνο από την ίδρυση του συνδικάτου το 2001. Κατά τα λοιπά, μάλλον μείωση των μελών τους καταγράφουν τα συνδικάτα, καθώς υφίστανται τις συνέπειες των δημογραφικών εξελίξεων.
Στις προηγούμενες δεκαετίες τα συνδικάτα είχαν αποδυναμωθεί και για έναν ακόμη λόγο: πολλοί εργαζόμενοι δεν υπάγονταν σε κλαδικές συλλογικές συμβάσεις, αλλά σε ειδικές επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις. Συγκεκριμένα, ενώ στις αρχές της δεκαετίας του ’90 το ποσοστό των εργαζομένων που υπάγονταν σε κλαδικές συλλογικές συμβάσεις έφτανε το 80%, σήμερα δεν υπερβαίνει το 50%. Παρουσιάζει όμως αυξητική τάση. Αυτό συμβαδίζει απολύτως με τους σχεδιασμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που προβλέπει ότι τουλάχιστον το 80% των θέσεων εργασίας θα πρέπει να διέπεται από τις κλαδικές συμβάσεις. Σχετική οδηγία έχει εκδοθεί από το 2022, με τα κράτη-μέλη να έχουν στη διάθεσή τους περίοδο δύο ετών για την ενσωμάτωσή της στο εθνικό δίκαιο.
Deutsche Welle
Ίνζα Βρέντε
(Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδημητρίου)
Latest News
Οι νεαροί Γάλλοι, ειδικά η γενιά Z, δεν πίνει κρασί - επιλέγει τη μπύρα
Η κατανάλωση κόκκινου κρασιού στη Γαλλία έχει μειωθεί περίπου 90 % από τη δεκαετία του 1970, σύμφωνα με το CIVB, μια διεπαγγελματική βιομηχανική ένωση
Αντίστροφη μέτρηση στην ΕΕ και φόβοι για βαρύ πλήγμα από τον Τραμπ
Η ΕΕ αισθάνεται την πίεση της κόντρας μεταξύ Τραμπ και Τζινπίνγκ, που θα μπορούσε να βλάψει το εμπόριο και την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη
Ο μεγάλος χαμένος του Dow Jones ήταν η Boeing για το 2024
Η τιμή της μετοχής της Boeing μειώθηκε κατά 31% πέρυσι - καταγράφοντας τη χειρότερη πορεία από τις 30 βιομηχανίες του δείκτη
Η Nvidia επένδυσε 1 δισ. δολάρια σε συμφωνίες AI το 2024
Η Nvidia αναδεικνύεται σε κρίσιμο υποστηρικτή νεοφυών επιχειρήσεων που επιδιώκουν να επωφεληθούν από την τεχνολογική επανάσταση την οποία τροφοδοτούν τα τσιπ της
Ρεκόρ επισκεπτών στην Κίνα για τον κινεζικό νέο έτος - 18.500 πτήσεις ημερησίως
Ο αριθμός των επισκεπτών στην Κίνα για τον εορτασμό της Πρωτοχρονιάς θα είναι αυξημένος κατά 8,4% σε σύγκριση με το 2024
Commerzbank: Οι 4 κίνδυνοι που μπορεί να εμφανιστούν αναπάντεχα το 2025
H Commerzbank επανέρχεται για να εξετάσει το κατά πόσο μπορεί να εμφανιστούν και άλλοι γεωπολιτικοί και οικονομικοί κίνδυνοι εντός του 2025
Ρεκόρ εσόδων τετάρτου τριμήνου για τη Foxconn - Εφτασαν τα 64 δισ. δολ.
Τα έσοδα της Foxconn έφτασαν τα 64,7 δισ. δολ. και η εταιρεια αναμένει ότι στο πρώτο τρίμηνο του έτους θα παρουσιάσει ισχυρή αύξηση (σε ετήσια βάση)
United Airlines: Φέρνει το Starlink του Μασκ στις πτήσεις της μέχρι την άνοιξη
Το Wi Fi της Starlink θα είναι τελικά διαθέσιμο σε κάθε πτήση της αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας United Airlines
Οι νέοι Αμερικανοί επιλέγουν moktails (χωρίς αλκοόλ) πριν την προειδοποίηση του γενικού αρχιάτρου
Το 2023, το 49,6% των Αμερικανών ηλικίας 18 έως 25 ετών είχε κάνει χρήση αλκοόλ τον τελευταίο μήνα, έναντι 59,6% το 2013, σύμφωνα με στοιχεία εθνικής έρευνας στις ΗΠΑ
Fed: Βουτιά στα αποθεματικά των αμερικανικών τραπεζών – Ο ρόλος του QT
Με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής στις ΗΠΑ να συνεχίζουν το QT οι στρατηγικοί αναλυτές της Wall Street δίνουν μεγάλη προσοχή στο χαμηλότερο επίπεδο αποθεματικών