Έντονη ανησυχία προκαλούν τα μαζικά κρούσματα κλοπής χαλκού στα σιδηροδρομικά δίκτυα σε όλη την Ευρώπη, με το πρόβλημα να γίνεται ακόμα πιο δύσκολο εξαιτίας της σημαντικής αύξησης στην τιμή του μετάλλου.
Οι μεγαλύτεροι σιδηροδρομικοί φορείς της Ευρώπης αναφέρουν προβλήματα με κλοπή χαλκού στις γραμμές τους και με την τιμή του μετάλλου που αναμένεται να αυξηθεί, πολλοί ανησυχούν.
Ο χαλκός είναι το βασικό στοιχείο σε πράγματα όπως καλώδια μεταφοράς σημάτων, καλώδια γείωσης και καλώδια ρεύματος. Χωρίς αυτά, τα τρένα δεν έχουν την ισχύ ή τις επικοινωνίες για να κινηθούν.
Γιατί οι κλέφτες θέλουν να κλέψουν χαλκό; Σύμφωνα με έκθεση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας όλων των κομμάτων του Ηνωμένου Βασιλείου για την κλοπή μετάλλων, που παρουσιάζει το Euronews, ένας τόνος θα μπορούσε να πουληθεί σε μονάδα ανακύκλωσης μετάλλων στο Ηνωμένο Βασίλειο για περίπου 6.600 £ (7.726 ευρώ) τον περασμένο Μάρτιο. Ενώ οι κλέφτες μπορεί να μην είναι σε θέση να πουλήσουν κλεμμένα αγαθά σε έναν επίσημο χώρο ανακύκλωσης, είναι πιθανό να το κάνουν σε πιο άτυπα σκραπ.
Καθώς η τιμή του χαλκού προβλέπεται να αυξηθεί τα επόμενα δύο χρόνια, οι σιδηροδρομικοί φορείς ανησυχούν ότι η κλοπή χαλκού θα γίνει ακόμη πιο δημοφιλής. Και επιδιώκουν να αυξήσουν την άμυνά τους, με αποτέλεσμα αρκετές ευρωπαϊκές χώρες α χρησιμοποιούν ακόμη και τεχνολογία DNA για να εντοπίσουν τους κλέφτες.
Το μέγεθος του προβλήματος
Το μέγεθος του προβλήματος αποκαλύπτεται από τα δεδομένα από μερικούς από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης τρένων της ηπείρου.
Η όρεξη για χαλκό οδήγησε τα βρετανικά τρένα να καθυστερήσουν για 84.390 λεπτά το οικονομικό έτος 2022/23 με κόστος 12,24 εκατ. £ (14,33 εκατ. ευρώ), στοιχεία που δόθηκαν στο Euronews Travel by Network Rail.
Στη Γερμανία , υπήρξαν 450 περιπτώσεις κλοπής μετάλλων στους σιδηροδρόμους της Deutsche Bahn, είπε ένας εκπρόσωπος της εταιρείας τρένων. Αυτό επηρέασε 3.200 τρένα που καθυστέρησαν συνολικά για 40.000 λεπτά και κόστισαν στην Deutsche Bahn 7 εκατομμύρια ευρώ.
Η γαλλική εταιρεία SNCF ανακοίνωσε ότι περισσότερα από 40.000 τρένα επηρεάστηκαν από κλοπή μετάλλων στα πιο πρόσφατα στοιχεία τους από το 2022, προκαλώντας ζημίες άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι σιδηρόδρομοι του Βελγίου επηρεάστηκαν επίσης, με 466 πράξεις κλοπής χαλκού το 2022, που ήταν μια αύξηση 300% σε σύγκριση με το 2021 και οδήγησε σε 33.000 λεπτά καθυστερήσεων.
Αλλά δεν παλεύουν όλες οι χώρες με αυτό το πρόβλημα. Εκπρόσωπος της αυστριακής εταιρείας ÖBB δήλωσε στο Euronews: «Πέρυσι, καταγράψαμε κλοπές χαλκού σε χαμηλό μονοψήφιο εύρος σε ολόκληρη την Αυστρία, κάτι που δεν προκάλεσε καμία διακοπή στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες».
Τι κάνουν οι εταιρείες τρένων για να αντιμετωπίσουν την κλοπή χαλκού;
Αν και οι σχετικοί αριθμοί είναι σημαντικοί, έχουν μειωθεί μαζικά τα τελευταία 10-15 χρόνια. Η Deutsche Bahn λέει ότι τα κρούσματα έχουν μειωθεί κατά περίπου 85 τοις εκατό στη Γερμανία από 3.200 το 2013 σε 450 το 2023.
Αλλά η αντιμετώπιση του εγκλήματος έχει τις προκλήσεις της.
Οι σιδηροδρομικές γραμμές και οι υποδομές είναι φυσικά απλωμένες σε όλες τις χώρες και περνούν από απομακρυσμένες περιοχές. Αυτό καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση και τη σύλληψη των κλεφτών στη δράση.
Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες έχουν αυξήσει τη συνεργασία με την αστυνομία και χρησιμοποίησαν CCTV και drones για να βελτιώσουν την ασφάλεια.
Αρκετοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των Network Rail , SNCF και Deutsche Bahn, έχουν στραφεί ακόμη και στην τεχνολογία DNA για να σταματήσουν τους κλέφτες.
Ανεβαίνουν οι τιμές του χαλκού;
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες διαπιστώνουν ότι η πρόσφατη άνοδος των τιμών συμπίπτει με αύξηση στα κρούσματα κλοπών.
Αναλυτές της BMI, μια μονάδα της Fitch Solutions, προβλέπουν ότι οι τιμές του χαλκού θα αυξηθούν φέτος καθώς και το 2025.
Ένας από τους λόγους για αυτό είναι η παγκόσμια στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για το μέταλλο.
Ο χαλκός είναι ζωτικής σημασίας για τεχνολογίες που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια. Τις επόμενες δύο δεκαετίες ο ενεργειακός τομέας θα αποτελεί το 40 τοις εκατό της παγκόσμιας ζήτησης για χαλκό, προβλέπει η Διεθνής Ένωση Ενέργειας.
Όπως έχουν τα πράγματα αυτές οι κλοπές κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ. Πολλοί από τους μεταφορείς τρένων της Ευρώπης είναι κρατικοί ή εξαρτώνται από κρατικά χρήματα, επομένως οι φορολογούμενοι πληρώνουν μέρος του λογαριασμού.
Latest News
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη
Απόφαση σταθμός στη Βρετανία - Επανεθνικοποιήθηκαν οι σιδηρόδρομοι
Πράσινο φως της Βουλής των Λόρδων στο Ηνωμένο Βασίλειο - Οι Εργατικοί εκπλήρωσαν την προεκλογική τους δέσμευση
Με αργά βήματα η επιστροφή των επενδυτών στα ακίνητα - Τι συμβαίνει στη γερμανική αγορά
Η αγορά γραφείων στη Γερμανία συνεχίζει να βρίσκεται σε μια μεταπανδημική ύφεση εν μέσω αβεβαιότητας για τη μελλοντική ζήτηση χώρων εργασίας