![Σιδηρόδρομοι: Πώς η κλοπή χαλκού επηρεάζει τους επιβάτες σε όλη την Ευρώπη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/ot_eurostar_trains.png)
Έντονη ανησυχία προκαλούν τα μαζικά κρούσματα κλοπής χαλκού στα σιδηροδρομικά δίκτυα σε όλη την Ευρώπη, με το πρόβλημα να γίνεται ακόμα πιο δύσκολο εξαιτίας της σημαντικής αύξησης στην τιμή του μετάλλου.
Οι μεγαλύτεροι σιδηροδρομικοί φορείς της Ευρώπης αναφέρουν προβλήματα με κλοπή χαλκού στις γραμμές τους και με την τιμή του μετάλλου που αναμένεται να αυξηθεί, πολλοί ανησυχούν.
Ο χαλκός είναι το βασικό στοιχείο σε πράγματα όπως καλώδια μεταφοράς σημάτων, καλώδια γείωσης και καλώδια ρεύματος. Χωρίς αυτά, τα τρένα δεν έχουν την ισχύ ή τις επικοινωνίες για να κινηθούν.
Γιατί οι κλέφτες θέλουν να κλέψουν χαλκό; Σύμφωνα με έκθεση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας όλων των κομμάτων του Ηνωμένου Βασιλείου για την κλοπή μετάλλων, που παρουσιάζει το Euronews, ένας τόνος θα μπορούσε να πουληθεί σε μονάδα ανακύκλωσης μετάλλων στο Ηνωμένο Βασίλειο για περίπου 6.600 £ (7.726 ευρώ) τον περασμένο Μάρτιο. Ενώ οι κλέφτες μπορεί να μην είναι σε θέση να πουλήσουν κλεμμένα αγαθά σε έναν επίσημο χώρο ανακύκλωσης, είναι πιθανό να το κάνουν σε πιο άτυπα σκραπ.
Καθώς η τιμή του χαλκού προβλέπεται να αυξηθεί τα επόμενα δύο χρόνια, οι σιδηροδρομικοί φορείς ανησυχούν ότι η κλοπή χαλκού θα γίνει ακόμη πιο δημοφιλής. Και επιδιώκουν να αυξήσουν την άμυνά τους, με αποτέλεσμα αρκετές ευρωπαϊκές χώρες α χρησιμοποιούν ακόμη και τεχνολογία DNA για να εντοπίσουν τους κλέφτες.
Το μέγεθος του προβλήματος
Το μέγεθος του προβλήματος αποκαλύπτεται από τα δεδομένα από μερικούς από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης τρένων της ηπείρου.
Η όρεξη για χαλκό οδήγησε τα βρετανικά τρένα να καθυστερήσουν για 84.390 λεπτά το οικονομικό έτος 2022/23 με κόστος 12,24 εκατ. £ (14,33 εκατ. ευρώ), στοιχεία που δόθηκαν στο Euronews Travel by Network Rail.
Στη Γερμανία , υπήρξαν 450 περιπτώσεις κλοπής μετάλλων στους σιδηροδρόμους της Deutsche Bahn, είπε ένας εκπρόσωπος της εταιρείας τρένων. Αυτό επηρέασε 3.200 τρένα που καθυστέρησαν συνολικά για 40.000 λεπτά και κόστισαν στην Deutsche Bahn 7 εκατομμύρια ευρώ.
Η γαλλική εταιρεία SNCF ανακοίνωσε ότι περισσότερα από 40.000 τρένα επηρεάστηκαν από κλοπή μετάλλων στα πιο πρόσφατα στοιχεία τους από το 2022, προκαλώντας ζημίες άνω των 20 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι σιδηρόδρομοι του Βελγίου επηρεάστηκαν επίσης, με 466 πράξεις κλοπής χαλκού το 2022, που ήταν μια αύξηση 300% σε σύγκριση με το 2021 και οδήγησε σε 33.000 λεπτά καθυστερήσεων.
Αλλά δεν παλεύουν όλες οι χώρες με αυτό το πρόβλημα. Εκπρόσωπος της αυστριακής εταιρείας ÖBB δήλωσε στο Euronews: «Πέρυσι, καταγράψαμε κλοπές χαλκού σε χαμηλό μονοψήφιο εύρος σε ολόκληρη την Αυστρία, κάτι που δεν προκάλεσε καμία διακοπή στις σιδηροδρομικές υπηρεσίες».
Τι κάνουν οι εταιρείες τρένων για να αντιμετωπίσουν την κλοπή χαλκού;
Αν και οι σχετικοί αριθμοί είναι σημαντικοί, έχουν μειωθεί μαζικά τα τελευταία 10-15 χρόνια. Η Deutsche Bahn λέει ότι τα κρούσματα έχουν μειωθεί κατά περίπου 85 τοις εκατό στη Γερμανία από 3.200 το 2013 σε 450 το 2023.
Αλλά η αντιμετώπιση του εγκλήματος έχει τις προκλήσεις της.
Οι σιδηροδρομικές γραμμές και οι υποδομές είναι φυσικά απλωμένες σε όλες τις χώρες και περνούν από απομακρυσμένες περιοχές. Αυτό καθιστά δύσκολη την παρακολούθηση και τη σύλληψη των κλεφτών στη δράση.
Τα τελευταία χρόνια, οι εταιρείες έχουν αυξήσει τη συνεργασία με την αστυνομία και χρησιμοποίησαν CCTV και drones για να βελτιώσουν την ασφάλεια.
Αρκετοί φορείς, συμπεριλαμβανομένων των Network Rail , SNCF και Deutsche Bahn, έχουν στραφεί ακόμη και στην τεχνολογία DNA για να σταματήσουν τους κλέφτες.
Ανεβαίνουν οι τιμές του χαλκού;
Οι σιδηροδρομικές εταιρείες διαπιστώνουν ότι η πρόσφατη άνοδος των τιμών συμπίπτει με αύξηση στα κρούσματα κλοπών.
Αναλυτές της BMI, μια μονάδα της Fitch Solutions, προβλέπουν ότι οι τιμές του χαλκού θα αυξηθούν φέτος καθώς και το 2025.
Ένας από τους λόγους για αυτό είναι η παγκόσμια στροφή προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που θα οδηγήσει σε αυξημένη ζήτηση για το μέταλλο.
Ο χαλκός είναι ζωτικής σημασίας για τεχνολογίες που σχετίζονται με την ηλεκτρική ενέργεια. Τις επόμενες δύο δεκαετίες ο ενεργειακός τομέας θα αποτελεί το 40 τοις εκατό της παγκόσμιας ζήτησης για χαλκό, προβλέπει η Διεθνής Ένωση Ενέργειας.
Όπως έχουν τα πράγματα αυτές οι κλοπές κοστίζουν εκατομμύρια ευρώ. Πολλοί από τους μεταφορείς τρένων της Ευρώπης είναι κρατικοί ή εξαρτώνται από κρατικά χρήματα, επομένως οι φορολογούμενοι πληρώνουν μέρος του λογαριασμού.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Σπάνιες γαίες: Ποιες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/08/spanies-gaies6-600x390.jpg)
Ποιες σπάνιες γαίες εποφθαλμιά ο Ντόναλντ Τραμπ
Η Κίνα πρωτοστατεί στις σπάνιες γαίες και σχεδόν μονοπωλεί την επεξεργασία τους και οι ΗΠΑ θέλουν να απεξαρτηθούν από αυτή την επίπονη δέσμευση
![Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία: Τι ζητούν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/RENAULT-600x600.jpg)
Στο «ρελαντί» η πράσινη μετάβαση - Τι ζητούν οι ευρωπαίοι αυτοκινητοβιομήχανοι
«Καλός ο στρατηγικός διάλογος, αλλα χρειαζόμαστε λύσεις γρήγορα», λένε οι εκπρόσωποι της αυτοκινητοβιομηχανίας - Oι καθυστερήσεις απειλούν επενδύσεις 250 δισ. ευρώ
![Μεξικό: Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/xalyvas-600x370.jpg)
Αδικαιολόγητοι οι δασμοί ΗΠΑ σε χάλυβα και αλουμίνιο λέει το Μεξικό
Το Μεξικό εισάγει περισσότερο χάλυβα από τις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι εξάγει
![Κομισιόν: Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/von-der-leyen-vance-600x400.jpg)
Συνάντηση φον ντερ Λάιεν με τον Αμερικανό αντιπρόεδρο Τζέι Ντι Βανς
Η Πρόεδρος της Κομισιόν υπογράμμισε τη δέσμευση της ΕΕ για δίκαιες και ισορροπημένες εμπορικές σχέσεις
![Πάουελ: Σε μη βιώσιμη πορεία το έλλειμμα – Δεν βιαζόμαστε να μειώσουμε τα επιτόκια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/πγ1-1-600x366.jpg)
Καμπανάκι Πάουελ για το έλλειμμα στις ΗΠΑ - Καμία βιασύνη για τα επιτόκια
Τι είπε ο Πάουελ, για έλλειμμα, χρέος, δασμούς και επιτόκια στην καθιερωμένη κατάθεση του στη Γερουσία
![Πορτογαλία: Εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/tap-portugal-600x400.jpg)
Η Πορτογαλία εξετάζει την πώληση του 49% του εθνικού αερομεταφορέα TAP
Υπάρχουν περίπου 12 εταιρείες που ενδιαφέρονται για τον εθνικό αερομεταφορέα της Πορτογαλίας
![Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/06/solomon-600x400.jpg)
Σόλομον: Η Goldman είναι ανοικτή σε εξαγορές στους τομείς της διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων και πλούτου
Ο πήχης για την πραγματοποίηση μιας συμφωνίας είναι πολύ υψηλός
![Cucci: Η πτώση πωλήσεων στο τέταρτο τρίμηνο προβληματίζει τους αναλυτές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/02/gucci-store-600x410.jpg)
Νέο πλήγμα για την Gucci - Συνεχίζεται η πτώση πωλήσεων
Τα έσοδα της Kering, στην οποία ανήκει η Gucci, ολόκληρου του έτους από δραστηριότητες του ομίλου ανήλθαν σε 2,6 δισεκατομμύρια ευρώ
![Βρετανία: Άντλησε 13 δισ. στερλίνες – Οι αγορές της πρόσφεραν 140 δισ.](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/ot_bonds_london11-768x450-1-600x352.png)
Το Λονδίνο ζήτησε 13 δισ. στερλίνες και οι αγορές του πρόσφεραν 140 δισ.
Η έκδοση καταρρίπτει το προηγούμενο ρεκόρ ζήτησης βρετανικών ομολόγων
![Φυσικό αέριο: Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί όλο και περισσότερο για την αποθήκευση](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/illustration-600x405.jpg)
Γιατί η Ευρώπη ανησυχεί για την αποθήκευση φυσικού αερίου;
Καθώς η Μόσχα πίεζε τη ροή του φυσικού αερίου μέσω των ρωσικών αγωγών, η ΕΕ είχε καταφέρει να αποφύγει μια χειμερινή κρίση εφοδιασμού περιορίζοντας τη συνολική ζήτηση φυσικού αερίου