Συχνά σκεφτόμαστε τους ιδρυτές και διευθυντές επιχειρήσεων ως ανθρώπους που ακολουθούν τα «must do» της επιχειρηματικότητας, λαμβάνοντας αποφάσεις με βάση τα πιο πρόσφατα δεδομένα και τις τελευταίες τάσεις στο μάρκετινγκ και μάνατζμεντ.
Κλιματική κρίση: Γιατί αυξάνεται ο κίνδυνος να εξαφανιστούν καφές, κρασί, σοκολάτα και διάσημα πιάτα
Η πραγματικότητα όμως ενίοτε είναι διαφορετική. Και αυτό υπενθυμίζει η περίπτωση του Άλαν Άντλερ, ενός 85χρονου Αμερικανού που εφηύρε την AeroPress: Μια απίστευτα γρήγορη και σχεδόν αυτοκαθαριζόμενη μηχανή καφετιέρα που από την κυκλοφορία της, το 2005, έχει κατακτήσει τις αγορές παγκοσμίως.
Ο Άντλερ, γράφουν οι Financial Times, πέτυχε απλώς αγνοώντας «μεγάλο μέρος της συμβατικής σοφίας του καπιταλισμού του 21ου αιώνα σχετικά με το πώς να διευθύνεις μια επιτυχημένη επιχείρηση και έναν επιτυχημένο χώρο εργασίας».
Ξεχωριστός σε όλα
Οι ιδιομορφίες ξεκινούν ήδη από το όνομα: Τι σχέση έχει η επωνυμία AeroPress με μια συσκευή παρασκευής καφέ; Για τον Άντλερ, έναν αυτοδίδακτο μηχανικό που κατέχει περίπου 40 πατέντες, επρόκειτο για ένα προσωπικό ζήτημα καθώς έτσι είχε ονομάσει μια εταιρεία αθλητικών παιχνιδιών που είχε ιδρύσει το μακρινό 1984. Πριν από αυτό, ο Άντλερ είχε δημιουργήσει ένα… φρίσμπι, το οποίο είχε διαφημίσει βάζοντας κάποιους να το πετούν στους καταρράκτες του Νιαγάρα. Το κόστος ήταν μηδαμινό και η απήχηση της διαφήμισης, τεράστια. Έτσι, ο Αμερικανός εφευρέτης ήξερε ότι δεν είναι το μεγάλο μπάτζετ που κάνει μια διαφημιστική καμπάνια επιτυχημένη.
Η ιδέα για την παρασκευή της AeroPress ήρθε στον Άντλερ όταν, μετά από μια συζήτηση, συνειδητοποίησε πόσο δύσκολο ήταν να φτιάξει κανείς έναν αξιοπρεπή καφέ με τις υπάρχουσες, έως τότε, μηχανές. Όταν η μηχανή κατασκευάστηκε, ο Άντλερ αποφάσισε να την προωθήσει στέλνοντάς την σε ανθρώπους «εμμονικούς» με τον καφέ, αλλά και μιλώντας για αυτήν σε διαδικτυακά φόρουμ. Τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά: Μέχρι το 2014, ο Άντλερ δήλωσε ότι κατασκεύαζε περίπου 500.000 AeroPress ετησίως και η ζήτηση αυξανόταν κατά περίπου 40% ετησίως.
Τα τρία πράγματα που δεν έκανε
Σε αυτό το σημείο, υπογραμμίζουν οι Financial Times, με μια προφανή επιτυχία στα χέρια του, η συμβατική λογική της μεγιστοποίησης του κέρδους θα μπορούσε να οδηγήσει τον Άντλερ να κάνει τρία πράγματα: να κατασκευάσει το AeroPress στην Κίνα, να ανεβάσει την τιμή του στα 30 δολάρια και να αντικαταστήσει το παλαιότερο, ακριβό προσωπικό με φθηνότερο νέο.
Αντ’ αυτού, διατήρησε το ίδιο εργοστάσιο στην Καλιφόρνια, ενώ η τιμή του αρχικού μοντέλου AeroPress εξακολουθεί να είναι κάτω από 40 δολάρια.
«Δεν σκέφτηκα πραγματικά να το κάνω πιο ακριβό», μου είπε, προσθέτοντας ότι απλώς χρησιμοποίησε τη φόρμουλα τιμολόγησης που χρησιμοποιούσε για τα αθλητικά του παιχνίδια.
Όσο για το προσωπικό της μικρής επιχείρησής του, πολλοί εργάστηκαν εκεί μέχρι τη συνταξιοδότησή τους, προς εμφανή ικανοποίησή του. «Ήταν κάτι σαν μια μικρή οικογένεια», μου είπε.
Ανορθόδοξος μέχρι το τέλος
Ο Άντλερ πέτυχε χωρίς να ακολουθήσει κανέναν από τους κανόνες της επιχειρηματικής ορθοδοξίας. Και χωρίς να έχει κάτι ακόμα: Πτυχίο από κάποια εμπορική σχολή ή οικονομικό πανεπιστήμιο. Αντίθετα, ο ίδιος επέλεξε απλώς να αγκαλιάσει αυτό που αποκαλεί τη «χαρούμενη εμπειρία της μάθησης». Και, παρόλο που ο ίδιος δεν πήγε ποτέ στο πανεπιστήμιο, έγινε καθηγητής μηχανικής στο Στάνφορντ.
Το 2021, με τη συνταξιοδότηση στο μυαλό του, πούλησε το μεγαλύτερο μέρος της επιχείρησής του στην καναδική εταιρεία Tiny Capital, διατηρώντας μειοψηφικό μερίδιο. Παραμένοντας πιστός στις αρχές του, ο συνταξιούχος σήμερα Άλαν Άντλερ δηλώνει ότι η κίνηση αυτή τον άφησε «με περισσότερα χρήματα από όσα χρειάζομαι».
Latest News
Ρελάνς της Deutsche Bank για την Commerzbank - Πώς θα ανακόψει τα σχέδια της UniCredit
H Deutsche Bank παρακολουθεί τις εξελίξεις και είχε ήδη επαφές με τη γερμανική κυβέρνηση μελετώντας διάφορα σενάρια
Τίτλοι τέλους για τα... ταπεράκια - Έρχεται το λουκέτο της Tupperware
Ραγδαίες εξελίξεις για την Tupperware η οποία αναμένεται να κηρύξει πτώχευση ίσως και εντός της εβδομάδας
Ράλι των διεθνών τιμών καφέ στα υψηλότερα επίπεδα 13 ετών [γράφημα]
Στα ύψη οι τιμές της ποικιλίας Arabica, νέα άνοδος και στην ποικιλία Robusta
Κινεζική αλυσίδα θέλει να μάθει στους ξένους το Hot Pot
Η κινεζική αλυσίδα σχεδιάζει επέκταση στις ΗΠΑ για να ξεφύγει από την πτώση της κατανάλωσης στην Κίνα
O σινο-αμερικανικός ανταγωνισμός βλάπτει σοβαρά την παγκόσμια οικονομία
Τα παιχνίδα δύναμης και εξουσίας από Κίνα - ΗΠΑ και ο ευρύτερος αντίκτυπος στο οικονομικό στερέωμα
Η υστεροφημία του Πάουελ - Το στοίχημα της ήπιας προσγείωσης [γραφήματα]
Για τον Πάουελ, η ικανότητα της Fed να αποτρέψει μια περαιτέρω αδυναμία στην αγορά εργασίας και να επιτύχει μια «ήπια προσγείωση» θα είναι καθοριστική για την υστεροφημία του
Η Google, η Apple και το σημείο καμπής στη μάχη εναντίον των μονοπωλίων
Οι πρόσφατες μεγάλες αντιμονοπωλιακές δικαστικές νίκες δείχνουν ότι οι Big Tech φτάνουν πλέον σε ένα σημείο καμπής. Ισχύει;
Ο «ξαφνικός έρωτας» των Κινέζων κομμουνιστών με τις ιδιωτικοποιήσεις
Πόλεις και κωμοπόλεις σε όλη την Κίνα αγωνίζονται να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους πουλώντας δημόσια αγαθά
Καταναλωτική έκρηξη στον μετεκλογικό ορίζοντα των ΗΠΑ
Έρευνα δείχνει ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης των Αμερικανών αλλά και.. αυτοσυγκράτηση ενόψει αναμέτρησης Χάρις-Τραμπ
Επενδύσεις 10 δισ. δολ. για την ανάπτυξη ραδιοφάρμακων απο τις φαρμακοβιομηχανίες
Οι φαρμακοβιομηχανίες στοιχηματίζουν ότι η παροχή ακτινοβολίας απευθείας στους όγκους θα αποτελέσει την επόμενη μεγάλη ανακάλυψη για τον καρκίνο