
Ο πόλεμος στην Ουκρανία και το εμπάργκο στα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα συνέβαλαν στο να αναδειχθεί η προστιθέμενη αξία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας που εξασφάλισε τον ενεργειακό εφοδιασμό της Γηραιάς Ηπείρου και υποχρέωσε και την Κομισιόν να δει με πιο φιλικό μάτι τον ναυτιλιακό κλάδο και τις ανάγκες του στην πορεία προς την πράσινη μετάβαση.
Σε αυτό συνέβαλαν και οι παρεμβάσεις των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ, που με συγκεκριμένες θέσεις ανέδειξαν τις δυσκολίες που έχει αντικειμενικά το πλοίο να προμηθεύεται εναλλακτικά καύσιμα σε σύγκριση με άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες της στεριάς.
Η διαφορετική προσέγγιση της Κομισιόν προς τη ναυτιλία εκφράστηκε και στην ανακοίνωσή της, την προηγούμενη εβδομάδα, με την οποία καθορίζει ως ενδιάμεσο στόχο στην κατεύθυνση των μηδενικών εκπομπών αερίων ρύπων του CO2 το 2050, τημείωσή τους κατά 90% έως το 2040. Η Επιτροπή αναγνωρίζει την ανάγκη ειδικών μέτρων για τις μεταφορές και ειδικότερα τη ναυτιλία και στο πλαίσιο αυτό μειώνει τον στόχο για τη ναυτιλία από το 90% στο 80% για το 2040.
Εναλλακτικά καύσιμα
Παράλληλα δίνει μια προτεραιότητα στον εφοδιασμό της ναυτιλίας με εναλλακτικά καύσιμα λόγω των αντικειμενικών δυσκολιών που συναντά ο κλάδος στην πρόσβαση των καυσίμων αυτών σε σύγκριση με άλλους επιχειρηματικούς κλάδους της στεριάς, ενώ υπογραμμίζει και την ανάγκη να παραμείνει η ευρωπαϊκή ναυτιλία ανταγωνιστική.
Τη στροφή της Κομισιόν σε μια πιο φιλική προς τη ναυτιλία στάση, που παρατηρείται εδώ και καιρό, σχολίασε και η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, μιλώντας στην πρόσφατη ετήσια τακτική γενική συνέλευση της ΕΕΕ. «Οι ευρωπαϊκοί και οι διεθνείς θεσμοί δείχνουν να κατανοούν και να αναγνωρίζουν τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ολοένα και περισσότερο.Βέβαια και οι συγκυρίες των τελευταίων ετών συνέβαλαν στην κατανόηση και στην αποδοχή του αναμφισβήτητου ρόλου μας και της αξίας μας, αφού σε έναν κόσμο δραστικών αλλαγών και κρίσεων, η ναυτιλία παραμένει ακόμα η ακλόνητη σταθερά. Η σταθερά που δίνει λύσεις και εγγυάται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες την ομαλή και ασφαλή διαβίωση των πολιτών του κόσμου» σχολίασε η Μ. Τραυλού.
Λύσεις
Οσον αφορά την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έναν κλιματικό στόχο για το 2040, ο οποίος καθορίζει την πορεία για να καταστεί η ΕΕ κλιματικά ουδέτερη έως το 2050, οι ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη δέσμευση για την κατά προτεραιότητα πρόσβαση της ναυτιλίας σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.
Σε ανακοίνωση της European Community Shipowners’ Association (Ecsa) επισημαίνεται ότι οι ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν την ισχυρή δέσμευση της Επιτροπής να αντιμετωπίσει «τα εμπόδια στην ανάπτυξη καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών καυσίμων και των προηγμένων βιοκαυσίμων» στη ναυτιλία και να δώσει στον τομέα «πρόσβαση κατά προτεραιότητα στα καύσιμα αυτά έναντι των τομέων που έχουν πρόσβαση σε άλλες λύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές».
Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι το αυξημένο κόστος των βιώσιμων καυσίμων αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας και δεσμεύεται να εξετάσει ρυθμιστικά μέτρα για την προώθηση της παραγωγής τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν την εισαγωγή απαιτήσεων για τους προμηθευτές καυσίμων ώστε να διαθέτουν τα καύσιμα αυτά στην αγορά, αναφέρει η Ecsa.
Ισχυρή δέσμευση
«Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μια τόσο ισχυρή δέσμευση να δοθεί στη ναυτιλία κατά προτεραιότητα πρόσβαση σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, όπως τα προηγμένα βιοκαύσιμα και τα ηλεκτρονικά καύσιμα» δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της Ecsa. Οπως είπε «το χάσμα τιμών είναι τεράστιο, καθώς το κόστος των βιώσιμων καυσίμων μπορεί να είναι τέσσερις φορές υψηλότερο σε σύγκριση με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται σήμερα στη ναυτιλία. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή για να μεταφράσουμε αυτή τη δέσμευση σε άμεση δράση και να αξιοποιήσουμε τα δεσμευμένα έσοδα από το σύστημα εμπορία ρύπων μέσω ειδικών προσκλήσεων που έχουν ήδη γίνει στο πλαίσιο του τρέχοντος Ταμείου Καινοτομίας».
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ


Latest News

Τραμπ: Εντολή στις υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη Ναυτική Αναγέννηση των ΗΠΑ
Το εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ αποσκοπεί στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη ναυτιλία των ωκεανών

Το στοίχημα Κικίλια για μείωση των τιμών
Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας θα πρέπει να καταγράψουν τις τιμές που ισχύουν αυτή τη στιγμή για όλες τις γραμμές και όλα τα πλοία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετικά και αρνητικά σημεία στην απόφαση του ΙΜΟ για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας
Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστώ, Μελίνα Τραυλού μιλάει για άδικη μεταχείριση του LNG που υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί

Οι Ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη συμφωνία για τις ανθρακούχες εκπομπές
Η συμφωνία επιτεύχθηκε μετά από ψηφοφορία, ένα γεγονός σπάνιο στον ΙΜΟ όπου πάντα επιδιώκεται η ομοφωνία

Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: +100 υποτροφίες για το Ακαδημαϊκό Έτος 2025-2026
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών χορηγεί και φέτος +100 Υποτροφίες, καθώς και την υποτροφία με τη συμβολική ονομασία «Αριστεία»

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Frederiksen (AEC) – Σημαντικός ο ρόλος των Ελλήνων εφοπλιστών στην Αρκτική
Για την ελληνική ναυτιλία μίλησε στο ΟΤ Delphi Economic Forum X ο Mads Frederiksen, εκτελεστικός διευθυντής στο Arctic Economic Council

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες

Πράσινη μετάβαση: Κανονιστικές εξελίξεις στις θαλασσιες μεταφορές
Με κοινό κείμενο 10 από τους μεγαλύτερους ομιλους διεθνώς ζητούν από τον ΙΜΟ δίκαιο και επιστημονικά τεκμηριωμένο πλαίσιο