Ο πόλεμος στην Ουκρανία και το εμπάργκο στα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα συνέβαλαν στο να αναδειχθεί η προστιθέμενη αξία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας που εξασφάλισε τον ενεργειακό εφοδιασμό της Γηραιάς Ηπείρου και υποχρέωσε και την Κομισιόν να δει με πιο φιλικό μάτι τον ναυτιλιακό κλάδο και τις ανάγκες του στην πορεία προς την πράσινη μετάβαση.
Σε αυτό συνέβαλαν και οι παρεμβάσεις των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ, που με συγκεκριμένες θέσεις ανέδειξαν τις δυσκολίες που έχει αντικειμενικά το πλοίο να προμηθεύεται εναλλακτικά καύσιμα σε σύγκριση με άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες της στεριάς.
Η διαφορετική προσέγγιση της Κομισιόν προς τη ναυτιλία εκφράστηκε και στην ανακοίνωσή της, την προηγούμενη εβδομάδα, με την οποία καθορίζει ως ενδιάμεσο στόχο στην κατεύθυνση των μηδενικών εκπομπών αερίων ρύπων του CO2 το 2050, τημείωσή τους κατά 90% έως το 2040. Η Επιτροπή αναγνωρίζει την ανάγκη ειδικών μέτρων για τις μεταφορές και ειδικότερα τη ναυτιλία και στο πλαίσιο αυτό μειώνει τον στόχο για τη ναυτιλία από το 90% στο 80% για το 2040.
Εναλλακτικά καύσιμα
Παράλληλα δίνει μια προτεραιότητα στον εφοδιασμό της ναυτιλίας με εναλλακτικά καύσιμα λόγω των αντικειμενικών δυσκολιών που συναντά ο κλάδος στην πρόσβαση των καυσίμων αυτών σε σύγκριση με άλλους επιχειρηματικούς κλάδους της στεριάς, ενώ υπογραμμίζει και την ανάγκη να παραμείνει η ευρωπαϊκή ναυτιλία ανταγωνιστική.
Τη στροφή της Κομισιόν σε μια πιο φιλική προς τη ναυτιλία στάση, που παρατηρείται εδώ και καιρό, σχολίασε και η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, μιλώντας στην πρόσφατη ετήσια τακτική γενική συνέλευση της ΕΕΕ. «Οι ευρωπαϊκοί και οι διεθνείς θεσμοί δείχνουν να κατανοούν και να αναγνωρίζουν τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ολοένα και περισσότερο.Βέβαια και οι συγκυρίες των τελευταίων ετών συνέβαλαν στην κατανόηση και στην αποδοχή του αναμφισβήτητου ρόλου μας και της αξίας μας, αφού σε έναν κόσμο δραστικών αλλαγών και κρίσεων, η ναυτιλία παραμένει ακόμα η ακλόνητη σταθερά. Η σταθερά που δίνει λύσεις και εγγυάται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες την ομαλή και ασφαλή διαβίωση των πολιτών του κόσμου» σχολίασε η Μ. Τραυλού.
Λύσεις
Οσον αφορά την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έναν κλιματικό στόχο για το 2040, ο οποίος καθορίζει την πορεία για να καταστεί η ΕΕ κλιματικά ουδέτερη έως το 2050, οι ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη δέσμευση για την κατά προτεραιότητα πρόσβαση της ναυτιλίας σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.
Σε ανακοίνωση της European Community Shipowners’ Association (Ecsa) επισημαίνεται ότι οι ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν την ισχυρή δέσμευση της Επιτροπής να αντιμετωπίσει «τα εμπόδια στην ανάπτυξη καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών καυσίμων και των προηγμένων βιοκαυσίμων» στη ναυτιλία και να δώσει στον τομέα «πρόσβαση κατά προτεραιότητα στα καύσιμα αυτά έναντι των τομέων που έχουν πρόσβαση σε άλλες λύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές».
Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι το αυξημένο κόστος των βιώσιμων καυσίμων αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας και δεσμεύεται να εξετάσει ρυθμιστικά μέτρα για την προώθηση της παραγωγής τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν την εισαγωγή απαιτήσεων για τους προμηθευτές καυσίμων ώστε να διαθέτουν τα καύσιμα αυτά στην αγορά, αναφέρει η Ecsa.
Ισχυρή δέσμευση
«Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μια τόσο ισχυρή δέσμευση να δοθεί στη ναυτιλία κατά προτεραιότητα πρόσβαση σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, όπως τα προηγμένα βιοκαύσιμα και τα ηλεκτρονικά καύσιμα» δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της Ecsa. Οπως είπε «το χάσμα τιμών είναι τεράστιο, καθώς το κόστος των βιώσιμων καυσίμων μπορεί να είναι τέσσερις φορές υψηλότερο σε σύγκριση με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται σήμερα στη ναυτιλία. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή για να μεταφράσουμε αυτή τη δέσμευση σε άμεση δράση και να αξιοποιήσουμε τα δεσμευμένα έσοδα από το σύστημα εμπορία ρύπων μέσω ειδικών προσκλήσεων που έχουν ήδη γίνει στο πλαίσιο του τρέχοντος Ταμείου Καινοτομίας».
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ
Latest News
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%
Η MSC η πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη ναυτιλιακή στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων [πίνακας]
Η MSC μεγάλωσε την απόσταση από τη δεύτερη Maersk στη σχετική κατάταξη των ναυτιλιακών όπως ανακοίνωσε η Alphaliner
Γιάννης Ξυλάς: Η Intercargo ισχυρή όσο ποτέ
Η Intercargo έφτασε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα αριθμού μελών, προωθώντας κρίσιμες πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν τον ρόλο της, τονίζει ο κ. Ξυλάς