Ο πόλεμος στην Ουκρανία και το εμπάργκο στα ρωσικά ενεργειακά προϊόντα συνέβαλαν στο να αναδειχθεί η προστιθέμενη αξία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας που εξασφάλισε τον ενεργειακό εφοδιασμό της Γηραιάς Ηπείρου και υποχρέωσε και την Κομισιόν να δει με πιο φιλικό μάτι τον ναυτιλιακό κλάδο και τις ανάγκες του στην πορεία προς την πράσινη μετάβαση.
Σε αυτό συνέβαλαν και οι παρεμβάσεις των εφοπλιστικών φορέων της ΕΕ, που με συγκεκριμένες θέσεις ανέδειξαν τις δυσκολίες που έχει αντικειμενικά το πλοίο να προμηθεύεται εναλλακτικά καύσιμα σε σύγκριση με άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες της στεριάς.
Η διαφορετική προσέγγιση της Κομισιόν προς τη ναυτιλία εκφράστηκε και στην ανακοίνωσή της, την προηγούμενη εβδομάδα, με την οποία καθορίζει ως ενδιάμεσο στόχο στην κατεύθυνση των μηδενικών εκπομπών αερίων ρύπων του CO2 το 2050, τημείωσή τους κατά 90% έως το 2040. Η Επιτροπή αναγνωρίζει την ανάγκη ειδικών μέτρων για τις μεταφορές και ειδικότερα τη ναυτιλία και στο πλαίσιο αυτό μειώνει τον στόχο για τη ναυτιλία από το 90% στο 80% για το 2040.
Εναλλακτικά καύσιμα
Παράλληλα δίνει μια προτεραιότητα στον εφοδιασμό της ναυτιλίας με εναλλακτικά καύσιμα λόγω των αντικειμενικών δυσκολιών που συναντά ο κλάδος στην πρόσβαση των καυσίμων αυτών σε σύγκριση με άλλους επιχειρηματικούς κλάδους της στεριάς, ενώ υπογραμμίζει και την ανάγκη να παραμείνει η ευρωπαϊκή ναυτιλία ανταγωνιστική.
Τη στροφή της Κομισιόν σε μια πιο φιλική προς τη ναυτιλία στάση, που παρατηρείται εδώ και καιρό, σχολίασε και η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, μιλώντας στην πρόσφατη ετήσια τακτική γενική συνέλευση της ΕΕΕ. «Οι ευρωπαϊκοί και οι διεθνείς θεσμοί δείχνουν να κατανοούν και να αναγνωρίζουν τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας ολοένα και περισσότερο.Βέβαια και οι συγκυρίες των τελευταίων ετών συνέβαλαν στην κατανόηση και στην αποδοχή του αναμφισβήτητου ρόλου μας και της αξίας μας, αφού σε έναν κόσμο δραστικών αλλαγών και κρίσεων, η ναυτιλία παραμένει ακόμα η ακλόνητη σταθερά. Η σταθερά που δίνει λύσεις και εγγυάται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες την ομαλή και ασφαλή διαβίωση των πολιτών του κόσμου» σχολίασε η Μ. Τραυλού.
Λύσεις
Οσον αφορά την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έναν κλιματικό στόχο για το 2040, ο οποίος καθορίζει την πορεία για να καταστεί η ΕΕ κλιματικά ουδέτερη έως το 2050, οι ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν τη δέσμευση για την κατά προτεραιότητα πρόσβαση της ναυτιλίας σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών.
Σε ανακοίνωση της European Community Shipowners’ Association (Ecsa) επισημαίνεται ότι οι ευρωπαίοι εφοπλιστές χαιρετίζουν την ισχυρή δέσμευση της Επιτροπής να αντιμετωπίσει «τα εμπόδια στην ανάπτυξη καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρονικών καυσίμων και των προηγμένων βιοκαυσίμων» στη ναυτιλία και να δώσει στον τομέα «πρόσβαση κατά προτεραιότητα στα καύσιμα αυτά έναντι των τομέων που έχουν πρόσβαση σε άλλες λύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές».
Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι το αυξημένο κόστος των βιώσιμων καυσίμων αποτελεί βασικό παράγοντα για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας και δεσμεύεται να εξετάσει ρυθμιστικά μέτρα για την προώθηση της παραγωγής τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν την εισαγωγή απαιτήσεων για τους προμηθευτές καυσίμων ώστε να διαθέτουν τα καύσιμα αυτά στην αγορά, αναφέρει η Ecsa.
Ισχυρή δέσμευση
«Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε μια τόσο ισχυρή δέσμευση να δοθεί στη ναυτιλία κατά προτεραιότητα πρόσβαση σε καύσιμα χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, όπως τα προηγμένα βιοκαύσιμα και τα ηλεκτρονικά καύσιμα» δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, γενικός γραμματέας της Ecsa. Οπως είπε «το χάσμα τιμών είναι τεράστιο, καθώς το κόστος των βιώσιμων καυσίμων μπορεί να είναι τέσσερις φορές υψηλότερο σε σύγκριση με τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται σήμερα στη ναυτιλία. Ανυπομονούμε να συνεργαστούμε με την Επιτροπή για να μεταφράσουμε αυτή τη δέσμευση σε άμεση δράση και να αξιοποιήσουμε τα δεσμευμένα έσοδα από το σύστημα εμπορία ρύπων μέσω ειδικών προσκλήσεων που έχουν ήδη γίνει στο πλαίσιο του τρέχοντος Ταμείου Καινοτομίας».
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΝΕΑ
Latest News
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη