Σκληρό πόκερ με «άσους» την αύξηση της παραγωγής οχημάτων στη χώρα, κρατικές επιδοτήσεις και πιθανή είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της αυτοκινητοβιομηχανίας παίζεται στην Ιταλία μεταξύ της αυτοκινητοβιομηχανίας κολοσσού Stellantis και της κυβέρνησης της Τζόρτζια Μελόνι.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλο-γαλλικο-αμερικανικής εταιρείας Κάρλος Ταβάρες έτεινε κλάδο ελιάς προς τη Ρώμη μετά από εκατέρωθεν «πυρά» που κράτησαν για εβδομάδες διακηρύσσοντας: «Θέλουμε να κάνουμε περισσότερα στην Ιταλία. Αγαπάμε την Ιταλία. Αγαπάμε τους εργαζόμενούς μας στην Ιταλία».

Είχε προηγηθεί για εβδομάδες σκληρή κόντρα, με την αυτοκινητοβιομηχανία να επιδιώκει να χρησιμοποιήσει την ισχύ της ώστε να πετύχει καλύτερες συμφωνίες κυβερνήσεις στην ΕΕ για τη λειτουργία εργοστασίων. Αυτό γίνεται σε μια περίοδο που το δυναμικό της παραγωγής στην Ευρώπη είναι μεγαλύτερο από τις ανάγκες παραγωγής, οι κινέζοι βρίσκονται προ των πυλών προσφέροντας κρατικές επιδοτήσεις και φθηνό εργατικό δυναμικό και οι ΗΠΑ με τη νομοθεσία περί προσέλκυσης επενδύσεων θέλουν να πάρουν εκεί όλο το χρήμα.

Stellantis: Η αυτοκινητοβιομηχανία μοιράζει 1,9 δισ. ευρώ στους υπαλλήλους της

Είναι ενδεικτικό ότι η αξιοποίηση των εργοστασίων της Stellantis πέρσι είχε ανέλθει στο 56%, από 64% το 2019. Το ποσοστό αυτό για τη μεγάλη της ανταγωνίστρια, την Volkswagen, διαμορφωνόταν το 2023 σε 71% και αποτελούσε τον πήχη που όλος ο κλάδος θα ήθελε να ξεπεράσει.

Όλα αυτά γίνονται καθώς οι εταιρείες προσπαθούν να εκπονήσουν στρατηγικό σχέδιο για το τι θα κάνουν και με τα ηλεκτρικά οχήματα, εν μέσω νέων πολύ αυστηρών κανονισμών εκπομπών ρύπων, της επέλασης της Κίνας, αλλά και του όλο και μεγαλύτερου διαφαινόμενου δισταγμού μερίδας καταναλωτών να τα προτιμήσουν.

Το σχέδιο της Ρώμης

Η Ρώμη από την πλευρά της δηλώνει ανοικτή στην απόκτηση μεριδίου στη Stellantis, όπως δήλωσε ο ίδιος ο υπουργός βιομηχανίας Adolfo Urso την ώρα που παρουσίαζε σχέδια για την παροχή επιδοτήσεων 950 εκατομμυρίων ευρώ για το 2024 από τη Ρώμη, ώστε οι ιταλοί να αποκτήσουν πιο φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα.  Η Ρώμη θα ήθελε να ακολουθήσει το παράδειγμα της Γαλλίας η οποία κατέχει ήδη ποσοστό 6% στην αυτοκινητοβιομηχανία, με εκπροσώπηση στο διοικητικό της συμβούλιο και με συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων –κάτι που δεν έχουν οι ιταλοί. Η Stellantis δημιουργήθηκε από τη συγχώνευση της ιταλικής Fiat, της γαλλικής Peugeot Citroen PSA και της αμερικανικής Chrysler. Είναι σήμερα η τέταρτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο με πωλήσεις άνω των 6 εκατ. οχημάτων το χρόνο.

Πολύφερνη νύφη η παραγωγή στην Ιταλία

Τα στοιχήματα στο σκληρό πόκερ που παίζεται έχουν αυξηθεί σημαντικά μετά από σύγκρουση μεταξύ της δεξιάς κυβέρνησης της Ιταλίας και της ιδιοκτησίας της Stellantis, με μεγαλύτερο μέτοχο την οικογένεια Ανιέλι, για τα επίπεδα παραγωγής οχημάτων στη χώρα.

Η Μελόνι εδώ και μήνες φέρεται να βρίσκεται σε συνομιλίες με την εταιρεία στα πλαίσια μακροπρόθεσμου σχεδίου που περιλαμβάνει αύξηση της ετήσιας παραγωγής της Stellantis στη συγκεκριμένη χώρα στα 1.000.000 οχήματα. Η Fiat Chrysler, η οποία συγχωνεύθηκε με τη γαλλική PSA στις αρχές του 2021 για να δημιουργήσει τη Stellantis, παρήγαγε για τελευταία φορά περισσότερα από 1 εκατομμύριο οχήματα στην Ιταλία το 2017. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όταν η Fiat βρισκόταν στο φόρτε της, η ετήσια παραγωγή αυτοκινήτων στην Ιταλία της εταιρείας με την καθοδήγηση της οικογένειας Ανιέλι ανερχόταν σε σχεδόν 2 εκατομμύρια οχήματα.

Πέρσι η συνολική παραγωγή του ομίλου Stellantis στην Ιταλία ανήλθε σε περίπου 750.000 οχήματα. Σε παρόμοια επίπεδα κυμάνθηκε και η παραγωγή του ομίλου στη Γαλλία, σύμφωνα με στοιχεία του Reuters.

Αφού κινδύνευσε να χρεοκοπήσει στις αρχές της δεκαετίας του 2000, η Fiat έχασε την αμιγώς ιταλική της ταυτότητα. Αρχικά συγχωνεύτηκε με την Chrysler -το 2009- και στη συνέχεια με την PSA το 2021. Το Δεκέμβριο, για πρώτη φορά μετά από πολλές δεκαετίες, η Fiat έχασε το στέμμα της εταιρείας με τις κορυφαίες πωλήσεις στην Ιταλία αφού την ξεπέρασε η Volkswagen.

Πώς ξέσπασε η δημόσια κόντρα

Σε δημόσιο επίπεδο, η κόντρα μεταξύ Μελόνι με τους ηγέτες της Stellantis ξέσπασε στα τέλη του προηγούμενου μήνα όταν η αριστερή εφημερίδα La Repubblica, η οποία ελέγχεται από την εταιρεία συμμετοχών της οικογένειάς Ανιέλι, δημοσίευσε πρωτοσέλιδο με τίτλο «Η Ιταλία προς πώληση». Το δημοσίευμα αφορούσε το σχέδιο ιδιωτικοποιήσεων 20 δις ευρώ της Μελόνι έως το 2026. Στις ιδιωτικοποιήσεις περιλαμβάνονται τα ταχυδρομεία, Poste Italiane, οι σιδηρόδρομοι, Ferrovie dello Stato και η ενεργειακή εταιρεία Eni. Επίσης περιλαμβάνεται η τράπεζα Monte dei Paschi.

Στη συνέχεια η πρωθυπουργός απάντησε –σε μια ασυνήθιστη σύγκρουση της κυβέρνησης με έναν από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς ομίλους της Ιταλίας – περνώντας στην αντεπίθεση κατηγορώντας την οικογένεια για υποκρισία, αφού ήταν εκείνοι οι οποίοι, όπως είπε, «πώλησαν τη Fiat στους Γάλλους». Η Μελόνι δεν ανέφερε ονομαστικά τους Ανιέλι, αλλά η απάντησή της «φωτογράφιζε» το γόνος της οικογένειας Ανιέλι, Τζον Έλκαν, ο οποίος είναι πρόεδρος της Stellantis.

Τώρα μένει να φανεί εάν η κόντρα θα συνεχιστεί, ή εάν θα υπάρξει μεγαλύτερη προσπάθεια για κοινή προσέγγιση με όφελος το οικονομικό και πολιτικό συμφέρον για τις εμπλεκόμενες πλευρές.

Η πανίσχυρη οικογένεια των Ανιέλι

Οι Ανιέλι είμαι μια από τις πιο ισχυρές οικογένειες στη βιομηχανία της Ιταλίας. Ο πατριάρχης της οικογένειας, Τζιάνι Ανιέλι, ήταν αυτός που επέλεξε τον Έλκαν ως διάδοχο της αυτοκρατορίας. Ο Έλκαν είναι είναι εκτός από πρόεδρος της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall) και διευθύνων σύμβουλος της Exor, της εταιρείας συμμετοχών που ελέγχει τις δραστηριότητες της οικογενείας.

Η Exor έχει στοιχεία ενεργητικού που υπολογίζονταν το 2023 σε 33 δις ευρώ. Ελέγχει το 14,2% της Stellantis, η οποία είναι εισηγμένη στο Παρίσι, όντας ο μεγαλύτερος μεμονωμένος μέτοχος της εταιρείας. Τα δικαιώματα ψήφου της Exor αναμένεται ότι θα αυξηθούν στο 25%.

Οι επενδύσεις της Exor στην Ιταλία περιλαμβάνουν αυτές σε Ferrari και Maserati, στην εταιρεία κατασκευής γεωργικού εξοπλισμού CNH Industrial, την εταιρεία επαγγελματικών οχημάτων Iveco, την ποδοσφαιρική ομάδα Juventus και τον όμιλο μέσων ενημέρωσης GEDI. Ο όμιλος GEDI περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τους εκδότες των ιταλικών εφημερίδων La Repubblica και La Stampa. Η Exor είναι επίσης ο μεγαλύτερος μέτοχος του περιοδικού The Economist και πέρυσι εξαγόρασε μερίδιο 15% στον ολλανδικό όμιλο Philips.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Ρωσία: Πώς και γιατί το υπουργείο Ενέργειας θέλει τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών της χώρας
Διεθνή |

Ποιοι θέλουν τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών στη Ρωσία - Το σχέδιο και οι αντιδράσεις

Κυβερνητικοί αξιωματούχοι στον τομέα ενέργειας στη Ρωσία έχουν εκφράσει εδώ και καιρό δυσαρέσκεια για τον περιορισμένο έλεγχο του υπουργείου στις εταιρείες πετρελαίου