Έχοντας καταφέρει μέσα σε δύο δεκαετίες να χτίσει το δικό της σύστημα κατασκευής και αντιπροσώπευσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η Tesla εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προβλήματα με τα παράπονα πελατών της για γρατζουνισμένα αμαξώματα, κακοφορμισμένα εξαρτήματα ή σπασμένα συστήματα ελέγχου.
O εμπνευστής της, Ίλον Μασκ, όμως έχει άλλη -φυσικά- άλλη άποψη. «Φτιάχνουμε τα καλύτερα αυτοκίνητα», διακήρυξε με προκλητικότητα σε μια επιχειρηματική εκδήλωση τον περασμένο Νοέμβριο. «Είτε με μισείτε, είτε με συμπαθείτε, είτε είστε αδιάφοροι: θέλετε ή δεν θέλετε το καλύτερο αυτοκίνητο που σας προσφέρω;»
Tesla: Πώς ο Μασκ έβγαλε 1,8 δισ. από… αέρα κοπανιστό
Το ερώτημα αυτό απασχολεί δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπους στον πλανήτη που ζυγίζουν τα οικονομικά τους καθώς σκέφονται να αγοράσουν ένα νέο όχημα. Όμως, καθώς ο ανταγωνισμός στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV) εντείνεται, υπάρχει ολοένα και περισσότεροι λόγοι να αμφιβάλλει κανείς για το γεγονός ότι το επόμενο καλύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα κατασκευαστεί από την Tesla.
«Δεν μπορώ να σας περιγράψω πόσοι άνθρωποι χωρίς να εξετάσουν καμία εναλλακτική λύση, αγόρασαν ένα Tesla πριν από ένα χρόνο – ή πριν από πέντε χρόνια στην περίπτωσή μου – οι οποίοι τώρα είναι αρκετά ανοιχτοί να εξετάσουν άλλες μάρκες», λέει ο Len Sherman, πρώην σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος τώρα είναι καθηγητής στο Columbia Business School, στην εφημερίδα The Independent.
O ανταγωνισμός
Κάποτε αδιαφιλονίκητη για το στέμμα του EV, η Tesla αντιμετωπίζει τώρα αυξανόμενο ανταγωνισμό όχι μόνο από εξειδικευμένες εταιρείες EV όπως η Rivian και η Lucid Motors, αλλά και από παραδοσιακά ονόματα όπως η Toyota, η General Motors, η BMW και η Volkswagen. Το 2024, για πρώτη φορά στην ιστορία, η Tesla ξεπεράστηκε σε αριθμό πωλήσεων EV από τον κινεζικό ηλεκτρικό γίγαντα BYD.
Ταυτόχρονα, η παγκόσμια ζήτηση για τα EVs έχει πέσει σε τέλμα, καθώς οι mainstream αγοραστές παραμένουν επιφυλακτικοί απέναντι στην τεχνολογία και επιφυλακτικοί απέναντι στις υψηλές τιμές, οδηγώντας πολλές μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες να περικόψουν τις επενδύσεις τους.
Οι ατέλειες
Όλα αυτά αυξάνουν το διακύβευμα των συνεχιζόμενων προβλημάτων της Tesla με την ποιότητα των αυτοκινήτων της και τις αναφορές πελατών της για γρατζουνισμένα αμαξώματα, εξαρτήματα με κακή εφαρμογή και σπασμένα συστήματα ελέγχου.
Ούτε όλα αυτά τα προβλήματα είναι απλώς αισθητικές ατέλειες. Η εταιρεία βρίσκεται υπό έρευνα από τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ για μια σειρά από ζητήματα, συμπεριλαμβανομένων υποτιθέμενων αστοχιών στο σύστημα υποβοήθησης οδηγού.
Τον περασμένο Ιούνιο, εξάλλου, μια έρευνα της Washington Post διαπίστωσε ότι η πολυδιαφημισμένη τεχνολογία αυτόματου πιλότου της Tesla έχει συνδεθεί με 736 από τα 807 δυστυχήματα στις ΗΠΑ που αφορούσαν τεχνολογίες υποβοήθησης οδηγού από το 2019.
Εν τω μεταξύ, ο έλεγχος της Tesla από τον Μασκ βρίσκεται επίσης υπό πίεση μετά την απόφαση δικαστηρίου του Ντελαγουέαρ ότι δεν μπορεί να διατηρήσει μια εταιρική πληρωμή αξίας σχεδόν 56 δισ. δολαρίων. Σε μια καυστικού ύφους απόφαση, η δικαστής Kathaleen McCormick δήλωσε ότι ο δισεκατομμυριούχος χρησιμοποίησε την επιρροή του στο διοικητικό συμβούλιο για να απονείμει στον εαυτό του ουσιαστικά μια αυθαίρετη αποζημίωσης.
Ο ύφαλος
Η Tesla παραμένει μια ισχυρή εταιρεία, και η τιμή της μετοχής της έχει κάπως ανακάμψει από το δύσκολο 2022 που έριξε την αποτίμησή της στην αγορά από πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια σε λίγο κάτω από 384 δισεκατομμύρια δολάρια. Αλλά ακόμη και οι υποστηρικτές της ανησυχούν για τους «υφάλους» που θα βρει μπροστά της.
«Είναι πολύ δύσκολο να ποσοτικοποιήσουμε πού θα βρίσκεται η Tesla τα επόμενα, ας πούμε, δύο χρόνια», επισημαίνει ο Ross Gerber, παλιός μέτοχος της Tesla, ο οποίος μέχρι πρόσφατα έθετε την εταιρεία ως την κορυφαία επιλογή στο επενδυτικό ταμείο που διαχειρίζεται. «Θα μπορούσα να σας πω ένα καλό και ένα αρνητικό σενάριο – ποιος ξέρει όμως τι θα γίνει;»
Η αξιοπιστία
Σήμερα, αν και πολλοί ιδιοκτήτες (και ο ίδιος ο Μασκ) ισχυρίζονται ότι η ποιότητα βελτιώνεται, τα παράπονα για κακοφτιαγμένα οχήματα ή προβληματικά ηλεκτρονικά συστήματα εξακολουθούν να είναι συνηθισμένα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα φόρουμ των ιδιοκτητών – ακόμη και για πολυτελή μοντέλα με υψηλές τιμές.
Οι ετήσιες έρευνες της εταιρείας πληροφοριών αγοράς JD Power έχουν δείξει σταθερά ότι τα αυτοκίνητα της Tesla είναι από τα λιγότερο αξιόπιστα, με 257 προβλήματα για κάθε εκατό νέα οχήματα σε σύγκριση με τον μέσο όρο του κλάδου που είναι 192. Η εταιρεία τα πηγαίνει λίγο καλύτερα με το Consumer Reports, καταλαμβάνοντας την 14η θέση από τις 30 με βαθμολογία αξιοπιστίας κάτω από το 50%.
Έρευνα του Reuters τον περασμένο Δεκέμβριο κατηγόρησε την Tesla για συστηματική απόκρυψη στοιχείων για σοβαρά σχεδιαστικά ελαττώματα, ενώ παράλληλα προσπαθούσε να μετακυλήσει το κόστος επισκευής στους οδηγούς. Φέρεται μάλιστα να δημιούργησε μια μυστική ομάδα για την ακύρωση χιλιάδων ραντεβού επισκευής σχετικά με λανθασμένες εκτιμήσεις για την αυτονομία, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα και να ανακουφίσει την υποδομή σέρβις.
Και το ναυάγιο
Η κλήση της Tesla για τα τριμηνιαία κέρδη των τελευταίων τριών μηνών του 2024 ήταν, κατά γενική ομολογία, μια καταστροφή. Ακόμη και ο Dan Ives, ένας αναλυτής της Wall Street, γνωστός για την αισιοδοξία του για την εταιρεία, την χαρακτήρισε «ναυάγιο». Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η μείωση των λειτουργικών κερδών, η οποία οφειλόταν στις δραστικές μειώσεις των τιμών που αναγκάστηκε να υιοθετήσει η Tesla το 2023 προκειμένου να συνεχίσει να διακινεί αυτοκίνητα.
Latest News
H εκστρατεία των 30 δισ. για απαλλαγή των social media από τον έλεγχο των δισεκατομμυριούχων
Ηγέτες της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου ενός πρώτου επενδυτή στο Facebook, ξεκινούν μια καμπάνια για ανεξάρτητα soial media.
Όλα τα Walmart είναι... μπλε - Γιατί προχώρησε σε rebranding
Η Walmart κατάφερε να εξελιχθεί και στο θέμα της εικόνας της - Η πρώτη διαδικασία rebranding εδώ και δύο δεκαετίες
Πώς η ΑΙ αυξάνει την χρήση του φυσικού αερίου
Οι κλιματικοί στόχοι κινδυνεύουν καθώς η Big Tech στρέφεται στο φυσικό αέριο για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση ενέργειας
Οι θεριακλήδες της Κίνας και τα φορολογικά έσοδα του Σι Τζινπίνγκ
Το 7% των εσόδων της κεντρικής κυβέρνησης προέρχονται από την φορολόγηση της China National Tobacco Corporation, η οποία κατέχει το μονοπώλιο καπνού
Οι «χρησμοί» του πανίσχυρου CEO της BofA για το 2025 - Τραμπ, τράπεζες και κλίμα
Ο CEO της BofA, Μπράιαν Μόινιχαν, έχει αναδειχθεί σε μια ήρεμη δύναμη της Wall Street
Γιατί η ισορροπία δυνάμεων στην αγορά εργασίας γέρνει και πάλι προς τα αφεντικά
Με την αγορά εργασίας λιγότερο σφιχτή, οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν εντολές επιστροφής στο γραφείο, μικρότερα μπόνους και όχι άλλες ημέρες ασθενείας για κατοικίδια
Μια νέα Berkshire Hathaway του Warren Buffett θέλει να «χτίσει» ο Bill Ackman
Πολλοί οπαδοί του Ackman περίμεναν εδώ και καιρό ότι είτε θα συγχωνεύσει το hedge fund του με την Howard Hughes ή απλώς θα το αποκτήσει
Ο νέος πονοκέφαλος στις αεροπορικές εταιρείες - Ψάχνουν και δεν βρίσκουν αεροπλάνα
Έρευνα της PwC αποκαλύπτει ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ξεπερνά τη δυνατότητα των αερομεταφορέων να αυξήσουν τον στόλο τους
Τραμπ: Ανακοίνωσε την δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για τη συλλογή δασμών
Η ανάρτηση του Ντόναλντ Τραμπ στο Truth Social
Jack Daniel's: Ο λόγος που απολύει 600 εργαζόμενους
Τα σχέδια για απολύσεις του παραγωγού ουίσκι έρχονται λίγες ημέρες μετα την «σύσταση» του Γενικού Χειρουργού των ΗΠΑ ότι τα αλκοολούχα θα πρέπει να φέρουν προειδοποίηση για τους κινδύνους καρκίνου