Αβέβαιο προβλέπεται το μέλλον των αμερικανικών διυλιστηρίων, καθώς η ενεργειακή μετάβαση και η απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα θέτει υπό αμφισβήτηση την μακροπρόθεσμη αξία των γερασμένων εγκαταστάσεών τους.
Φωτοβολταϊκά: Πέμπτη στα ευρωπαϊκά PPAs η Ελλάδα
Όπως αναφέρει το Reuters, η αποτίμηση των διυλιστηρίων μειώθηκε κατά το ένα τρίτο την περίοδο της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008, και ουδέποτε ανέκαμψε. Το μειωμένο ενδιαφέρον αντανακλάται και στην εικόνα των συγχωνεύσεων και εξαγορών στον εν λόγω τομέα: Καμία συμφωνία δεν έχει πραγματοποιηθεί στον εν λόγω κλάδο από τον Ιούνιο του 2023, όταν η Par Pacific εξαγόρασε εγκατάσταση της Exxon Mobil. Και η συμφωνία αυτή όμως ήρθε μετά από πολυετείς προσπάθειες της μεγάλης πετρελαϊκής εταιρείας να πουλήσει την εγκατάσταση και έκλεισε στο χαμηλότερο άκρο του εύρους των 300 έως 600 εκατομμυρίων δολαρίων που ανέμεναν οι ειδικοί του κλάδου.
Στα αζήτητα
Άλλες εταιρείες δεν έχουν σταθεί το ίδιο τυχερές: Η Delta Air Lines έχει επιχειρήσει επανειλημμένα να πουλήσει το διυλιστήριό της, Trainer, στην Πενσυλβάνια, ηλικίας σχεδόν 100 ετών και δυναμικότητας 190.000 ημερησίως. Η προσπάθεια πώλησης ξεκίνησε το 2018, και ακόμα δεν έχει ευοδωθεί.
Η Phillips 66, η τρίτη μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία διύλισης των ΗΠΑ, επιδιώκει ένα πρόγραμμα εκποίησης ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων που πιθανότατα θα περιλαμβάνει ορισμένα από τα μικρότερα διυλιστήριά της.
Η Citgo που ανήκει στη Βενεζουέλα προσπαθεί να πουλήσει τρία διυλιστήρια σε Τέξας, Λουιζιάνα και Ιλινόις, στο πλαίσιο διευθέτησης χωρών του Καράκας.
Η κορυφαία αμερικανική εταιρεία διύλισης, η Marathon, έχει ανακοινώσει ότι δεν ενδιαφέρεται για αυτές τις μονάδες, ενώ η ανταγωνίστρια της PBF Energy αυτή την εβδομάδα ανέφερε ότι δεν σχεδιάζει καμία συμφωνία στο εγγύς μέλλον.
Οι ΗΠΑ αποτελούν την κορυφαία αγορά βενζίνης παγκοσμίως και τα διυλιστήρια τους προσανατολίζονται κυρίως στην παραγωγή καυσίμων κίνησης. Η κατανάλωση βενζίνης, ωστόσο, πιθανότατα κορυφώθηκε το 2018 σε πάνω από 9,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και αναμένεται να μειωθεί από το επόμενο έτος και μετά, σύμφωνα με κυβερνητικές προβλέψεις.
Νέες αντιξοότητες
Εξάλλου τα διυλιστήρια αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωπα με νέες αντιξοότητες, λόγω της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων και των πολιτικών που αποσκοπούν στη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων.
Σημειώνεται ότι οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 60% περίπου της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, με τις ΗΠΑ να ευθύνονται από μόνες τους για περίπου το 12%, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Το μερίδιο πρόκειται να μειωθεί, καθώς ο ΔΟΕ αναμένει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα εξαλείψουν περίπου 5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ανά ημέρα από την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου μέχρι το 2030.
Το αυξανόμενο κόστος συντήρησης και ο φόρτος εργασίας για τη διατήρηση των γηρασμένων μονάδων σε λειτουργία αποτελούν άλλον έναν ανασταλτικό παράγοντα για τους πιθανούς αγοραστές διυλιστηρίων.
Για ορισμένες επιχειρήσεις, ο λογαριασμός για την επισκευή των γηρασμένων εγκαταστάσεων μπορεί να είναι τεράστιος. Η Phillips 66 δαπάνησε 786 εκατομμύρια δολάρια για συντήρηση το 2023, σύμφωνα στοιχεία της εταιρείας.
Το διυλιστήριο της LyondellBasell του Χιούστον υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί περίπου 1 δισ. δολάρια για να αναβαθμιστεί προκειμένου να συνεχίσει τη λειτουργία του.
Η Shell έχει ήδη κλείσει διυλιστήριό της στη Λουιζιάνα, δυναμικότητας 240.000 βαρελιών ημερησίως, αφού απέτυχε να βρει αγοραστή κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Άλλα επτά διυλιστήρια της Βόρειας Αμερικής έχουν κλείσει από το 2020.
Latest News
Οι αμερικανικές εξαγωγές LNG γίνονται κρίσιμο χαρτί στις συνομιλίες ΗΠΑ-ΕΕ
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι έχουν αναφερθεί στο ρόλο του αμερικανικού LNG στον απογαλακτισμό της ηπείρου από τις ρωσικές εισαγωγές
Επιδόσεις υψηλής τάσης... από τη ΔΕΗ βλέπει η AXIA - Στις 13 Νοεμβρίου τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου
Η ΑΧΙΑ διατηρεί τη σύσταση αγορά (buy) για τη ΔΕΗ, με τιμή στόχο στα 22,60 ευρώ
Η εξάρτηση των ΗΠΑ από το καναδικό πετρέλαιο ίσως αποτρέψει τους δασμούς Τραμπ
Ο Καναδάς είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως στο πετρέλαιο και ο έκτος μεγαλύτερος παραγωγός στο φυσικό αέριο
Αυξήσεις έως 79% σε μία ημέρα στο ρεύμα – Το φαινόμενο «dunkelflaute» χτυπά τις αγορές σε Ευρώπη και Ελλάδα
Η νηνεμία και η λιγότερη ηλιοφάνεια έσβησαν τις ΑΠΕ – Το πρόβλημα με την απουσία αποθήκευσης στις τιμές για την ηλεκτρική ενέργεια
Ισχυρή ελληνική παρουσία στην COP29 - Ποιοι θα παραστούν στο Μπακού
Επικεφαλής της Εθνικής Αντιπροσωπείας στη διεθνή Διάσκεψη COP29 θα είναι ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης
Γιατί μεγάλοι traders πετρελαίου στρέφονται στην εξόρυξη μετάλλων
Οι μεγαλύτεροι traders πετρελαίου στον κόσμο επιδιώκουν να επεκταθούν και στα μέταλλα αποσκοπώντας στη ζήτηση για EV
Άλλο ένα βήμα για τις διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις «Green Aegean» και «GREGY»
Τρέχουν οι διεθνείς ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Ελλάδας - Εντός του έτους η μελέτη τεχνικοοικονομικής σκοπιμότητας για την «Green Aegean» και η ανάθεση των μελετών για τη GREGY
Μεγάλη ανατροπή στα χρηματιστήρια ενέργειας στην ΕΕ - Στις φθηνότερες αγορές ρεύματος η Ελλάδα
Η Ελλάδα είναι στις δέκα χώρες με τις χαμηλότερες χονδρεμπορικές τιμές στην ηλεκτρική ενέργεια - Το μήνυμα Μητσοτάκη
Αναβιώνουν τα πυρηνικά εργοστάσια στο πρόγραμμα του γερμανικού CDU
Η επαναλειτουργία κλειστών ατομικών εργοστασίων αναμένεται να ενταχθεί στο πρόγραμμα του κόμματος των Σοσιαλδημοκρατών
Πόσο μπορούν να ρίξουν τις τιμές ρεύματος τα πυρηνικά «τσέπης» - Τα σενάρια για Ελλάδα
Μελέτη του καθηγητή Π. Μπίσκα για την πυρηνική ενέργεια και τους μικρούς αντιδραστήρες προσδιορίζει τη μείωση των τιμών από 3,3% έως 25%, ανάλογα με την εγκατεστημένη ισχύ