Αβέβαιο προβλέπεται το μέλλον των αμερικανικών διυλιστηρίων, καθώς η ενεργειακή μετάβαση και η απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα θέτει υπό αμφισβήτηση την μακροπρόθεσμη αξία των γερασμένων εγκαταστάσεών τους.
Φωτοβολταϊκά: Πέμπτη στα ευρωπαϊκά PPAs η Ελλάδα
Όπως αναφέρει το Reuters, η αποτίμηση των διυλιστηρίων μειώθηκε κατά το ένα τρίτο την περίοδο της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008, και ουδέποτε ανέκαμψε. Το μειωμένο ενδιαφέρον αντανακλάται και στην εικόνα των συγχωνεύσεων και εξαγορών στον εν λόγω τομέα: Καμία συμφωνία δεν έχει πραγματοποιηθεί στον εν λόγω κλάδο από τον Ιούνιο του 2023, όταν η Par Pacific εξαγόρασε εγκατάσταση της Exxon Mobil. Και η συμφωνία αυτή όμως ήρθε μετά από πολυετείς προσπάθειες της μεγάλης πετρελαϊκής εταιρείας να πουλήσει την εγκατάσταση και έκλεισε στο χαμηλότερο άκρο του εύρους των 300 έως 600 εκατομμυρίων δολαρίων που ανέμεναν οι ειδικοί του κλάδου.
Στα αζήτητα
Άλλες εταιρείες δεν έχουν σταθεί το ίδιο τυχερές: Η Delta Air Lines έχει επιχειρήσει επανειλημμένα να πουλήσει το διυλιστήριό της, Trainer, στην Πενσυλβάνια, ηλικίας σχεδόν 100 ετών και δυναμικότητας 190.000 ημερησίως. Η προσπάθεια πώλησης ξεκίνησε το 2018, και ακόμα δεν έχει ευοδωθεί.
Η Phillips 66, η τρίτη μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία διύλισης των ΗΠΑ, επιδιώκει ένα πρόγραμμα εκποίησης ύψους 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων που πιθανότατα θα περιλαμβάνει ορισμένα από τα μικρότερα διυλιστήριά της.
Η Citgo που ανήκει στη Βενεζουέλα προσπαθεί να πουλήσει τρία διυλιστήρια σε Τέξας, Λουιζιάνα και Ιλινόις, στο πλαίσιο διευθέτησης χωρών του Καράκας.
Η κορυφαία αμερικανική εταιρεία διύλισης, η Marathon, έχει ανακοινώσει ότι δεν ενδιαφέρεται για αυτές τις μονάδες, ενώ η ανταγωνίστρια της PBF Energy αυτή την εβδομάδα ανέφερε ότι δεν σχεδιάζει καμία συμφωνία στο εγγύς μέλλον.
Οι ΗΠΑ αποτελούν την κορυφαία αγορά βενζίνης παγκοσμίως και τα διυλιστήρια τους προσανατολίζονται κυρίως στην παραγωγή καυσίμων κίνησης. Η κατανάλωση βενζίνης, ωστόσο, πιθανότατα κορυφώθηκε το 2018 σε πάνω από 9,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και αναμένεται να μειωθεί από το επόμενο έτος και μετά, σύμφωνα με κυβερνητικές προβλέψεις.
Νέες αντιξοότητες
Εξάλλου τα διυλιστήρια αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωπα με νέες αντιξοότητες, λόγω της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων και των πολιτικών που αποσκοπούν στη σταδιακή κατάργηση των ορυκτών καυσίμων.
Σημειώνεται ότι οι μεταφορές είναι υπεύθυνες για το 60% περίπου της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου, με τις ΗΠΑ να ευθύνονται από μόνες τους για περίπου το 12%, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Το μερίδιο πρόκειται να μειωθεί, καθώς ο ΔΟΕ αναμένει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα εξαλείψουν περίπου 5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ανά ημέρα από την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου μέχρι το 2030.
Το αυξανόμενο κόστος συντήρησης και ο φόρτος εργασίας για τη διατήρηση των γηρασμένων μονάδων σε λειτουργία αποτελούν άλλον έναν ανασταλτικό παράγοντα για τους πιθανούς αγοραστές διυλιστηρίων.
Για ορισμένες επιχειρήσεις, ο λογαριασμός για την επισκευή των γηρασμένων εγκαταστάσεων μπορεί να είναι τεράστιος. Η Phillips 66 δαπάνησε 786 εκατομμύρια δολάρια για συντήρηση το 2023, σύμφωνα στοιχεία της εταιρείας.
Το διυλιστήριο της LyondellBasell του Χιούστον υπολογίζεται ότι θα χρειαστεί περίπου 1 δισ. δολάρια για να αναβαθμιστεί προκειμένου να συνεχίσει τη λειτουργία του.
Η Shell έχει ήδη κλείσει διυλιστήριό της στη Λουιζιάνα, δυναμικότητας 240.000 βαρελιών ημερησίως, αφού απέτυχε να βρει αγοραστή κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Άλλα επτά διυλιστήρια της Βόρειας Αμερικής έχουν κλείσει από το 2020.
Latest News
Επέλαση των «ταύρων» στην αγορά του ουρανίου - Το πυρηνικό στοίχημα της Big Tech
Η αναγέννηση της πυρηνικής ενέργειας φέρνει το ουράνιο στο προσκήνιο, ωστόσο οι προκλήσεις είναι πολλές και τα προβλήματα ποικίλα
Εκτεταμένες κυρώσεις στον ρωσικό πετρελαϊκό τομέα από τις ΗΠΑ - Ράλι στο Brent
Η κίνηση στο πετρέλαιο έρχεται από την απερχόμενη κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν σε συντονισμό με το Ηνωμένο Βασίλειο
«Τριμερής» Κοπελούζου – ΑΔΜΗΕ – EETC για είσοδο στον GREGY – Στα «σκαριά» η επενδυτική συμφωνία
Για το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου η Elica του ομίλου Κοπελούζου, ο ΑΔΜΗΕ και ο Αιγύπτιος Διαχειριστής (EETC) πυκνώνουν τις επαφές τους
Protergia: Οι πρώτες νικητές του Powergiving
Μέσα από το Powergiving, η Protergia θα πραγματοποιήσει μέσα στο 2025, 12 μηνιαίες κληρώσεις με 111 νικητές
ΔΕΗ: Ξεκινά η κατασκευή μονάδας ΣΗΘΥΑ για τηλεθέρμανση στη Δυτική Μακεδονία
Η μονάδα θα καλύπτει ποσοστό ενεργειακής εξοικονόμησης πάνω από 10%, καθώς και συνολικό βαθμό απόδοσης μεγαλύτερο από 75%, σύμφωνα με τη ΔΕΗ
Bloomberg: Το 2030 βλέπει ο Κοπελούζος να ξεκινάει η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Αιγύπτου
Η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισαγωγών στην Ευρώπη με το έργο GREGY, γράφει το Bloomberg
Άλμα 32% στις τιμές φυσικού αερίου το δωδεκάμηνο - Οι κίνδυνοι για τη βιομηχανία [γράφημα]
Καμπανάκι για τον πληθωρισμό από συνολικό κόστος ενέργειας και αυξήσεις στο ρεύμα - Οι προκλήσεις στο φυσικό αέριο
Reuters: Το χάσμα των τιμών της ενέργειας πλήττει δυσανάλογα τον ευρωπαϊκό νότο
Μεγάλο μέρος της αντίθεσης στις τιμές ενέργειας μεταξύ της νοτιοανατολικής και βόρειας Ευρώπης οφείλεται στο ύψος των επενδύσεων
Με ρυθμούς-ρεκόρ 7ετίας αδειάζουν οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη - Οι ανησυχίες του καλοκαιριού
Σε μια ασυνήθιστη κατάσταση, το φυσικό αέριο για παράδοση το καλοκαίρι διαπραγματεύεται με μεγάλο risk premium
Η αυστριακή OMV θα προμηθεύσει με ρουμανικό αέριο τη Γερμανία
Η συμφωνία της OMV με τη γερμανική Uniper είναι πενταετής για 15 τεραβατώρες φυσικού αερίου από το έργο Neptun Deep στη Μαύρη Θάλασσα