Οι συνέπειες της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα αποτυπώνονται και στα αποτελέσματα διακίνησης containers για τον Ιανουάριο που δημοσιοποίησε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης λιμένων, η Cosco Shipping Ports, η οποία ελέγχει τους δυο από τους τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Cosco Shipping Ports, η διακίνηση containers στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά κατέγραψε μείωση 12,7% τον Ιανουάριο αποτέλεσμα την αλλαγή δρομολογίων που επέβαλαν οι… Χούθι, με τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η πτώση τον μήνα Φεβρουάριο όπως εκτιμούν παράγοντες που παρακολουθούν τις εξελίξεις στα λιμάνια.
Το εμπόριο της νοτιοανατολικής Μεσογείου – θαλάσσιες μεταφορές και λιμάνια
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα υποχρέωσε όλες σχεδόν τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (και όχι μόνο) να επιλέγουν να στέλνουν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική. Οι αλλαγές δρομολογίων από την Απω Ανατολή προς την Ευρώπη, μέσω Νότιας Αφρικής ευνοούν τα λιμάνια της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης αλλά και του Μαρόκου, εις βάρος του Πειραιά που παύει πλέον να είναι το πρώτο λιμάνι στην Ευρώπη μετά το Σουέζ, με αποτέλεσμα να χάνει ένα σημαντικό φορτίο που προοριζόταν για μεταφόρτωση.
Στους δύο προβλήτες του Πειραιά η Cosco Shipping Ports, μέσω της θυγατρικής της ΣΕΠ (PCT), διακίνησε τον Ιανουάριο 281,8 χιλιάδες teu έναντι 322,8 χιλιάδων Teu τον ίδιο μήνα πέρυσι (μείωση 12,7%).
Σύμφωνα με πληροφορίες μικρότερη μείωση κατά 6% – 7% καταγράφει τον Ιανουάριο και ο προβλήτας Ι του Πειραιά που ελέγχεται απευθείας από την ΟΛΠ ΑΕ. Σημειώνεται ότι η διακίνηση μέσω του προβλήτα Ι κυμαίνεται στα 50.000teu σε μηνιαία βάση. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνολική διακίνηση containers από την Cosco Shipping Ports σε όλα τα λιμάνια της στην Κίνα και εκτός Κίνας σημείωσε άνοδο 13,9%, στα 8.807.000 teu έναντι 7.735.400 teu τον Ιανουάριο του 2023.
Αλλα λιμάνια
Από τα λιμάνια που ελέγχει στην Ευρώπη, άνοδο έστω και μικρή κατέγραψαν τα terminals που ελέγχει στην Ισπανία (Βαλένθια και Μπιλμπάο) κατά 0,7% (στα 240,2 χιλιάδεςteu έναντι 238,6 χιλιάδεςteu πέρυσι).
Επίσης σημαντική άνοδο κατά 9,4% κατέγραψε το τέρμιναλ στην Αμβέρσα καθώς διακίνησε 164,7 χιλιάδεςteu έναντι 150,6 χιλιάδεςteu τον Ιανουάριο του 2023. Αντιθέτως πτώση κατέγραψε η μονάδα της στο Ρότερνταμ (-4,5%) όπως και στο Ζεμπρούγκ στο Βέλγιο (-22,9%) αλλά και στο τουρκικό λιμάνι Κούμπορτ (-30%) και το λιμάνι της στο Βάντο (Ιταλία (-13,3%).
Επίσης πτώση κατέγραψε και η μονάδα της στην Ερυθρά Θάλασσα (Red Sea Gateway Terminal) στη Σαουδική Αραβία (-20,9%).
Χρεώσεις
Εκτός από τα λιμάνια η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει πλήξει και τους καταναλωτές καθώς οι χρεώσεις για τα «κουτιά» έχουν φτάσει στα ύψη. Ο ναύλος προς τον Πειραιά, για ένα container είχε ξεπεράσει πρόσφατα τα 6.000 ευρώ, από τα 2.000 ευρώ πριν από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με παράγοντες του λιμανιού. Ωστόσο αυτή η άνοδος αναμένεται να περνάει σταδιακά στον τελικό χρήστη ανάλογα με τις ροές των εμπορευμάτων και τη διάρκεια της κρίσης
Προειδοποιήσεις
Η παγκόσμια ναυτιλία υφίσταται ορισμένες βαθιές αλλαγές στον απόηχο των συνεχών επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, επισημαίνουν οι αναλυτές. Η AP Moller-Maersk, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στον κλάδο των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών που εξυπηρετούν το θαλάσσιο εμπόριο με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, προειδοποίησε τους πελάτες της για μια επιδείνωση της κατάστασης στη ζωτικής σημασίας υδάτινη οδό που ευθύνεται για το ένα έκτο του παγκόσμιου εμπορίου.
Δυστυχώς, δεν βλέπουμε να συμβαίνει σύντομα καμία αλλαγή στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε ο Τσαρλς βαν ντερ Στίν, περιφερειακός πρόεδρος της Maersk Βόρειας Αμερικής. Οι μεγαλύτερες διαδρομές των πλοίωνθα μπορούσαν να διαρκέσουν μέχρι το δεύτερο τρίμηνο και ενδεχομένως το τρίτο τρίμηνο του έτους συμπλήρωσε. Ηελευθερία ναυσιπλοΐας και η ελεύθερη ροή του εμπορίου εξακολουθούν να απειλούνται παρά τις αεροπορικές επιδρομές εναντίον των Χούθι και τη σύσταση της ναυτικής δύναμης Operation Prosperity Guardian, υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους