Οι συνέπειες της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα αποτυπώνονται και στα αποτελέσματα διακίνησης containers για τον Ιανουάριο που δημοσιοποίησε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης λιμένων, η Cosco Shipping Ports, η οποία ελέγχει τους δυο από τους τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Cosco Shipping Ports, η διακίνηση containers στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά κατέγραψε μείωση 12,7% τον Ιανουάριο αποτέλεσμα την αλλαγή δρομολογίων που επέβαλαν οι… Χούθι, με τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η πτώση τον μήνα Φεβρουάριο όπως εκτιμούν παράγοντες που παρακολουθούν τις εξελίξεις στα λιμάνια.
Το εμπόριο της νοτιοανατολικής Μεσογείου – θαλάσσιες μεταφορές και λιμάνια
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα υποχρέωσε όλες σχεδόν τις ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (και όχι μόνο) να επιλέγουν να στέλνουν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική. Οι αλλαγές δρομολογίων από την Απω Ανατολή προς την Ευρώπη, μέσω Νότιας Αφρικής ευνοούν τα λιμάνια της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης αλλά και του Μαρόκου, εις βάρος του Πειραιά που παύει πλέον να είναι το πρώτο λιμάνι στην Ευρώπη μετά το Σουέζ, με αποτέλεσμα να χάνει ένα σημαντικό φορτίο που προοριζόταν για μεταφόρτωση.
Στους δύο προβλήτες του Πειραιά η Cosco Shipping Ports, μέσω της θυγατρικής της ΣΕΠ (PCT), διακίνησε τον Ιανουάριο 281,8 χιλιάδες teu έναντι 322,8 χιλιάδων Teu τον ίδιο μήνα πέρυσι (μείωση 12,7%).
Σύμφωνα με πληροφορίες μικρότερη μείωση κατά 6% – 7% καταγράφει τον Ιανουάριο και ο προβλήτας Ι του Πειραιά που ελέγχεται απευθείας από την ΟΛΠ ΑΕ. Σημειώνεται ότι η διακίνηση μέσω του προβλήτα Ι κυμαίνεται στα 50.000teu σε μηνιαία βάση. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνολική διακίνηση containers από την Cosco Shipping Ports σε όλα τα λιμάνια της στην Κίνα και εκτός Κίνας σημείωσε άνοδο 13,9%, στα 8.807.000 teu έναντι 7.735.400 teu τον Ιανουάριο του 2023.
Αλλα λιμάνια
Από τα λιμάνια που ελέγχει στην Ευρώπη, άνοδο έστω και μικρή κατέγραψαν τα terminals που ελέγχει στην Ισπανία (Βαλένθια και Μπιλμπάο) κατά 0,7% (στα 240,2 χιλιάδεςteu έναντι 238,6 χιλιάδεςteu πέρυσι).
Επίσης σημαντική άνοδο κατά 9,4% κατέγραψε το τέρμιναλ στην Αμβέρσα καθώς διακίνησε 164,7 χιλιάδεςteu έναντι 150,6 χιλιάδεςteu τον Ιανουάριο του 2023. Αντιθέτως πτώση κατέγραψε η μονάδα της στο Ρότερνταμ (-4,5%) όπως και στο Ζεμπρούγκ στο Βέλγιο (-22,9%) αλλά και στο τουρκικό λιμάνι Κούμπορτ (-30%) και το λιμάνι της στο Βάντο (Ιταλία (-13,3%).
Επίσης πτώση κατέγραψε και η μονάδα της στην Ερυθρά Θάλασσα (Red Sea Gateway Terminal) στη Σαουδική Αραβία (-20,9%).
Χρεώσεις
Εκτός από τα λιμάνια η σύγκρουση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει πλήξει και τους καταναλωτές καθώς οι χρεώσεις για τα «κουτιά» έχουν φτάσει στα ύψη. Ο ναύλος προς τον Πειραιά, για ένα container είχε ξεπεράσει πρόσφατα τα 6.000 ευρώ, από τα 2.000 ευρώ πριν από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με παράγοντες του λιμανιού. Ωστόσο αυτή η άνοδος αναμένεται να περνάει σταδιακά στον τελικό χρήστη ανάλογα με τις ροές των εμπορευμάτων και τη διάρκεια της κρίσης
Προειδοποιήσεις
Η παγκόσμια ναυτιλία υφίσταται ορισμένες βαθιές αλλαγές στον απόηχο των συνεχών επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, επισημαίνουν οι αναλυτές. Η AP Moller-Maersk, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες στον κλάδο των ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών που εξυπηρετούν το θαλάσσιο εμπόριο με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, προειδοποίησε τους πελάτες της για μια επιδείνωση της κατάστασης στη ζωτικής σημασίας υδάτινη οδό που ευθύνεται για το ένα έκτο του παγκόσμιου εμπορίου.
Δυστυχώς, δεν βλέπουμε να συμβαίνει σύντομα καμία αλλαγή στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε ο Τσαρλς βαν ντερ Στίν, περιφερειακός πρόεδρος της Maersk Βόρειας Αμερικής. Οι μεγαλύτερες διαδρομές των πλοίωνθα μπορούσαν να διαρκέσουν μέχρι το δεύτερο τρίμηνο και ενδεχομένως το τρίτο τρίμηνο του έτους συμπλήρωσε. Ηελευθερία ναυσιπλοΐας και η ελεύθερη ροή του εμπορίου εξακολουθούν να απειλούνται παρά τις αεροπορικές επιδρομές εναντίον των Χούθι και τη σύσταση της ναυτικής δύναμης Operation Prosperity Guardian, υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.
Latest News
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων