Με την ακρίβεια να εξακολουθεί να αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους πολίτες, αφού οι υψηλές τιμές των τροφίμων αποτελούν τη νέα κανονικότητα, το καθημερινό μενού διανθίζεται ολοένα και περισσότερο με φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και οσονούπω με περισσότερα προϊόντα σχεδόν ληγμένα, αφού από 1ης Μαρτίου θα επιτρέπεται η διενέργεια προσφορών σε προϊόντα που ανατιμήθηκαν πρόσφατα, αρκεί σε αυτά να πλησιάζει η ημερομηνία λήξης από 1 έως 30 ημέρες.
Ακρίβεια: Πονοκέφαλος οι τιμές των τροφίμων σε Ελλάδα και Ευρώπη [γράφημα]
Τα νέα ήθη στις καταναλωτικές συνήθειες αποτυπώνονται ήδη στην κατακόρυφη αύξηση του ποσοστού των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που μπαίνουν στο καλάθι των νοικοκυριών αποτέλεσμα και των μεγάλων ανατιμήσεων που έχουν σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στα ράφια των σούπερ μάρκετ.
Και δεν πρόκειται μόνο για ελληνικό φαινόμενο, μάλλον οι Έλληνες είναι από τους τελευταίους που «είδαν» αξία στα φθηνότερα private label. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της PLMA βάσει έρευνας της NielsenIQ, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε 17 ευρωπαϊκές χώρες αυξήθηκε το 2023 σε 38,5%, με τις πωλήσεις των PL να ανέρχονται σε 340 δισ. ευρώ επί συνολικού τζίρου 883 δισ. ευρώ στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Το 2023 στην Ελλάδα ο όγκος πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αντιστοιχεί σε 31,3%, ενώ σε αξία πωλήσεων φθάνει το 24% σύμφωνα με τα στοιχεία της PLMΑ, αν και η Circana αναφέρει μερίδιο 26,3%). Τα αντίστοιχα ποσοστά το 2022 ήταν 31% και 23,6%. Σε σχέση πάντως με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, φαίνεται πως υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης της κατηγορίας.
Την ίδια ώρα και ενώ ο πληθωρισμός των τροφίμων παραμένει σε υψηλά επίπεδα (8,3% τον Ιανουάριο του 2024), το υπουργείο Ανάπτυξης αποφάσισε να εξαιρέσει από την απαγόρευση διενέργειας προωθητικών ενεργειών, για 3 μήνες, 44 κατηγορίες προϊόντων εφόσον αυτά βρίσκονται κοντά στην ημερομηνία λήξης τους.
Όλα – όπως είναι προφανές – προέρχονται από τον κλάδο των τροφίμων και ποτών και για να πουληθούν σε προσφορά απαιτείται ειδική σήμανση που θα αναγράφει «Προϊόν με κοντινή ημερομηνία λήξης».
Στην υπουργική απόφαση ορίζεται ο αριθμός των ημερών, πριν από την λήξη της διάρκειας ζωής τους, που μπορεί να γίνει η προσφορά. Πρόκειται για διάστημα από 1 ημέρα ως και 30 ημέρες, ενώ στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι από 10 ως 20 ημέρες. Οι 14 εξ αυτών κατηγορίες είναι 1 ως και 5 ημέρες και οι 28 κατηγορίες είναι από 10 ως και 30 ημέρες πριν από την λήξη τους.
Όπως προκύπτει από τη λίστα για τα είδη στα οποία μπαίνει τρίμηνο «μπλόκο» στις προσφορές εάν είχαν γίνει ανατιμήσεις μετά τις 10 Ιανουαρίου 2024, μόνο δύο είδη: το γάλα βρεφικής ηλικίας και το κρασί, εξαιρούνται από τις προσφορές των κοντόληκτων.
Το τερπνόν μετά του ωφελίμου
Στόχος είναι να αντιμετωπιστούν φαινόμενα σπατάλης τροφίμων ή καταστροφής αποθεμάτων, που θα μπορούσαν να διατεθούν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές στους ενδιαφερόμενους καταναλωτές, λένε πηγές του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Στην ουσία «θεραπεύτηκε» ένα ζήτημα που απασχολούσε τους επιχειρηματίες της οργανωμένης λιανικής και είχε τεθεί στις διαπραγματεύσεις μεταξύ του υπουργείου και της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ).
Συνήθως οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ προχωρούν σε μείωση τιμής 30% – 50% για προϊόντα τροφίμων που φθάνουν κοντά στη λήξη της ημερομηνίας κατανάλωσής τους, μια πρακτική που θεωρητικά αποτελεί ένα είδος προσφοράς χωρίς όμως την εμπλοκή των προμηθευτών. Με το γράμμα του νόμου και αυτή η πρακτική θεωρούνταν προσφορά πριν την αλλαγή της Υπουργικής Απόφασης. Έτσι λοιπόν εάν ένα γάλα είχε ανατιμηθεί, τα σούπερ μάρκετ δεν μπορούσαν να βάλουν ένα στίκερ «-50%» όταν έφθανε κοντά στη λήξη του, κάτι που τώρα μπορούν να το κάνουν.
Σε κάθε περίπτωση βέβαια και ειδικά σε μία περίοδο όπου το κόστος ζωής βρίσκεται στα ύψη, η σπατάλη τροφίμων στην Ελλάδα είναι τεράστια. Υπολογίζεται ότι κατά κεφαλήν από ιδιωτική και βιομηχανική χρήση απορρίπτονται 190 κιλά τροφίμων ετησίως, ενώ κάθε πολίτης εκτιμάται ότι πετάει στα σκουπίδια κατά μέσο όρο 89 κιλά τρόφιμα, εκ των οποίων τα 38,7 είναι βρώσιμα.
Την ίδια στιγμή ωστόσο, βάσει των τελευταίων στοιχείων της Eurostat, ένας στους δέκα κατοίκους της Ελλάδας ζει σε κατάσταση «επισιτιστικής ανασφάλειας». Ως «επισιτιστική ανασφάλεια» ορίζεται η αδυναμία ενός ατόμου να περιλάβει στη διατροφή του κάθε δεύτερη μέρα κοτόπουλο, ψάρι, κρέας ή λαχανικά ίσης θρεπτικής αξίας. Τα υψηλότερα ποσοστά παρατηρούνται στους νέους 16-24 ετών και στις ηλικίες άνω των 65.
Latest News
Άγγιξαν τα 2 δισ. οι επενδύσεις σε εμπορικά ακίνητα το 2024 - Τι αναμένεται το 2025
H φιλοξενία ενίσχυσε τη θέση της ως ο πιο ελκυστικός επενδυτικός κλάδος στα εμπορικά ακίνητα με αύξηση 100%
Τα 10 «κλειδιά» για τις ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις ακινήτων
Ποιες δηλώσεις υποβάλλονται ψηφιακά στην πλατφόρμα myProperty και ποιες χειρόγραφα – Πότε πληρώνεται ο φόρος
Ποια ασφάλιστρα (δεν) μειώνουν οι ασφαλιστικές – Η τροπολογία ΠΑΣΟΚ και η πίεση Θεοδωρικάκου
Ποια ασφάλιστρα υγείας μειώνουν οι ασφαλιστικές εταιρείες – Το μήνυμα Θεοδωρικάκου – Το ραντεβού με ΠΑΣΟΚ
Το «δώρο» των 2,2 δισ. του πληθωρισμού στα σούπερ μάρκετ
Πάνω από 2,2 δισ. οι επιπλέον εισπράξεις των σούπερ μάρκετ την τελευταία πληθωριστική τριετία – Προσφορές και ιδιωτική ετικέτα τροφοδοτούν την κατανάλωση
Ραγδαία αύξηση του κόστους στέγασης σε τρία χρόνια - Τι δείχνει έρευνα
Το κόστος στέγασης πρόκειται για μείζον κοινωνικό πρόβλημα, σημειώνει η έκθεση του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ
Βαμβακίδης (BofA): Οι 2 προϋποθέσεις για να έχει η Ελλάδα μια μακρά θετική πορεία
Ο κ. Βαμβακίδης επιβεβαίωσε ότι η Ελλάδα τα πάει πολύ καλύτερα από ότι περιμέναν οι αγορές μετά την πανδημία
ΟΔΔΗΧ: Πάνω από 40 δισ. οι προσφορές για το δεκαετές ομόλογο - Αντλήθηκαν 4 δισ.
Για το 2025 η Ελλάδα σχεδιάζει να αντλήσει από τις αγορές ένα ποσό της τάξης των 8 δισ. - Στο 3,6% το επιτόκιο του ομολόγου
Η αντεπίθεση των... PIIGS στην Ευρώπη - Γύρισμα της τύχης ή πραγματικότητα;
Με τη γερμανική οικονομία σε τέλμα, Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιταλία και Ισπανία αναδεικνύονται σε πυλώνες σταθερότητας στην ευρωζώνη
Έρχονται δάνεια έως 25.000 ευρώ σε μικρές επιχειρήσεις - Οι εταιρείες μικροπιστώσεων
Η Αναπτυξιακή Τράπεζα μέσα από το Ταμείο Μικροπιστώσεων θα χρηματοδοτεί άτοκα μικρές επιχειρήσεις μέσω των εταιρειών μικροπιστώσεων
Πράσινο φως από επιτροπή της Βουλής στο νομοσχέδιο για τα Airbnb
Στη «σωστή κατεύθυνση» κινείται το νομοσχέδιο για τη θέσπιση προδιαγραφών στα ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης τύπου Airbnb