Τα πάνω κάτω έχει αρχίζει να φέρνει η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη (generative AI) στην απασχόληση, όχι μόνο στις βιομηχανίες αλλά και στις υπηρεσίες -κι όχι μόνο σε κατώτερες βαθμίδες αλλά και σε μεσαίες και υψηλές θέσεις του μάνατζμεντ.
Από εταιρείες τεχνολογίας που απολύουν και προσλαμβάνουν κόσμο για την ανάπτυξη ΑΙ μέχρι εταιρείες ταχυμεταφορών και ομίλους εκμάθησης ξένων γλωσσών που αντικαθιστούν ανθρώπους για να «προσλάβουν» μηχανήματα, τα σημάδια σημαντικών αλλαγών αρχίζουν να κάνουν πιο έντονα την εμφάνισή τους. Το 2024 αναμένεται τώρα ότι θα είναι κομβικό έτος για να φανεί πως εξελίσσεται αυτή η τεχνολογία και πως θα αντιδράσουν οι εταιρείες και οι εργαζόμενοι σε αυτή.
Σε μειώσεις θέσεων εργασίας λόγω του ΑΙ έχουν προχωρήσει όχι μόνο τεχνολογικές εταιρείες όπως η Google, αλλά και μεγάλοι όμιλοι ταχυμεταφορών σαν την UPS και η εξειδικευμένη εταιρεία στην εκμάθηση ξένων γλωσσών Duolingo, σύμφωνα με νέα στοιχεία της Wall Street Journal.
Στοιχεία που παρουσίασε επίσης το CNN από την εταιρεία ResumeBuilder έδειξαν ότι το 37% των εταιρειών αντικατέστησε εργαζομένους το 2023 λόγω της υιοθέτησης τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης. Το 44% των ερωτηθέντων επίσης ανέφερε ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα φέρει απολύσεις μέσα στο 2024.
Εκείνο που έχει τραβήξει επίσης την προσοχή είναι ότι από την εφαρμογή του ΑΙ δεν απειλούνται μόνο θέσεις στα κατώτερα κλιμάκια της ιεραρχίας αλλά και στα μεσαία και τα υψηλότερα. Η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ήδη και σύντομα θα αποτελέσει μεγαλύτερη απειλή για μάνατζερ μεσαίου και υψηλού επιπέδου, σύμφωνα με συμβούλους επιχειρήσεων και στελέχη εταιρειών που μίλησαν στην αμερικανική εφημερίδα.
Πώς αλλάζει το ΑΙ την αγορά
Ο συνολικός αριθμός των θέσεων που χάνονται λόγω της αποκαλούμενης δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης (generative AI) παραμένει ακόμη χαμηλός συγκριτικά, αλλά όλο και περισσότερες εταιρείες έχουν αρχίσει να συνδέουν τέτοιες περικοπές με τις νέες τεχνολογίες που αποσκοπούν στην αύξηση της παραγωγικότητας.
Αυτό θα συμβεί, όπως λένε, επειδή το ΑΙ δεν θα αναλαμβάνει μόνο δουλειές ρουτίνας και επαναλαμβανόμενες εργασίες, αλλά θα μπορεί να συνθέτει περιεχόμενο και να παρουσιάζει ιδέες με παρόμοιο τρόπο με αυτόν που παρουσιάζουν σήμερα ιδέες εκατομμύρια άνθρωποι οι οποίοι εργάζονται πίσω από την οθόνη ενός υπολογιστή, σημειώνεται.
Οι πρώτες εταιρείες που υιοθετούν την τεχνολογία αυτή
Τα παραδείγματα πληθαίνουν. Η Duolingo ανακοίνωσε ότι διέκοψε τη συνεργασία της με το 10% όσων απασχολούνταν για την εταιρεία εκμάθησης ξένων γλωσσών με σύμβαση, χωρίς να προσδιορίσει τον ακριβή αριθμό. Η εταιρεία έχει 24 εκατ. χρήστες κάθε ημέρα, από τους οποίους τα 5,8 εκατ. πληρώνουν συνδριμή σύμφωνα με την ίδια.
Η United Parcels Service (UPS) ανακοίνωσε ότι θα περικόψει 12.000 θέσεις εργασίας, κυρίως στη διοίκηση, προσθέτοντας ότι αυτές οι θέσεις δεν είναι πιθανό να αναπληρωθούν ακόμη και εάν αυξηθεί η ζήτηση για μεταφορά δεμάτων. Η εταιρεία έχει εντείνει τη χρήση της μηχανικής μάθησης (ΑΙ) σε διαδικασίες όπως ο καθορισμός του τι θα χρεώνει τους πελάτες για συγκεκριμένες αποστολές. Ως αποτέλεσμα, το τμήμα τιμών της εταιρείας χρειάζεται λιγότερους ανθρώπους.
Από την πλευρά τους, οι τεχνολογικές εταιρείες (Big Tech) απολύουν μαζικά εργαζομένους για να προσλάβουν άλλους με ειδίκευση στην τεχνητή νοημοσύνη. Μόνο από τις αρχές του 2024 έχουν γίνει 34.000 τέτοιες απολύσεις σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσαν οι Financial Times. Πρόκειται μεταξύ άλλων για κολοσσούς όπως οι Microsoft, Snap, eBay και PayPal οι οποίες κατήργησαν χιλιάδες ρόλους η κάθε μια από τις αρχές Ιανουαρίου σύμφωνα με στοιχεία από τον ιστότοπο Layoffs.fyi, τα οποία παρουσίασαν οι FT. Ο ιστότοπος αυτός παρακολουθεί τις απώλειες θέσεων εργασίας στο συγκεκριμένο κλάδο. Πρόκειται για απολύσεις από 138 τέτοιες εταιρείες.
Μπορεί οι περικοπές αυτές να είναι μικρότερες σε σύγκριση με τις αρχές του 2023, όταν οι όμιλοι Big Tech, συμπεριλαμβανομένων των Meta, Amazon και Microsoft, προχώρησαν σε αναδιάρθρωση μετά από περίοδο μεγάλων προσλήψεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά αυτή τη φορά οι περικοπές οφείλονται και στο ΑΙ. Συνολικά το 2023 χάθηκαν 263.000 θέσεις εργασίας στον τομέα της τεχνολογίας το 2023, σύμφωνα με στοιχεία του Layoffs.fyi.
Latest News
Ευρωπαϊκές επενδύσεις 200 δισ. ευρώ στην τεχνητή νοημοσύνη
Την πρωτοβουλία InvestAI για την κινητοποίηση 200 δισεκατομμυρίων ευρώ για επενδύσεις στην τεχνητή νοημοσύνη ανακοίνωσε σήμερα η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν
Παπαδόπουλος (Witside): Μας ενδιαφέρουν οι στρατηγικές συνεργασίες, όχι η εξαγορά
Οι εξαγορές στην ευρύτερη αγορά της Πληροφορικής θα συνεχιστούν, εκτίμησε ο Χρήστος Παπαδόπουλος, CEO και ιδιοκτήτης της Witside
Νέα εξαγορά απο την NXP - Αποκτά για 307 εκατ. δολ. εταιρεία που αναπτύσσει NPUs
Είναι η τρίτη εξαγορά για την ολλανδική εταιρεία NXP Semiconductors - Είχαν προηγηθεί η TTTech Auto (625 εκατ.δολ) και η Aviva Links για 242,5 εκατ.δολ.
Προσφορά «μαμούθ» 97,4 δισ. δολαρίων από Μασκ για την OpenAI - Τι απάντησε ο Άλτμαν
Τι περιλαμβάνει η προσφορά - Οι παλιοί συνεργάτες Σαμ Άλτμαν και Μασκ «κοντράρονται» ήδη στα δικαστήρια για την κατεύθυνση της εταιρείας
Μακρόν: Αγοράστε γαλλική και ευρωπαϊκή τεχνητή νοημοσύνη
Χρειάζεται «οικονομικός πατριωτισμός» κατά τον πρόεδρο της Γαλλίας, που θα επενδύσει 109 δισ. ευρώ στην ΑΙ
Οι Έλληνες που θέλουν να φτιάξουν το αντίπαλο δέος της DeepSeek - Τι είναι το OumiAI
H Oumi αποσκοπεί στο να γίνει η πρώτη πραγματικά ανοιχτή πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης - Τι λέει ο Έλληνας CEO στο Ot.gr
Πως κρίνει τον Ίλον Μασκ η ίδια του η δημιουργία
Το Grok AI που αναπτύχθηκε από την εταιρεία xAI του Ίλον Μασκ φαίνεται να έχει μερικά προβλήματα με τον δημιουργό του
Μακρόν: Επενδύσεις 109 δισ. ευρώ στην AI
«Αυτό είναι το αντίστοιχο για τη Γαλλία με αυτό που ανακοίνωσαν οι ΗΠΑ με το "Stargate"", δήλωσε ο Μακρόν, παραμονές της διεθνούς Συνόδου Κορυφής για την Τεχνητή Νοημοσύνη που ξεκινά αύριο στο Παρίσι
Η καινούργια γκάφα ΑΙ της Google έχει να κάνει με τυρί
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Google αναγκάζεται να απολογηθεί για τα σφάλματα εργαλείων της τεχνητής νοημοσύνης
Μπορούν τα αυτόνομα αυτοκίνητα να μας σώσουν από τον εαυτό μας;
Οι κατασκευαστές που υπόσχονται μεγαλύτερη ασφάλεια έχουν ένα πρόβλημα: οι άνθρωποι οδηγοί θέτουν πολύ ψηλά τον πήχη