Επειτα από μια σημαντική άνοδο το 2023, οι παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενοπλοίων αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται κατακόρυφα το 2024. Στηριζόμενοι στους υψηλούς ναύλους και την ισχυρή παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο και πετρελαιοειδή, οι πλοιοκτήτες δεξαμενοπλοίων αξιοποιούν τις ευνοϊκές συνθήκες της αγοράς και σχεδιάζουν ανανέωση του στόλου της, αναφέρουν εκτιμήσεις αναλυτών του νορβηγικού νηογνώμονα DNV.
Ρωσία: Οι κυρώσεις έχουν οδηγήσει σε… αχρηστία τα μισά τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο
Οι δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης υπαγορεύουν την αγορά, λέει η Catrine Vestereng, SVP και Global Business Director for Tankers του DNV. Στην περίπτωση της αγοράς δεξαμενοπλοίων, η στήριξη προέρχεται τόσο από την προσφορά και ζήτηση πλοίων όσο και από την προσφορά και ζήτηση πετρελαίου και πετρελαιοειδών.
Οι γεωπολιτικές τάσεις
Περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τμήμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, η αγορά δεξαμενοπλοίων επηρεάζεται σημαντικά από τις παγκόσμιες γεωπολιτικές και οικονομικές τάσεις.
Για παράδειγμα, η πολύ καλή πορεία της αγοράς ναύλων στα δεξαμενόπλοια αποδίδεται στην έναρξη της σύγκρουσης στην Ουκρανία το 2022.
Πριν από τη σύγκρουση, ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου προερχόταν από τη Ρωσία, εξηγεί η εκπρόσωπος του DNV. Ωστόσο, οι δυτικές κυρώσεις οδήγησαν σε αναδιάταξη των εμπορικών δρόμων του πετρελαίου.
Πολλοί από τους μεγαλύτερους αγοραστές αναγκάστηκαν να προμηθεύονται το πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου εκτός Ρωσίας και αυτή η εξέλιξη ενίσχυσε το θαλάσσιο εμπόριο, έκανε τις θαλάσσιες διαδρομές μεγαλύτερες καθώς τα φορτία έρχονταν στην Ευρώπη ή και σε άλλες περιοχές από πιο μακρινές αποστάσεις, μεγάλωσαν την ανάγκη για περισσότερα δεξαμενόπλοια, με αποτέλεσμα τις υψηλότερες τιμές ναύλων.
Οι τάσεις αυτές ενισχύθηκαν από την επιστροφή στην κανονική παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου μετά την πανδημία COVID-19 και τις περικοπές του OPEC στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου.
Επέκταση
Επιπλέον, η επέκταση της δυναμικότητας των διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου στην Κίνα και, σε μικρότερο βαθμό, στην Ινδία. Ταυτόχρονα, η εγχώρια ζήτηση στις ΗΠΑ έχει μείνει στάσιμη, ανοίγοντας την πόρτα για ταχεία επιτάχυνση των εξαγωγών.
Η ζήτηση έχει επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα, αλλά ο OPEC έχει μειώσει την παραγωγή προκειμένου να ενισχύσει τις τιμές του πετρελαίου και πρόσφατα ανακοίνωσε ότι αυτό θα παραταθεί έως το 2024, λέει η Vestereng.
Μεγάλο μέρος του ελλείμματος προσφοράς που δημιουργήθηκε από αυτές τις περικοπές έχει αντικατασταθεί από τους αμερικανούς παραγωγούς σχιστολιθικού αργού, οι οποίοι μπορούν να αυξήσουν γρήγορα την παραγωγή όταν χρειάζεται. Αυτό σημαίνει επίσης ότι το πετρέλαιο διακινείται σε μεγαλύτερες αποστάσεις και αυτό ενισχύει περαιτέρω τις τιμές των ναύλων. Αυτές οι απρόσμενες εξελίξεις έφεραν κέρδη, γεγονός που οδήγησε πολλούς ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων να επανεπενδύσουν τα κέρδη τους.
Τα VLCC και τα Suezmax
Η επιτάχυνση των εξαγωγών από τις ΗΠΑ προς την Ασία σημαίνει ότι τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, όπως τα VLCC (μεταφορικής ικανότητας άνω των 200.000 dwt), αναμένεται να ευνοηθούν ιδιαίτερα. Ωστόσο δεδομένου ότι το 29% του στόλου VLCC είναι ηλικίας άνω των 15 ετών, υπάρχει η ανάγκη για νέες επενδύσεις.
Ακόμα «χειρότερη» είναι η εικόνα των πλοίων τύπου Suezmax (125.000-199.000 dwt), όπου το 32% αυτών είναι ηλικίας άνω των 15 ετών. Στα Aframax (85.000-124.999 dwt) το ποσοστό αυτό φτάνει στο 50%. Παρόμοιοι αριθμοί ισχύουν για τις περισσότερες από τις άλλες υποκατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των δεξαμενοπλοίων προϊόντων. Ωστόσο το πρόβλημα είναι ότι τα ναυπηγεία είχαν κατακλυστεί μέχρι και το 2022 από παραγγελίες για άλλου τύπου πλοία, όπως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ετσι τα υπό ναυπήγηση VLCC αντιπροσωπεύουν σήμερα μόνο το 2% του συνολικού στόλου. Παρόμοια στοιχεία παρατηρούνται και σε άλλες υποκατηγορίες.
Από την άλλη πλευρά, οι πλοιοκτήτες δεν προχωρούν εύκολα σε νέες ναυπηγήσεις γιατί δεν έχει ξεκαθαριστεί τι είδους καύσιμο θα ισχύει στο μέλλον για τα δεξαμενόπλοια, εν όψει της πράσινης μετάβασης. Σε κάθε περίπτωση ο DNV εκτιμά ότι η αγορά δεξαμενοπλοίων θα παραμείνει ισχυρή τα επόμενα χρόνια, καθώς τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου παραμένουν υγιή
και δεν διαφαίνεται ένα τέλος στην τάση ενίσχυσης της αγοράς δεξαμενοπλοίων.
Latest News
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων
«Ρουκέτες» Χούθι στο ΑΕΠ και τις τιμές – Οι οικονομικές επιπτώσεις
Οι επιθέσεις των Χούθι, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση «Review of Maritime Transport 2024», προκαλούν απώλειες έως και 0,06% στο παγκόσμιο ΑΕΠ
Αποκολλήθηκε το πλοίο με 500 επιβάτες που προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας
Το πλοίο ελέγχεται τώρα από δύτη για να διαπιστωθεί η κατάσταση του πλοίου και εάν έχει υποστεί μηχανική βλάβη
Πλοίο με 500 επιβάτες προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας - Έσπευσαν το λιμενικό και ρυμουλκά
Το πλοίο «Αγ. Θεοδώρα» προσάραξε ανοιχτά της Ηγουμενίτσας μετά από μηχανική βλάβη - Στη θαλάσσια περιοχή ο καιρός είναι καλός
Τρία νέα λιμάνια για κρουαζιερόπλοια – Διαγωνισμοί για Πάτρα, Καβάλα και Κατάκολο
Στο πακέτο μέτρων για την κρουαζιέρα περιλαμβάνονται και οι διαγωνισμοί παραχώρησης ή υπο-παραχώρησης λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ