Επειτα από μια σημαντική άνοδο το 2023, οι παραγγελίες νεότευκτων δεξαμενοπλοίων αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται κατακόρυφα το 2024. Στηριζόμενοι στους υψηλούς ναύλους και την ισχυρή παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο και πετρελαιοειδή, οι πλοιοκτήτες δεξαμενοπλοίων αξιοποιούν τις ευνοϊκές συνθήκες της αγοράς και σχεδιάζουν ανανέωση του στόλου της, αναφέρουν εκτιμήσεις αναλυτών του νορβηγικού νηογνώμονα DNV.
Ρωσία: Οι κυρώσεις έχουν οδηγήσει σε… αχρηστία τα μισά τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο
Οι δυνάμεις της προσφοράς και της ζήτησης υπαγορεύουν την αγορά, λέει η Catrine Vestereng, SVP και Global Business Director for Tankers του DNV. Στην περίπτωση της αγοράς δεξαμενοπλοίων, η στήριξη προέρχεται τόσο από την προσφορά και ζήτηση πλοίων όσο και από την προσφορά και ζήτηση πετρελαίου και πετρελαιοειδών.
Οι γεωπολιτικές τάσεις
Περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τμήμα της ναυτιλιακής βιομηχανίας, η αγορά δεξαμενοπλοίων επηρεάζεται σημαντικά από τις παγκόσμιες γεωπολιτικές και οικονομικές τάσεις.
Για παράδειγμα, η πολύ καλή πορεία της αγοράς ναύλων στα δεξαμενόπλοια αποδίδεται στην έναρξη της σύγκρουσης στην Ουκρανία το 2022.
Πριν από τη σύγκρουση, ένα μεγάλο μέρος του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου προερχόταν από τη Ρωσία, εξηγεί η εκπρόσωπος του DNV. Ωστόσο, οι δυτικές κυρώσεις οδήγησαν σε αναδιάταξη των εμπορικών δρόμων του πετρελαίου.
Πολλοί από τους μεγαλύτερους αγοραστές αναγκάστηκαν να προμηθεύονται το πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου εκτός Ρωσίας και αυτή η εξέλιξη ενίσχυσε το θαλάσσιο εμπόριο, έκανε τις θαλάσσιες διαδρομές μεγαλύτερες καθώς τα φορτία έρχονταν στην Ευρώπη ή και σε άλλες περιοχές από πιο μακρινές αποστάσεις, μεγάλωσαν την ανάγκη για περισσότερα δεξαμενόπλοια, με αποτέλεσμα τις υψηλότερες τιμές ναύλων.
Οι τάσεις αυτές ενισχύθηκαν από την επιστροφή στην κανονική παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου μετά την πανδημία COVID-19 και τις περικοπές του OPEC στην παγκόσμια προσφορά πετρελαίου.
Επέκταση
Επιπλέον, η επέκταση της δυναμικότητας των διυλιστηρίων τα τελευταία χρόνια οδήγησε σε αύξηση της ζήτησης αργού πετρελαίου στην Κίνα και, σε μικρότερο βαθμό, στην Ινδία. Ταυτόχρονα, η εγχώρια ζήτηση στις ΗΠΑ έχει μείνει στάσιμη, ανοίγοντας την πόρτα για ταχεία επιτάχυνση των εξαγωγών.
Η ζήτηση έχει επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα, αλλά ο OPEC έχει μειώσει την παραγωγή προκειμένου να ενισχύσει τις τιμές του πετρελαίου και πρόσφατα ανακοίνωσε ότι αυτό θα παραταθεί έως το 2024, λέει η Vestereng.
Μεγάλο μέρος του ελλείμματος προσφοράς που δημιουργήθηκε από αυτές τις περικοπές έχει αντικατασταθεί από τους αμερικανούς παραγωγούς σχιστολιθικού αργού, οι οποίοι μπορούν να αυξήσουν γρήγορα την παραγωγή όταν χρειάζεται. Αυτό σημαίνει επίσης ότι το πετρέλαιο διακινείται σε μεγαλύτερες αποστάσεις και αυτό ενισχύει περαιτέρω τις τιμές των ναύλων. Αυτές οι απρόσμενες εξελίξεις έφεραν κέρδη, γεγονός που οδήγησε πολλούς ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων να επανεπενδύσουν τα κέρδη τους.
Τα VLCC και τα Suezmax
Η επιτάχυνση των εξαγωγών από τις ΗΠΑ προς την Ασία σημαίνει ότι τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, όπως τα VLCC (μεταφορικής ικανότητας άνω των 200.000 dwt), αναμένεται να ευνοηθούν ιδιαίτερα. Ωστόσο δεδομένου ότι το 29% του στόλου VLCC είναι ηλικίας άνω των 15 ετών, υπάρχει η ανάγκη για νέες επενδύσεις.
Ακόμα «χειρότερη» είναι η εικόνα των πλοίων τύπου Suezmax (125.000-199.000 dwt), όπου το 32% αυτών είναι ηλικίας άνω των 15 ετών. Στα Aframax (85.000-124.999 dwt) το ποσοστό αυτό φτάνει στο 50%. Παρόμοιοι αριθμοί ισχύουν για τις περισσότερες από τις άλλες υποκατηγορίες, συμπεριλαμβανομένων των δεξαμενοπλοίων προϊόντων. Ωστόσο το πρόβλημα είναι ότι τα ναυπηγεία είχαν κατακλυστεί μέχρι και το 2022 από παραγγελίες για άλλου τύπου πλοία, όπως τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ετσι τα υπό ναυπήγηση VLCC αντιπροσωπεύουν σήμερα μόνο το 2% του συνολικού στόλου. Παρόμοια στοιχεία παρατηρούνται και σε άλλες υποκατηγορίες.
Από την άλλη πλευρά, οι πλοιοκτήτες δεν προχωρούν εύκολα σε νέες ναυπηγήσεις γιατί δεν έχει ξεκαθαριστεί τι είδους καύσιμο θα ισχύει στο μέλλον για τα δεξαμενόπλοια, εν όψει της πράσινης μετάβασης. Σε κάθε περίπτωση ο DNV εκτιμά ότι η αγορά δεξαμενοπλοίων θα παραμείνει ισχυρή τα επόμενα χρόνια, καθώς τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου παραμένουν υγιή
και δεν διαφαίνεται ένα τέλος στην τάση ενίσχυσης της αγοράς δεξαμενοπλοίων.
Latest News
Αυξήθηκε κατά 0,4% ο εμπορικός στόλος τον Σεπτέμβριο
Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του Σεπτεμβρίου έτους 2023 προς τον Σεπτέμβριο 2022 η αύξηση που σημειώθηκε ήταν της τάξεως του 0,1%
Οι τρεις προκλήσεις για τη ναυτασφάλιση - Τι είπε ο Τσακίρης
Από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την ναυτασφάλιση είναι ο «Σκοτεινός Στόλος», σύμφωνα με τα όσα λέει ο Ηλίας Τσακίρης
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International