![Ηλεκτροκίνηση: Η κινεζική εισβολή στην ευρωπαϊκή αγορά](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/11/fortisi-aytokinito-scaled.jpg)
Λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 2023 η γερμανική κυβέρνηση τερμάτισε ένα επταετές πρόγραμμα επιδοτήσεων αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων γνωστό ως “Umweltbonus” («περιβαλλοντικό μπόνους»), το οποίο προέβλεπε επιχορηγήσεις αρκετών χιλιάδων ευρώ για όσους στρέφονταν στα ηλεκτροκίνητα. Όπως αναμένονταν, η απόφαση του Βερολίνου είχε αρνητική επίδραση στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανία. Λίγους μόνο μήνες νωρίτερα η κυβέρνηση είχε ήδη αναστείλει τις επιδοτήσεις για την αγορά εταιρικών στόλων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν περίπου τα δύο τρίτα της γερμανικής αγοράς αυτοκινήτων.
Οι εξελίξεις αυτές εξηγούν σε μεγάλο βαθμό γιατί οι νέες ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων συρρικνώθηκαν απότομα στη Γερμανία τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων στη Γερμανία υποχώρησαν κατά 48% τον Δεκέμβριο, ενώ σε επίπεδο ΕΕ μειώθηκαν κατά 17%.
Γερμανία: Η αυτοκινητοβιομηχανία δυσκολεύεται να προσαρμοστεί στην ηλεκτροκίνηση
Η περικοπή των επιδοτήσεων επανάφερε στην επικαιρότητα ένα βασικό ερώτημα γύρω από τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στις ευρωπαϊκή αγορά: Πόσο προσιτά είναι εν τέλει για τους καταναλωτές; Από τα τέλη του 2023 οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις στα ηλεκτρικά οχήματα σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν αγοραστές. Παρά τις ανησυχίες των καταναλωτών για ανεπαρκείς υποδομές φόρτισης και χαμηλή αυτονομία των οχημάτων, ο Μάικε Τίνταλ, ειδικός σε ζητήματα αυτοκίνησης στην τράπεζα HSBC, εκτιμά ότι οι φόβοι του αγοραστικού κοινού γύρω από την ηλεκτροκίνηση θα υποχωρήσουν σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια.
Στόχος να συνδυαστούν προσιτή τιμή και κερδοφορία
Για τις μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen, το διακύβευμα σε αυτή τη χρονική στιγμή δεν θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο. Η γερμανική εταιρία φιλοδοξεί μέχρι το 2030 το 80% των πωλήσεών της στην Ευρώπη να γίνεται με ηλεκτροκίνητα, ενώ στις ΗΠΑ θέτει τον στόχο του 55% για την ίδια χρονιά. Ο Μάικ Τίνταλ θεωρεί ότι αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volkswagen και η Stellantis, στην οποία ανήκουν μεταξύ άλλων Peugeot, Fiat και Opel, έχουν πλήρη επίγνωση της ανάγκης να συνδυάσουν την προσιτή τιμή με την κερδοφορία. Θεωρεί ωστόσο δικαιολογημένη την ανησυχία της αγοράς λόγω της σημαντικής μείωσης των πωλήσεων ηλεκτροκίνητων τους τελευταίους μήνες.
Την ίδια στιγμή η Volkswagen εμφανίζεται αποφασισμένη να κερδίσει έδαφος στην κινεζική αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Η αυτοκινητοβιομηχανία δαπάνησε το 2023 περίπου πέντε δισεκατομμύρια δολάρια σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει, στη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, ανταγωνιστές όπως η Tesla και η BYD.
Στο μεταξύ οι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο τόσο στην ευρωπαϊκή όσο και την αμερικανική αγορά. Η άνοδος των κινέζων κατασκευαστών όπως η BYD (Build Your Dreams) ήταν μεγάλη. Ενώ οι πωλήσεις των ευρωπαϊκών ηλεκτροκίνητων έπεσαν τον Δεκέμβριο, οι πωλήσεις της BYD κατέγραψαν νέο ρεκόρ. Οι ταξινομήσεις οχημάτων της BYD αυξήθηκαν κατά 70%, καθώς πούλησε το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους 526.000 οχήματα. Οι εντυπωσιακές πωλήσεις διασφάλισαν πρωτιά στην BYD στην κατάταξη κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων με τις περισσότερες πωλήσεις στον κόσμο, με την Tesla να περιορίζεται στη δεύτερη θέση
Οι κινέζοι κατασκευαστές δεν έχουν κέρδη
Η επιτυχία της BYD οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στην εγχώρια αγορά της Κίνας. Η εταιρεία επικεντρώνεται ωστόσο παράλληλα, ολοένα και περισσότερο, στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Ένας βασικός λόγος για τον οποίο η BYD και άλλοι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πεπεισμένοι ότι μπορούν να διασφαλίσουν μεγαλύτερα μερίδια στην ευρωπαϊκή αγορά είναι η άκρως ανταγωνιστική τιμή των οχημάτων τους.
«Η κινεζική αγορά ηλεκτροκίνητων δεν είναι υγιής», υποστηρίζει ο Πάτρικ Σάουφους από την εταιρεία συμβούλων McKinsey. «Υπάρχει μια πληθώρα κατασκευαστών που κατασκευάζει φανταστικά προϊόντα, αλλά πολλοί λίγοι από αυτούς καταγράφουν κέρδη». Ο ειδικός αναμένει εξυγίανση στην αγορά και αναμένει ότι εταιρείες όπως η BYD δεν θα είναι επιθετικές ως προς τις τιμές τους στην Ευρώπη. «Προσπαθούν να κερδίσουν μερίδια στην αγορά στηριζόμενοι στην ποιότητα, αλλά και τη φήμη της μάρκας», προσθέτει για να καταλήξει: «Κατά την άποψή μου αυτό θα διαρκέσει πολύ χρόνο. Χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις και σημαντικά κέρδη για να τα χρηματοδοτήσεις αυτά. Παράλληλα χρειάζεται υπομονή».
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: DW
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![EDP: Εγκανίασε δύο νέα αιολικά πάρκα στην Ελλάδα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/photo_2025-02-13_12-58-48-600x400.jpg)
Δύο νέα αιολικά πάρκα εγκαινίασε η EDP σε Βοιωτία και Μαγνησία
Τα δύο νέα αιολικά πάρκα της EDP είναι συνολικής δυναμικότητας 70 MW
![ΑΠΕ: Έρχεται το νέο αναθεωρημένο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/01/ot_ape33-600x474.png)
Νέος «οδικός» χάρτης για τις ΑΠΕ – Στο Μαξίμου το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο
Το αναθεωρημένο Ειδικό Χωροταξικό πλαίσιο για τις ΑΠΕ ξεκλειδώνει την ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων
![net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/fotovoltaika-600x403-1.jpg)
net metering: Οι πάροχοι ρεύματος ζητούν από τον ΔΕΔΔΗΕ την άμεση εκκαθάριση των συναλλαγών
Για το net metering ο σύνδεσμος των παρόχων ρεύματος, ΕΣΠΕΝ, με επιστολή του τονίζει τις ζημιές που υπέστησαν οι προμηθευτές από την καθυστέρηση των εκκαθαρίσεων
![Εθνική Τράπεζα: Αμείωτες οι επενδύσεις στην ενέργεια – Ο στόχος για 30% στα δάνεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/12/Karamouzis-Vasilis-ETE-Delfoi-600x469.jpg)
Καραμούζης (ΕΤΕ): Η Εθνική είναι η τράπεζα της Ενέργειας – Δάνεια 3 δισ. στις ΑΠΕ
Η Εθνική Τράπεζα σύμφωνα με τον Β. Καραμούζη γεν. διευθυντή Εταιρικής και Επενδυτικής Τραπεζικής στοχεύει έως το 2030 να διατηρήσει το 30% στις ΑΠΕ
![Νορβηγία: Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/EV_parking_lot_Oslo-600x400.jpg)
Η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει τα βενζινοκίνητα
Η Νορβηγία, η οποία διαθέτει τεράστια αποθέματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, έχει από καιρό αναγνωριστεί ως παγκόσμιος ηγέτης στις βιώσιμες μεταφορές
![Κίνα: «Φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ChinaSolar1-600x390.jpg)
Η Κίνα «φρενάρει» τις επιδοτήσεις στην καθαρή ενέργεια
Η Κίνα πέτυχε τον στόχο της για το 2030 έξι χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα
![Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/vodafone-2-600x350.jpg)
Vodafone Ελλάδας: Μείωσε κατά 93% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τη λειτουργία της
Η Vodafone Ελλάδας έχει επιτύχει 100% προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, το 100% των αποβλήτων του δικτύου ανακυκλώνεται ενώ παραμένει ο στόχος μηδενισμού των καθαρών εκπομπών έως το 2028
![Ασφάλειες: Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Petra-Hielkema-600x400.jpg)
Η Ευρώπη «δεν μπορεί να αντεπεξέλθει» στο κόστος των ακραίων καιρικών φαινομένων
Η υπεύθυνη της ρυθμιστικής αρχής της ΕΕ για τις ασφαλίσεις λέει ότι οι κυβερνήσεις και οι τράπεζες θα δυσκολευτούν να πληρώσουν για τις φυσικές καταστροφές που προκαλεί η κλιματική κρίση
![Κλιματική αλλαγή: Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/kafsonas-1-600x400.jpg)
Ο πιο καυτός Γενάρης για τον πλανήτη Γη
Η θερμοκρασία ξεπέρασε κατά 1,75οC το μέσο επίπεδο της προ-βιομηχανικής εποχής, φθάνοντας κατά μέσον όρο στους 13,23°C
![Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/bain-cyclical-economy-600x283.jpg)
Bain & Company: Οι επιχειρήσεις στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς την κυκλική οικονομία
Η κυκλικότητα αξιολογείται ως προτεραιότητα για το 75% των επιχειρήσεων, με το ποσοστό αυτό να αναμένεται να φτάσει το 95% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια