
Όταν πρόκειται για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, κάθε προσπάθεια μετράει. Τουλάχιστον, αυτός ήταν ο τρόπος σκέψης πίσω από ένα μικρό δοκιμαστικό έργο το περασμένο καλοκαίρι σε σταθμό του μετρό στο Παρίσι, την πόλη όπου υπογράφηκε η πρώτη νομικά δεσμευτική συμφωνία για το κλίμα στον κόσμο.
Οι επιβάτες που περνούσαν από τουρνικέ στο σταθμό Miromesnil στο κέντρο του Παρισιού τροφοδοτούσαν μίνι τουρμπίνες, μετατρέποντας την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Κατά τη διάρκεια του διήμερου πιλοτικού προγράμματος, 27.000 άνθρωποι διέσχισαν έξι τουρνικέ, ελάχιστο κλάσμα των περισσότερων από 1,5 δισεκατομμυρίων επιβατών που χρησιμοποιούν το σύστημα μετρό της γαλλικής πρωτεύουσας ετησίως.
Γαλλία: Λέει «non» στα SUV στο κέντρο του Παρισιού
Η παραγόμενη ενέργεια ήταν ελάχιστη, αλλά εάν εγκατασταθούν στο δίκτυο του μετρό της πόλης, αυτοί οι στρόβιλοι θα μπορούσαν να παράγουν 136 μεγαβάτ το χρόνο, εξοικονομώντας 30.000 τόνους CO2, σύμφωνα με την Iberdrola SA, την ισπανική ενεργειακή εταιρεία που είναι υπεύθυνη για το έργο.
Η αναβάθμιση του μετρό δεν θα γίνει σύντομα, καθώς θεωρείται πολύ ακριβή. Η Iberdrola συνεργάστηκε με μαθητές της γαλλικής σχολής μηχανικών JUNIA για να σχεδιάσει και να εγκαταστήσει μίνι τουρμπίνες για το πιλοτικό έργο. Οι σπουδαστές εργάζονται τώρα για την ανάπτυξη πιο βιώσιμων μελλοντικών επαναλήψεων της τεχνολογίας, είπε στο Bloomberg η Βικτουάρ Ταλό, μια από τους τέσσερις σπουδαστές που συμμετείχαν.
Ψάχνοντας καινοτόμες ιδέες
Το έργο είναι μεταξύ δεκάδων ιδεών που κυκλοφόρησαν καθώς το Παρίσι, που έχει ήδη θερμανθεί κατά 2,3 βαθμούς Κελσίου από την προβιομηχανική εποχή, επιδιώκει να μεταβεί σε καθαρότερη ενέργεια και να χρησιμοποιήσει πιο αποτελεσματικά τους ενεργειακούς πόρους του. Άλλα σχέδια περιλαμβάνουν τη χρήση νερού από τον ποταμό Σηκουάνα για τη δημιουργία ενός «δικτύου ψύξης» και τη μείωση των επιπτώσεων των «αστικών θερμικών νησίδων».
Το Παρίσι είναι μία από τις λίγες πόλεις στον κόσμο που υπολογίζει το αποτύπωμα άνθρακα. Το 2021, το αποτύπωμα άνθρακα της πόλης ήταν 18,4 εκατομμύρια τόνοι CO2, μειωμένο κατά 35% από το 2004. Ένα νέο σχέδιο για το κλίμα που παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο στοχεύει στην ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050, με μέτρα που περιλαμβάνουν δέσμευση για χρήση 100% ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για την τροφοδοσία όλων των δημοτικών δημόσιων εγκαταστάσεων έως το 2040 και τη σταδιακή κατάργηση έως το 2030 όλων των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα δημόσια οχήματα.
Με την κυκλοφοριακή συμφόρηση να ευθύνεται για το 13% των εκπομπών CO2, η πόλη προσθέτει περισσότερους ποδηλατόδρομους, νέους σταθμούς για το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων Velib και 3.000 ακόμη Velib.
Τα κτίρια ευθύνονται για 72% των εκπομπών
Τα κτίρια είναι η μεγαλύτερη πηγή εκπομπών CO2 στη γαλλική πρωτεύουσα, αντιπροσωπεύοντας το επιβλητικό 72%. Οι περισσότερες από αυτές τις εκπομπές προέρχονται από την «καύση ενέργειας» για τη θέρμανση κτιρίων.
Τα κλασικά κτίρια Haussmannian που αποτελούν ουσιαστικό μέρος της εμβληματικής ταυτότητας του Παρισιού και δίνουν στην πόλη την ομορφιά της, έχουν πολύ κακή μόνωση. Ένα στα δύο κτίρια στο Παρίσι έχουν ηλικία πάνω από έναν αιώνα.
Η πόλη έχει στόχο να ανακαινίσει όλα τα υπάρχοντα κτίρια σε «χαμηλή κατανάλωση ενέργειας» έως το 2050, ξεκινώντας από κυβερνητικά γραφεία. Για κατοικίες, στόχος είναι η μείωση των εκπομπών κατά περίπου 43% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2004 έως το 2030.
Αυτό περιλαμβάνει 5.000 μονάδες κοινωνικής κατοικίας που ανακαινίζονται ετησίως και 40.000 ιδιωτικές κατοικίες ή διαμερίσματα. Η πόλη σχεδιάζει να δημιουργήσει σύστημα ώστε ευάλωτα νοικοκυριά να μπορούν να εκσυγχρονίσουν οικολογικά τους χώρους διαβίωσής τους με ελάχιστο έως καθόλου κόστος.
Κυβερνητική δυσλειτουργία
Σε όλη τη Γαλλία, υπάρχουν οικονομικά κίνητρα για τους ανθρώπους να κάνουν τα σπίτια και τις επιχειρήσεις πιο ενεργειακά αποδοτικές, ωστόσο η διαδικασία δεν είναι ακόμη φιλική προς τον χρήστη, σύμφωνα με τον Μισέλ Ντουμπρομέλ επικεφαλής του ενεργειακού δικτύου για το France Nature Environnement (FNE) – μια ομοσπονδία για την προστασία του περιβάλλοντος.
Η χώρα σχεδιάζει επίσης να διπλασιάσει την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές έως το 2030 σε 40%. Η Γαλλία βασίζεται ήδη λιγότερο στα ορυκτά καύσιμα λόγω του πυρηνικού της δικτύου, δίνοντάς της μία από τις χαμηλότερες εκπομπές CO2 σε σχέση με το μέγεθος της οικονομίας της.
Όμως όλοι οι πυρηνικοί σταθμοί αρχίζουν να γερνούν και θα πρέπει να αντικατασταθούν.
Μεταξύ 2004 και 2021, η κατανάλωση ενέργειας στο Παρίσι μειώθηκε κατά 15%, με την τοπική παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές να ανέρχεται στο 7% από 2,3%.
Σε εθνικό επίπεδο, ωστόσο, τα πράγματα δεν εξελίσσονται αρκετά γρήγορα. Η γαλλική κυβέρνηση, χωρίς απόλυτη πλειοψηφία στο κοινοβούλιο, δεν έχει εισαγάγει ισχυρή νομοθεσία για το κλίμα, επιβραδύνοντας τη μετάβαση και εμποδίζοντας την εφαρμογή προτάσεων.


Latest News

Οι περικοπές πράσινης ηλεκτροπαραγωγής θα αυξάνονται με τη διείσδυση ΑΠΕ
Βασική ευθύνη του ΑΔΜΗΕ είναι η ασφάλεια του συστήματος και με αυτό το κριτήριο χορηγούνται και θα χορηγούνται προσφορές σύνδεσης στα νέα έργα ΑΠΕ

Μπαίνει ο… ήλιος στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – Η συμφωνία της UEFA με την SolarPower
Πώς θα «πρασινίσουν» τα γήπεδα - Στα θρανία οι ομάδες για σεμινάρια από τη SolarPower

Σε ιστορικό χαμηλό οι πάγοι της Αρκτικής – Προειδοποίηση για τον καιρό στο Βόρειο Ημισφαίριο
Ο θαλάσσιος πάγος της Αρκτικής βρίσκεται αυτή την περίοδο στη μέγιστη έκτασή του, η οποία όμως έχει πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί ποτέ.
![BYD: Ποιος είναι ο Γουάνγκ Τσουανφού που χτίζει τα όνειρα της Κίνας [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_BYD_Ceo_CHUANFU-600x352.png)
Γουάνγκ Τσουανφού: Χτίζει τα Όνειρα της Κίνας με την BYD [γράφημα]
Η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD του Γουάνγκ Τσουανφού ανακοίνωσε πωλήσεις για όλο το 2024 που ξεπέρασαν αυτές της Tesla

Καμπανάκι IRENA για τις ΑΠΕ - Δεν είναι αρκετές, παρά την αύξηση ρεκόρ το 2024
To συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος τις αύξησης παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ προέρχεται από ηλιακά και αιολικά έργα

Η σουηδική Vattenfall θα κατασκευάσει το μεγαλύτερο αιολικό πάρκο στη Γερμανία
Το ένα απο τα δύο πάρκα που θα κατασκευάσει στη Βόρεια Θάλασσα η σουηδική Vattenfall θα είναι δυναμικότητας 980 MW

Τα οφέλη και τα εμπόδια για τη μαζική στροφή στην ηλεκτροκίνηση
Πρόσφατη μελέτη δείχνει πώς η επιλογή EV θα μπορούσε να ενισχύσει τους ιδιοκτήτες, αλλά και την ενεργειακή αυτονομία των πόλεων

Μειώνει τις επενδύσεις σε πράσινη ενέργεια η γερμανική RWE
Υπάρχει αβεβαιότητα στο επενδυτικό περιβάλλον λέει ο CEO της RWE - Τι σχεδιάζει η εταιρεία

Πώς θα είναι η Γαλλία το 2100 - Θερμότερη κατά 4°C
Η Météo France αναλύει τις επιπτώσεις από την προβλεπόμενη αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στη χώρα τα επόμενα 75 χρόνια

Η τελευταία δεκαετία είναι η θερμότερη στα χρονικά - Εφιαλτική η συνέχεια
Οι αλλαγές στο κλίμα και ειδικά η υπερθέρμανση, είναι ιδιαίτερα εμφανής στους ωκεανούς