
Φέτος, το Δουβλίνο θα γίνει μια ακόμη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που θα απαγορεύει τη κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης. Σε μια προσπάθεια να καθαρίσει τους δρόμους και να καθαρίσει τον αέρα στον πυρήνα της, η μεγαλύτερη πόλη της Ιρλανδίας ξεκινά μια διαδικασία επανασχεδιασμού των κεντρικών δρόμων, έτσι ώστε ΙΧ και εμπορικά φορτηγά να έχουν πρόσβαση μόνο εάν ο τελικός προορισμός τους είναι το κέντρο της πόλης.
Μετατοπίζοντας οχήματα που απλώς περνούν προς κάπου αλλού, το σχέδιο υπόσχεται να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση και να επιτρέψει τη δημιουργία νέων πεζόδρομων και πλατειών που θα κάνουν την καρδιά του Δουβλίνου ένα πιο ευχάριστο μέρος. Το σχέδιο έθεσε ως στόχο τη μείωση της κυκλοφορίας κατά 60% στο αστικό κέντρο.
Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για να επιτευχθεί αυτό είναι αρκετά απλά: δύο «πύλες λεωφορείων» σε κάθε όχθη του ποταμού Liffey θα εμποδίσουν τη διέλευση ιδιωτικών οχημάτων και αρκετοί δρόμοι θα αναδιαμορφωθούν έτσι ώστε τα οχήματα που ταξιδεύουν στο κέντρο της πόλης να οδηγούνται κατά μήκος βρόγχων που τελικά τα κατευθύνουν πίσω προς την ίδια κατεύθυνση.
Πρόθυμοι οι Δουβλινέζοι
Η πρόταση απηχεί τους περιορισμούς των οχημάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη σε άλλες πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως το Παρίσι, το Άμστερνταμ και η Λισαβόνα. Και όπως οι ηγέτες των πόλεων αλλού, οι αρχιτέκτονες του σχεδίου του Δουβλίνου επικαλούνται την ιδέα της «πόλης των 15 λεπτών», η οποία στοχεύει να επιτρέψει στους κατοίκους να έχουν πρόσβαση σε όλους τους σημαντικούς προορισμούς μέσα σε 15 λεπτά με τα πόδια ή με ποδήλατο.
Όμως, ενώ οι προσπάθειες για περιορισμό της κυκλοφορίας αυτοκινήτων σε ορισμένα κέντρα πόλεων έχουν προκαλέσει την οργισμένη (και συνωμοσιολογική) αντίθεση από αυτοκινητιστές, το Δουβλίνο απολαμβάνει τη συντριπτική υποστήριξη του κοινού μέχρι στιγμής. Περισσότερο από το 80% των 3.500 ερωτηθέντων σε μια δημόσια διαβούλευση που δημοσιεύθηκε πρόσφατα δήλωσαν ότι υποστήριξαν τη νέα ζώνη, μια ηχηρή επιδοκιμασία για μια πόλη που μέχρι τώρα δεν είχε ισχυρή φήμη για προοδευτική αστική πολιτική.
Οι μεγάλες ενστάσεις για την απαγόρευση κυκλοφορίας είναι ελάχιστες μέχρι στιγμής. Η μία τοποθετήθηκε από την Diageo με έδρα το Λονδίνο, ιδιοκτήτη της μάρκας Guinness, η οποία προειδοποίησε ότι τα σχέδια θα διαταράξουν τις «ιστορικές» διαδρομές φορτηγών από το ζυθοποιείο Guinness κατά μήκος του ποταμού Liffey προς το λιμάνι — παρόλο που στην πραγματικότητα βαρέλια μπύρας μεταφέρονταν από φορτηγίδα κατά μήκος αυτής της διαδρομής μέχρι το 1961.
Υποβαθμισμένο κέντρο
Το επίπεδο υποστήριξης μπορεί να προέρχεται από εκτεταμένες ανησυχίες για την κατάσταση πολλών περιοχών του Δουβλίνου. Το κέντρο της πόλης εξακολουθεί να ανακάμπτει από την πανδημία, μετά από μια ύφεση που τροφοδοτήθηκε εν μέρει από μια διστακτική επιστροφή στο γραφείο. Ενώ τα καταστήματα είναι και πάλι απασχολημένα, το εσωτερικό του Δουβλίνου θα μπορούσε να ενισχύσει τη συνολική του ελκυστικότητα και την αίσθηση της βιωσιμότητας.
Η χαρακτηριστική ρυμοτομία του Δουβλίνου – στοιχεία της οποίας χρονολογούνται από την εποχή των Βίκινγκ – είναι ελάχιστα βελτιστοποιημένη για μηχανοκίνητες μεταφορές: Υπάρχουν πολλά τυφλά σοκάκια και αδιέξοδοι που οδηγούν ακόμη και σε μεγάλους δρόμους. Αυτή η διάταξη έχει επίσης επιδεινώσει τις πρόσφατες ανησυχίες για τη δημόσια ασφάλεια.
Το Δουβλίνο σημείωσε πρόσφατα άνοδο στο βίαιο έγκλημα και βρίσκεται στο επίκεντρο της σοβαρής οικονομικής κρίσης στέγασης στην Ιρλανδία, με την αυξανόμενη ανισότητα να θεωρείται παράγοντας στις ακροδεξιές ταραχές που ξέσπασαν τον Νοέμβριο του 2023. Στον απόηχο της αναταραχής, το κέντρο του Δουβλίνου είναι ένα μέρος όπου ακόμη και οι πολυσύχναστοι δρόμοι μπορούν να πάρουν μια μοχθηρή όψη όταν πέσει το βράδυ.
Αυτή η αστική επανεκκίνηση είχε ξεκινήσει ακόμη και πριν από τον νέο στόχο μεταφορών, δηλαδή με σχέδια (αν και ήδη καθυστερημένα) για την πρώτη γραμμή του μετρό της πόλης, που συνδέει το κέντρο της πόλης με το αεροδρόμιο με την ελπίδα να απομακρύνει μερικά αυτοκίνητα από τους δρόμους. Η απαγόρευση της κυκλοφορίας, εν τω μεταξύ, θα πρέπει να καταστήσει δυνατή τη θέσπιση κάποιων μακροχρόνιων σχεδίων για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων.
Τίποτα από αυτά δεν θα απογαλακτίσει απαραίτητα την πόλη από την εξάρτησή της από το αυτοκίνητο. Η κυκλοφορία μπορεί να καταλήξει να μετατοπιστεί σε εσωτερικές ζώνες που διασχίζουν κατοικημένες περιοχές, ενώ η πόλη εξακολουθεί να προβλέπει ότι το συνολικό μερίδιο του μητροπολιτικού Δουβλίνου για τα αυτοκίνητα θα εξακολουθεί να είναι 42% το 2042. Αυτό είναι μια αξιοσημείωτη βελτίωση από το 52,4% το 2016, αλλά πολύ πίσω από μεγαλύτερες πόλεις όπως το Άμστερνταμ, οι Βρυξέλλες και το Λονδίνο.


Latest News

Πάπας Φραγκίσκος: Από την Αργεντινή μέχρι την Αγία Έδρα
Ο Πάπας Φραγκίσκος, με τη 12ετή θητεία του, άφησε τη σφραγίδα του στην Καθολική Εκκλησία και έγινε ο πιο προσιτός Πάπας των τελευταίων δεκαετιών

Πάσχα: Σε εξέλιξη η επιστροφή των εκδρομέων – Παρατηρούνται μικρές καθυστερήσεις
Η κίνηση αυξάνεται σταδιακά στην Αθηνών – Λαμίας στο ρεύμα προς Αθήνα, ενώ παρατηρούνται ουρές στην Αθηνών _ Πατρών από τα διόδια στο Βέλο μέχρι τα διόδια της Ελευσίνας

Μπορεί ο Καναδάς να γίνει το 28ο μέλος της ΕΕ;
Αναλυτές εκτιμούν ότι ο Καναδάς έχει την κατάλληλη ατμόσφαιρα για τις Βρυξέλλες, ωστόσο υπάρχουν σημαντικά εμπόδια

Στην τελική ευθεία για τις πανελλαδικές – Πότε χτυπά το τελευταίο κουδούνι στα σχολεία
Πλησιάζουν οι ημερομηνίες για τη λήξη των μαθημάτων στα γυμνάσια και λύκεια της επικράτειας

Η περίοδος «sede vacante» στο Βατικανό – Από την κηδεία στο «Habemus Papam»
Ο πάπας Φραγκίσκος απλοποίησε το τελετουργικό της κηδείας για τους ποντίφικες – Θα ταφεί σε ξύλινο φέρετρο σε εκκλησία της Ρώμης

«Σίγησε η φωνή των φτωχών» – Τι γράφει ο ξένος Τύπος για τον θάνατο του Πάπα
Συγκλονισμένη είναι η διεθνής κοινότητα από την είδηση ότι ο Πάπας Φραγκίσκος, ο ταπεινός ποντόφικας που υπερασπιζόταν τους ευάλωτους και μετανάστες, έφυγε από τη ζωή στα 88 του χρόνια

Βατικανό: Πέθανε ο πάπας Φραγκίσκος
Εφυγε από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, ο πρώτος πάπας με καταγωγή απο τη Λατινική Αμερική

Τι ισχύει στα μέσα μεταφοράς Δευτέρα και Τρίτη του Πάσχα - Πότε επιστρέφει ο δακτύλιος
Σε εφαρμογή πρόγραμμα Σαββατοκύριακου και αργιών στα μέσα μαζικής μεταφοράς

Σε κυκλοφορία στα τέλη του 2026 ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Αττικής
O Προαστιακός Δυτικής Αττικής εκτός απο τις περιοχές με πληθυσμό που απασχολείται σε βιομηχανίες της ευρύτερης περιοχής, θα εξυπηρετεί και μεγάλο αριθμό logistics centers που υπάρχουν

Αμετάβλητη η θερμοκρασία - Πού θα σημειωθούν καταιγίδες
Αναλυτικά η πρόγνωση του καιρού