
Οι ρουκέτες των Χούθι απειλούν ευθέως τις τιμές των προϊόντων ενώ οι καθυστερήσεις των δρομολογίων των πλοίων και κατά συνέπεια η αύξηση του χρόνου που απαιτείται για να φτάσουν τα αγαθά στα ράφια των καταστημάτων προκαλούν πονοκέφαλο στις ελληνικές επιχειρήσεις με τα καμπανάκια συναγερμού να ηχούν έντονα και επίμονα.
CMA CGM: Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλεί αύξηση του κόστους των container ships
Οι επιπτώσεις και η αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα κινητοποίησε τον ΣΕΒ.
Ο ΣΕΒ
Ο Σύνδεσμος εκπροσώπησης των εγροδοτών διοργάνωσε κλειστή ενημερωτική εκδήλωση για τα μέλη του όπου σκιαγραφήθηκαν οι επιπτώσεις της γεωπολιτικής αναταραχής.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν οι Παύλος Πασχόπουλος, Διευθυντής Κλάδου Διεθνούς Εμπορίας στον Όμιλο ΤΙΤΑΝ, Αλέξανδρος Κατραούζος, Διευθύνων Σύμβουλος στη NEOTEX® AEBE, Ανδρέας Λουκάκης, Transportation & Logistics Senior Director στη VIEXAL S.A., Δρ. Αθανάσιος Καρλής, Deputy Manager Marketing στην ΟΛΠ Α.Ε., Νάνσυ Καλαϊτζή, Διευθύντρια Θαλασσίων Μεταφορών στην Goldair Cargo, Αλέξανδρος Ανδρεούλης, Regional Logistics Manager στην INTERSPORT, Θρασύβουλος Παγουλάτος, Γενικός Διευθυντής Αγορών στην ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, Γιώργος Σπίγκος, διευθυντής εξαγωγών στην UNI-PHARMA.
Στην κλειστή εκδήλωση οι επιχειρήσεις – μέλη του Συνδέσμου αλλά και τα στελέχη που μίλησαν, αναφέρθηκαν σε πιθανούς τρόπους περιορισμού των επιπτώσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Επίσης τα εξειδικευμένα στελέχη εταιρειών που ήταν οι ομιλητές της εκδήλωσης παρουσίασαν την εμπειρία τους αλλά και τα δεδομένα που έχουν συγκεντρώσει από τις συναλλαγές τους με τις διεθνείς αγορές.
Η πανάκριβη παράκαμψη…
Ανάμεσα στα άλλα τονίστηκε ότι η υποχρεωτική παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας από πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ανοίγει φαύλο κύκλο αυξήσεων των τιμών στην αγορά. Η έκρηκη των ναύλων εκτοξεύει τα μεταφορικά κόστη τα οποία αναπόφευκτα, ένα μέρος τους τουλάχιστον, θα περάσουν στις τελικές τιμές των προϊόντων.
Σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη θωράκισης της ανθεκτικότητας των επιχειρήσεων στις πολυποίκιλες γεωπολιτικές αβεβαιότητες.
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις, τόσο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, όσο και το διεθνές εμπόριο. Η απειλή αυτή, έχει εντεινόμενες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία και αντίκτυπο στους περισσότερους κλάδους της, με βάση ανάλυση του ΣΕΒ.
Ζαλίζουν οι αυξήσεις στα κοντέινερ
Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, η εγκατάλειψη μίας από τις πιο κοινές παγκόσμιες ναυτιλιακές διαδρομές από την Ασία προς την Ευρώπη, αναμένεται, μεταξύ άλλων, να προκαλέσει: Αύξηση του κόστος μεταφοράς (ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Ευρώπη αγγίζει τα 7.000 ευρώ) και του χρόνου μεταφοράς (3.300 ναυτικά μίλια επιμήκυνση ταξιδιού, 2 έως 4 εβδομάδες περισσότερη διάρκεια), καθυστέρηση στο χρόνο παράδοσης (τουλάχιστον 20 ημέρες, ειδικά για τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου), αύξηση στα ασφάλιστρα και το κόστος των πρώτων υλών, διαταραχές των προγραμμάτων των πλοίων (ημερομηνίες – τοποθεσίες εφοδιασμού) και των χρόνων παράδοσης, καταπόνηση των προϊόντων και αύξηση κινδύνου για πρόκληση φθορών σε αυτά, καθώς και επιπτώσεις στην απασχόληση.
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς από τότε που ξέσπασε η κρίση με τους Χούθι σχεδόν τριπλασιάστηκε το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία στον Πειραιά, από τα 2.000 στα 6 -7.000 ευρώ.
Νέα άλματα τιμών στα ράφια;
Με μαθηματική ακρίβεια, τα αιτήματα μεγαλύτερου ύψους πίστωσης, με δεδομένο πως οι πελάτες έχουν ανάγκη να κρατούν υψηλότερο στοκ ασφαλείας, η έλλειψη κοντέινερς, η απογείωση στο κόστος πρώτων υλών, το ανεβασμένο κόστος στα ασφάλιστρα για δρομολόγια μέσω Σουέζ, ο αυξημένος κίνδυνος για καθυστερήσεις και φθορές στα προϊόντα λόγω των μακρύτερων διαδρομών και της εντονότερης καταπόνησης που υφίστανται, οδηγούν σε άλματα των τιμών στα ράφια.
Βέβαια, αν λάβουμε υπόψιν τα στενά περιθώρια που έχουν οι καταναλωτές για να ανταπεξέλθουν σε ενδεχόμενες νέες αυξήσεις, οι επιχειρήσεις καταρτίζουν σχέδια και στρατηγικές για να αποφύγουν να προχωρήσουν σε αυξήσεις τιμών, αναζητώντας εναλλακτικές διόδους για να προμηθευτούν τα προϊόντα τους. Μέχρι τώρα πάντως μαζικές αυξήσεις τιμών έχουν αποφευχθεί.
Πέρα όμως από τις εγχώριες επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά θάλασσα, έντονη ανησυχία σκορπά και το ενδεχόμενο νέας πτώσης των ελληνικών εξαγωγών κυρίως προς τις αναδυόμενες αγορές Ασίας και Ανατολικής Αφρικής. Με την έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στο θαλάσσιο εμπόριο ο κίνδυνος να χαθούν «καλοί» πελάτες από τη ΝΑ Ασία προβληματίζει τους εξαγωγείς την ώρα που το 2023 ήδη οι ελληνικές εξαγωγές πήραν… την κάτω βόλτα.
Φουρτούνες στον Πειραιά
Επισημαίνεται πως το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, το 8% του εμπορίου σιτηρών, το 12% του θαλάσσιου πετρελαίου και το 8% του θαλάσσιου υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα. Επίσης, το 40% του εμπορίου Ασίας-Ευρώπης περνάει από τη θάλασσα, από την Ερυθρά Θάλασσα πιο συγκεκριμένα ενώ το 40% των καταναλωτικών ειδών που μεταφέρονται από τη Βορειοανατολική Ασία στις ΗΠΑ, καθώς και πλοία που μεταφέρουν καύσιμα, σιτηρά και μέταλλα χρησιμοποιούν την Διώρυγα του Παναμά.
Υπό αυτό το πρίσμα, τον αντίκτυπο της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, σε όλο του το εύρος, φανερώνουν τα αποτελέσματα διακίνησης containers για τον Ιανουάριο που δημοσιοποίησε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης λιμένων, η Cosco Shipping Ports, η οποία ελέγχει τους δυο από τους τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά.
Βάσει των στοιχείων που δημοσιοποίησε η Cosco Shipping Ports, η διακίνηση containers στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά κατέγραψε μείωση 12,7% τον Ιανουάριο αποτέλεσμα την αλλαγή δρομολογίων που επέβαλαν οι… Χούθι, με τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η πτώση τον Φεβρουάριο όπως εκτιμούν γνώστες της αγοράς που παρακολουθούν τις εξελίξεις στα λιμάνια.
Εφόσον όμως η κρίση στην Ερυθρά θάλασσα πάρει τον δρόμο της αποκλιμάκωσης, η παγκόσμια οικονομία θα επανέλθει στην κανονικότητα και οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πλεύσουν και πάλι σε ήρεμα ύδατα.


Latest News

Πρέσβης των Πειραϊκών επιχειρήσεων στη διεθνή έκθεση της Αλγερίας το ΕΒΕΠ
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ υπενθύμισε ότι η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες που συνήψαν διπλωματικές σχέσεις με την Αλγερία

Η δημιουργία του 4ου πόλου από Prada και Versace - Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
H Prada ενώνει τις δυνάμεις της με την Versace για να «χτυπήσει» LVMH, Kering, Capri - Ανοδική η πορεία της στην ελληνική αγορά

Επιμένουν στους στόχους τριετίας οι τράπεζες παρά την επίδραση Τραμπ
Η διοίκηση της Πειραιώς στη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων περιέγραψε τα νέα σενάρια για τη μείωση των επιτοκίων - Έμφαση στις νέες πηγές εσόδων από τις τράπεζες

Στα σκαριά νέα εξαγορά από την Performance Technologies - Στο ραντάρ εταιρεία AI
Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα ο κλάδος της τεχνητής νοημοσύνης, είπε ο CEO της Performance Technologies, για να διευκρινίσει ότι ήδη γίνονται συζητήσεις με ελληνική εταιρεία AI

Οι άξονες του στρατηγικού σχεδίου της Πειραιώς ως το 2028 - Τι αποκάλυψε ο Χρ. Μεγάλου
Ο CEO της Πειραιώς αναφέρθηκε και στη συμφωνία για την απόκτηση του 90% της μητρικής εταιρείας της Εθνικής Ασφαλιστικής

Θετικοί οι οιωνοί για τα AUMs των ελληνικών τραπεζών το 2025 - Τι εκτιμά η Jefferies
Τα υπό διαχείριση κεφάλαια (AUM) αυξήθηκαν κατά 9% το πρώτο τρίμηνο - Η Jefferies και οι ελληνικές τράπεζες

THEON: Αύξηση εσόδων 61%, νέες παραγγελίες ύψους 466 εκατ. ευρώ το 2024
Ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα κατέγραψε η THEON το 2024 ενώ περαιτέρω ισχυρή ανάπτυξη προβλέπει για το 2025

Στο πλευρό 98 μαθητών και μαθητριών που φοιτούν σε σχολεία τυφλών η αλυσίδα Μασούτης
H οικογένεια της Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. «αγκαλιάζει με αγάπη και ευαισθησία τα παιδιά με οπτική αναπηρία, αναλαμβάνοντας έναν ιδιαίτερο ρόλο: αυτόν του νονού και της νονάς»

Τι αλλάζει με την ασφάλιση επιχειρήσεων για φυσικές καταστροφές - Οδηγός ΕΑΕΕ
Όλες οι επιχειρήσεις με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ υποχρεούνται να συνάψουν ασφαλιστήριο συμβόλαιο

Εδραιώνει τη θέση της ως εργοδότης επιλογής η HELLENiQ ENERGY
Προσέλκυση ταλέντων, σύνδεση με Έλληνες του εξωτερικού και συνεργασία με κορυφαία πανεπιστήμια