Οι ρουκέτες των Χούθι απειλούν ευθέως τις τιμές των προϊόντων ενώ οι καθυστερήσεις των δρομολογίων των πλοίων και κατά συνέπεια η αύξηση του χρόνου που απαιτείται για να φτάσουν τα αγαθά στα ράφια των καταστημάτων προκαλούν πονοκέφαλο στις ελληνικές επιχειρήσεις με τα καμπανάκια συναγερμού να ηχούν έντονα και επίμονα.
CMA CGM: Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προκαλεί αύξηση του κόστους των container ships
Οι επιπτώσεις και η αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα κινητοποίησε τον ΣΕΒ.
Ο ΣΕΒ
Ο Σύνδεσμος εκπροσώπησης των εγροδοτών διοργάνωσε κλειστή ενημερωτική εκδήλωση για τα μέλη του όπου σκιαγραφήθηκαν οι επιπτώσεις της γεωπολιτικής αναταραχής.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν οι Παύλος Πασχόπουλος, Διευθυντής Κλάδου Διεθνούς Εμπορίας στον Όμιλο ΤΙΤΑΝ, Αλέξανδρος Κατραούζος, Διευθύνων Σύμβουλος στη NEOTEX® AEBE, Ανδρέας Λουκάκης, Transportation & Logistics Senior Director στη VIEXAL S.A., Δρ. Αθανάσιος Καρλής, Deputy Manager Marketing στην ΟΛΠ Α.Ε., Νάνσυ Καλαϊτζή, Διευθύντρια Θαλασσίων Μεταφορών στην Goldair Cargo, Αλέξανδρος Ανδρεούλης, Regional Logistics Manager στην INTERSPORT, Θρασύβουλος Παγουλάτος, Γενικός Διευθυντής Αγορών στην ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, Γιώργος Σπίγκος, διευθυντής εξαγωγών στην UNI-PHARMA.
Στην κλειστή εκδήλωση οι επιχειρήσεις – μέλη του Συνδέσμου αλλά και τα στελέχη που μίλησαν, αναφέρθηκαν σε πιθανούς τρόπους περιορισμού των επιπτώσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Επίσης τα εξειδικευμένα στελέχη εταιρειών που ήταν οι ομιλητές της εκδήλωσης παρουσίασαν την εμπειρία τους αλλά και τα δεδομένα που έχουν συγκεντρώσει από τις συναλλαγές τους με τις διεθνείς αγορές.
Η πανάκριβη παράκαμψη…
Ανάμεσα στα άλλα τονίστηκε ότι η υποχρεωτική παράκαμψη της Ερυθράς Θάλασσας από πολλές ναυτιλιακές εταιρείες ανοίγει φαύλο κύκλο αυξήσεων των τιμών στην αγορά. Η έκρηκη των ναύλων εκτοξεύει τα μεταφορικά κόστη τα οποία αναπόφευκτα, ένα μέρος τους τουλάχιστον, θα περάσουν στις τελικές τιμές των προϊόντων.
Σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη θωράκισης της ανθεκτικότητας των επιχειρήσεων στις πολυποίκιλες γεωπολιτικές αβεβαιότητες.
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις, τόσο στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, όσο και το διεθνές εμπόριο. Η απειλή αυτή, έχει εντεινόμενες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία και αντίκτυπο στους περισσότερους κλάδους της, με βάση ανάλυση του ΣΕΒ.
Ζαλίζουν οι αυξήσεις στα κοντέινερ
Για τις ελληνικές επιχειρήσεις, η εγκατάλειψη μίας από τις πιο κοινές παγκόσμιες ναυτιλιακές διαδρομές από την Ασία προς την Ευρώπη, αναμένεται, μεταξύ άλλων, να προκαλέσει: Αύξηση του κόστος μεταφοράς (ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Ευρώπη αγγίζει τα 7.000 ευρώ) και του χρόνου μεταφοράς (3.300 ναυτικά μίλια επιμήκυνση ταξιδιού, 2 έως 4 εβδομάδες περισσότερη διάρκεια), καθυστέρηση στο χρόνο παράδοσης (τουλάχιστον 20 ημέρες, ειδικά για τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου), αύξηση στα ασφάλιστρα και το κόστος των πρώτων υλών, διαταραχές των προγραμμάτων των πλοίων (ημερομηνίες – τοποθεσίες εφοδιασμού) και των χρόνων παράδοσης, καταπόνηση των προϊόντων και αύξηση κινδύνου για πρόκληση φθορών σε αυτά, καθώς και επιπτώσεις στην απασχόληση.
Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς από τότε που ξέσπασε η κρίση με τους Χούθι σχεδόν τριπλασιάστηκε το κόστος μεταφοράς ενός container από την Ασία στον Πειραιά, από τα 2.000 στα 6 -7.000 ευρώ.
Νέα άλματα τιμών στα ράφια;
Με μαθηματική ακρίβεια, τα αιτήματα μεγαλύτερου ύψους πίστωσης, με δεδομένο πως οι πελάτες έχουν ανάγκη να κρατούν υψηλότερο στοκ ασφαλείας, η έλλειψη κοντέινερς, η απογείωση στο κόστος πρώτων υλών, το ανεβασμένο κόστος στα ασφάλιστρα για δρομολόγια μέσω Σουέζ, ο αυξημένος κίνδυνος για καθυστερήσεις και φθορές στα προϊόντα λόγω των μακρύτερων διαδρομών και της εντονότερης καταπόνησης που υφίστανται, οδηγούν σε άλματα των τιμών στα ράφια.
Βέβαια, αν λάβουμε υπόψιν τα στενά περιθώρια που έχουν οι καταναλωτές για να ανταπεξέλθουν σε ενδεχόμενες νέες αυξήσεις, οι επιχειρήσεις καταρτίζουν σχέδια και στρατηγικές για να αποφύγουν να προχωρήσουν σε αυξήσεις τιμών, αναζητώντας εναλλακτικές διόδους για να προμηθευτούν τα προϊόντα τους. Μέχρι τώρα πάντως μαζικές αυξήσεις τιμών έχουν αποφευχθεί.
Πέρα όμως από τις εγχώριες επιπτώσεις της κρίσης στην Ερυθρά θάλασσα, έντονη ανησυχία σκορπά και το ενδεχόμενο νέας πτώσης των ελληνικών εξαγωγών κυρίως προς τις αναδυόμενες αγορές Ασίας και Ανατολικής Αφρικής. Με την έκρυθμη κατάσταση που επικρατεί στο θαλάσσιο εμπόριο ο κίνδυνος να χαθούν «καλοί» πελάτες από τη ΝΑ Ασία προβληματίζει τους εξαγωγείς την ώρα που το 2023 ήδη οι ελληνικές εξαγωγές πήραν… την κάτω βόλτα.
Φουρτούνες στον Πειραιά
Επισημαίνεται πως το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, το 8% του εμπορίου σιτηρών, το 12% του θαλάσσιου πετρελαίου και το 8% του θαλάσσιου υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα. Επίσης, το 40% του εμπορίου Ασίας-Ευρώπης περνάει από τη θάλασσα, από την Ερυθρά Θάλασσα πιο συγκεκριμένα ενώ το 40% των καταναλωτικών ειδών που μεταφέρονται από τη Βορειοανατολική Ασία στις ΗΠΑ, καθώς και πλοία που μεταφέρουν καύσιμα, σιτηρά και μέταλλα χρησιμοποιούν την Διώρυγα του Παναμά.
Υπό αυτό το πρίσμα, τον αντίκτυπο της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, σε όλο του το εύρος, φανερώνουν τα αποτελέσματα διακίνησης containers για τον Ιανουάριο που δημοσιοποίησε μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης λιμένων, η Cosco Shipping Ports, η οποία ελέγχει τους δυο από τους τρεις προβλήτες του λιμανιού του Πειραιά.
Βάσει των στοιχείων που δημοσιοποίησε η Cosco Shipping Ports, η διακίνηση containers στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Πειραιά κατέγραψε μείωση 12,7% τον Ιανουάριο αποτέλεσμα την αλλαγή δρομολογίων που επέβαλαν οι… Χούθι, με τις επιθέσεις τους σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Ακόμη μεγαλύτερη θα είναι η πτώση τον Φεβρουάριο όπως εκτιμούν γνώστες της αγοράς που παρακολουθούν τις εξελίξεις στα λιμάνια.
Εφόσον όμως η κρίση στην Ερυθρά θάλασσα πάρει τον δρόμο της αποκλιμάκωσης, η παγκόσμια οικονομία θα επανέλθει στην κανονικότητα και οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πλεύσουν και πάλι σε ήρεμα ύδατα.
Latest News
«Πράσινο φως» Παπαθανάση σε 682 επενδυτικά σχέδια στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης ανέφερε πως η κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τις δεσμεύσεις της
Παπακωνσταντίνου (ΤτΕ): Πέντε αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο των τραπεζών
Στις σημαντικές εξελίξεις στους κανονισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα αναφέρθηκε η Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, υποδιοικήτρια της ΤτΕ
«Πράσινο φως» για την ανάπλαση στις εγκαταστάσεις της πρώην Ζυθοποιίας ΦΙΞ στη Θεσσαλονίκη
Εκδόθηκε του σχετικό Προεδρικό Διάταγα, καθώς ενεργαοποιείται πολεοδομικά η περιοχή και δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησής της
Η «Έξυπνη Μεταποίηση» χρηματοδοτεί 151 επενδυτικά σχέδια με 102,5 εκατ. ευρώ
Η «Έξυπνη Μεταποίηση» είναι εστιασμένη στην προσαρμογή των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο παραγωγικό μοντέλο «Βιομηχανία 4.0»
Επέκταση της Foot Locker στη Βουλγαρία με τρία νέα καταστήματα από τον όμιλο Fourlis
Τα τρία καταστήματα, που θα ανοίξουν σε καίριες εμπορικές τοποθεσίες, είναι τα πρώτα που ανοίγει ο όμιλος Fourlis στη Βουλγαρία
Η υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας με την JPMorgan Asset Management
Στόχος της πρωτοβουλίας αυτής είναι η διεύρυνση των επενδυτικών επιλογών που προσφέρει η Eurobank στους πελάτες της
Έκρηξη εσόδων για τη Γαλακτοβιομηχανία «Ομηρος» - Σχέδια επέκτασης σε νέες αγορές
H Γαλακτοβιομηχανία Όμηρος προχώρησε στην έναρξη λειτουργίας του νέου, υπερσύγχρονου εργοστασίου καθώς και την κυκλοφορία καινοτόμων προϊόντων
ΑΧΙΑ: Ισχυρά τα αποτελέσματα του ΟΠΑΠ - Στα 16,40 ευρώ η τιμή στόχος
Κατά την ΑΧΙΑ, η τριμηνιαία απόδοση οφείλεται στις συνεχιζόμενες θετικές τάσεις για τα αθλητικά στοιχήματα τόσο στα διαδικτυακά όσο και στα κανάλια λιανικής
Άλμα 661% στα καθαρά κέρδη της Ideal - Ο ρόλος των Attica και της πληροφορικής
Στα 265 εκατ. ευρώ τα έσοδα της IDEAL Holdings με άνοδο 208% - Εξετάζουμε επενδυτικές ευκαιρίες, τονίζει ο πρόεδρος
Πώς η αθόρυβη Cavino έφτασε στην κορυφή του ελληνικού κρασιού
Το success story της Cavino που κατάφερε να εξελιχθεί στη μεγαλύτερη οινοποιητική βιομηχανία της χώρας – Ο ρόλος Τσάνταλη, Μπουτάρη και Κουρτάκη