Σε αλλαγές στην κατανομή των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου για το 2024 προχώρησε το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
ΥΠΕΝ: Επενδύσεις 1,5 δισ. ευρώ σε δίκτυα ρεύματος και αερίου το 2024
Ουσιαστικά αφορά στη μοιρασιά των περίπου 1,2 δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα συγκεντρωθούν εφέτος, σημαντικά λιγότερα από το 1,6 δισ. ευρώ που είχαν συγκεντρωθεί το 2023. Οι υπολογισμοί βασίζονται κυρίως στην εκτίμηση ότι η μέση τιμή των ρύπων για το 2024 θα κυμανθεί γύρω στα 60 ευρώ/τόνο CO2 (από περίπου 80 ευρώ/τόνο πέρυσι).
Ήδη η τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών κινείται χαμηλότερα από τις αρχές του έτους, οπότε ξεκίνησε από 80,37 ευρώ/τόνο την 1η Ιανουαρίου και έφτασε στα 52,21 ευρώ/τόνο στις 23 Φεβρουαρίου.
Το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης
Σε κάθε περίπτωση, το μεγαλύτερο μέρος από τον «κουμπαρά» των ρύπων, σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), ήτοι το 45,82% των εσόδων, θα κατευθυνθεί στο Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης (ΤΕΜ), το οποίο έως πέρυσι απορροφούσε το 77,275% των πόρων καθώς από αυτό επιδοτούνταν οι λογαριασμοί ρεύματος των καταναλωτών.
Έτσι, περίσσεψε ένα ποσοστό 31,45% το οποίο μοιράζεται από το ΥΠΕΝ σε παλαιούς, αλλά και νέους δικαιούχους. Ειδικότερα, το 14,61% θα λάβει ο Διαχειριστής Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠEΕΠ) για την τροφοδότηση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας) ο οποίος είναι ελλειμματικός. Για το 2023 δικαιούταν μόλις το 3,8%.
Η βιομηχανία
Στο 17 % αυξάνεται και το ποσοστό των εσόδων που θα διατεθεί για να καλύψει τις ανάγκες της βιομηχανίας που εκτίθεται σε σημαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, (carbon leakage) δηλαδή της μεταφοράς της παραγωγής σε χώρες με πιο «χαλαρό» θεσμικό πλαίσιο όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων. Στη βιομηχανία αναλογούσε τον προηγούμενο χρόνο το 11% των εσόδων, αν και πριν περίπου δύο εβδομάδες, με υπουργική απόφαση το ποσοστό αυξήθηκε στο 16,5%, κάνοντας χρήση των αδιάθετων κονδυλίων του 2023.
Το Πράσινο Ταμείο
Σημαντικό είναι το ποσοστό 10,08 % των εσόδων που θα λάβει για το 2024 και το Πράσινο Ταμείο για τη χρηματοδότηση έργων για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και τη διαχείριση δασών καθώς και για δράσεις που αφορούν σε θέματα κλιματικής αλλαγής. Το ποσό θα κατανέμεται στις ειδικότερες δράσεις με υπουργικές αποφάσεις.
Επίσης, το Πράσινο Ταμείο θα λάβει άλλο 1,65 % των εσόδων για τις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές Κοζάνης, Φλώρινας και Μεγαλόπολης. Ωστόσο, η απόφαση του ΥΠΕΝ θέτει ανώτατο «πλαφόν» στα 19,5 εκατομμύρια ευρώ, ακόμη κι αν αυξηθούν τα έσοδα από τους ρύπους το 2024. Τα συγκεκριμένα κονδύλια θα στηρίξουν δράσεις οι οποίες θα απευθύνονται σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις λιγνιτικές περιοχές ή και σε επιχειρήσεις που επιθυμούν να μετεγκατασταθούν σε Δυτική Μακεδονία και Αρκαδία. Οι δράσεις μπορεί να αφορούν και σε συμπράξεις επιχειρήσεων με ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια.
Υπεράκτια αιολικά πάρκα
Μέρος από το «πορτοφόλι» των ρύπων θα κατευθυνθεί και στις έρευνες. Το 2,55% των εσόδων και έως το πολύ 30 εκατ. ευρώ θα διατεθεί στην Ελληνική Διαχειριστική Εταιρεία Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων (ΕΔΕΥΕΠ) για τις έρευνες για το θαλάσσιο αιολικό δυναμικό. Άλλο 1,27% των εσόδων και έως 15 εκατ. ευρώ θα καλύψει τις ανάγκες της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (ΕΑΓΜΕ) για τις έρευνες για κρίσιμες πρώτες ύλες.
Ακόμη, μέρος των εσόδων μοιράζονται ως εξής:
– 2,12% και έως 25 εκατ. ευρώ στον Οργανισμό Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) για διάφορες δράσεις του (αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, διαχείριση υδατικών πόρων κ.λπ.)
-1,5% στο λογαριασμού ειδικού σκοπού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
-0,5% στο Εθνικό Ταμείο Ενεργειακής Απόδοσης για χρηματοδότηση έργων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης μέσω διαγωνισμών.
-2,78% στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις εποχικές ανάγκες των Δασικών Υπηρεσιών, για το «Σχέδιο Προστασίας Δασών», για υλοτομικές εργασίες κλπ.
Επίσης, από τα φετινά έσοδα των πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, τα 3 εκατ. ευρώ θα διατεθούν στον ΔΑΠΕΕΠ για τη διαχείριση του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων θερμοκηπίου.
Latest News
Πονοκέφαλος η έκρηξη των επενδύσεων στις ΑΠΕ - Με νέους κανόνες η πρόσβαση στο σύστημα ηλεκτρισμού
Πώς θα αποκατασταθεί το μπλακ άουτ στις επενδύσεις ΑΠΕ - Έρχονται νέοι κανόνες πρόσβασης στο ηλεκτρικό σύστημα σε συνθήκες κορεσμού
Τι προκάλεσε τις φονικές πλημμύρες στη Βαλένθια – Το μοτίβο που φοβίζει τους επιστήμονες στην Ελλάδα
Οι πλημμύρες όπως της Βαλένθια είναι εικόνα από το μέλλον προειδοποιούν οι επιστήμονες που επισημαίνουν ότι χρειάζεται να ληφθούν μέτρα για την κλιματική αλλαγή
Σε ρότα υλοποίησης η αποθήκη CO2 στον Πρίνο - Αίτηση κοινοτικής χρηματοδότησης 1,1 δισ. ευρώ
Στην υπόγεια αποθήκη θα διοχετεύεται διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν μεγάλες βιομηχανίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή
Dana vs Daniel - Η σύγκριση των φονικών φαινομένων
Τόσο ο Daniel όσο και η Dana άφησαν πίσω τους μεγάλες καταστροφές και νεκρούς
Ηλεκτρικό ή υβριδικό ήταν 1 στα 2 εισαγόμενα οχήματα στην ΕΕ το 2023
Οι εξαγωγές της ΕΕ σε ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα αυξήθηκαν από 2% επί του συνόλου το 2017 σε 26% 2023
Έκθεση ορόσημο για ΕΕ - Πόσα πρέπει να δαπανά για άμυνα και κλιματική αλλαγή
Η προειδοποίησε του πρώην προέδρου της Φινλανδίας Νιινίστρο σε μια έκθεση ορόσημο για την ασφάλεια της ΕΕ
Νέο φωτοβολταϊκό πάρκο για την Metlen στην Ιταλία
Στις αρχές του 2022, η Metlen και η Saint-Gobain υπέγραψαν συμφωνία πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (PPA) μέσω απευθείας γραμμής
Ρεκόρ θανάτων λόγω ζέστης το 2023 – Κίνδυνος εξάπλωσης ασθενειών
Η ένατη έκθεση του Lancet Countdown για την κλιματική κρίση αποκαλύπτει ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν πρωτοφανείς απειλές για την υγεία τους από την ταχεία αλλαγή του κλίματος.
Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».
Γιατί η κρίση της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη είναι «Made in China» [γραφήματα]
Η άλλοτε πανίσχυρη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης δέχεται μεγάλα πλήγματα λόγω του ανταγωνισμού με τις κινέζικες εταιρείες