
Μέχρι και 50% αυξήθηκαν οι τιμές ναυπήγησης για τους περισσότερους τύπους των δεξαμενοπλοίων από τα τέλη του 2020, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv. Οι τιμές των νεότευκτων (NB) δεξαμενοπλοίων έχουν πραγματοποιήσει μια σταθερή ανοδική πορεία, με τα VLCC, Suezmax, Aframax/LR2 και Panamax/LR1 να έχουν αυξηθεί κατά περίπου 50% το καθένα, ενώ τα δεξαμενόπλοια MR2 έχουν αυξηθεί κατά περίπου 39% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Οι τιμές των δεξαμενόπλοιων NB έχουν αναρριχηθεί στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 15 ετών, με τα Aframax/LR2 και MR2, τομείς που πρωταγωνιστούν στο τρέχον βιβλίο παραγγελιών, να είναι μόλις 12% και 9% χαμηλότερα αντίστοιχα από τα υψηλά επίπεδα του 2008. Επιπλέον, οι τρέχουσες τιμές NB είναι σχεδόν 20% υψηλότερες σε σύγκριση με τις μέσες τιμές της τελευταίας πενταετίας για κάθε τομέα.
Δεξαμενόπλοια: Ισχυρές προοπτικές για το 2024
Πάνω και τα second hand
Οι εξαιρετικά υψηλές τιμές των νεότευκτων έχουν επηρεάσει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων (second hand), οι οποίες έχουν εκτοξευθεί στα ύψη από τον Φεβρουάριο του 2022. Για παράδειγμα, στον τομέα των VLCC, τα πλοία ηλικίας 5 ετών αποτιμούνταν γύρω στα 70 εκατ. δολάρια, ενώ σήμερα θα κόστιζαν λίγο κάτω από 110 εκατ. δολάρια. Κατά την ίδια περίοδο, τόσο οι τιμές των πλοίων ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 67%.
Αξιοσημείωτη είναι επίσης η αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων VLCC που σημειώθηκε από τις αρχές του 4ου τριμήνου του 2023. Οι τιμές για τα πλοία 5 και 10 ετών έχουν αυξηθεί κατά περίπου 10% και 7%, αντίστοιχα. Το 4ο τρίμηνο του 2023 παρατηρήθηκε έντονη δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες VLCC, με 40 πωλήσεις που αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ των συνολικών πωλήσεων VLCC ολόκληρου του προηγούμενου έτους.
Μέχρι στιγμής το 2024, περί τα 12 πλοία έχουν αλλάξει χέρια, υποδηλώνοντας ένα ελπιδοφόρο ξεκίνημα για τις συνολικές αγοραπωλησίες του πρώτου τριμήνου, σημειώνει ο Xclusiv. Ένα 5ετές Suezmax αποτιμήθηκε στα 47 εκατ. δολάρια τον Φεβρουάριο του 2022, ενώ σήμερα κοστίζει περίπου 83 εκατ. δολάρια. Οι τιμές των πλοίων ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν υπερδιπλασιαστεί, καθώς τον Φεβρουάριο του 2022 αποτιμούνταν σε 31 και 21 εκατ. δολ. αντίστοιχα. Επιπλέον, κατά το τελευταίο 4μηνο οι τιμές των Suezmax έχουν αποκτήσει δυναμική, με τις αξίες των ηλικίας πέντε και 10 ετών να είναι 12% και 14% υψηλότερες αντίστοιχα.
Οι τιμές των Aframax 5ετίας έχουν αυξηθεί κατά 61% περίπου κατά την τελευταία 2ετία. Οι τιμές των ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν υπερδιπλασιαστεί κατά το ίδιο χρονικό διάστημα και είναι ενδιαφέρον ότι ένα Aframax 15 ετών κοστίζει σήμερα περίπου 4,5 εκατ. δολάρια λιγότερο σε σύγκριση με την αξία ενός Aframax 5 ετών πριν από δύο χρόνια. Τέλος, στον τομέα MR2, από τον Φεβρουάριο 2022 έως τον Φεβρουάριο 2024, παρατηρήθηκε σημαντική αύξηση στις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων. Τον Φεβρουάριο του 2022, η τιμή για ένα πλοίο ηλικίας 5 ετών ήταν 30 εκατ. δολάρια, ενώ τώρα είναι 45 εκατ. δολάρια. Οι τιμές για τα πλοία ηλικίας 10 και 15 ετών έχουν επίσης αυξηθεί, και η αξία τους σήμερα είναι 37,5 εκατ. δολ. και 26,5 εκατ. δολ. αντίστοιχα (88% και 121% αύξηση αντίστοιχα).
Ισχυρή ζήτηση πετρελαίου
Από τον Φεβρουάριο του 2022, η αγορά των δεξαμενόπλοιων απολαμβάνει μια περίοδο εξαιρετικά υψηλών ναύλων που τροφοδοτείται από μια συρροή παραγόντων. Ένα ιστορικά χαμηλό βιβλίο παραγγελιών, η αύξηση του κόστους των νέων πλοίων και οι γεωπολιτικές εντάσεις δημιούργησαν την αρχική δυναμική. Η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω από τα πρόσφατα γεγονότα, συμπεριλαμβανομένων των επιθέσεων των Χούθι που προκάλεσαν την παράκαμψη του Σουέζ, και τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας που προβλέπουν ισχυρή ζήτηση πετρελαίου τα επόμενα χρόνια, υποστηρίζοντας και ενισχύοντας περαιτέρω την ανοδική τάση στις τιμές των μεταχειρισμένων και των νεότευκτων δεξαμενόπλοιων.


Latest News

Η Attica Group ανακοίνωσε πασχαλινές προσφορές για οικογένειες και παρέες 3-5 ατόμων
Έκπτωση 20% για όλους τους προορισμούς από και προς Πειραιά με Ι.Χ. αυτοκίνητο από την Attica Group

Ένταξη του έργου «βελτίωση λιμενικών υποδομών στο λιμένα Γαλατά»
Το έργο συνολικού προϋπολογισμού 124.000 ευρώ, αφορά στην αποκατάσταση-επανακατασκευή του μικρού μόλου στο λιμένα Γαλατά

Κίνα: Ξένοι αγοραστές τροφοδοτούν τον ναυπηγικό τομέα και τη ναυτική της άνοδο
Η Κίνα διαθέτει κυρίαρχο εμπορικό ναυπηγικό τομέα και σημαντική ανάπτυξη στις ικανότητες ναυπήγησης για το πολεμικό ναυτικό της

ΗΠΑ: Ρωσία και Ουκρανία συμφωνούν για εκεχειρία στη Μαύρη Θάλασσα
Ρωσία και η Ουκρανία συμφώνησαν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα.

Μελίνα Τραυλού: «Η ναυτιλία θεμέλιο της οικονομικής και γεωπολιτικής σταθερότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης»
Ηγετική παρουσία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών στην Ευρώπη, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διάσκεψης στις Βρυξέλλες για τη Ναυτιλία «European Shipping Summit 2025»

ECSA: Καμπανάκι για την πρόταση Τραμπ για τέλη στα κινεζικής κατασκευής πλοία
Επιστολή έστειλε η ECSA που εκπροσωπεί τον ευρωπαϊκό στόλο στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης στις ΗΠΑ

Ευρωπαϊκή Ναυτιλία: Πόσα προσφέρει στην «πίτα» της ευρωπαϊκής οικονομίας
Ο ευρωπαϊκός ναυτιλιακός κλάδος παρείχε θέσεις εργασίας σε 219.000 εργαζομένους σύμφωνα με μελέτη της Delloitte και του Ινστιτούτου CE Delft

24ωρη απεργία στα πλοία ανακοίνωσε η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία
Η απεργία της ΠΝΟ έχει πανελλαδικό χαρακτήρα και αφορά όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Μελίνα Τραυλού: Η ΕΕ πρέπει να θωρακίσει την ηγετική θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας
«Ανταγωνιστικότητα και βιωσιμότητα δεν είναι αντίρροπες δυνάμεις, αλλά ομόρροπες» τονίζει η κα Τραυλού

«Κανονικότητα» στην Ερυθρά Θάλασσα με πτώση των ναύλων - Τι αναφέρει η Intermodal
Mε την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές, όπως Ασία - Ευρώπη, θα συντόμευαν