Ενώ η Ελλάδα συνεχίζει τον πρωταθλητισμό στην ακρίβεια, ειδικά στα τρόφιμα, με την αγοραστική δύναμη χιλιάδων χαμηλόμισθων και χαμηλοσυνταξιούχων να εξαϋλώνεται, μία και… καμία μετρά μια ακόμη κυβερνητική προσπάθεια να μπει φρένο στις ανατιμήσεις.

Eurostat: Δευτεραθλήτρια στον πληθωρισμό τροφίμων η Ελλάδα τον Ιανουάριο

Τα νέα μέτρα με την υπογραφή του αρμόδιου υπουργού Κώστα Σκρέκα ενεργοποιούνται από αύριο, 1η Μαρτίου, έχοντας ήδη αλλάξει πριν καν εφαρμοστούν, με το κυβερνητικό επιτελείο να φιλοδοξεί ότι αυτή τη φορά το «μείγμα» θα πετύχει ότι δεν πέτυχαν οι προηγούμενες παρεμβάσεις (βλέπε «καλάθι του νοικοκυριού», μόνιμη μείωση τιμής κ.ά.), ήτοι την ανακούφιση των νοικοκυριών, ιδιαίτερα των πιο ευάλωτων.

Το πρώτο στοίχημα, που μένει να φανεί στο ταμείο το κατά πόσο θα κερδηθεί, αφορά τις 13 κατηγορίες στις οποίες περιορίζονται οι προσφορές (απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων, απορρυπαντικά για πλύσιμο ρούχων στο χέρι, απορρυπαντικά πλυντηρίου πιάτων, απορρυπαντικά για πλύση πιάτων στο χέρι, καθαριστικά επιφανειών παντός είδους, χλωρίνες, σαμπουάν και conditioner, αφρόλουτρα, σαπούνια σε υγρή μορφή, σαπούνια σε στερεά μορφή, οδοντόκρεμες, βρεφικές, παιδικές πάνες και προϊόντα εμμήνου ρύσεως).

«Περιμένουμε πάνω από 2.000 κωδικούς να μειώσουν την τιμή τους, όχι να σταθεροποιήσουν τις τιμές, αλλά αντίθετα να τις μειώσουν κιόλας. Ξέρουμε ότι σε όλες αυτές τις κατηγορίες οι μειώσεις που θα δούμε θα είναι μεγαλύτερες από το 10%. Θα είναι μόνιμες μειώσεις. Δεν είναι έκτακτα μέτρα.» Αυτό δήλωσε χαρακτηριστικά ο Κώστας Σκρέκας.

Το ζητούμενο ωστόσο είναι το πόσο φθηνότερα θα αγοράζει ο καταναλωτής τα συγκεκριμένα προϊόντα. Διότι, όπως λένε στελέχη της αγοράς, θα μειωθούν μεν οι ονομαστικές τιμές, αλλά ταυτόχρονα θα περιοριστούν και οι προσφορές προκειμένου να καλυφθεί η «χασούρα». Σε αυτή την περίπτωση τα επικείμενα μέτρα δεν θα έχουν κάποιο ουσιαστικό αντίκτυπο στο ταμείο για τον καταναλωτή, καθώς όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές «οι μέσες τιμές θα μείνουν ίδιες».

Την ίδια στιγμή, με ενδιαφέρον αναμένεται και η εξέλιξη των τιμών από την ισχύ του πλαφόν στο βρεφικό γάλα. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση το μικτό περιθώριο κέρδους δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το λειτουργικό κόστος της επιχείρησης προσαυξημένο κατά 7% επί των καθαρών πωλήσεων, αφαιρουμένων των εκπτώσεων, των πιστώσεων ή άλλων παροχών.

Οι ανατιμήσεις συνεχίζονται

Σε κάθε περίπτωση οι ανατιμήσεις δεν έχουν σταματήσει. Όπως είπε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ, σε 4 στους 5 κωδικούς για τους οποίους έχουν ανακοινωθεί ανατιμήσεις, αυτές δεν ανακλήθηκαν, παρά το μπλόκο της τρίμηνης απαγόρευσης προσφορών.

Υπενθυμίζεται ότι για τα προϊόντα για τα οποία ανακοινώνεται αύξηση τιμής, δεν επιτρέπονται για 3 μήνες οι εξής προωθητικές ενέργειες:

α) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),

β) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται με οποιονδήποτε τρόπο ότι πωλείται σε συσκευασία που περιέχει επιπλέον ποσότητα ως «δώρο» για τον καταναλωτή,

γ) η πώληση πολυσυσκευασίας, αποτελούμενης από περισσότερα του ενός όμοια μεταξύ τους συσκευασμένα προϊόντα, για την οποία δηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο ότι εμπεριέχει μία ή περισσότερες συσκευασίες «ΔΩΡΟ» ή ότι προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή από οποιαδήποτε τιμή αναφοράς (λ.χ. έκπτωση ή προσφορά),

δ) η πώληση προϊόντος για το οποίο δηλώνεται ότι πωλείται μαζί με άλλο, διαφορετικό, προϊόν ως «ΔΩΡΟ»,

ε) η πώληση προϊόντος με έκπτωση ή προσφορά που παρέχεται από εκπτωτικό κουπόνι, δωροεπιταγή, πόντους αγορών ή άλλα συστήματα επιβράβευσης (λ.χ. loyalty cards),

στ) η συμμετοχή σε οποιοδήποτε φυλλάδιο ή διαφήμιση λιανοπωλητή που αναφέρει ή υπονοεί ότι το προϊόν προσφέρεται σε συμφέρουσα για τον καταναλωτή τιμή (π.χ. αναφορές όπως «μόνο», «best value», «εξαιρετική τιμή», «ευκαιρία»).

Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται και για προϊόντα που εισάγονται για πρώτη φορά στην αγορά, με την ίδια ή άλλη ονομασία, με την ίδια ή άλλη συσκευασία, και διαφορετικό ραβδωτό κωδικό είδους (barcode):

α) μετά την απόσυρση άλλου προϊόντος της ίδιας επιχείρησης με τις ίδιες ή παραπλήσιες ιδιότητες ή

β) εμπεριέχουν μικρότερη ή μεγαλύτερη ποσότητα, κατά 50%, από άλλο όμοιο η παραπλήσιο προϊόν που διαθέτει η ίδια επιχείρηση στην αγορά, με αυξημένη τιμή μονάδας ή

γ) διατίθενται από άλλη νέα επιχείρηση που συνεργάζεται ή συνδέεται με επιχείρηση που ήδη διαθέτει στους καταναλωτές προϊόντα της ίδιας κατηγορίας από την έναρξη ισχύος της παρούσας.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
«Διατηρώ»: Με καθυστέρηση και ψαλιδισμένο budget το «λίφτινγκ» στα διατηρητέα κτίρια
Ακίνητα |

Με ψαλιδισμένο budget το λίφτινγκ στα διατηρητέα κτίρια – «Καμπανάκι» από φορείς

Συρρικνώθηκε το πρόγραμμα αστικών αναπλάσεων και μαζί το «Διατηρώ» - Για τις αρχές του 2025 έχει μετατεθεί η έναρξη του προγράμματος – Δεύτερη επιστολή διεθνών φορέων στον πρωθυπουργό