
Μετά από αρκετές ήττες (ο πληθωρισμός των τροφίμων ζει και βασιλεύει παρά τα μέτρα), η κυβέρνηση ξεκινά σήμερα ακόμη μια μάχη για την καταπολέμηση της ακρίβειας, ελπίζοντας -εν όψει και ευρωεκλογών- να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις των αγανακτισμένων πολιτών που εδώ και δυόμισι χρόνια ζουν ένα ανελέητο sticker shock (σ.σ. η έκπληξη που προκαλεί η αύξηση της τιμής ενός συγκεκριμένου προϊόντος).
Ακρίβεια: Χάσαμε 1.046 ευρώ από τα εισοδήματα το 2022 – Τι φέρνουν τα νέα μέτρα
Με «στοχευμένα μέτρα που για πρώτη φορά εφαρμόζονται σε επίπεδο Ευρώπης» το υπουργείο Ανάπτυξης εκτιμά ότι οι τιμές «σε περισσότερα από 3.000 προϊόντα» θα μειωθούν έως και 15%, ενώ επίσης 15% θα είναι η μείωση στις αρχικές τιμές στα περισσότερα προϊόντα βρεφικού γάλακτος 1ης (0-6 μήνες) και 2ης (6-12 μήνες) βρεφικής ηλικίας, που θα περάσουν άμεσα στην τιμή στο ράφι.
Το 25% του καλαθιού και ο πληθωρισμός
Ωστόσο απορρυπαντικά ρούχων, απορρυπαντικά πιάτων, βρεφικές – παιδικές πάνες, καθαριστικά παντός είδους, οδοντόκρεμες, σαμπουάν – αφρόλουτρα – conditioner και σαπούνια, τα οποία αφορά το μέτρο της μείωσης των συνολικών εκπτώσεων – παροχών των προμηθευτών προς τα σούπερ μάρκετ κατά 30% με αντίστοιχη μείωση των αρχικών τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια, «γεμίζουν» κατά 25% το καλάθι των καταναλωτών. Το υπόλοιπο 75% «γεμίζει» με τρόφιμα, μια κατηγορία αγαθών που η Ελλάδα αναδείχθηκε… δευτεραθλήτρια και τον Ιανουάριο του 2024, σε επίπεδο ευρωζώνης. Σημειωτέο ότι το μεσημέρι σήμερα, 1η Μαρτίου, θα δημοσιευτούν τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat για τον πληθωρισμό της ζώνης του ευρώ τον Φεβρουάριο.

Σε κάθε περίπτωση, παράγοντες της αγοράς, με τους οποίους συνομίλησε ο ΟΤ, διαβεβαιώνουν ότι οι ονομαστικές τιμές καταλόγου στην πλειονότητα των εν λόγω προϊόντων μειώθηκαν από 4% έως και 40-42%. Δεδομένου λοιπόν ότι ο πληθωρισμός υπολογίζεται με βάση τις αρχικές/ονομαστικές τιμές εκτιμάται ότι θα υπάρξει θετική επίπτωση με την ΕΛΣΤΑΤ να καταγράφει τις μειώσεις, κάτι που βεβαίως θα αποτυπωθεί και στο ύψος του δείκτη τιμών καταναλωτή.
Τι θα γίνει στο ταμείο
Το ερώτημα όμως είναι τι θα γίνει στο ταμείο και στην τσέπη του καταναλωτή. Κι αυτό γιατί μπορεί μεν οι ονομαστικές τιμές να μειώνονται αλλά θα μειωθούν σταδιακά και οι προσφορές, άρα οι μέσες πραγματικές τιμές θα είναι «μία η άλλη».
Βεβαίως, όπως λένε οι συνομιλητές του ΟΤ, αυτό δεν σημαίνει ότι σήμερα στα σούπερ μάρκετ θα έχουν εξαφανιστεί οι προσφορές. Το αντίθετο. Άλλωστε κανένας προμηθευτής δεν θέλει να σοκάρει τους πελάτες του. Ωστόσο δεν θέλει να διακινδυνεύσει και τα περιθώρια κέρδους του. Άρα οι αλλαγές θα γίνουν σταδιακά και ανάλογα με τις αντιδράσεις των καταναλωτών.
Όχι και τόσο γενναίες προσφορές θα δουν οι καταναλωτές και λόγω της τρίμηνης απαγόρευσης τους σε όσους προμηθευτές έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις. Περίπου 12 μεγάλες εταιρείες απέσυραν τις ανατιμήσεις που είχαν προαναγγείλει, προκειμένου να μην βρεθούν «εκτός νυμφώνος» σε μια περίοδο που περιλαμβάνει τη Σαρακοστή και το Πάσχα. Ωστόσο οι περισσότεροι προμηθευτές κάνουν δεύτερες σκέψεις όσον αφορά την εμπορική πολιτική που θα ακολουθήσουν από εδώ και πέρα.
Σχέδια για επέκταση
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός από τις κατηγορίες των απορρυπαντικών και των ειδών προσωπικής υγιεινής, οι οποίες επιλέχθηκαν για να εφαρμοστεί το μέτρο της μείωσης κατά 30% των παροχών επί του τιμολογίου, καθώς σ’ αυτές συγκεντρώνονταν οι περισσότερες και μεγαλύτερες προσφορές, υπάρχουν σχέδια επέκτασης και σε άλλα προϊόντα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός, άρα να μειωθούν οι τιμές αλλά παράλληλα να υπάρχει και ένα ικανοποιητικό επίπεδο προσφορών.
Τα στελέχη της αγοράς ωστόσο αποκλείουν ότι τα ταχυκίνητα προϊόντα στην κατηγορία των βασικών τροφίμων και ποτών θα είναι τα επόμενα στη λίστα για να εφαρμοστεί το μέτρο, αφού το ποσοστό προσφορών είναι έτσι κι αλλιώς μικρό σε βάθος και έκταση.


Latest News

Θεοδωρικάκος: «Έλεγχοι για αισχροκέρδεια - Από Δευτέρα σε ισχύ το «καλάθι του Πάσχα»
Δεν θα υπάρξει φέτος το «καλάθι του νονού» λέει ο Τάκης Θεοδωρικάκος - Το πρόβλημα της ακρίβειας αποδίδεται στο στεγαστικό πρόβλημα

Βελτιώθηκε το οικονομικό κλίμα τον Μάρτιο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΙΟΒΕ
Διαμορφώνεται στις 107,7 από τις 106,9 μονάδες τον προηγούμενο μήνα - Ωστόσο οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας εντάθηκαν
![Πληθωρισμός: Στο 3,1% διαμορφώθηκε στην Ελλάδα τον Μάρτιο – Στο 2,2% στην ευρωζώνη [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/inflation-600x352.png)
Άνοδος στο 3,1% για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα - Στο 2,2% στην ευρωζώνη [γραφήματα]
Πληθωρισμός: Τι δείχνουν τα στοιχεία της Eurostat - Η χώρα μας σημειώνει τη μεγαλύτερη άνοδο σε μηνιαίο επίπεδο (+1,8)

Νέα παράταση στη νομοθετική λύση για τα «μπόνους» δόμησης
Με τροπολογία παρατάθηκε έως τα τέλη Απριλίου η αναστολή έκδοσης προεγκρίσεων και νέων οικοδομικών αδειών με «μπόνους» δόμησης
![Γραφεία: Σημαντική αύξηση των ενοικίων στην Αθήνα – Οι τιμές ανά περιοχή [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/31_03_ot_GRafeia1_EXO-600x352.png)
Φωτιά πήραν τα ενοίκια στα γραφεία - Οι τιμές ανά περιοχή [γραφήματα]
Τι δείχνει το φετινό Παρατηρητήριο Γραφείων που επιμελείται η Geoaxis για τα ενοίκια σε γραφεία

«Καίνε» τα φροντιστήρια - Πάνω από μισό δισ. κόστησαν στα νοικοκυριά το 2024
Ποιοι είναι οι δημογραφικοί και κοινωνικο-οικονομικοί παράγοντες που διαφοροποιούν τις δαπάνες στα φροντιστήρια - Οι ανισότητες και τα εξωπραγματικά ποσά

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος στηρίζει τη βιομηχανία αλουμινίου - Τι δήλωσε ο Θεοδωρικάκος
Στη συμβολή του νέου αναπτυξιακού νόμου για την ενίσχυση του κλάδου του αλουμινίου στην Ελλάδα, μίλησε ο υπουργός Ανάπτυξης

Trump Tower και στην Ελλάδα
Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» ο Οργανισμός Τραμπ αναζητεί το κατάλληλο μέρος στη χώρα μας όπου θα χτιστεί ο νέος ουρανοξύστης

Και όμως, οι εξαγωγές επιβαρύνουν το… εμπορικό ισοζύγιο
Το «παράδοξο» στις ελληνικές εξαγωγές που αυξάνονται μαζί με τις εισαγωγές – Η έκρηξη της εξωστρέφειας και το καμπανάκι Στουρνάρα

Το Κολωνάκι βρίσκει πάλι τη λάμψη του – Επιστρέφουν retailers και επενδυτές real estate
Το Κολωνάκι ύστερα από το «στραπάτσο» της οικονομικής κρίσης και της πανδημίας γνωρίζει άνθηση επενδύσεων στα εμπορικά ακίνητα