Οι πύραυλοι των Χούθι στοχεύουν με… ακρίβεια τις τιμές των προϊόντων με τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια λόγω της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα να ενεργοποιούν τα αντανακλαστικά των ελληνικών επιχειρήσεων που ψάχνουν διεξόδους διαφυγής για να μην κλιμακωθεί περαιτέρω μία ήδη τεταμένη κατάσταση η οποία βέβαια μπορεί να κρύβει και ευκαιρίες.
Πετρέλαιο: Οι τιμές αυξάνονται εν μέσω ανησυχιών για νέες επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα
Σε αυτό το περιοριστικό πλαίσιο, οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμόσουν το λειτουργικό τους μοντέλο και τη στρατηγική τους αναφορικά με την εφοδιαστική αλυσίδα, για να ενισχύσουν την ανθεκτικότητά τους, μέσα σε ένα περιβάλλον διαρκών κρίσεων με μόνη βεβαιότητα… την αβεβαιότητα.
Αυτό ήταν το βασικό μήνυμα που προέκυψε από την εκδήλωση που διοργάνωσε ο ΣΕΒ για τις εντεινόμενες επιπτώσεις που επιφέρει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, στο Διεθνές Εμπόριο και την Εφοδιαστική Αλυσίδα, με την υποστήριξη του ΕΒΕΑ και των Περιφερειακών Βιομηχανικών Συνδέσμων ΣΒΑΠ, ΣΒΘΣΕ, ΣΘΕΒ, ΣΕΒΠΕ&ΔΕ και ΣΒΣΕ.
Είναι γεγονός ότι η σημερινή κατάσταση δοκιμάζει τις αντοχές της εφοδιαστικής αλυσίδας και την προσαρμοστικότητα των επιχειρήσεων. Η προσπάθεια συγκράτησης του κόστους χωρίς μετακύληση στο τελικό προϊόν έχει κάποια όρια που δοκιμάζονται… επικίνδυνα.
Κοινή συνισταμένη στις τοποθετήσεις των εμπλεκόμενων ήταν η διαπίστωση πως θα χρειαστούν μέτρα στήριξης για τις πληττόμενες επιχειρήσεις, λαμβάνοντας υπόψη τη συνεχή κρατική στήριξη που απολαμβάνουν και υπό κανονικές συνθήκες ανταγωνιστές τρίτων χωρών, οι οποίοι απευθύνονται στις ίδιες εξαγωγικές αγορές.
«Διαμετακομιστικό κέντρο»
Οι κ.κ. Καλλίνικος Καλλίνικος, Πρόεδρος της Επιτροπής Εφοδιαστικής Αλυσίδας του ΣΕΒ και Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του Ομίλου Goldair και Πάνος Λώλος, Πρόεδρος της Επιτροπής Εξωστρέφειας του ΣΕΒ και Γενικός Διευθυντής του κλάδου χαλκού της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, τόνισαν τη σημασία της κρίσης, στην προσπάθεια της χώρας μας να καταστεί ένας διαμετακομιστικός κόμβος, με τον κ. Λώλο, να προσθέτει «ότι αυτή η προσπάθεια και το momentum που υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια, πρέπει να συνεχιστεί και να δοθεί μεγάλη έμφαση στην μετατροπή της χώρας μας σε ένα πραγματικά πολύ ανταγωνιστικό, περιφερειακό τουλάχιστον, διαμετακομιστικό κέντρο». Ταυτόχρονα, επισήμανε την αντικειμενική απώλεια μεριδίων αγορών που έχει επιφέρει η διαταραχή αυτή σε ορισμένες επιχειρήσεις, λόγω της γεωγραφικής τοποθεσίας, η οποία όμως μπορεί να αποτελέσει και συγκριτικό πλεονέκτημα.
Αντέχει ο Πειραιάς
Για τις επιπτώσεις στο λιμάνι του Πειραιά μίλησε ο Δρ. Αθανάσιος Καρλής, Deputy Manager Marketing του ΟΛΠ Α.Ε, ο οποίος τόνισε ότι οι απώλειες είναι μέχρι στιγμής περιορισμένες και ότι η Cosco Shipping θα συνεχίσει να υποστηρίζει τον Πειραιά, παρέχοντας απευθείας συνδέσεις με Ασία και Δ. Ευρώπη και πραγματοποιώντας μεταφορτώσεις στον Πειραιά.
«Πέταξαν» 1.400% τα ναύλα
Η μείωση ή/και διακοπή εισαγωγών και εξαγωγών από και προς Ασία, η σημαντική αύξηση του χρόνου παράδοσης, η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, η αύξηση του κόστους μεταφοράς, η εκτόξευση των ναύλων με πιο ραγδαίο ρυθμό σε σχέση με την πανδημία (τα ναύλα εισαγωγής αυξήθηκαν 200%-300%, ενώ τα ναύλα εξαγωγής αυξήθηκαν 300%-1400% σε ορισμένες διαδρομές), η αύξηση ασφαλίστρων, οι μαζικές αφίξεις (Bottlenecks), η αύξηση κόστους διαχείρισης και οι διαταραχές στις τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού, αποτελούν τις σημαντικές επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις εταιρείες 3PL, σύμφωνα με την κα. Νάνσυ Καλαϊτζή, Διευθύντρια Θαλασσίων Μεταφορών της Goldair Cargo και τον κ. Δημήτριο Καραγιάννη, Chief Commercial Operating Officer της SARMED.
«Μαρτύριο» τα δρομολόγια
H κρίση στην Ερυθρά θάλασσα έχει διαταράξει τα δρομολόγια των πλοίων (πρωτίστως των container vessel), αυξάνοντας τόσο τους ναύλους, όσο και το χρόνο μεταφοράς και μειώνοντας παράλληλα τα διαθέσιμα εμπορευματοκιβώτια. Αυτή την στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Ανδρέα Λουκάκη, Managing Director στη VIEXAL S.A., δεν γνωρίζουμε με σιγουριά πότε θα αφιχθούν οι πρώτες ύλες και τα ανταλλακτικά στο λιμάνι του Πειραιά, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μεγάλο πρόβλημα στον προγραμματισμό της παραγωγής. Ένα ακόμα σοβαρό περιβαλλοντικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, είναι η αύξηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (περίπου 71%) από την μεγαλύτερη απόσταση που πρέπει να διανύσουν τα πλοία.
Διασπορά πελατών σε διαφορετικές αγορές και διαφοροποίηση προμηθευτών
Μέσα από το παράδειγμα της μακροβιότητας της ΝΕΟΤΕΧ ο κ. Αλέξανδρος Κατραούζος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας, ανέδειξε ως πρωταρχικό σημείο ανθεκτικότητας τη διασπορά πελατών σε διαφορετικές αγορές και τη διαφοροποίηση προμηθευτών. Στην υπέρβαση διαδοχικών κρίσεων σε ένα ασταθές περιβάλλον, αποκτά αυξανόμενη βαρύτητα η συμβολή των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού.
Αναφορικά με την μετακύληση του κόστους στο τελικό προϊόν, o κ. Αλέξανδρος Ανδρεούλης, Regional Logistics Manager στην INTERSPORT, δήλωσε πως η Intersport έχει κατορθώσει να απορροφήσει τις δυσκολίες, χωρίς να υπάρχει επιβάρυνση για τον καταναλωτή στις αγορές των Βαλκανίων όπου δραστηριοποιείται, τόσο στην παρούσα περίοδο, όσο και για το επόμενο διάστημα.
Κλειδί η διάρκεια της κρίσης
Ο κ. Παύλος Πασχόπουλος, Διευθυντής Κλάδου Διεθνούς Εμπορίας στον Όμιλο ΤΙΤΑΝ, επεσήμανε πως «η κρίση στον Κόλπο του Άντεν αυξάνει τα μίλια πλεύσης για την πλειονότητα όλων των τύπων πλοίων, λόγω της απόκλισης προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Αυτό έχει αυξήσει τη ζήτηση για πλοία κατά 2,5% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο του 2023 και έχει οδηγήσει σε ανισορροπίες στην αλυσίδα εφοδιασμού. Τα βήματα που έχουν κάνει οι εταιρείες που προμηθεύονται στρατηγικά υλικά από τις αγορές του Ινδικού Ωκεανού και της Ασίας, είναι: η αύξηση της συμβατικής κάλυψης με ταξίδια στις αρχές του έτους έναντι του spot καθώς και η αντιστάθμιση και η αντικατάσταση με πηγές στρατηγικών υλικών από άλλες γεωγραφικές περιοχές. Το βασικό ερώτημα παραμένει η διάρκεια της κρίσης, η οποία όλοι ελπίζουν να είναι σύντομη.».
Τη φαρμακευτική βιομηχανία εκπροσώπησε ο κ. Γιώργος Σπίγκος, Διευθυντής Εξαγωγών στην UNI-PHARMA, το λιανικό εμπόριο ο κ. Θρασύβουλος Παγουλάτος, Γενικός Διευθυντής Αγορών στην ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, την Συνομοσπονδία Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων BusinessEurope η Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια κα. Luisa Santos και την BMI Fitch Solutions ο Αναλυτής Λειτουργικού Κινδύνου, κ. Keaton Fitzpatrick.
Σημειώνεται ότι την εκδήλωση παρακολούθησαν πάνω από 100 επιχειρήσεις και θεσμικοί φορείς.
Latest News
Να υιοθετήσουμε ενα επιθετικό μοντέλο επενδύσεων για την ενίσχυση της βιομηχανίας, λέει ο Θεοδωρικάκος
Καθοριστική για την ανταγωνιστικότητα , η συνεργασία στο επίπεδο της τεχνολογικής έρευνας, λέει ο υπουργος Ανάπτυξης
Τι αλλαγές ζητά η ΠΟΜΙΔΑ για τα ακίνητα
Ποιες είναι οι προτεινόμενες αλλαγές στις διατάξεις για τα ακίνητα στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο
«Συγχαρητήρια» του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στον Τραμπ
«Η νέα ηγεσία της αμερικανικής κυβέρνησης ανοίγει τον δρόμο για τη διατήρηση και εμβάθυνση της συνεργασίας με την Ευρώπη», αναφέρει σε ανακοίνωση
Θεοδωρικάκος: Τα τρία κίνητρα για την ενίσχυση των επενδύσεων στη φαρμακοβιομηχανία
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, συμμετείχε στο 4Ο Συνέδριο «Υγεία πάνω απ’ όλα / It's all about health 2024»
Φθηνή παρά το ράλι η αγορά κατοικίας στην Ελλάδα για τους ξένους - Οι τιμές ανά τ.μ. [πίνακας]
Οι τιμές στην αγορά κατοικίας στις χώρες προέλευσης των αγοραστών από το εξωτερικό βρίσκονται σε δυσθεώρητο ύψος
Αναβαθμίζει τη σύσταση για την Ελλάδα η JP Morgan - Ο ρόλος των τραπεζών
H JP Morgan δηλώνει έκπληξή της με τις μετά την κρίση επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας
Γιατί πρέπει η Ελλάδα να δίνει χρήματα σε άλλες χώρες; Τι συζητείται στην COP29
Στην COP29 κεντρικό θέμα συζήτησης είναι και η αύξηση της οικονομικής αρωγής προς τα αναπτυσσόμενα κράτη - Παράδοξα στην νέα στρατηγική για το κλίμα
Κλείνει η πλατφόρμα για το επίδομα παιδιού - Πότε γίνονται οι επόμενες πληρωμές
Η αίτηση για το επίδομα παιδιού που έχει αποθηκευτεί μόνο προσωρινά θεωρείται μη υποβληθείσα και δεν λαμβάνεται υπόψη - Οι ημερομηνίες κλειδιά
Σε ψηφιακό χάρτη οι πραγματικές τιμές των ακινήτων σε όλη τη χώρα
Από το 2025 οι πολίτες θα βλέπουν σε μια πλατφόρμα τις πραγματικές τιμές πώλησης και ενοικίασης για τα ακίνητα - Μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές μεταξύ συμβολαίων και αγγελιών
«Βράζει» η Μύκονος - Φρένο στη δόμηση και το Airbnb
Η Μύκονος έρχεται αντιμέτωπη με αυστηρούς όρους στη δόμηση για κατοικία και τουριστικά καταλύματα – Ένταση στην παρουσίαση του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου