Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνει τις αποστάσεις των ταξιδιών των δεξαμενοπλοίων όπως και όλων σχεδόν των πλοίων, καθώς αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ και αντ’ αυτού προχωρούν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Η κατάσταση αυτή, που επηρεάζει θετικά την αγορά των δεξαμενοπλοίων καθώς αυξάνει τη ζήτηση πλοίων παρά τη συγκράτηση της ζήτησης πετρελαίου από την παγκόσμια οικονομία, αναμένεται να διαρκέσει σύμφωνα με τη ναυτιλιακή οργάνωση Bimco μέχρι το τέλος Ιουνίου 2024.
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και οι ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, στηρίζουν την αγορά των δεξαμενοπλοίων καθώς η προσφορά πλοίων αναπτύσσεται με μικρότερους ρυθμούς της ζήτησης. Για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, προβλέπεται ότι η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα περιοριστεί περαιτέρω τόσο το 2024 όσο και το 2025, αναφέρει η Bimco.
Η μικρή αύξηση του στόλου, μαζί με την αύξηση των αποστάσεων πλεύσης, δημιουργούν τα θεμέλια για τη βελτίωση της ναυλαγοράς (των ναύλων) παρά την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου. Το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης των δεξαμενόπλοιων προϊόντων αναμένεται επίσης να γίνει πιο «σφιχτό» το 2024, αλλά να αποδυναμωθεί το 2025 καθώς η αύξηση του αριθμού νέων συμβάσεων ναυπήγησης κατά το 2023 θα οδηγήσει στην αύξηση του στόλου το 2025, όταν θα παραδοθούν τα πλοία.
Χωρητικότητα
Η αύξηση της χωρητικότητας του στόλου των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου θα αφορά κυρίως τα τμήματα Aframax και Suezmax, τα οποία εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 2,8% και 4,2% αντίστοιχα από το τέλος του 2023 έως το τέλος του 2025. Η χωρητικότητα των VLCC αναμένεται να αυξηθεί μόνο κατά 0,5% και να επωφεληθεί περισσότερο από την αυστηρότερη ισορροπία προσφοράς/ζήτησης. Προβλέπουμε ότι η χωρητικότητα του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων (βενζίνες κ.λπ.) θα αυξηθεί κατά 6,2% μεταξύ του τέλους του 2023 και του τέλους του 2025. Τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τμήματα αναμένεται να είναι τα LR2 και τα MR με αύξηση της χωρητικότητας κατά 13,9% και 5,3% αντίστοιχα κατά τη διετή περίοδο.
Συνέπεια των παραπάνω δεδομένων είναι σύμφωνα με την Bimco να παραμείνουν ισχυρές οι αξίες των πλοίων αλλά και οι ναύλοι. Αναμένουμε ότι τα κέρδη και οι αξίες των μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων θα συνεχίσουν να εξελίσσονται ευνοϊκά το 2024, σύμφωνα με την προβλεπόμενη ισορροπία προσφοράς/ζήτησης. Το 2025 πρέπει να αναμένεται κάποια εξασθένηση για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων, σημειώνει η Bimco.
Συναλλαγές
Η γεωπολιτική συνεχίζει να παίζει βασικό ρόλο στην αναδιαμόρφωση των συναλλαγών δεξαμενοπλοίων. Από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι κυρώσεις στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου έχουν αναδιαμορφώσει δραστικά τις συναλλαγές πετρελαίου. Η Ρωσία αναγκάστηκε να βρει νέες εξαγωγικές αγορές και η Ευρωπαϊκή Ενωση έπρεπε να βρει νέους προμηθευτές. Αυτό έχει αυξήσει μέσες αποστάσεις πλεύσης και τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια. Τον Οκτώβριο του 2023, οι συνεχιζόμενες εντάσεις μεταξύ Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας και Ισραήλ οδήγησαν σε επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ και το Ισραήλ έκτοτε ανταποδίδει.
Σε μια προφανή απάντηση στο Ισραήλ από τον Νοέμβριο του 2023, επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Αντεν αναγκάζουν όλο και περισσότερο τα πλοία να πλέουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί της Διώρυγας του Σουέζ. Εάν όλα τα δεξαμενόπλοια που κανονικά θα διέρχονταν από τη Διώρυγα του Σουέζ περάσουν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, εκτιμούμε ότι ο μέσος όρος πλεύσης θα αυξηθεί κατά 10% για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου και κατά 17% για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων. Μέχρι στιγμής πάντως οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί σχεδόν κατά 50%.
Τέλος, όσον αφορά την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, η Bimco επικαλείται στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας σύμφωνα με τα οποία το 2023 αυξήθηκε κατά 2,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως (mbpd) και έφτασε τα 101,8 mbpd. Ο ΙΕΑ αναμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα φθάσει τα 103,0 mbpd το 2024, αλλά δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει εκτίμηση για το 2025. Η Bimco εκτιμά ωστόσο ότι η αύξηση της ζήτησης θα επιβραδυνθεί περαιτέρω το 2025 και αναμένεται ότι θα κλείσει γύρω στα 103,7 mbpd.
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους