
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αυξάνει τις αποστάσεις των ταξιδιών των δεξαμενοπλοίων όπως και όλων σχεδόν των πλοίων, καθώς αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ και αντ’ αυτού προχωρούν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Η κατάσταση αυτή, που επηρεάζει θετικά την αγορά των δεξαμενοπλοίων καθώς αυξάνει τη ζήτηση πλοίων παρά τη συγκράτηση της ζήτησης πετρελαίου από την παγκόσμια οικονομία, αναμένεται να διαρκέσει σύμφωνα με τη ναυτιλιακή οργάνωση Bimco μέχρι το τέλος Ιουνίου 2024.
Η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα και οι ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία, στηρίζουν την αγορά των δεξαμενοπλοίων καθώς η προσφορά πλοίων αναπτύσσεται με μικρότερους ρυθμούς της ζήτησης. Για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, προβλέπεται ότι η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα περιοριστεί περαιτέρω τόσο το 2024 όσο και το 2025, αναφέρει η Bimco.
Η μικρή αύξηση του στόλου, μαζί με την αύξηση των αποστάσεων πλεύσης, δημιουργούν τα θεμέλια για τη βελτίωση της ναυλαγοράς (των ναύλων) παρά την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου. Το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης των δεξαμενόπλοιων προϊόντων αναμένεται επίσης να γίνει πιο «σφιχτό» το 2024, αλλά να αποδυναμωθεί το 2025 καθώς η αύξηση του αριθμού νέων συμβάσεων ναυπήγησης κατά το 2023 θα οδηγήσει στην αύξηση του στόλου το 2025, όταν θα παραδοθούν τα πλοία.
Χωρητικότητα
Η αύξηση της χωρητικότητας του στόλου των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου θα αφορά κυρίως τα τμήματα Aframax και Suezmax, τα οποία εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 2,8% και 4,2% αντίστοιχα από το τέλος του 2023 έως το τέλος του 2025. Η χωρητικότητα των VLCC αναμένεται να αυξηθεί μόνο κατά 0,5% και να επωφεληθεί περισσότερο από την αυστηρότερη ισορροπία προσφοράς/ζήτησης. Προβλέπουμε ότι η χωρητικότητα του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων (βενζίνες κ.λπ.) θα αυξηθεί κατά 6,2% μεταξύ του τέλους του 2023 και του τέλους του 2025. Τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα τμήματα αναμένεται να είναι τα LR2 και τα MR με αύξηση της χωρητικότητας κατά 13,9% και 5,3% αντίστοιχα κατά τη διετή περίοδο.
Συνέπεια των παραπάνω δεδομένων είναι σύμφωνα με την Bimco να παραμείνουν ισχυρές οι αξίες των πλοίων αλλά και οι ναύλοι. Αναμένουμε ότι τα κέρδη και οι αξίες των μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων θα συνεχίσουν να εξελίσσονται ευνοϊκά το 2024, σύμφωνα με την προβλεπόμενη ισορροπία προσφοράς/ζήτησης. Το 2025 πρέπει να αναμένεται κάποια εξασθένηση για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων, σημειώνει η Bimco.
Συναλλαγές
Η γεωπολιτική συνεχίζει να παίζει βασικό ρόλο στην αναδιαμόρφωση των συναλλαγών δεξαμενοπλοίων. Από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, οι κυρώσεις στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου έχουν αναδιαμορφώσει δραστικά τις συναλλαγές πετρελαίου. Η Ρωσία αναγκάστηκε να βρει νέες εξαγωγικές αγορές και η Ευρωπαϊκή Ενωση έπρεπε να βρει νέους προμηθευτές. Αυτό έχει αυξήσει μέσες αποστάσεις πλεύσης και τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια. Τον Οκτώβριο του 2023, οι συνεχιζόμενες εντάσεις μεταξύ Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας και Ισραήλ οδήγησαν σε επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ και το Ισραήλ έκτοτε ανταποδίδει.
Σε μια προφανή απάντηση στο Ισραήλ από τον Νοέμβριο του 2023, επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Αντεν αναγκάζουν όλο και περισσότερο τα πλοία να πλέουν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί της Διώρυγας του Σουέζ. Εάν όλα τα δεξαμενόπλοια που κανονικά θα διέρχονταν από τη Διώρυγα του Σουέζ περάσουν από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, εκτιμούμε ότι ο μέσος όρος πλεύσης θα αυξηθεί κατά 10% για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου και κατά 17% για τα δεξαμενόπλοια προϊόντων. Μέχρι στιγμής πάντως οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί σχεδόν κατά 50%.
Τέλος, όσον αφορά την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, η Bimco επικαλείται στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας σύμφωνα με τα οποία το 2023 αυξήθηκε κατά 2,3 εκατ. βαρέλια ημερησίως (mbpd) και έφτασε τα 101,8 mbpd. Ο ΙΕΑ αναμένει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα φθάσει τα 103,0 mbpd το 2024, αλλά δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει εκτίμηση για το 2025. Η Bimco εκτιμά ωστόσο ότι η αύξηση της ζήτησης θα επιβραδυνθεί περαιτέρω το 2025 και αναμένεται ότι θα κλείσει γύρω στα 103,7 mbpd.


Latest News

Ικανοποίηση της Ένωσης Ρυμουλκών για τον νέο κανονισμό ρυμουλκήσεων των ΕΛΠΕ Βορείου Ελλάδος
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση υποδέχτηκαν τα μέλη της Ένωσης Ρυμουλκών το νέο κανονισμό των ΕΛΠΕ Β. Ελλάδος σχετικά με τις ρυμουλκήσεις

Τέλη σε κινεζικά πλοία - Η πρόταση «φωτιά» της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ
Πρέπει να αντισταθμίσουμε τις επιδοτήσεις που έχει δώσει η Κίνα στη ναυπηγική βιομηχανία της, δηλώνει ο πρόεδρος της ναυτιλιακής αρχής των ΗΠΑ

Πιο κοντά το έργο επέκτασης του προβλήτα 6 στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης - Τι ζητά ο ΟΛΘ
Μετά το προεδρικό διάταγμα και την έγκριση του master plan, ο ΟΛΘ κατέθεσε τα απαραίτητα έγγραφα στο υπουργείο για το project

Θα γίνουν οι ΗΠΑ ναυπηγική δύναμη;
Ενώ η Κίνα, η Νότια Κορέα και η Ιαπωνία παραμένουν κυρίαρχες δυνάμεις, η Αμερική, το Βιετνάμ και η Ινδία τοποθετούνται ως αναδυόμενοι παίκτες

Κατέρρευσαν οι παραγγελίες για bulk carriers - Οι μεσοπρόθεσμες προοπτικές
Η αβεβαιότητα που επικρατεί διεθνώς αποθαρρύνει τους πλοιοκτήτες από τη σύναψη νέων συμβάσεων ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου

Κικίλιας: «Πρώτος στόχος μου να μην αυξηθούν τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια»
Ο νέος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας παραλαμβάνοντας από τον Χρήστο Στυλιανίδη ανήγγειλε τέσσερις προτεραιότητες στη ναυτιλία και την ακτοπλοϊα

To LNG/C «Ασκληπιός» της Capital Ship Management, ύψωσε την ελληνική σημαία
Το LNG/C ‘ΑΣΚΛΗΠΙΟΣ’, της Capital Gas Ship Management, είναι ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου μεταφορικής ικανότητας 81,451 dwt, οικολογικού τύπου

Το σχέδιο Τραμπ να αναστήσει τη ναυπηγική βιομηχανία - Πρώτα «σκοτώνουμε την Κίνα»
Πατώντας στα χνάρια του κινεζικού σχεδίου ο Τραμπ σχεδιάζει να αναστήσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας