Πρόκειται για μια επιτυχία ιστορικών διαστάσεων. Για πρώτη φορά από την καθιέρωση των δημοψηφισμάτων στην Ελβετία πριν από 130 χρόνια καταφέρνει ένα αριστερό συνδικάτο να περάσει μια δική του πρωτοβουλία στην άκρως συντηρητική αυτή χώρα. H ελβετική εφημερίδα Basler Zeitung (BZ) συνόψισε το αποτέλεσμα ως εξής: «Νίκη των φτωχών επί των πλουσίων». Πρόκειται για ένα θέμα που αφορά τους Ελβετούς συνταξιούχους σε μια χώρα που θεωρείται η πιο ακριβή του κόσμου. Ένα ποσοστό 58,2 % των ψηφοφόρων και πάνω από το μισό των 26 καντονίων ψήφισε υπέρ της 13ης σύνταξης.
Πρόσθετη μηνιαία σύνταξη από το 2026
Το θέμα ξεκίνησε η Πρωτοβουλία «Για μια καλύτερη ζωή στα γηρατειά» με στόχο να δίνεται στους συνταξιούχους μια πρόσθετη σύνταξη κάθε χρόνο, κάτι σαν τον 13ο μισθό που λαμβάνουν πολλοί εργαζόμενοι στην Ελβετία και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Χωρίς πολλά σχόλια, αμέσως μετά την ανακοίνωση του αποτελέσματος, η Ελιζαμπέτ Μπόμ-Σνάιντερ, ομοσπονδιακή υπουργός Εσωτερικών, που στην Ελβετία έχει την αρμοδιότητα ενός υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, απευθύνθηκε στον τύπο. «2,5 εκατομμύρια γυναίκες, άνδρες και συνταξιούχοι θα λάβουν μια πρόσθετη μηνιαία σύνταξη από το 2026. Το σύστημα ασφάλισης γήρατος είναι η σημαντικότερη κοινωνική μας ασφάλιση. Με την ψήφο αυτή οι πολίτες μας έδειξαν για άλλη μια φορά την προσήλωσή τους στην αλληλεγγύη που ενσαρκώνει το συνταξιοδοτικό σύστημα για περισσότερα από 65 χρόνια. Ο ρόλος αυτός είναι ουσιαστικός για την κοινωνία μας γενικά, αλλά και για κάθε έναν από τους ηλικιωμένους πολίτες μας. Το Ομοσπονδιακό Συμβούλιο θα λάβει τώρα γρήγορα τα απαραίτητα μέτρα, για να διασφαλίσει ότι η πρωτοβουλία μπορεί να υλοποιηθεί εντός του χρονοδιαγράμματος”.
Η ελβετική κυβέρνηση είχε προειδοποιήσει ότι η αύξηση θα κόστιζε πάνω από 4 δις ελβετικά φράγκα τον χρόνο, θα οδηγούσε σε αυξήσεις φόρων και θα απειλούσε τη σταθερότητα του συστήματος ασφάλειας. Ένας λόγος παραπάνω που κάνει το χθεσινό αποτέλεσμα πιο εντυπωσιακό. Χαράς ευαγγέλια λοιπόν για τα συνδικάτα και τα προοδευτικά κόμματα που στήριξαν μια πρωτοβουλία που ίσως να μην είναι και τόσο κατανοητή σε άλλους πολίτες, και κυρίως πολιτικούς, δεδομένου ότι οι συντάξεις στην Ελβετία θεωρούνται από τις υψηλότερες στην Ευρώπη. Η μεγαλύτερη είναι 2.450 ελβετικά φράγκα για άγαμους και 3.675 για παντρεμένα ζευγάρια. Από την άλλη όμως το ενοίκιο για ένα απλό τριάρι προσεγγίζει τα 3.000 ευρώ σε μεγάλες πόλεις, το ποσό αγοράς είναι απλησίαστο, ενώ ένας απλός καφές κοστίζει 5 ευρώ. Θα πρέπει να πούμε ότι αυτή τη πρωτοβουλία έχει ένα προηγούμενο. Έγινε στο Λιχτενστάιν, που χρησιμοποιεί επίσης το ελβετικό φράγκο και εφαρμόζει εδώ και χρόνια ένα παρόμοιο σύστημα.
«Εργαζόμαστε πολύ στην Ελβετία»
Το εντυπωσιακό στο χθεσινό δημοψήφισμα στην Ελβετία συμπληρώνεται με την απόρριψη ενός άλλου ερωτήματος που τέθηκε στους ψηφοφόρους, την σταδιακή αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης μέχρι τα 66 και τη σύνδεσή του με το προσδόκιμο ζωής. Την πρωτοβουλία πήραν οι Νέοι Φιλελεύθεροι και απορρίφθηκε με 74,7% των ψήφων. Η αύξηση θα επέτρεπε την εξοικονόμηση περίπου 2 δις ελβετικών φράγκων μέχρι το 2030 σύμφωνα με το Ομοσπονδιακό Γραφείο Κοινωνικών Ασφαλίσεωνκαι η χρηματοδότηση των συντάξεων θα ήταν εγγυημένη τουλάχιστον μέχρι το 2033.
«Τα συστήματα κοινωνικής ασφάλισης δέχονται πιέσεις λόγω των δημογραφικών εξελίξεων» είπε η Μπάρμπαρα Τσίμερμαν, εκπρόσωπος των ελβετικών εργοδοτικών οργανώσεων. «Γινόμαστε όλο και πιο ηλικιωμένοι, ζούμε πιο υγιεινά, γεγονός που είναι φυσικά μια θετική εξέλιξη. Αλλά αυτό σημαίνει επίσης ότι λιγότεροι εργαζόμενοι πρέπει να συντηρούν περισσότερους συνταξιούχους. Γι’ αυτό πρέπει να δράσουμε και η αύξηση ηλικίας συνταξιοδότησης είναι ένας τρόπος για να γίνει αυτό. Η εναλλακτική λύση θα ήταν η περικοπή των παροχών ή η αύξηση των εισφορών. Κανείς δεν το θέλει αυτό. Δεδομένης της αύξησης του προσδόκιμου ζωής, η εργασία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα είναι μια καλή λύση”.
Αλλά ο Αντριαν Βίτριχ, επικεφαλής του Travail.Suisse, του μεγαλύτερου συνδέσμου συνδικάτων εργαζόμενων στην Ελβετία, ήταν αποστομωτικός. «Η Ελβετία μπορεί ακόμη να αντέξει οικονομικά τη συνταξιοδότηση στα 65. Εργαζόμαστε πολύ στην Ελβετία, όποτε δεν βλέπω τον λόγο συζήτησης».
Eurovision, AFP, BZ
Ειρήνη Αναστασοπούλου
Πηγή: DW
Latest News
Αλουμίνιο και LNG στο επόμενο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας - Τι μελετούν οι Βρυξέλλες
Η Ευρωπαϊκή Ένωση μελετά νέο πακέτο με κυρώσεις κατά της Μόσχας που θα στοχεύουν στην ενεργειακή της βιομηχανία
Πώς η Ταϊλάνδη μετατρέπεται σε πόλο έλξης παγκόσμιων επενδύσεων
Η Ταϊλάνδη έχει δηλώσει ότι διερευνά την προσφορά νέων κινήτρων για να προσελκύσει παγκόσμιες εταιρείες
H εκστρατεία των 30 δισ. για απαλλαγή των social media από τον έλεγχο των δισεκατομμυριούχων
Ηγέτες της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένου ενός πρώτου επενδυτή στο Facebook, ξεκινούν μια καμπάνια για ανεξάρτητα soial media.
Όλα τα Walmart είναι... μπλε - Γιατί προχώρησε σε rebranding
Η Walmart κατάφερε να εξελιχθεί και στο θέμα της εικόνας της - Η πρώτη διαδικασία rebranding εδώ και δύο δεκαετίες
Πώς η ΑΙ αυξάνει την χρήση του φυσικού αερίου
Οι κλιματικοί στόχοι κινδυνεύουν καθώς η Big Tech στρέφεται στο φυσικό αέριο για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση ενέργειας
Οι θεριακλήδες της Κίνας και τα φορολογικά έσοδα του Σι Τζινπίνγκ
Το 7% των εσόδων της κεντρικής κυβέρνησης προέρχονται από την φορολόγηση της China National Tobacco Corporation, η οποία κατέχει το μονοπώλιο καπνού
Οι «χρησμοί» του πανίσχυρου CEO της BofA για το 2025 - Τραμπ, τράπεζες και κλίμα
Ο CEO της BofA, Μπράιαν Μόινιχαν, έχει αναδειχθεί σε μια ήρεμη δύναμη της Wall Street
Γιατί η ισορροπία δυνάμεων στην αγορά εργασίας γέρνει και πάλι προς τα αφεντικά
Με την αγορά εργασίας λιγότερο σφιχτή, οι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν εντολές επιστροφής στο γραφείο, μικρότερα μπόνους και όχι άλλες ημέρες ασθενείας για κατοικίδια
Μια νέα Berkshire Hathaway του Warren Buffett θέλει να «χτίσει» ο Bill Ackman
Πολλοί οπαδοί του Ackman περίμεναν εδώ και καιρό ότι είτε θα συγχωνεύσει το hedge fund του με την Howard Hughes ή απλώς θα το αποκτήσει
Ο νέος πονοκέφαλος στις αεροπορικές εταιρείες - Ψάχνουν και δεν βρίσκουν αεροπλάνα
Έρευνα της PwC αποκαλύπτει ότι η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια ξεπερνά τη δυνατότητα των αερομεταφορέων να αυξήσουν τον στόλο τους