
Συνεχώς νέες απεργίες στον σιδηρόδρομο, προειδοποιητικές απεργίες στις αερομεταφορές – και αυτή τη φορά μάλιστα ταυτοχρόνως: οι άνθρωποι που κυκλοφορούν με τα μέσα αυτά αντιλαμβάνονται πως οι μισθολογικές διαμάχες κορυφώνονται. Προειδοποιητικές απεργίες κάνουν και οι τοπικές συγκοινωνίες, ενώ οι δρόμοι συχνά κλείνουν εξαιτίας των αγροτικών κινητοποιήσεων. Στο επίκεντρο τίθεται ο διαμοιρασμός του πλούτου και η ατμόσφαιρα είναι τεταμένη.
Μήπως οι απεργίες στη σημερινή Γερμανία είναι πιο σκληρές σε σύγκριση με το παρελθόν; Ο Χάγκεν Λες, ειδικός στα μισθολογικά ζητήματα από το Ινστιτούτο της Γερμανικής Οικονομίας (IW), εκτιμά πως ναι: «Ήδη πέρυσι οι μισθολογικές διαμάχες ήταν σκληρότερες συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια», τονίζει ο ειδικός στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων (dpa). Το προσκείμενο στους εργοδότες Ινστιτούτο μετρά από το 2010 την έκταση των μισθολογικών διαμαχών σε ορισμένους επιλεγμένους κλάδους με τη βοήθεια ενός συστήματος πόντων. «Από το 2010 δεν είχαμε ποτέ άλλοτε τόσο εκτεταμένη διαμάχη, όπως ήταν αυτή του περασμένου έτους». Και, παρότι δεν υπάρχει επί του παρόντος αξιολόγηση για το πρώτο τρίμηνο του 2024, «τα στοιχεία καταδεικνύουν πως το τρέχον έτος θα είναι αντίστοιχο με το προηγούμενο».
Γερμανία: Η οικονομία αντιτίθεται στην ακροδεξιά
Η ανωτέρω συνθήκη οφείλεται μεταξύ άλλων στον υψηλό πληθωρισμό των τελευταίων ετών. Υπήρξαν αρκετά διαστήματα κατά τα οποία οι τιμές αυξάνονταν ταχύτερα από τους μισθούς. Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία πέρυσι σημειώθηκε η πρώτη μικρή αύξηση στους πραγματικούς μισθούς από το 2019 – μία αύξηση ύψους 0,1%, στην οποία συνέβαλαν και οι εφάπαξ αποζημιώσεις πληθωρισμού. Και όπως παρατηρεί ο Λες, τα συνδικάτα πέρασαν στην επίθεση, προκειμένου να ανακτήσουν μέρος της αγοραστικής τους δύναμης.
Δυσκολεύουν οι παραχωρήσεις λόγω ύφεσης
Την ίδια στιγμή υπάρχει και μία εξασθενημένη οικονομική δραστηριότητα. Το περασμένο έτος η Γερμανία περιήλθε σε ύφεση, με την οικονομική απόδοση να μειώνεται κατά 0,3% – μία κατάσταση που σύμφωνα με τους οικονομολόγους αναμένεται να συνεχιστεί.
Το γεγονός αυτό μείωσε την προθυμία των εργοδοτών να προβούν σε παραχωρήσεις, επισημαίνει ο Λες. «Έτσι τα συνδικάτα δρουν με τρόπο επιθετικό σε μία συγκυρία όπου οι επιχειρήσεις μάλλον σφίγγουν το ζωνάρι». Επομένως οι συμβιβασμοί καθίστανται δυσκολότεροι. Επιπλέον, συγκεκριμένα συνδικάτα επιδιώκουν να προσελκύσουν περισσότερα μέλη μέσω των διαπραγματεύσεων – το οποίο και έχουν πετύχει εν μέρει. Γι’ αυτό και υπάρχει η ανησυχία «πως και άλλες συνδικαλιστικές οργανώσεις, που μέχρι στιγμής υιοθετούσαν μία πιο ειρηνική προσέγγιση, θα θελήσουν να δοκιμάσουν μία παρόμοια τακτική».
Πολλές απεργίες στις μεταφορές
Η κοινωνιολόγος Ιρένε Ντίνγκελντεϊ από το Ινστιτούτο Εργασίας και Οικονομίας του Πανεπιστημίου της Βρέμης υπογραμμίζει πως οι απεργιακές κινητοποιήσεις θα μπορούσαν να γίνουν ακόμη πιο σκληρές. «Θα μπορούσαν να κηρυχθούν απεργίες επ’ αόριστον, κάτι που δεν έχει συμβεί μέχρι τώρα», δηλώνει η κοινωνιολόγος στο dpa. Φυσικά υπάρχουν όμως πάρα πολλές απεργίες ιδίως στον τομέα των μεταφορών, τις οποίες «αντιλαμβανόμαστε περισσότερο, διότι βιώνουμε τις επιπτώσεις τους. Και ίσως γι’ αυτό μας φαίνονται πιο σκληρές». Όταν γίνεται αντιθέτως μία απεργία στη βιομηχανία μετάλλου, ο μέσος πολίτης δεν επηρεάζεται άμεσα.
«Οι απεργίες αποτελούν ένα νόμιμο μέσο στο πλαίσιο των μισθολογικών διαμαχών», τονίζει η Ντίνγκελντεϊ. Είναι η μόνη μορφή αντίστασης που διαθέτουν οι εργαζόμενοι προς υποστήριξη των αιτημάτων τους, «είτε μας αρέσει είτε όχι». Ακόμη, υπάρχει το ζήτημα της έλλειψης εργατικού δυναμικού – γεγονός που ισχυροποιεί τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Εάν αντιθέτως υπήρχαν υψηλά ποσοστά ανεργίας, τότε θα μειωνόταν η δύναμη των συνδικάτων και «οι μισθολογικές απαιτήσεις θα ήταν μικρότερες», όπως εξηγεί η κοινωνιολόγος.
Νέες συλλογικές συμβάσεις για 12 εκατομμύρια εργαζόμενους
Σε ποιους κλάδους θα γίνουν φέτος απεργίες; Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει. Σύμφωνα με το αρχείο συλλογικών διαπραγματεύσεων του Ινστιτούτου Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών (WSI) του Ιδρύματος Hans Böckler, που πρόσκειται στα συνδικάτα, μεταξύ Δεκεμβρίου 2023 και Δεκεμβρίου 2024 λήγουν οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας περίπου 12 εκατομμυρίων εργαζομένων – και ο αριθμός αυτός αφορά μονάχα τις συμβάσεις που διαπραγματεύτηκαν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις της Γερμανικής Συνομοσπονδίας Συνδικάτων (DGB). Τον Σεπτέμβριο ξεκινούν και οι συλλογικές διαπραγματεύσεις στη βιομηχανία μετάλλου και ηλεκτρικής ενέργειας, που θα αφορούν 3,6 εκατομμύρια εργαζόμενους -περισσότερους από κάθε άλλη κλαδική συλλογική διαπραγμάτευση- ενώ κατά τα τέλη του 2024 λήγουν και οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας στον δημόσιο τομέα, τόσο σε ομοσπονδιακό όσο και σε τοπικό επίπεδο (2,4 εκατομμύρια εργαζόμενοι).
Ο ειδικός Λες εκτιμά πάντως πως οι διαμάχες κατά τις συλλογικές διαπραγματεύσεις του τρέχοντος έτους θα έχουν μικρότερες επιπτώσεις συγκριτικά με αυτές στον τομέα των αερομεταφορών και του σιδηροδρόμου. Όμως πάντοτε μπορεί να υπάρξουν εκπλήξεις.
Επιμέλεια: Γιώργος Πασσάς
Πηγή: DW


Latest News

Ποιοι υπερπλούσιοι αγοράζουν επαύλεις στο Λονδίνο
Αν και τα φορολογικά σχέδια της υπουγού οικονομικών διώχνουν πολλούς πλούσιους, κάποιοι σπεύδουν ομαδόν στο Λονδίνο για αγορές κατοικιών

Πόσα θα εισφέρει η Ford στη υπερχρεωμένη γερμανική θυγατρική της
Ο αντιπρόεδρος της Ford κάλεσε την ΕΕ να κάνει περισσότερα για να στηρίξει τα EV λέγοντας ότι είναι «θέμα ζήτησης»

Ποιος κολοσσός θα αγοράσει την αμερικανική φαρμακευτική Checkpoint
Η Checkpoint έχει λάβει έγκριση για φάρμακο για τον δεύτερο πιο κοινό τύπο καρκίνου του δέρματος στις ΗΠΑ
![Northvolt: Χρεοκοπία «καμπανάκι» για την Ευρώπη – Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/ot_northvolt_factory-600x352.png)
Η χρεοκοπία της Northvolt «καμπανάκι» για την Ευρώπη - Οι προκλήσεις στις μπαταριών ΕV [γράφημα]
Το παράδειγμα της Northvolt είναι χαρακτηριστικό των προκλήσεων που υπάρχουν

Ανησυχούν για το μέλλον και αναθεωρούν τις προβλέψεις τους οι αερομεταφορείς
ι αεροπορικές εταιρείες διαπιστώνουν κάμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης λόγω οικονομικής αβεβαιότητας, Τραμπ και τραγικών συγκυριών

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

ΕΕ και Νότια Αφρική συζητούν για μια νέα στρατηγική εταιρική σχέση
Η πρόεδρος της ΕΕ ανακοίνωσε επενδυτικό σχέδιο ύψους 4,7 δισ. δολ. για τη δίκαιη ενεργειακή μετάβαση στη χώρα και τη στήριξη της φαρμακευτικής βιομηχανίας

Γιατί εκτινάχθηκαν κατά 390% οι μετοχές της Eutelsat την περασμένη εβδομάδα
Οι μετοχές της γαλλικής εταιρείας δορυφόρων Eutelsat εκτοξεύτηκαν σχεδόν κατά 390% την περασμένη εβδομάδα - Εικασίες ότι η Eutelsat θα μπορούσε να αντικαταστήσει την Starlink του Μασκ στην Ουκρανία

Eρευνες για πετρέλαιο στην Κασπία Θάλασσα σχεδιάζει η BP
Η παραγωγή πετρελαίου του Αζερμπαϊτζάν, όπου επενδύει η BP, μειώνεται εδώ και αρκετά χρόνια αφότου έφτασε στην κορυφή του ενός (1) εκατομμύριου βαρέλιων την ημέρα, το 2010.

3ο Capital Link Business Cyprus Forum στη Νέα Υόρκη στις 4 Απριλίου
Ο πρόεδρος και υπουργοί της Κύπρου απευθύνονται σε διεθνείς επενδυτές στο Metropolitan Club της Νέας Υόρκης στο business forum της Capital Link