
Ωριμάζει η ιδέα των πολυετών, συνήθως δεκαετούς διάρκειας, συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας μέσω των οποίων θα χρηματοδοτηθεί η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.
Ο υπουργός Ναυτιλιας Χρήστος Στυλιανίδης βρίσκεται πολύ κοντά στη λήψη των οριστικών αποφάσεων παράλληλα με την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υιοθέτηση χρηματοδοτικών εργαλείων ενίσχυσης των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων με στόχο την ανανέωση και του πρασίνισμα του ακτοπλοϊκού στόλου.
Στυλιανίδης: Η ναυτιλία κύριος πυλώνας της «γαλάζιας οικονομίας»
ΕΣΠΑ
Από το 2030 και μετά το σύνολο των ακτοπλοϊκών πλοίων θα ενταχθεί στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων. Παράλληλα στο πλαίσιο της υλοποίησης του κανονισμού της ΕΕ, fit 55, μέχρι το 2030 θα πρέπει να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων co2 κατά 55%.
Η διαμόρφωση ενός ακτοπλοϊκού στόλου που θα είναι πιο πράσινος είναι πρώτη προτεραιότητα. Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργείο φαίνεται να έχει εξασφαλίσει ήδη κονδύλια ύψους 500 εκατ ευρώ μέσω χαμηλότοκων έως και μηδενικού επιτοκίου δανείων αλλά και επιδοτήσεις μέσω του ΕΣΠΑ για την ανανέωση του στόλου. Υπολογίζει ότι το συνολικό κονδύλι μπορεί να φτάσει σταδιακά μέχρι το 1,5 δις ευρώ και με την ιδιωτική χρηματοδότηση από πλευράς των ακτοπλοϊκών εταιρειών να ξεπεράσει τα δυο δις ευρώ.

Οι δεκαετείς συμβάσεις
Ένα σημαντικό μέρος των κεφαλαίων θα δοθεί στις ακτοπλοϊκές μέσω των δεκαετών συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας και με τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με την αξιοποίηση της λογικής του εφοπλισμού, δηλαδή θα αξιοποιεί το πλοίο μια ναυτιλιακή εταιρεία που θα ανήκει σε ένα άλλο κοινωνικό φορέα. Η εισαγωγή πολυετών συμβάσεων στις άγονες γραμμές θα λειτουργήσουν ως κίνητρο για την απόκτηση νέου «πράσινου» πλοίου με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση από τις τράπεζες, στις οποίες θα εκχωρηθούν οι συμβάσεις. Ανάλογη πολιτική είχε εφαρμοστεί στη χώρα μας από το Υπουργείο Ναυτιλίας πριν από την οικονομική κρίση του 2010.
Ο Στυλιανίδης
Όπως αποκάλυψε ο κ. Στυλιανίδης, πρόσφατα, μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) «μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις» θα γίνει αξιοποίηση, του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης (Just Transition Fund) του Ταμείου Καινοτομίας (Innovation Fund) του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων μέσω του ΕΣΠΑ.
Επισημαίνεται ότι για τους ακτοπλόους το «πρασίνισμα» του στόλου είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας και συνδέεται άμεσα και με την ανανέωση του καθώς το 70% του ακτοπλοϊκού στόλου είναι ηλικίας άνω των 20 ετών, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η ανάγκη ανανέωσης του σε όλα τα μεγέθη των πλοίων. Σημειώνεται επίσης ότι από την 1η Ιανουαρίου 2030 το σύνολο της ακτοπλοΐας θα ενταχθεί στο σύστημα εμπορίας ρύπων, γεγονός που σημαίνει πολύ αυξημένο κόστος για τα πλοία που θα ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα.


Latest News

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Πώς θα κινηθούν οι τιμές στα ακτοπλοϊκά φέτος – Τι θα γίνει με τα ταχύπλοα
«Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση να μην αυξηθούν οι τιμές στα συμβατικά πλοία, ενώ στα ταχύπλοα ενδέχεται να μειωθούν» σημείωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας

«Ξεπουλάνε» τα ακτοπλοϊκά για το Πάσχα - «Ζαλίζουν» οι τιμές
Οι τουριστικοί πράκτορες επισημαίνουν ότι για την Μεγάλη Τετάρτη και την Μεγάλη Πέμπτη τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι ελάχιστα

ΟΤ Delphi Economic Forum X – Β. Κικίλιας: Κλειστός διαγωνισμός 4 χρόνων για τις άγονες γραμμές
Ο κ. Κικίλιας έκανε λόγο για οριζόντιο τρόπο συγκράτησης των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια με τη μείωση κατά 50% των λιμενικών τελών

Κικίλιας: Τι ζητεί να αλλάξει στο επιβατικό λιμάνι Πειραιά
«Η άμεση αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών του με παράλληλη επίλυση των όποιων προβλημάτων έχουν ανακύψει είναι πρώτη προτεραιότητα» δηλώνει στα «ΝΕΑ»

«Φρένο» στις τιμές των εισιτήριων μέσω της μείωσης των λιμενικών τελών
Μειώνονται κατά 50% από την 1η Μαΐου του τρέχοντος έτους και για ένα χρόνο τα λιμενικά τέλη για τους επιβάτες