
Ωριμάζει η ιδέα των πολυετών, συνήθως δεκαετούς διάρκειας, συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας μέσω των οποίων θα χρηματοδοτηθεί η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου.
Ο υπουργός Ναυτιλιας Χρήστος Στυλιανίδης βρίσκεται πολύ κοντά στη λήψη των οριστικών αποφάσεων παράλληλα με την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την υιοθέτηση χρηματοδοτικών εργαλείων ενίσχυσης των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων με στόχο την ανανέωση και του πρασίνισμα του ακτοπλοϊκού στόλου.
Στυλιανίδης: Η ναυτιλία κύριος πυλώνας της «γαλάζιας οικονομίας»
ΕΣΠΑ
Από το 2030 και μετά το σύνολο των ακτοπλοϊκών πλοίων θα ενταχθεί στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων. Παράλληλα στο πλαίσιο της υλοποίησης του κανονισμού της ΕΕ, fit 55, μέχρι το 2030 θα πρέπει να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων co2 κατά 55%.
Η διαμόρφωση ενός ακτοπλοϊκού στόλου που θα είναι πιο πράσινος είναι πρώτη προτεραιότητα. Στο πλαίσιο αυτό το Υπουργείο φαίνεται να έχει εξασφαλίσει ήδη κονδύλια ύψους 500 εκατ ευρώ μέσω χαμηλότοκων έως και μηδενικού επιτοκίου δανείων αλλά και επιδοτήσεις μέσω του ΕΣΠΑ για την ανανέωση του στόλου. Υπολογίζει ότι το συνολικό κονδύλι μπορεί να φτάσει σταδιακά μέχρι το 1,5 δις ευρώ και με την ιδιωτική χρηματοδότηση από πλευράς των ακτοπλοϊκών εταιρειών να ξεπεράσει τα δυο δις ευρώ.

Οι δεκαετείς συμβάσεις
Ένα σημαντικό μέρος των κεφαλαίων θα δοθεί στις ακτοπλοϊκές μέσω των δεκαετών συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας και με τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με την αξιοποίηση της λογικής του εφοπλισμού, δηλαδή θα αξιοποιεί το πλοίο μια ναυτιλιακή εταιρεία που θα ανήκει σε ένα άλλο κοινωνικό φορέα. Η εισαγωγή πολυετών συμβάσεων στις άγονες γραμμές θα λειτουργήσουν ως κίνητρο για την απόκτηση νέου «πράσινου» πλοίου με εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση από τις τράπεζες, στις οποίες θα εκχωρηθούν οι συμβάσεις. Ανάλογη πολιτική είχε εφαρμοστεί στη χώρα μας από το Υπουργείο Ναυτιλίας πριν από την οικονομική κρίση του 2010.
Ο Στυλιανίδης
Όπως αποκάλυψε ο κ. Στυλιανίδης, πρόσφατα, μιλώντας σε εκδήλωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) «μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις» θα γίνει αξιοποίηση, του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης (Just Transition Fund) του Ταμείου Καινοτομίας (Innovation Fund) του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων μέσω του ΕΣΠΑ.
Επισημαίνεται ότι για τους ακτοπλόους το «πρασίνισμα» του στόλου είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας και συνδέεται άμεσα και με την ανανέωση του καθώς το 70% του ακτοπλοϊκού στόλου είναι ηλικίας άνω των 20 ετών, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι η ανάγκη ανανέωσης του σε όλα τα μεγέθη των πλοίων. Σημειώνεται επίσης ότι από την 1η Ιανουαρίου 2030 το σύνολο της ακτοπλοΐας θα ενταχθεί στο σύστημα εμπορίας ρύπων, γεγονός που σημαίνει πολύ αυξημένο κόστος για τα πλοία που θα ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα.


Latest News

Υπ. Ναυτιλίας: Η αλήθεια για την ακτοπλοϊκή γραμμή Λαύριο – Αγ. Ευστράτιος – Λήμνος – Καβάλα
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με ανακοίνωση του παραθέτει τα γεγονότα για τη μη εκτέλεση των δρομολογίων στην ακτοπλοϊκή γραμμή

Ανησυχία για «νέα Τέμπη στο Αιγαίο»
Σε συναγερμό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσει πρακτικές που παραπέμπουν σε «πειρατεία»

Τα ταχύπλοα και ο φόβος για ένα δυστύχημα στο Αιγαίο που δεν θα μπορέσει να σηκώσει καμία κυβέρνηση
Γιατί ο Στυλιανίδης προειδοποιεί ότι η χώρα δεν μπορεί να αντέξει «νέα Τέμπη» στο Αιγαίο και τι συμβαίνει με τα ταχύπλοα

Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα

Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη

Η Attica Group σχεδιάζει τη ναυπήγηση έξι πλοίων
Οι προγραμματισμένες επενδύσεις στην κατεύθυνση ανανέωσης του στόλου της Attica Group ανέρχονται σε περίπου 515 εκατ. ευρώ

Έκτακτο δρομολόγιο του Kissamos από Σαντορίνη - Νέες τροποποιήσεις μελετά η Attica Group
Tο έκτακτο δρομολόγιο θα πραγματοποιηθεί σήμερα από το πλοίο “Kissamos”, το οποίο θα αναχωρήσει στις 21:00 από το Ηράκλειο, Κρήτης