Έντεκα ελληνικά projects ηλεκτρικών διασυνδέσεων και τέσσερα έργα αποθήκευσης ενέργειας περιλαμβάνονται στο προσχέδιο της λίστας με τα 209 έργα υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας που θα περιλαμβάνει το επόμενο Πανευρωπαϊκό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) 2024 του Ευρωπαϊκού Δικτύου Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E). 

Από τα ελληνικά έργα ξεχωρίζουν τρία της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ στην αντλησιοταμίευση και συγκεκριμένα το mega project της Αμφιλοχίας που βρίσκεται σε κατασκευή. Το δεύτερο βρίσκεται στη φάση του σχεδιασμού και η εταιρεία μελετά την ανάπτυξη του με τη ΔΕΗ και το τρίτο είναι στον ποταμό Λάδωνα και θα το τρέξει… η ίδια η εταιρεία.

Με 5 projects η Ελλάδα θα εξάγει μέχρι το 2025 8,5 δισ. κ.μ. αερίου

Η συμμετοχή των projects στον κατάλογο του TYNDP θεωρείται σημαντική καθώς τα συγκεκριμένα έργα  μπορούν να υποβάλουν αίτηση για να αποκτήσουν  καθεστώς Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) ή Έργων Αμοιβαίου Ενδιαφέροντος (PMI) όταν αφορούν διασυνοριακά projects με χώρες εκτός ΕΕ. 

Ειδικότερα, στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις ελληνικού ενδιαφέροντος περιλαμβάνονται οι εξής:

  •  Green Aegean Interconnector: Πρόκειται για τον περίφημο «πράσινο» ενεργειακό διάδρομο μεταφοράς ενέργειας από ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας) που θα  συνδέει τη Γερμανία με την Ελλάδα. Το έργο βρίσκεται υπό σχεδιασμό και σύμφωνα με τη χάραξη στον διαδραστικό χάρτη που δημοσιεύει ο ENTSO-E τελικά επιλέχθηκε η διαδρομή με υποθαλάσσια διασύνδεση  Ελλάδας – Σλοβενίας (μέσω Αδριατικής θάλασσας) –  Αυστρίας – Γερμανίας. Το έργο εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2035.
  •  Great Sea Interconnector: Πρόκειται για την ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας, προϋπολογισμού 1,9 δισ. ευρώ, η οποία σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2029. Project promoter έχει αναλάβει ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος βρίσκεται σε επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων προκειμένου να αρθούν οι όποιες επιφυλάξεις είχε για τη δανειοδότηση του έργου με περίπου 500 εκατ.  ευρώ.
  •  GREGY Green Energy Interconnector: Το καλώδιο, με project promoter της εταιρεία ELICA του ομίλου Κοπελούζου, σχεδιάζεται να συνδέσει  ηλεκτρικά το Wadi-El-Natroon της Αίγυπτου με τα Μεσόγεια Αττικής.  Τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και η ΡΑΑΕΥ έχουν δηλώσει τη στήριξή τους ενώ έχει υπογραφεί MoU μεταξύ ΑΔΜΗΕ και EETC (Egyptian Electricity Transmission Company). Το έργο έχει ορίζοντα λειτουργίας  τον Δεκέμβριο του 2028.   
  •  Greece – Africa Power Interconnector (GAP Interconnector). Το έργο αναπτύσσει η εταιρεία Eunice και αφορά ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αφρικής, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Αύγουστο του 2030.
  •  GRITA 2: Το δεύτερο καλώδιο μεταξύ Ελλάδας – Ιταλίας θεωρείται απολύτως αναγκαίο από τον ΑΔΜΗΕ και εκτιμάται, ότι θα τριπλασιάσει το περιθώριο ανταλλαγών ηλεκτρικής ενέργειας από τα 500 MW στα 1.500 MW. Το έργο έχει σχεδιαστεί με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο του 2031, αλλά δεν έχει ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης.    
  •  Νέο καλώδιο Ελλάδας – Αλβανίας: Αφορά γραμμή Μεταφοράς Υπερυψηλής Τάσης 400 kV που υπολογίζεται ότι θα αυξήσει κατά τουλάχιστον 200 MW, τη μεταφορική ικανότητα ηλεκτρικής ενέργειας και προς τις δυο κατευθύνσεις. Εκτιμάται ότι θα λειτουργεί τον Οκτώβριο του 2030.
  •  Νέα ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας:  Θα διασύνδεει με καλώδιο  400kV τη Μελίτη με τη Μπίτολα και αναμένεται να λειτουργεί στα τέλη του 2035.
  •  Καλώδιο Ελλάδας – Βουλγαρίας: Θα συνδέει ηλεκτρικά την περιοχή του Λαγκαδά με το Μπλαγκόεβγκραντ της Βουλγαρίας. Βρίσκεται  υπό σχεδιασμό με ορίζοντα κατασκευής έως τον Ιούλιο του 2036.
  •  Διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας. Θα  συνδέει τις περιοχές Μαρίτσα και Νέα Σάντα. Είναι υπό σχεδιασμό και αναμένεται να λειτουργεί τον Ιούλιο  2036.
  •  Δύο καλώδια για διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας:  Το πρώτο θα συνδέει την περιοχή Νέας Σάντας με τους Φιλίππους και η δεύτερη θα συνεχίζει για Τουρκία. Έχουν σχεδιαστεί αλλά δεν έχουν ακόμη αδειοδοτηθεί. Το πρώτο τμήμα σχεδιάζεται να κατασκευαστεί έως τον Ιούνιο του 2028 και το δεύτερο έως το  2031.

Έργα αποθήκευσης ενέργειας

 Στον κατάλογο με τα 209 έργα υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας του ENTSO-E περιλαμβάνονται και τέσσερα έργα αποθήκευσης ενέργειας. Πρόκειται για τα εξής:

  •           Το έργο αντλησιοταμίευσης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στην Αμφιλοχία.  Αποτελεί τη μεγαλύτερη επένδυση σε έργο αποθήκευσης ενέργειας στην Ελλάδα, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 680 MW (μεγαβάτ) για παραγωγή και 730 MW για άντληση. Πρόκειται για επένδυση που ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ με ετήσια παραγωγή ενέργειας περίπου 816.00 GWh (γιγαβατώρες) και ορίζοντα λειτουργίας το 2026.
  •           Μονάδα αντλησιοταμίευσης των ΔΕΗ – ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στον Λάδωνα.  Πρόκειται για έργο με εγκατεστημένη ισχύ 220 MW για παραγωγή και  231 MW για άντληση. Εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2032.
  •           Έργο αντλησιοταμίευσης «Βροχόνερα» της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Αποτελείται από δύο ανεξάρτητα έργα, το  «Βροχόνερα   I” (συνολική εγκατεστημένη ισχύ 424 MW για παραγωγή και 377 MW για άντληση) και “ Βροχόνερα   II” (συνολική εγκατεστημένη ισχύ 351 MW για παραγωγή και 344 MW για άντληση).
  •            Μονάδα αποθήκευσης με συσσωρευτές του Ομίλου Eunice: Το έργο βρίσκεται  υπό αδειοδότηση και αναμένεται να λειτουργεί το τέταρτο τρίμηνο του 2025.

Γενικότερα, το  draft  της λίστας του ENTSO–E , στον οποίο συμμετέχουν 40 Διαχειριστές δικτύων από 36 χώρες, περιλαμβάνει στο Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας 176 έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και 33  μονάδες αποθήκευσης. Στόχος είναι η διαμόρφωση του ηλεκτρικού συστήματος της Ευρώπης έως το 2040. Η δημοσίευση του τελικού σχεδίου αναμένεται τον Απρίλιο του 2024.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
ΕΕ: Πρόσθετοι δασμοί έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα
Green |

Πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ έως και 35% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Κίνα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόσθετους δασμούς στα εισαγόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά λόμπι των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών προειδοποιεί για τον κίνδυνο «εμπορικού πολέμου».