
Στα 100 έφτασε η βιομηχανία τροφίμων Αφοί Χαΐτογλου, γνωστή από το brand Μακεδονικός Χαλβάς, καταγράφοντας νέο ιστορικό ρεκόρ τζίρου για τρίτη συνεχόμενη χρονιά το 2023, μια πολύ μικρή «ανάσα» από τα 100 εκατ. ευρώ.
Αφοί Χαΐτογλου: Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος στο εργοστάσιο της Θεσσαλονίκης
Με πρωταγωνιστές το ταχίνι και τον χαλβά, τα μισά – και πλέον – από τα έσοδα της εταιρείας προέρχονται από τις αγορές του εξωτερικού, ενώ παρά την εποχικότητα που εξακολουθεί να χαρακτηρίζει την κατανάλωση χαλβά (υπολογίζεται ότι κατά την περίοδο της Σαρακοστής γίνεται το 50% του τζίρου) οι μπάρες χαλβά που έχει κυκλοφορήσει η Αφοί Χαϊτογλου προσθέτουν πωλήσεις όλο τον χρόνο.
Σύμφωνα με τον κο Ελευθέριο Χαΐτογλου, marketing director της Αφοί Χαϊτογλου η τάση προς υγιεινή διατροφή έχει μετατοπίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών από τη μαρμελάδα και την πραλίνα φουντουκιού σε προϊόντα όπως το ταχίνι και το φιστικοβούτυρο, κατηγορίες που η εταιρεία κατέχει ηγετική θέση όπως και στην κατηγορία του χαλβά.
Ας σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια το ταχίνι «τρέχει» με μέσο όρο ανάπτυξης 8-10% ετησίως. Την ίδια στιγμή, θετικές επιδόσεις εμφανίζει και το φυστικοβούτυρο, που στην ουσία είναι ένα πολύ νέο προϊόν για τα δεδομένα της ελληνικής αγοράς, αφού στα ράφια των σούπερ μάρκετ έχει μπει ως διακριτή κατηγορία τα τελευταία 7 χρόνια, με τις συνολικές πωλήσεις σε αξία να φθάνουν περί τα 7 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τον κο Χαΐτογλου.
Το ταχίνι και ο χαλβάς ζουν το αμερικάνικο όνειρο
Εξίσου, ή και περισσότερο, είναι ικανοποιημένοι οι διοικούντες την εταιρεία με τις εξαγωγικές πωλήσεις. Το 2023, για δεύτερη χρονιά από το 1924 όταν ο Κωνσταντίνος, ο Ελευθέριος και ο Σάββας Χαΐτογλου άνοιξαν ένα μικρό ζαχαροπλαστείο στην πλατεία Άθωνος, στο κέντρο της παλαιάς Θεσσαλονίκης, ξεπέρασαν τις πωλήσεις στο εσωτερικό της χώρας.
Το 2022 ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της επιχείρησης, που οι πωλήσεις του εξωτερικού ξεπέρασαν τις αντίστοιχες της εσωτερικής αγοράς, φθάνοντας στο 52% του τζίρου της Αφοί Χαΐτογλου.
«Γη της επαγγελίας» για τις εξαγωγές της εταιρείας, οι οποίες εκτείνονται σε 50 χώρες, είναι η Αμερική, καθώς εισφέρει το 40% του τζίρου που προέρχεται από τις πωλήσεις στο εξωτερικό, με κυριότερα προϊόντα τον χαλβά, το ταχίνι και τα παστέλια, είτε branded είτε ως private label.
Είναι ενδεικτικό ότι η εταιρεία διεύρυνε την παρουσία της επί αμερικανικού εδάφους εισερχόμενη στο σύνολο του δικτύου καταστημάτων της Walmart, της μεγαλύτερης αλυσίδας λιανικής στον κόσμο.
Επίσης μεγάλη ανάπτυξη παρουσιάζουν οι αγορές του Καναδά, της Αγγλίας, όπου ταχίνι και χαλβάς έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ, καθώς και της Πολωνίας.
Παρά τον διεθνή ανταγωνισμό από χώρες, όπως το Ισραήλ, ο Λίβανος, η Ιορδανία και η Τουρκία το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι στην ΕΕ αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα λόγω ποιοτικών προδιαγραφών στην παραγωγή παρά το γεγονός ότι είναι υψηλότερο το κόστος, ανέφερε ο marketing director της εταιρείας.
Οι Χούθι, η νέα αύξηση στο σουσάμι και τα μέτρα Σκρέκα
Μακράν η μεγαλύτερη εισαγωγέας σουσαμιού στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας πάνω από 20.000 τόνους σουσάμι κυρίως από την Αιθιοπία, η Αφοί Χαΐτογλου όπως είναι φυσικό βρίσκεται σε εγρήγορση για τις διακυμάνσεις στην τιμή της πρώτης ύλης που επηρεάζεται και από την κλιματική κρίση.
Αν και η εταιρεία έχει προνοήσει και έχει προχωρήσει σε συμβολαιοποιήση ποσότητων σουσαμιού για την παραγωγή των προϊόντων της, το κόστος δεν παύει να είναι ανεβασμένο. Και ο λόγος είναι τα μεταφορικά, τα οποία αυξήθηκαν σημαντικά λόγω των επιθέσεων των Χούθι. Συνολικά το κόστος της πρώτης ύλης με ενσωματωμένη τη δαπάνη της μεταφοράς είναι 30-35% πάνω σε σχέση με πέρυσι.
Πάντως ο marketing director σημείωσε ότι στη νέα σεζόν που ξεκινάει το επόμενο διάστημα οι τιμές στο σουσάμι θα είναι ακόμη πιο αυξημένες.
«Προσπαθούμε να απορροφήσουμε το κόστος όπως κάναμε και με το ενεργειακό κόστος είτε τα υλικά συσκευασίας στο μέγιστο δυνατό βαθμό», τόνισε ο κος Χαΐτογλου.
Αναφορικά με την ακρίβεια είπε ότι επηρεάζει τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις, καθώς πρέπει να είναι προσεκτικές στην τιμολογιακή τους πολιτική ώστε να προσαρμοστούν στις πραγματικές συνθήκες της αγοράς, ενώ εμφανίστηκε θετικός στα μέτρα Σκρέκα.
Η ολική επαναφορά των οικονομικών μεγεθών
Ωστόσο, δεν ήταν πάντα όλα ρόδινα στα σχεδόν 100 χρόνια της επιχειρηματικής δράσης της επιχείρησης, που απασχολεί περίπου 400 άτομα και είναι μακράν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας σουσαμιού στην Ευρώπη, χρησιμοποιώντας πάνω από 20.000 τόνους σουσάμι (σ.σ. προέρχεται από την Αιθιοπία, όπως είπε ο κος Χαΐτογλου).
Μέχρι να φτάσει να συμφωνήσει με όλες τις τράπεζες, μια διαδικασία που ολοκληρώθηκε το 2019, ο υψηλός δανεισμός κόντεψε να την «πνίξει».
Ο δανεισμός της τάξης των 130 εκατ. ευρώ, που αναλήφθηκε προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι εκτεταμένες επενδύσεις τις οποίες έχει υλοποιήσει η εταιρεία στις μονάδες παραγωγής της, διευθετήθηκε και πλέον εξυπηρετείται κανονικά, σύμφωνα με τη διοίκηση.


Latest News

ΔΥΠΑ: Έναρξη υποβολής προτάσεων για νέα δράση κατάρτισης σε κλάδους αιχμής
H υποβολή προτάσεων ξεκινά σήμερα και η προθεσμία υποβολής θα λήξει την Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, σύμφωνα με την πρόσκληση της ΔΥΠΑ

Alter Ego Media: Οι 4 πυλώνες που φέρνουν ανάπτυξη και μερίσματα
Η διοίκηση της Alter Ego Media παρουσίασε στους αναλυτές τα αποτελέσματα της χρήσης του 2024 και το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης του Ομίλου

Ανεβάζει τον πήχη για Eurobank και Πειραιώς η Goldman Sachs - Τι βλέπει για Εθνική
Η Goldman Sachs έδωσε νέες τιμές στόχους για τις ελληνικές τράπεζες

Οι 9 τάσεις της ευρωπαϊκής αγοράς λιανικού εμπορίου τροφίμων την επόμενη πενταετία
Η κατάσταση κρίνεται εξαιρετικά κρίσιμη, με αβεβαιότητα γύρω από τις παγκόσμιες εμπορικές ροές, σύμφωνα με το ΕΒΕΠ

Mega-deal της Metlen με την Glenfarne για υβριδικό έργο ΑΠΕ στη Χιλή
Η συνολική αξία της συναλλαγής συμφωνήθηκε στα 815 εκ. δολάρια, στη βάση συγκεκριμένων χρηματοδοτικών όρων και αναπροσαρμογών

Η ελληνική σταδιοδρομία της Unilever – Από την «Ελαϊς» σε hub για 14 χώρες
Η Unilever Hellas είναι μία από τις λίγες πολυεθνικές εταιρείες στην Ελλάδα, που συνεχίζουν να έχουν παραγωγική δραστηριότητα μετά από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης

Ψάχνουν… χρυσάφι στον Ασπρόπυργο - Ο «πυρετός» επενδύσεων σε logistics και το αγκάθι
Εκτοξεύθηκαν οι τιμές των οικοπέδων στον Ασπρόπυργο – Τα projects για τη δημιουργία logistics που μεταμορφώνουν την περιοχή

VIDCAST – BizSound: Το marketplace όλης της Ελλάδας | Η ιστορία του SHOPFLIX
Σε αυτό το επεισόδιο φιλοξενούμε τον νέο CEO της SHOPFLIX, Γιάννη Στάθη. Συζητάμε για τα νέα καθήκοντα και για τα επόμενα σχέδια της εταιρείας.

To όραμα του Βαρδή Βαρδινογιάννη - Γιατί επενδύει στο ελληνικό eGaming
Παρά την ισχυρή οικογενειακή παράδοση, ο Βαρδής Βαρδινογιάννης ο νεότερος επενδύει σε eGaming και κυβερνοσφάλεια - Το ελληνικό όραμα και η συμμετοχή της ALTER EGO VENTURES

ΚΕΕΕ: Η υπεραπόδοση τους πλεονάσματος πρέπει να επιστρέφει στην κοινωνία
Κάθε μέτρο ενίσχυσης της μικρομεσαίας τάξης μας βρίσκει σύμφωνους, λέει ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Βουτσινάς