
Η ναυτιλιακή βιομηχανία, που συχνά θεωρείται συντηρητική και μετρημένη στον τρόπο με τον οποίο ενσωματώνει την τεχνολογία στη λειτουργία της, βρίσκεται στο κατώφλι μιας εποχής μετασχηματισμού, με την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) να αναδεικνύεται σε κεντρικό παίκτη. Με αυτό το κριτήριο, οι απόψεις που καταθέτουν εκθέτες της ναυτιλιακής έκθεσης Ποσειδώνια αποκαλύπτουν ένα νέο τοπίο, μέσα στο οποίο οι ηγέτες του κλάδου ευθυγραμμίζονται στρατηγικά με τη δυναμική άνοδο της AI και κινούνται ήδη προς την υιοθέτησή της, όπως επισημαίνουν οι διοργανωτές.
Σύμφωνα με τον Θεόδωρο Βώκο, Διευθύνοντα Σύμβουλο της «Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.», η ζήτηση εκθεσιακού χώρου από εταιρείες προηγμένης τεχνολογίας και καινοτομίας που παρέχουν υπηρεσίες στη ναυτιλιακή βιομηχανία έχει αυξηθεί σημαντικά στα φετινά Ποσειδώνια, που θα πραγματοποιηθούν στο εκθεσιακό κέντρο Metropolitan Expo της Αθήνας από τις 3 έως τις 7 Ιουνίου.
Ποσειδώνια 2024: Πλέοντας σε αχαρτογράφητα νερά εν όψει παγκόσμιων προκλήσεων
Όπως αναφέρει ο κ. Βώκος, «μία διεξοδική μελέτη για το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης στον ναυτιλιακό τομέα, με τίτλο ‘Out of the box’, η οποία εκπονήθηκε από το Lloyd’s Register και την εταιρεία συμβούλων ναυτιλιακής καινοτομίας Thetius, δείχνει ότι η αγορά συστημάτων ΑΙ και αυτονομίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία αναμένεται να αγγίξει σε συνολική αξία τα 5 δισ. δολάρια έως το 2028. Σύμφωνα με τη μελέτη, σήμερα υπάρχουν ήδη 276 ενεργές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης για τη ναυτιλία. Η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία της προδραστικής επένδυσης από τους ναυτιλιακούς οργανισμούς για την ενίσχυση της κατανόησης της Τεχνητής Νοημοσύνης σε διάφορα επίπεδα. Ταυτόχρονα, προτείνει να δοθεί έμφαση σε πρωτοβουλίες εκπαίδευσης και κατάρτισης του εργατικού δυναμικού, που θα ενισχύσουν την ευαισθητοποίηση γύρω από μέτρα ασφαλείας και κανονισμούς που σχετίζονται με προηγμένες τεχνολογίες στον τομέα της ναυτιλίας».
EMMIS MARINE
Η EMMIS MARINE S.A., κατασκευαστής συστημάτων ηλεκτρικής τροφοδοσίας, ελέγχου και ποιότητας ισχύος, εντοπίζει μια ευρύτερη αλλαγή κλίματος στον κλάδο. Ο Ανδρέας Μισερλής, Ιδιοκτήτης & Διευθύνων Σύμβουλος, δίνει έμφαση στην τεχνολογικά προηγμένη κατάσταση του κλάδου, όπου η Τεχνητή Νοημοσύνη αναγνωρίζεται ως ζωτικής σημασίας για την αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων. Ο κ. Μισερλής διατυπώνει μια προδραστική θέση, που ευθυγραμμίζει την τεχνολογία με τις ανάγκες του κλάδου ενσωματώνοντας την Τεχνητή Νοημοσύνη στην έρευνα και την ανάπτυξη. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της κάλυψης των τεχνολογικών απαιτήσεων της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Η δέσμευσή μας να ενσωματώσουμε την ΑΙ στο τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης και στις γραμμές παραγωγής μας, αντανακλά την προδραστική προσέγγισή μας προκειμένου να παραμείνουμε μπροστά στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού», εξηγεί.
Captain Nemo
Συνολικά, ο κατασκευαστικός κλάδος της ναυτιλίας προβλέπει ταχεία υιοθέτηση της Τεχνητής Νοημοσύνης, όπως φαίνεται και από την εταιρεία Captain Nemo. Η έμφαση που δίνει στην ανάλυση δεδομένων και στην ανάπτυξη έργων αντικατοπτρίζει την αναγνώριση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης να βελτιστοποιήσει τις διαδικασίες και να δώσει ώθηση στην καινοτομία. «Με τα πρώτα έργα Τεχνητής Νοημοσύνης να βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, προσβλέπουμε στην ενσωμάτωσή της στην ανάλυση δεδομένων, στην αυτοματοποίηση προτύπων και στην ανάπτυξη νέων έργων στον κλάδο των ναυτιλιακών κατασκευών», δήλωσε ο Μερκούρης Πανουτσόπουλος, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας που ετοιμάζεται για την τρίτη συνεχόμενη συμμετοχή της στα Ποσειδώνια.
Όμως, η εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης δεν περιορίζεται μόνο στον κατασκευαστικό τομέα, αλλά υιοθετείται με γρήγορους ρυθμούς και από τους τομείς των υπηρεσιών.
Bureau Veritas
Σύμφωνα με το Bureau Veritas, «η Τεχνητή Νοημοσύνη υιοθετείται ήδη από τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Οι επενδύσεις στην ΑΙ δεν αφήνουν καμία αμφιβολία ότι γίνεται βασικός παράγοντας στην ψηφιοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, προσφέροντας οφέλη όπως μειωμένο κόστος, λιγότερους κινδύνους, μειωμένες εκπομπές αερίων, βελτιωμένες προβλέψεις και ταχύτερες παραδόσεις μέσω βελτιστοποιημένων διαδρομών. Ως νηογνώμονας χρησιμοποιούμε την ΑΙ ως μέσο για να κάνουμε την εργασία μας – και τη ναυτιλία – ασφαλέστερη και αποτελεσματικότερη», δήλωσε ο Laurent Henges, Αντιπρόεδρος Ψηφιακών Λύσεων και Μετασχηματισμού.
Ως νηογνώμονας, το BV αξιοποιεί δεδομένα και την Τεχνητή Νοημοσύνη για να βελτιστοποιήσει τους τρόπους λειτουργίας και τις υπηρεσίες προς τους πελάτες της.
Πιο συγκεκριμένα, η Τεχνητή Νοημοσύνη μειώνει την ανάγκη για φυσικές επιθεωρήσεις σε ένα πλοίο, καθώς τις υποκαθιστά με απομακρυσμένες και ψηφιακώς υποστηριζόμενες επιθεωρήσεις, αξιοποιώντας δεδομένα για τη δημιουργία βελτιστοποιημένων προγνωστικών μοντέλων επιθεώρησης, συνδυάζοντας τεχνικές εξαγωγής δεδομένων όπως το OCR με Robotics Process Automation για ενίσχυση της αποτελεσματικότητας διαδικασιών, και ενεργοποιώντας το Generative AI (LLM Large Language Model), άρα δημιουργώντας chatbot, τα οποία βοηθούν να απαντώνται τεχνικά ερωτήματα πελατών και να παρέχουν ταχύτερη και καλύτερη εξυπηρέτηση.
Verifavia
Η Verifavia, εταιρεία που ειδικεύεται σε υπηρεσίες ναυτιλιακών επιθεωρήσεων και ελέγχων, ήδη εξετάζει τις ευκαιρίες που δημιουργεί η Τεχνητή Νοημοσύνη. Η εταιρεία πιστεύει ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη φέρνει συναρπαστικές δυνατότητες στη ναυτιλία, βελτιώνοντας την πλοήγηση, την προληπτική συντήρηση και τη συμμόρφωση. Συγκεκριμένα, η εταιρεία δίνει έμφαση στην υπεύθυνη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, ενσωματώνοντας τη βιωσιμότητα στο αφήγημά της. «Στη Verifavia, χρησιμοποιούμε την Τεχνητή Νοημοσύνη εκεί που έχει μεγαλύτερη σημασία, ιδιαίτερα στη βελτιστοποίηση των ταξιδιών, στη βελτίωση της ποιότητας δεδομένων και στη διαφάνεια της αγοράς άνθρακα. Στηρίζουμε την υπεύθυνη Τεχνητή Νοημοσύνη, διασφαλίζοντας ότι οι λύσεις μας συμβάλλουν σε ένα βιώσιμο μέλλον», δήλωσε ο Nicolas Duchene, Πρόεδρος.
Κρατικές υπηρεσίες νηολογίου πλοίων, με αντιπροσωπευτικό δείγμα το Ship Register του Σαν Μαρίνο, προβλέπουν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα επισπεύσει τις διοικητικές διαδικασίες και προσβλέπουν στο να βοηθήσει στην επιτάχυνση της εγγραφής πλοίων, αποδεικνύοντας τις πρακτικές εφαρμογές της πέρα από το επιχειρησιακό πλαίσιο. «Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα εφαρμοστεί σύντομα για να επιταχύνει τη διαδικασία νηολόγησης πλοίων, φέρνοντας αποτελεσματικότητα στις διοικητικές λειτουργίες στον ναυτιλιακό τομέα», δήλωσε ο Gianluca Tucci, Γενικός Διευθυντής του νέου Νηολογίου, το οποίο θα αξιοποιήσει τη συμμετοχή του στα Ποσειδώνια 2024 για να παρουσιάσει τις υπηρεσίες του.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη διαδραματίζει επίσης ρόλο στον τομέα των περιφερειακών υπηρεσιών της ναυτιλιακής βιομηχανίας, βοηθώντας εταιρείες διαχείρισης ταξιδιών ναυτιλιακών εταιρειών, όπως η GMT Greece, στην πρόβλεψη ταξιδιών και διαδρομών για εξοικονόμηση κόστους. Επιπλέον, οι εταιρείες καθαρισμού πλοίων, όπως η Greensea IQ, χρησιμοποιούν ρομπότ εξοπλισμένα με AI για να βελτιώσουν τις αυτοματοποιημένες διαδικασίες καθαρισμού, επιτρέποντας πιο αποτελεσματικές και ταχύτερες υπηρεσίες καθαρισμού κύτους.
Όμως, κάθε επαναστατική αλλαγή πρέπει να προσεγγίζεται με προσοχή, γι’ αυτό εταιρείες όπως η N. Bogdanos Marine Bureau Ltd. φέρνουν μια νηφάλια προσέγγιση για την Τεχνητή Νοημοσύνη στη ναυτιλία. Ο Αδαμάντιος Παπαπέτρος, Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος, υπογραμμίζει τη σύνεση του κλάδου, ο οποίος θα περιμένει να δοκιμαστεί περαιτέρω η τεχνολογία AI πριν την υιοθετήσει πλήρως και την εφαρμόσει στα πλοία. «Η ναυτιλία περιμένει ιστορικά αποδεδειγμένα αποτελέσματα πριν υιοθετήσει νέες τεχνολογίες. Εφαρμογές όπως η μη επανδρωμένη πλοήγηση εξακολουθούν να μην εφαρμόζονται, ωστόσο, η έλλειψη ειδικευμένων ναυτικών θα επιταχύνει την εισαγωγή παρόμοιων εφαρμογών», ανέφερε.
Συμπερασματικά, το μέλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης στη ναυτιλία φαντάζει δυναμικό και έτοιμο να τη μετασχηματίσει. Καθώς η βιομηχανία οδεύει προς την ψηφιακή ωριμότητα, η Τεχνητή Νοημοσύνη πρόκειται να διαδραματίσει ολοένα και πιο καθοριστικό ρόλο στη βελτιστοποίηση των λειτουργιών, τη διασφάλιση της ασφάλειας και την ώθηση του κλάδου προς ένα βιώσιμο και τεχνολογικά προηγμένο μέλλον. Η ναυτιλιακή έκθεση Ποσειδώνια αναδεικνύει τις δυνατότητες της Τεχνητής Νοημοσύνης, σηματοδοτώντας την αυγή μιας νέας εποχής στη ναυτιλιακή καινοτομία.
Τα Ποσειδώνια 2024 διοργανώνονται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, με την υποστήριξη του Δήμου Πειραιά και της Επιτροπής Ελληνικής Ναυτιλιακής Συνεργασίας


Latest News

Εμπόδια και προκλήσεις για τα εναλλακτικά καύσιμα - Οι προτάσεις της ECSA
Η ευρωπαϊκή ναυτιλιακή κοινότητα τονίζει την ανάγκη η ΕΕ να στραφεί πιο αποφασιστικά σε μια πολιτική στήριξης για την παραγωγή και διανομή καθαρών καυσίμων

Η ανακοίνωση του ΟΛΘ για την την ακύρωση του διαγωνισμού για το λιμάνι του Βόλου
Η ΟΛΘ Α.Ε. έχει ζητήσει τη σχετική απόφαση από το Υπερταμείο και θα επανέλθει με νεότερη ανακοίνωση για τυχόν ενέργειες

Απέτυχε η δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους για τον ΟΛΘ
Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΛΘ στην περίοδο της δημόσιας πρότασης της LeonidsPort για την απόκτηση του 21% των μετοχών της εταιρείας, η εταιρεία Ντρέιφους απέκτησε μόλις το 2,58%

Τι αναμένεται στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κρουαζιέρας 2025
Σημαντικές παρουσίες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κρουαζιέρας - Τι ετοιμάζει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)

Capital Ship Management: Παγκόσμια πρώτη για τάνκερ με παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς
Το έργο αυτό συνετέλεσε ώστε τα τάνκερ τύπου Suezmax 155k της Capital, ‘Argeus’, ‘Aristoklis’, ‘Archelaos’, ‘Aristodimos’, ‘Ayrton’, ‘Amor’, που βρίσκονται υπό κατασκευή και θα παραδοθούν μεταξύ 2025 - 2027

Η απόφαση βόμβα για το λιμάνι Βόλου, τα σενάρια της επόμενης ημέρας και μία σύμπτωση…
Το Υπερταμείο για το λιμάνι Βόλου μετά την ακύρωση του διαγωνισμού εξετάζει τα μοντέλα αξιοποίησης της Αλεξανδρούπολης και Καβάλας

Ακυρώνει η κυβέρνηση τον διαγωνισμό για το λιμάνι του Βόλου
Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού του Βόλου που είχε κερδίσει ο ΟΛΘ συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη ακυρώνεται - Η ανακοίνωση του Υπερταμείου

Υπηρεσίες του Εφετείου Θεσσαλονίκης θα στεγασθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Η σύμβαση μεταξύ ΟΛΘ, Dimera Land & Property Investments και Ελληνικού Δημοσίου προβλέπει τη μακροχρόνια υποπαραχώρηση περίπου 9.000 τ.μ.

Xclusiv: Ποια πλοία πλήτονται απο τους δασμούς Τραμπ σε χάλυβα και αλουμίνιο
Τι αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τους δασμούς Τραμπ και τις επιπτώσεις στη ναυτιλία

Τι θα αλλάξει από μια συμφωνία για το Ουκρανικό
Οι προβλέψεις για τον αντίκτυπο στις εμπορικές ροές και την αγορά των τάνκερ