Ως αναπόσπαστο αμέλος του top-10 των κορυφαίων ελβετικών ρολογιών, η Audemars Piguet ξεχώριζε πάντα για το ιδιαίτερο στιλ της απέναντι στον ανταγωνισμό της κυρίαρχης Rolex SA, του Cartier του Richemont, την Omega του Swatch Group, τον Patek Philippe και τον Richard Mille.

Ο ελιτισμός ωστόσο που έδειξαν στο παρελθόν οι Ελβετοί ωρολογοποιοί υψηλής ποιότητας ήταν που τρόμαξε τη νέα διευθύνουσα σύμβουλο της ελβετικής εταιρείας ρολογιών πολυτελείας Audemars Piguet, Ιλάρια Ρέστα, όταν επιχείρησε να αγοράσει ένα ρολόι σε ρόλο -άθελά της;- ως secret byer.

Διακυβέρνηση ΜΚΟ: Γιατί η Audemars Piguet αποσύρει ρολόι από φιλανθρωπική δημοπρασία

Η Ελβετοϊταλίδα υπήκοος πέρασε από την μπουτίκ της μάρκας στη Γενεύη μαζί με έναν φίλο της. Χωρίς να αποκαλύψει την ταυτότητά της ή τη νέα της δουλειά, η Ρέστα είπε στον πωλητή ότι γνώριζε ελάχιστα για την εταιρεία και τα ρολόγια της, τα οποία πωλούνται κατά μέσο όρο για περίπου 50.000 φράγκα (56.497 δολάρια).

Δεν ήταν εντελώς ανειλικρινής. Η Ρέστα πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας της  -πάνω από δύο δεκαετίες- στον γίγαντα καταναλωτικών αγαθών Procter & Gamble Co. και αγόραζε ρολόγια περιστασιακά όταν ήθελε να γιορτάσει συγκεκριμένα σημαντικά γεγονότα στη ζωή της.

Πρόκειται για έναν διαβόητα αδιαφανή τομέα και βασικό πυλώνα της ελβετικής οικονομίας – με ελάχιστες γυναίκες να καταλαμβάνουν κορυφαίους εκτελεστικούς ρόλους. Ως επικεφαλής ενός από τα πέντε μεγαλύτερα εμπορικά σήματα βάσει πωλήσεων, η Ιλάρια Ρέστα είναι αναμφισβήτητα το υψηλότερο γυναικείο στέλεχος στην ελβετική βιομηχανία ρολογιών αυτή την στιγμή.

Η ηγεσία μαθαίνεται

«Πάντα πίστευα ότι οι καλύτεροι ηγέτες είναι αυτοί που μαθαίνουν και όχι αυτοί που ξέρουν», δήλωσε σε συνέντευξή της στους Financial Times στο Le Brassus της Ελβετίας, όπου εδρεύει η 149 ετών οικογενειακή επιχείρηση.

Η Ρέστα αναλαμβάνει την κορυφαία αυτή θέση σε μια δύσκολη κατά τα άλλα στιγμή τόσο για την εταιρεία – που είναι πλέον γνωστή για το αθλητικό ρολόι Royal Oak που σχεδίασε ο Gerald Genta – όσο και για τους Ελβετούς ωρολογοποιούς γενικότερα.

Η ζήτηση για ακριβοπληρωμένα ρολόγια όπως το Royal Oak έχει αρχίσει να μειώνεται, αφού αυξήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι καταναλωτές που είχαν μετρητά – αναγκασμένοι να βρίσκονται μέσα στο σπίτι και εμπνευσμένοι από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – αποφάσισαν να επενδύσουν σε καθιερωμένα πολυτελή μοντέλα.

Οι τιμές αυτών των λεγόμενων hype ρολογιών, στα οποία περιλαμβάνονταν το αθλητικό ρολόι Nautilus, σχεδιασμένο από τον ίδιο τον Genta της Patek Philippe, και ο χρονογράφος Daytona της Rolex, εκτινάχθηκαν σε πρωτοφανή ύψη στη δευτερογενή αγορά το 2021 και το 2022.

Ταυτόχρονα, οι λίστες αναμονής για τα νέα μοντέλα στους εξουσιοδοτημένους αντιπροσώπους διογκώθηκαν. Το ενδιαφέρον για τις μικρότερες ανεξάρτητες ελβετικές μάρκες, όπως η F.P. Journe, η MB&F και η νεοεμφανιζόμενη ρολογιοποιία Rexhep Rexhepi’s Akrivia, πήρε επίσης φωτιά.

Ζήτηση και προσφορά

Σε απάντηση, οι μάρκες αύξησαν τις τιμές και κυκλοφόρησαν νέα μοντέλα και ένα πλήθος συνεργασιών, εκτινάσσοντας τις εξαγωγές ελβετικών ρολογιών σε διαδοχικά ρεκόρ σε καθένα από τα τρία τελευταία χρόνια.

Αλλά τα υψηλότερα επιτόκια, το ισχυρό φράγκο και οι πόλεμοι στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή άρχισαν να επιβαρύνουν την αγορά. Η ζήτηση για νέα ρολόγια έχει επιβραδυνθεί και οι τιμές των μεταχειρισμένων ρολογιών έχουν επανέλθει σε μεγάλο βαθμό στα προπανδημικά επίπεδα.

Ένα μεταχειρισμένο Royal Oak Jumbo Ultra Thin που έπιανε περισσότερα από 138.000 δολάρια στο αποκορύφωμά του, πριν από δύο χρόνια, μπορεί τώρα να αγοραστεί για περίπου 64.000 δολάρια, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Subdial Watch Index, ο οποίος παρακολουθεί τις τιμές της δευτερογενούς αγοράς. Ένα ποσό που εξακολουθεί όμως να είναι περίπου το διπλάσιο της τιμής λιανικής πώλησης.

Ο προκάτοχος της Ρέστα, Francois-Henry Bennahmias, ο οποίος οδήγησε την Audemars Piguet σε πωλήσεις ρεκόρ ύψους περίπου 2,4 δισεκατομμυρίων φράγκων πέρυσι, δήλωσε στο Bloomberg News τον Νοέμβριο ότι δεν περιμένει ποτέ να ξαναδεί την έκρηξη της εποχής της Covid-19.

Πάνω-κάτω οι πωλήσεις

Δεδομένου αυτού του σκηνικού, η Resta δήλωσε ότι η δουλειά της είναι να διατηρήσει, να διαχειριστεί και να ενισχύσει την καινοτομία στο εμπορικό σήμα «Audemars Piguet» για τους μετόχους της ιδιωτικής οικογένειας, ανεξάρτητα από τις ευρύτερες συνθήκες του κλάδου. Η εταιρεία σκοπεύει να παραμείνει ανεξάρτητη, είπε, ακόμη και όταν πιθανοί μνηστήρες, όπως ο εξαγοράσιμος όμιλος πολυτελών ειδών LVMH του Bernard Arnault, έχουν κάνει κύκλους.

«Υπερ-ποιοτική ωρολογοποιία. Αυτή είναι η αποστολή μας», επισήμανε η Ρέστα όταν ανέλαβε και επισήμων τα ηνία της εταιρείας την 1η Ιανουαρίου. «Δεν καθοδηγούμαι από την ανάπτυξη που ευθυγραμμίζεται ή όχι με την αγορά, διότι στο τέλος της ημέρας, η δυναμική της αγοράς δεν αντικατοπτρίζει τη στρατηγική μας».

Οι αναλυτές της Morgan Stanley και της ελβετικής εταιρείας συμβούλων της βιομηχανίας LuxeConsult δήλωσαν ότι η πρόκληση της Ρέστα ως διευθύνουσας συμβούλου, θα είναι να διατηρήσει τη θετική δυναμική, αλλά θα πρέπει να βασιστεί στην οργανική ανάπτυξη, καθώς η στροφή της Audemars Piguet προς την απευθείας πώληση στους καταναλωτές στις δικές της μπουτίκ έχει σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωθεί.

Η αποστολή της είναι να σταθεροποιήσει τη μάρκα και να επωφεληθεί από τη μετατροπή της από ωρολογοποιία σε οίκο πολυτελείας, έγραψαν οι αναλυτές σε πρόσφατη έκθεση του κλάδου.

Επενδύσεις

Η Audemars Piguet αποφάσισε να επενδύσει κι άλλο στις εγκαταστάσεις της στο Le Brassus και κατασκευάζει ένα επιπλέον εργοστάσιο στο Meyrin, κοντά στη Γενεύη, για την παραγωγή περιβλημάτων και μπρασελέ, ωστόσο η Ρέστα δήλωσε ότι δεν αναμένει σημαντικές αυξήσεις στην παραγωγή φέτος. Αντ’ αυτού, η μάρκα θα διπλασιάσει την εστίαση στην ποιότητα των υλικών, το φινίρισμα και τη δεξιοτεχνία. Οι τιμές θα αντανακλούν το κόστος, την έρευνα και την ανάπτυξη και την εργασία.

«Δεν έχω την τιμολόγηση ως παράγοντα της επιχειρηματικής μου στρατηγικής», είπε. «Για μένα, αυτό που με οδηγεί είναι ο απώτερος στόχος της βιώσιμης μακροπρόθεσμης ανεξαρτησίας».

Σε μία από τις πρώτες εκτελεστικές αποφάσεις της, η Ρέστα δήλωσε ότι θα επεκτείνει το πρώτο στον κλάδο πρόγραμμα εξυπηρέτησης της Audemars Piguet, το οποίο εγγυάται την αντικατάσταση ή επισκευή ρολογιών που έχουν κλαπεί ή καταστραφεί για δύο χρόνια από την ημερομηνία αγοράς. Τα ρολόγια που θα αγοραστούν το 2024 θα είναι πλέον επιλέξιμα για την υπηρεσία.

Επιβεβαίωσε επίσης ότι η μάρκα εργάζεται πάνω σε ένα πρόγραμμα πιστοποίησης που θα τη δει να εμπλέκεται στην αγορά και πώληση των δικών της μεταχειρισμένων ρολογιών. Η επέλαση του γίγαντα της βιομηχανίας Rolex στην επίσημη πιστοποίηση των μεταχειρισμένων μοντέλων της στα τέλη του 2022 σηματοδότησε μια στιγμή νομιμοποίησης για την αγορά μεταχειρισμένων ρολογιών.

Λαμπρή καριέρα

Κατά τη διάρκεια της θητείας της στην P&G, η Ρέστα επέβλεψε και δημιούργησε εμπορικά σήματα που κυμαίνονταν από προϊόντα περιποίησης μαλλιών μέχρι τη σκούπα Swiffer που δημιούργησε μια νέα κατηγορία από μόνη της. Στη συνέχεια ανέλαβε ανώτερο ηγετικό ρόλο στην Firmenich με έδρα τη Γενεύη ως επικεφαλής της παγκόσμιας διεύθυνσης αρωματοποιίας και συστατικών.

Οι συλλέκτες και οι λάτρεις των ρολογιών πολυτελείας, είπε, δεν διαφέρουν τόσο πολύ από τη στρατιά των οπαδών της Swiffer που μπορούν να αναγάγουν ένα προϊόν σε θρυλικό καθεστώς μέσω του πάθους και της αφοσίωσης.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή