![Ναυτιλία: Εκρηξη παραγγελιών για δεξαμενόπλοια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/TANKER-OPEN.jpg)
Εκτοξεύτηκε τους δύο πρώτους μήνες του 2024 ο αριθμός των συμφωνιών για την κατασκευή νέων δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Ο αριθμός των παραγγελιών αυξήθηκε σε όρους μεταφορικής ικανότητας στους 7,4 εκατ. dwt, δηλαδή κατά 490% σε ετήσια βάση, λόγω της αύξησης των παραγγελιών για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου, τα επονομαζόμενα Very large Crude Carrier (VLCC).
Παγκόσμια «πρωτιά» Ελλάδας στον στόλο δεξαμενόπλοιων με αξία 69,5 δισ. δολ.
Παραγγέλθηκαν 19 VLCC, ξεπερνώντας όπως αναφέρει η διεθνής ναυτιλιακή οργάνωση Bimco τον αριθμό των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν για αυτό το μέγεθος πλοίου κατά τη διάρκεια ολόκληρου του 2023.
Οι λόγοι
Ο λόγος που κρύβεται πίσω από αυτό το έντονο ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για VLCC και γενικότερα για δεξαμενόπλοια είναι η πολύ υγιής αγορά των ναύλων. Μια αγορά που ενισχύθηκε από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία και παρέμεινε ισχυρή και τους δύο πρώτους μήνες του 2024, με τα VLCCs να καταγράφουν το ισχυρότερο ξεκίνημα του έτους. Το «μυστικά» για την εξέλιξη αυτά είναι δύο.
Αφενός ο μικρός αριθμός τα δυο τελευταία χρόνια των υπό παραγγελία πλοίων σε σύγκριση με τον εν ενεργεία στόλο και η αύξηση των αποστάσεων των ταξιδιών λόγω της μετατόπισης του εμπορίου που προκάλεσαν οι κυρώσεις των Δυτικών στο ρωσικό πετρέλαιο.
Τον Μάρτιο του 2023 το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου αντιπροσώπευε μόνο το 3,3% του υφιστάμενου στόλου, το χαμηλότερο σημείο από το 1996. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 2023 οι παραγγελίες για πλοία suezmax αυξήθηκαν ραγδαία και οι παραγγελίες για VLCC ακολούθησαν.
Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών αργών δεξαμενοπλοίων προς τον στόλο είχε αυξηθεί στο 6,2%. Παρά όμως τον υψηλό ρυθμό σύναψης συμβάσεων, ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο για τα VLCC παρέμεινε μόλις στο 4,3%.
Το 70% της μεταφορικής ικανότητας των πλοίων που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται το 2023 και αυτών που η κατασκευή άρχισε φέτος θα παραδοθεί μεταξύ του 2026 και του τέλους του 2027. Ως εκ τούτου, οι τιμές των ναύλων θα υποστηριχθούν από τη χαμηλή αύξηση του στόλου μέχρι τότε.
Κυρώσεις
Επιπλέον η ανάγκη της Ευρώπης για πετρέλαιο μετά τις κυρώσεις καλύφθηκαν από άλλες πηγές πολύ πιο μακριά από τα ρωσικά σύνορα (ΗΠΑ, Δυτική Αφρική) με αποτέλεσμα την αύξηση του χρόνου πλεύσης των πλοίων, που σημαίνει και αύξηση της ζήτησης.
Παράλληλα, όπως σημειώνει η Bimco τα VLCC, τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, μεταφέρουν συνήθως αργό πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή και την Αμερική προς την Ασία.
Τα επόμενα χρόνια αναμένει ότι περισσότερο πετρέλαιο θα προέρχεται από την Αμερική και ότι η ζήτηση πετρελαίου θα μετατοπίζεται όλο και περισσότερο προς την Ασία. Αυτό όχι μόνο θα αυξήσει τις αποστάσεις πλεύσης, αλλά και θα ωφελήσει ιδιαίτερα τα πλοία VLCC, δεδομένου ότι ήδη κυριαρχούν σε αυτούς τους εμπορικούς δρόμους.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Ερυθρά Θάλασσα: Αύξηση παγκόσμιων πωλήσεων στα ναυτιλιακά καύσιμα το 2024 λόγω εκτροπής από Αφρική](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/container-ship-6631117_1280-1-600x400.jpg)
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα εκτίναξε τις πωλήσεις καυσίμων πλοίων το 2024
Οι εκτροπές των διαδρομών έξω από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν πράγματι αυξήσει τη χιλιομετρική απόσταση λόγω μακρύτερων διαδρομών
![Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-1-600x315.jpg)
Το ολιγοπώλιο της SeaJets στα ταχύπλοα, οι πρακτικές που προκαλούν αντιδράσεις και ένας φωτογραφικός νόμος
Δεν θα ναυαγήσει το σχέδιο για την ασφάλεια στην ακτοπλοΐα δεσμεύεται ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης, μετά και τη βροχή καταγγελιών από ναυτεργατικά σωματεία και επιβάτες εναντίον τη Seajets που κυριαρχεί στα ταχύπλοα
![Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/SeaJets-600x364.jpg)
Τα παιχνίδια με τις επιδοτούμενες γραμμές – Το παράδειγμα της γραμμής Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος
Ο ρόλος της SeaJets στη γραμμή Λαύριο - Άγιος Ευστράτιος - Λήμνος και η εμφάνιση του Μάριου Ηλιόπουλου στη Σαντορίνη
![ΟΛΘ: Δόθηκε το «πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του Οργανισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/olth-600x368.jpg)
«Πράσινο φως» για τις υποχρεωτικές επενδύσεις του ΟΛΘ - Ξεκινά το project του 6ου προβλήτα
Για ένα σημαντικό ορόσημο για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κάνει λόγο ο ΟΛΘ με ανακοίνωση που εξέδωσε
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση