Εκτοξεύτηκε τους δύο πρώτους μήνες του 2024 ο αριθμός των συμφωνιών για την κατασκευή νέων δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Ο αριθμός των παραγγελιών αυξήθηκε σε όρους μεταφορικής ικανότητας στους 7,4 εκατ. dwt, δηλαδή κατά 490% σε ετήσια βάση, λόγω της αύξησης των παραγγελιών για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου, τα επονομαζόμενα Very large Crude Carrier (VLCC).
Παγκόσμια «πρωτιά» Ελλάδας στον στόλο δεξαμενόπλοιων με αξία 69,5 δισ. δολ.
Παραγγέλθηκαν 19 VLCC, ξεπερνώντας όπως αναφέρει η διεθνής ναυτιλιακή οργάνωση Bimco τον αριθμό των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν για αυτό το μέγεθος πλοίου κατά τη διάρκεια ολόκληρου του 2023.
Οι λόγοι
Ο λόγος που κρύβεται πίσω από αυτό το έντονο ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για VLCC και γενικότερα για δεξαμενόπλοια είναι η πολύ υγιής αγορά των ναύλων. Μια αγορά που ενισχύθηκε από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία και παρέμεινε ισχυρή και τους δύο πρώτους μήνες του 2024, με τα VLCCs να καταγράφουν το ισχυρότερο ξεκίνημα του έτους. Το «μυστικά» για την εξέλιξη αυτά είναι δύο.
Αφενός ο μικρός αριθμός τα δυο τελευταία χρόνια των υπό παραγγελία πλοίων σε σύγκριση με τον εν ενεργεία στόλο και η αύξηση των αποστάσεων των ταξιδιών λόγω της μετατόπισης του εμπορίου που προκάλεσαν οι κυρώσεις των Δυτικών στο ρωσικό πετρέλαιο.
Τον Μάρτιο του 2023 το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου αντιπροσώπευε μόνο το 3,3% του υφιστάμενου στόλου, το χαμηλότερο σημείο από το 1996. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 2023 οι παραγγελίες για πλοία suezmax αυξήθηκαν ραγδαία και οι παραγγελίες για VLCC ακολούθησαν.
Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών αργών δεξαμενοπλοίων προς τον στόλο είχε αυξηθεί στο 6,2%. Παρά όμως τον υψηλό ρυθμό σύναψης συμβάσεων, ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο για τα VLCC παρέμεινε μόλις στο 4,3%.
Το 70% της μεταφορικής ικανότητας των πλοίων που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται το 2023 και αυτών που η κατασκευή άρχισε φέτος θα παραδοθεί μεταξύ του 2026 και του τέλους του 2027. Ως εκ τούτου, οι τιμές των ναύλων θα υποστηριχθούν από τη χαμηλή αύξηση του στόλου μέχρι τότε.
Κυρώσεις
Επιπλέον η ανάγκη της Ευρώπης για πετρέλαιο μετά τις κυρώσεις καλύφθηκαν από άλλες πηγές πολύ πιο μακριά από τα ρωσικά σύνορα (ΗΠΑ, Δυτική Αφρική) με αποτέλεσμα την αύξηση του χρόνου πλεύσης των πλοίων, που σημαίνει και αύξηση της ζήτησης.
Παράλληλα, όπως σημειώνει η Bimco τα VLCC, τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, μεταφέρουν συνήθως αργό πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή και την Αμερική προς την Ασία.
Τα επόμενα χρόνια αναμένει ότι περισσότερο πετρέλαιο θα προέρχεται από την Αμερική και ότι η ζήτηση πετρελαίου θα μετατοπίζεται όλο και περισσότερο προς την Ασία. Αυτό όχι μόνο θα αυξήσει τις αποστάσεις πλεύσης, αλλά και θα ωφελήσει ιδιαίτερα τα πλοία VLCC, δεδομένου ότι ήδη κυριαρχούν σε αυτούς τους εμπορικούς δρόμους.
Latest News
Οι Dreyfus «πατάνε το κουμπί» – Αρχίζει η δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ
Ξεκινάει σήμερα η πρόταση της LeonidsPort για το 21% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ – Τα σενάρια και οι μετοχικές ισορροπίες
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα