Ένα νέο κύμα ανόδου βιώνει η παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, τέσσερα χρόνια αφότου η έκρηξη της πανδημίας του κορωνοϊού κράτησε τα πλοία δεμένα στα λιμάνια. Κατόπιν, κατά την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, οι εταιρείες συνήθιζαν να προσφέρουν ταξιδιωτικά πακέτα με μεγάλες εκπτώσεις προκειμένου να προσελκύσουν τουρίστες.
Κρουαζιέρα: Ρεκόρ όλων των εποχών στις αφίξεις το 2023
Τα χρόνια όμως πέρασαν και η κατάσταση αναδιαμορφώθηκε άρδην. Τώρα τα κρουαζιερόπλοια ταξιδεύουν ξανά με πλήρη χωρητικότητα, και οι καμπίνες εξαντλούνται γρήγορα. Οι ταξιδιώτες έχουν επιστρέψει στην κρουαζιέρα. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τους επενδυτές.
Μια μεγάλη ευκαιρία
Όπως σημειώνει η Wall Street Journal, κατά τη διάρκεια τους 2023 οι αναλυτές τόνιζαν επανειλημμένα στους επενδυτές ότι τώρα είναι η ευκαιρία τους να επενδύσουν στην κρουαζιέρα. Όμως τα στελέχη της αγοράς δεν έπιασαν γρήγορα το μήνυμα, με αποτέλεσμα η μετοχή κορυφαίων εταιρειών του κλάδου, με εξαίρεση τη Royal Caribbean, να υποχωρεί.
Όμως οι αναλυτές επιμένουν: Τόσο η Royal Caribbean, όσο και οι Carnival και Norwegian Cruise έχουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης. Και ένας από τους λόγους είναι ότι οι κρουαζιέρες είναι εδώ και καιρό πιο προσιτές σε σχέση με αντίστοιχα πακέτα διακοπών στη στεριά. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια κακών οικονομικών περιόδων λόγω ενός μοναδικού χαρακτηριστικού των κρουαζιεροπλοίων: Οι προσφορές της τελευταίας στιγμής αφθονούν, επειδή δεν έχει νόημα να μένουν άδειες οι καμπίνες. Έπειτα, το κόστος των ξενοδοχείων, των πτήσεων, των δωματίων και των εστιατορίων έχει εκτοξευθεί – και αυτό καθιστά την κρουαζιέρα θελκτικότερη επιλογή.
Οι ίδιες οι εταιρείες, άλλωστε, έχουν αναπροσαρμώσει την τακτική τους: Καταφέρνουν να πωλούν εν πλω αγαθά και υπηρεσίες με υψηλότερο περιθώριο κέρδους, όπως πακέτα εκδρομών στους προορισμούς που επισκέπτονται, ή επιλέγουν να στείλουν τα κρουαζιερόπλοιά τους προς ελλιμενισμό σε ιδιωτικά λιμάνια ή νησιά που ελέγχουν οι ίδιες. Συχνά, εξηγεί η WSJ, οι προορισμοί αυτοί βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τη Φλόριντα, με αποτέλεσμα τα πλοία να καίνε λιγότερα καύσιμα και σχεδόν κάθε δολάριο που ξοδεύεται σε ποτά ή αναμνηστικά να εισπράττεται από την εταιρεία. Καθώς πολλά παλαιότερα πλοία αποσύρθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι στόλοι τους είναι επίσης πιο αποδοτικοί ως προς την κατανάλωση καυσίμων.
Η σύγκριση της αποδοτικότητας με το 2019, το τελευταίο έτος πριν την πανδημία, είναι αποκαλυπτική για τις δυνατότητες της κρουαζιέρας: Η Royal Caribbean, η οποία εγκαινίασε πρόσφατα το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το Icon of the Seas, αναφέρει ότι η καθαρή της απόδοση αυξήθηκε κατά σχεδόν 18% σε σύγκριση με το 2019. Όλοι άλλωστε ετοιμάζονται για μια ακόμα καλύτερη χρονιά, καθώς οι κρατήσεις παρουσιάζουν μοναδική δυναμική παρότι βρισκόμαστε ακόμα στις αρχές Μαρτίου.
Τι φοβάται η αγορά
Γιατί λοιπόν οι επενδυτές εξακολουθούν να εμφανίζονται διστακτικοί όσον αφορά την επένδυση στην κρουαζιέρα;
Ένας λόγος, αναφέρει η WSJ, είναι ότι την περίοδο που τα πλοία τους παρέμεναν δεμένα στα λιμάνια ή ταξίδευαν με πολλές καμπίνες κενές λόγω του κορωνοϊού, οι εταιρείες κρουαζιέρα συσσώρευσαν τεράστια χρέη. Είναι ενδεικτικό ότι η πιστοληπτική ικανότητα όλων των εταιρειών έχει υποβαθμιστεί στην κατηγορία junk (σκουπίδια).
Από την άλλη, με ανανεωμένο στόλο και λίγες εκκρεμότητες στα ναυπηγεία, οι εταιρείες του κλάδου της κρουαζιέρας βρίσκονται πιθανότατα ενώπιον ενός μεγάλου ανοδικού κύκλου. Εξάλλου αν η Carnival επιτύχει τους διακηρυγμένους στόχους της και φτάσει σε επενδυτική βαθμίδα μέσα στα επόμενα χρόνια, θα μπορεί να αναχρηματοδοτήσει φθηνότερα τα ακριβά δάνεια που έχει πάρει – αν και σε αυτή την περίπτωση όλα εξαρτώνται από το πόσο γρήγορα η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ θα μειώσει τα επιτόκια.
Η εταιρεία κρουαζιέρας που έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη πρόοδο στον ισολογισμό της και την οποία οι αναλυτές ξεχωρίζουν επειδή αντιμετώπισε με τον καλύτερο τρόπο την πανδημία είναι η Royal Caribbean. Το αξιόχρεό της έχει αναβαθμιστεί δύο φορές από τη Moody’s μόλις τον τελευταίο χρόνο, και η χρηματιστηριακή της αξία έχει ξεπεράσει αυτήν της Carnival.
Σε κάθε περίπτωση, το κύμα της κρουαζιέρας δεν έχει κορυφωθεί ακόμα.
Latest News
Η Jaguar αλλάζει το εμβληματικό της λογότυπο
Σε μια προσπάθεια επανεφεύρεσης του εαυτού της, η Jaguar επανασχεδιάζει το διάσημο λογότυπό της
Η θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, λανσάρει πιστωτικές κάρτες στην Βρετανία
Η αποκλειστικά ψηφιακή θυγατρική της JPMorgan, Chase UK, κάνει την πρώτη της κίνηση στις πιστώσεις, αφού συγκέντρωσε καταθέσεις άνω των 20 δισ. λιρών
Ντανιέλα Καβάλο: Το πρόσωπο - κλειδί στις διαπραγματεύσεις για τις απολύσεις στη Volkswagen
Κόρη μετανάστη από την Ιταλία, η Ντανιέλα Καβάλο είναι επικεφαλής σωματείων των εργαζομένων στη Volkswagen
Η μεγαλύτερη απώλεια κερδών σε δύο χρόνια για την Target - Μειώνει το guidance
Οι διακριτικές αγορές μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο - Τι είδε η Target στα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου και πώς θα κινηθεί μέχρι το τέλος της χρονιάς
Σε καθεστώς πτώχευσης στις ΗΠΑ η Northvolt - Το σχέδιο αναδιάρθρωσης
Η Northvolt δεν κατάφερε να συμφωνήσει με τους επενδυτές σε ένα πακέτο διάσωσης και ζητά υπαγωγή στο Άρθρο 11
Παραιτείται στις 20 Ιανουαρίου ο πρόεδρος της SEC Γκάρι Γκένσλερ
H παραίτηση του έρχεται δυο χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του
Το «γεράκι» της ΕΚΤ ξαναχτυπά: «Πρέπει να διατηρήσουμε περιοριστική νομισματική πολιτική»
Η διατήρηση αυστηρής πολιτικής αποτελεί επί του παρόντος μέρος της δήλωσης που δημοσιεύει η ΕΚΤ μετά τις συνεδριάσεις της για τα επιτόκια
Σε χαμηλό επταμήνου οι αιτήσεις για τα επιδόματα ανεργίας στις ΗΠΑ
Οι μη προσαρμοσμένες αιτήσεις μειώθηκαν κατά 17.750 σε 213.035 την περασμένη εβδομάδα
O αμερικανική Deer, ο γίγαντας των αγροτικών μηχανημάτων προβλέπει μικρότερη κερδοφορία
Οι εκτιμήσεις της Deer για αδύναμα ετήσια κέρδη καθώς τα εισοδήματα των Αμερικανών αγροτών υποχωρούν
Πώς επηρεάζουν την πολιτική της ΕΚΤ τα trumponomics - Κινδυνεύει η μείωση επιτοκίων;
Η επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο έχει πυροδοτήσει στην ευρωζώνη τη συζήτηση στην ΕΚΤ πώς μπορεί να επηρεάσει τα σχέδιά τους για τον πληθωρισμό και την ανάπτυξη