Ένα νέο κύμα ανόδου βιώνει η παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, τέσσερα χρόνια αφότου η έκρηξη της πανδημίας του κορωνοϊού κράτησε τα πλοία δεμένα στα λιμάνια. Κατόπιν, κατά την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, οι εταιρείες συνήθιζαν να προσφέρουν ταξιδιωτικά πακέτα με μεγάλες εκπτώσεις προκειμένου να προσελκύσουν τουρίστες.
Κρουαζιέρα: Ρεκόρ όλων των εποχών στις αφίξεις το 2023
Τα χρόνια όμως πέρασαν και η κατάσταση αναδιαμορφώθηκε άρδην. Τώρα τα κρουαζιερόπλοια ταξιδεύουν ξανά με πλήρη χωρητικότητα, και οι καμπίνες εξαντλούνται γρήγορα. Οι ταξιδιώτες έχουν επιστρέψει στην κρουαζιέρα. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο και με τους επενδυτές.
Μια μεγάλη ευκαιρία
Όπως σημειώνει η Wall Street Journal, κατά τη διάρκεια τους 2023 οι αναλυτές τόνιζαν επανειλημμένα στους επενδυτές ότι τώρα είναι η ευκαιρία τους να επενδύσουν στην κρουαζιέρα. Όμως τα στελέχη της αγοράς δεν έπιασαν γρήγορα το μήνυμα, με αποτέλεσμα η μετοχή κορυφαίων εταιρειών του κλάδου, με εξαίρεση τη Royal Caribbean, να υποχωρεί.
Όμως οι αναλυτές επιμένουν: Τόσο η Royal Caribbean, όσο και οι Carnival και Norwegian Cruise έχουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης. Και ένας από τους λόγους είναι ότι οι κρουαζιέρες είναι εδώ και καιρό πιο προσιτές σε σχέση με αντίστοιχα πακέτα διακοπών στη στεριά. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια κακών οικονομικών περιόδων λόγω ενός μοναδικού χαρακτηριστικού των κρουαζιεροπλοίων: Οι προσφορές της τελευταίας στιγμής αφθονούν, επειδή δεν έχει νόημα να μένουν άδειες οι καμπίνες. Έπειτα, το κόστος των ξενοδοχείων, των πτήσεων, των δωματίων και των εστιατορίων έχει εκτοξευθεί – και αυτό καθιστά την κρουαζιέρα θελκτικότερη επιλογή.
Οι ίδιες οι εταιρείες, άλλωστε, έχουν αναπροσαρμώσει την τακτική τους: Καταφέρνουν να πωλούν εν πλω αγαθά και υπηρεσίες με υψηλότερο περιθώριο κέρδους, όπως πακέτα εκδρομών στους προορισμούς που επισκέπτονται, ή επιλέγουν να στείλουν τα κρουαζιερόπλοιά τους προς ελλιμενισμό σε ιδιωτικά λιμάνια ή νησιά που ελέγχουν οι ίδιες. Συχνά, εξηγεί η WSJ, οι προορισμοί αυτοί βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τη Φλόριντα, με αποτέλεσμα τα πλοία να καίνε λιγότερα καύσιμα και σχεδόν κάθε δολάριο που ξοδεύεται σε ποτά ή αναμνηστικά να εισπράττεται από την εταιρεία. Καθώς πολλά παλαιότερα πλοία αποσύρθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι στόλοι τους είναι επίσης πιο αποδοτικοί ως προς την κατανάλωση καυσίμων.
Η σύγκριση της αποδοτικότητας με το 2019, το τελευταίο έτος πριν την πανδημία, είναι αποκαλυπτική για τις δυνατότητες της κρουαζιέρας: Η Royal Caribbean, η οποία εγκαινίασε πρόσφατα το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο, το Icon of the Seas, αναφέρει ότι η καθαρή της απόδοση αυξήθηκε κατά σχεδόν 18% σε σύγκριση με το 2019. Όλοι άλλωστε ετοιμάζονται για μια ακόμα καλύτερη χρονιά, καθώς οι κρατήσεις παρουσιάζουν μοναδική δυναμική παρότι βρισκόμαστε ακόμα στις αρχές Μαρτίου.
Τι φοβάται η αγορά
Γιατί λοιπόν οι επενδυτές εξακολουθούν να εμφανίζονται διστακτικοί όσον αφορά την επένδυση στην κρουαζιέρα;
Ένας λόγος, αναφέρει η WSJ, είναι ότι την περίοδο που τα πλοία τους παρέμεναν δεμένα στα λιμάνια ή ταξίδευαν με πολλές καμπίνες κενές λόγω του κορωνοϊού, οι εταιρείες κρουαζιέρα συσσώρευσαν τεράστια χρέη. Είναι ενδεικτικό ότι η πιστοληπτική ικανότητα όλων των εταιρειών έχει υποβαθμιστεί στην κατηγορία junk (σκουπίδια).
Από την άλλη, με ανανεωμένο στόλο και λίγες εκκρεμότητες στα ναυπηγεία, οι εταιρείες του κλάδου της κρουαζιέρας βρίσκονται πιθανότατα ενώπιον ενός μεγάλου ανοδικού κύκλου. Εξάλλου αν η Carnival επιτύχει τους διακηρυγμένους στόχους της και φτάσει σε επενδυτική βαθμίδα μέσα στα επόμενα χρόνια, θα μπορεί να αναχρηματοδοτήσει φθηνότερα τα ακριβά δάνεια που έχει πάρει – αν και σε αυτή την περίπτωση όλα εξαρτώνται από το πόσο γρήγορα η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ θα μειώσει τα επιτόκια.
Η εταιρεία κρουαζιέρας που έχει σημειώσει τη μεγαλύτερη πρόοδο στον ισολογισμό της και την οποία οι αναλυτές ξεχωρίζουν επειδή αντιμετώπισε με τον καλύτερο τρόπο την πανδημία είναι η Royal Caribbean. Το αξιόχρεό της έχει αναβαθμιστεί δύο φορές από τη Moody’s μόλις τον τελευταίο χρόνο, και η χρηματιστηριακή της αξία έχει ξεπεράσει αυτήν της Carnival.
Σε κάθε περίπτωση, το κύμα της κρουαζιέρας δεν έχει κορυφωθεί ακόμα.
Latest News
Η Ευρώπη στο... χακί – Το 1/3 του προϋπολογισμού της ΕΕ για αμυντικές δαπάντες
Η ΕΕ αλλάζει πολιτική μετά την εκλογή Τραμπ - Σχεδόν 400 δισ. ευρώ από τα κοινοτικά κονδύλια θα δαπανηθούν για άμυνα και ασφάλεια
Η Wall Street καλωσορίζει την επιστροφή των παχυλών μπόνους
Μετά από δύο χρόνια ισχνών ή και καθόλου μπόνους, τα golden boys της Wall Street έχουν κάθε λόγο να χαίρονται
Η Volkswagen αυξάνει την επένδυση στη Rivian σε 5,8 δισ. δολάρια - Στα σκαριά η κοινοπραξία
Πόσο αυξάνει την επένδυσή της στη Rivian η Volkswagen - Η συμμετοχή της μητρικής εταιρείας και οι βλέψεις για την κυκλοφορία των ηλεκτρικών μοντέλων
Ποιοι θέλουν τη συγχώνευση των πετρελαϊκών εταιρειών στη Ρωσία - Το σχέδιο και οι αντιδράσεις
Κυβερνητικοί αξιωματούχοι στον τομέα ενέργειας στη Ρωσία έχουν εκφράσει εδώ και καιρό δυσαρέσκεια για τον περιορισμένο έλεγχο του υπουργείου στις εταιρείες πετρελαίου
Ο πλουσιότερος άνδρας της Ευρώπης πηγαίνει στα δικαστήρια τον Μασκ
Ο Μπερνάρ Αρνό ετοιμάζει τη δικαστική διαμάχη των δύο πλουσιότερων ανθρώπων παγκοσμίως - Τι γίνεται με τα ΜΜΕ της LVMH
Σκληρή «μάχη» στη Σερβία - Τι συμβαίνει με το μεγαλύτερο ορυχείο λιθίου στην Ευρώπη [γράφημα]
Το έργο στη Σερβία αξίας 2,55 δισ. ευρώ, έχει συμφωνήσει να αναλάβει ο κολοσσός στον κλάδο των ορυχείων Rio Tinto Group.
Οι ΗΠΑ ετοιμάζοναι για υπουργό Ίλον - Οι αλλαγές που ετοιμάζει το δεξί χέρι του Τραμπ
Ο Ίλον Μασκ, οι επιχειρήσεις του οποίου περιλαμβάνουν τις εταιρείες Tesla και SpaceX, έχει βαθιά γνώση της Εθνικής Υπηρεσίας Αεροναυπηγικής και Διαστήματος και του Πενταγώνου
Μακρόν-Ντράγκι φοβούνται ευρωδιχασμό - Κίνδυνος εμπορικού πολέμου με ΗΠΑ - Κίνα
«Σαφώς εισερχόμαστε σε έναν κόσμο δασμολογικών πολέμων», διαμήνυσαν Μακρόν - Ντράγκι και έκρουσαν τον κώδωνα κινδύνου
Η νίκη Τραμπ άνοιξε την... όρεξη στον Αντάνι - Επένδυση 10 δισ. του Ινδού μεγιστάνα στις ΗΠΑ
Ο ινδικός πολυκλαδικός όμιλος Αντάνι σχεδιάζει να επενδύσει 10 δισ.δολάρια σε έργα ενέργειας και υποδομών στις ΗΠΑ
Η κυβέρνηση της Κολομβίας «επιστρέφει» 380 εκατ δολ. στην ισπανική Telefonica
Η Telefonica έχει αποσυρθεί πλέον απο αρκετές απο τις αγορές της Λατινικής Αμερικής