
1. Υπόχρεα και μη υπόχρεα πρόσωπα στην ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων στην Α.Α.Δ.Ε.
α) Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 15Α του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν.4987/2022) προβλέπεται ότι, όσοι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ατομικώς ή εταιρικώς, υποχρεούνται να διαβιβάζουν ηλεκτρονικά στην Α.Α.Δ.Ε., μέσω της ψηφιακή πλατφόρμας myDATA, τα δεδομένα των εκδιδόμενων λογιστικών αρχείων – στοιχείων, ανεξαρτήτως της μεθόδου έκδοσης αυτών (χειρόγραφα ή μηχανογραφικά), των τηρούμενων λογιστικών αρχείων – βιβλίων, των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών (Φ.Η.Μ.), των φορολογικών μνημών και των αρχείων που δημιουργούν οι φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της κείμενης νομοθεσίας και της κοινής απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. Α.1138/2020.
β) Ειδικότερα, οι ανωτέρω υπόχρεοι διαβιβάζουν ηλεκτρονικά τα ακόλουθα :
αα) Τα δεδομένα των λογιστικών στοιχείων που εκδίδουν για την τεκμηρίωση των συναλλαγών τους (τιμολόγια, αποδείξεις λιανικών συναλλαγών και παραστατικά διακίνησης), σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 5, 8, 10 και 12 του Ν.4308/2014 (Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα).
ββ) Τα δεδομένα των λογιστικών στοιχείων που εκδίδουν κατ’ εφαρμογή ειδικών φορολογικών διατάξεων, (απόδειξη είσπραξης φόρου διαμονής, καθώς και τα δεδομένα των παραστατικών που εκδίδονται για την τεκμηρίωση της είσπραξης/πληρωμής ενοικίου).
γγ) Τα δεδομένα των λογιστικών εγγραφών που διαμορφώνουν τη λογιστική και φορολογική βάση για την εξαγωγή του λογιστικού και φορολογικού αποτελέσματος κάθε φορολογικού έτους.
δδ) Τα δεδομένα των εκδοθέντων δελτίων παραγγελίας εστίασης, δελτίων παραγγελίας οντοτήτων που διενεργούν πωλήσεις στο διαδίκτυο (e-shop), αποδείξεων είσπραξης Μέσων Πληρωμών (POS), αποδείξεων επιστροφής Μέσων Πληρωμών (POS) και αντίστοιχων αποδείξεων Μέσων Πληρωμών (POS) για λογαριασμό τρίτων κ.λπ.
γ) Στην ανωτέρω υποχρέωση ηλεκτρονικής διαβίβασης δεν εμπίπτουν οι υποκείμενες στο ειδικό συνταγματικό καθεστώς Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, το Δημόσιο, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι, καθώς και τα λοιπά Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, για τις δραστηριότητες ή πράξεις, τις οποίες πραγματοποιούν ως δημόσια εξουσία, με την προϋπόθεση ότι οι πράξεις αυτές δεν υπόκεινται σε Φ.Π.Α., σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και την Οδηγία 2006/112/ΕΚ.
2. Κυρώσεις για την παράβαση της υποχρέωσης ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων στην Α.Α.Δ.Ε. μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA
Στους υπόχρεους που παραβιάζουν την υποχρέωση ηλεκτρονικής διαβίβασης δεδομένων στην Α.Α.Δ.Ε. μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA, ή διαβιβάζουν αυτά εκπρόθεσμα επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 54ΙΓ του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν.4987/2022).
2.1. Μη διαβίβαση ή εκπρόθεσμη διαβίβαση συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων τιμολόγησης, εξόδων αυτοτιμολόγησης, τίτλων κτήσης και λογιστικών στοιχείων που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή ειδικών φορολογικών διατάξεων
α) Αν ο υπόχρεος, ως εκδότης, δεν διαβιβάσει συνόψεις εκδοθέντων παραστατικών εσόδων τιμολόγησης, εξόδων αυτοτιμολόγησης, τίτλων κτήσης και λογιστικών στοιχείων που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή ειδικών φορολογικών διατάξεων, επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 10% της καθαρής αξίας κάθε μη διαβιβασθέντος στοιχείου, που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 250,00 ευρώ σε ημερήσια βάση, (περίπτωση α’ της παραγράφου 1 του άρθρου 54ΙΓ του Ν.4987/2022).
β) Σε περίπτωση εκπρόθεσμης διαβίβασης επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το 50% του αντίστοιχου προστίμου που προβλέπεται σε περίπτωση μη διαβίβασης, (τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 54ΙΓ του Ν.4987/2022).
γ) Αν διαπραχθεί η ίδια παράβαση εντός 5 ετών από την κοινοποίηση πράξης επιβολής προστίμου το πρόστιμο διπλασιάζεται και για κάθε νέα ίδια παράβαση εντός της πενταετίας τετραπλασιάζεται, χωρίς να υπερβαίνει το ανώτατο όριο ανά φορολογικό έτος.
Επισήμανση : Η Α.Α.Δ.Ε. δύναται να δημοσιοποιεί τα στοιχεία των υπόχρεων που υποτροπιάζουν ως προς την ανωτέρω παράβαση.
Γιώργος Α. Κορομηλάς
Φορολογικός σύμβουλος – Συγγραφέας φορολογικών βιβλίων
Διευθυντής Φορολογικού τμήματος Tax Advisors I.K.E.
Πρόεδρος Ινστιτούτου Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών


Latest News

Πώς μεταφράζουν οι επενδυτές τις πολιτικές αναταράξεις σε ΗΠΑ και Ευρώπη
Η διεθνής ειδησεογραφία βρίθει από ανησυχητικά μηνύματα πολιτικού και γεωστρατηγικού χαρακτήρα. Κι όμως, οι χρηματαγορές τα αγνοούν.
![Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/eforia-scaled-1024x683-600x400.jpg)
Επανεξέταση καταλογιστικών πράξεων της φορολογικής διοίκησης [Γ’ Μέρος]
Περιεχόμενο και διαδικασία υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής
![Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/11/ot_airbnb24_1-600x352.png)
Νέοι κανόνες για τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων [Airbnb]
Στο σημερινό μας σημείωμα θα δούμε τις νέες προδιαγραφές που θεσπίστηκε με τον νόμο 5170/2025, τους περιορισμούς που έχουν μπει αλλά και τις αλλαγές που έχουν γίνει στο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση.

Η πορεία του διαθέσιμου εισοδήματος και του πλούτου
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί περαιτέρω στον μεσοπρόθεσμο ορίζοντα

Σε τροχιά σύγκλισης με την Ευρωπαϊκή Ενωση
Η βασική πρόκληση είναι η διάχυση της βελτίωσης σε μεγαλύτερο ποσοστό πολιτών.

Mισθολογικό κόστος στο Δημόσιο και δημοσιονομικές αντοχές
Η επαναφορά δύο επιπλέον μισθών στο Δημόσιο συνεπάγεται δημοσιονομικό κόστος που προσεγγίζει, μαζί με τις εργοδοτικές εισφορές, τα 3 δισ. ευρώ

Στοπ σε αναγκαστική κατάσχεση – Παράνομη επικύρωση του εκτελεστού απογράφου
Το σκεπτικό του δικαστηρίου βασίστηκε στη θεμελιώδη αρχή της τυπικής ακυρότητας

Τρεις μερισματικές επιλογές στις ΗΠΑ που εξασφαλίζουν παθητικό εισόδημα
Πολλοί είναι εκείνοι που αναζητούν σταθερές πληρωμές από τις επενδυτικές τους επιλογές. Στο άρθρο θα παρουσιαστούν τρεις τέτοιες επιλογές

Τεχνητή νοημοσύνη για το δημόσιο συμφέρον
Tο κλειδί για την εποπτεία της τεχνητής νοημοσύνης είναι να την αντιμετωπίζουμε όχι ως έναν τομέα που αξίζει περισσότερη ή λιγότερη υποστήριξη, αλλά μάλλον ως μια τεχνολογία γενικής χρήσης που μπορεί να μεταμορφώσει όλους τους τομείς

Μειώνεται ο φόρος στα κουπόνια των εταιρικών ομολόγων – Ποιοι θα ωφεληθούν
Στο σχέδιο νόμου για την Ενίσχυση της Κεφαλαιαγοράς που εγκρίθηκε πρόσφατα από το Υπουργικό Συμβούλιο περιλαμβάνεται -πλην άλλων- και μείωση του συνετελεστή φορολογίας των κουπονιών στα εταιρικά ομόλογα από 15% σε 5%.