
Τον τρόπο με τον οποίο οι διατροφικές επιλογές λόγω νηστείας επηρεάζουν τις αγοραστικές συνήθειες, κατέγραψε το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) στην πρόσφατη έρευνα καταναλωτικών τάσεων για το επόμενο διάστημα.
Με το δεδομένο πως σχεδόν 1 στους 2 Έλληνες νηστεύουν την Μεγάλη Εβδομάδα, το αποτύπωμα της νηστείας παρά το γεγονός ότι μετατοπίζεται σε συγκεκριμένες ημέρες, αγγίζει ακόμη και το 3% των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων.
Σούπερ μάρκετ: Έρευνα του ΙΕΛΚΑ για την ακρίβεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από 2 έως 8 Μαρτίου 2024 με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.
Με βάση τα συνδυαστικά στοιχεία ερευνών του ΙΕΛΚΑ εκτιμάται ότι το 3% των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων, δηλαδή περίπου 550 εκατ. ευρώ, σχετίζονται ή επηρεάζονται από τις διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της περιόδου της νηστείας.
Όπως φαίνεται στο σχήμα 1:
• η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε ποσοστό 47% δηλώνουν ότι νηστεύουν την Μεγάλη Εβδομάδα (ποσοστό που ενδεχομένως να είναι μεγαλύτερο αν συμπεριλάβουμε και το 22% που αναφέρει ότι νηστεύει μόνο μερικές φορές).
• Το ποσοστό αυτό είναι μειωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το 2018 σε αντίστοιχη έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 69% του κοινού δήλωνε ότι νηστεύει πάντα τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 20% μερικές φορές, σύνολο 89%.
• Συνολικά όλη τη Μεγάλη Σαρακοστή δηλώνει ότι νηστεύει το 12%, ενώ συνολικά σε όλες τις νηστείες καθ’ όλο το έτος δηλώνει ότι νηστεύει το 12% των ερωτηθέντων.

Παράλληλα στο πλαίσιο της μελέτης καταγράφονται μια σειρά από θέματα που αφορούν καταναλωτικές συνήθειες και θέματα υγείας/ευεξία και σχετίζονται με τη διατροφή την περίοδο της νηστείας. Συγκεκριμένα:
• Το 33% δηλώνει ότι του αρέσει να νηστεύει.
• Το 55% θεωρεί ότι η νηστεία κάνει καλό στην υγεία, αν και το 18% θεωρεί ότι
συνεισφέρει στη αύξηση του σωματικού βάρους, ενώ το 14% στη μείωση βάρους.
• Το 34% του κοινού θεωρεί ότι η διατροφή του την συγκεκριμένη περίοδο της νηστείας
κοστίζει περισσότερο ξοδεύοντας περισσότερα χρήματα απ’ ότι συνήθως.
• Το 27% δυσκολεύεται να βρει τι θα φάει, το 14% στα συμπληρωματικά γεύματα, ενώ
το 22% αγχώνεται σε σχέση με τη διατροφή του.
• Το 20% υιοθέτει φυτικά υποκατάστατα τροφών, ενώ το 14% επιλέγει περισσότερες
έτοιμες λύσεις και κονσέρβες, με τέλος ένα 7% να αυξάνει το φαγητό από delivery.

Σε σχέση συγκεκριμένα με τις τροφές τις οποίες είθισται να νηστεύει το καταναλωτικό κοινό, όπως φαίνεται στο σχήμα 3, τη μεγαλύτερη δυσκολία φαίνεται ότι αντιμετωπίζει στο λάδι σε ποσοστό 76%, στα γαλακτοκομικά σε ποσοστό 62% και στα γλυκά σε ποσοστό 52%.
Αντίθετα στη νηστεία ψαριού και κρέατος αντιμετωπίζουν μικρότερες δυσκολίες σε ποσοστά 34% και 45% αντίστοιχα με μόλις 10% και 16% αντίστοιχα να δηλώνουν μεγάλη δυσκολία.
Παράλληλα όπως φαίνεται στο σχήμα 4, οι τροφές με τη μεγαλύτερη συχνότητα κατανάλωσης την περίοδο της νηστείας είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, οι σαλάτες με σχεδόν καθημερινή κατανάλωση και ακολουθούν, ξηροί καρποί, ζυμαρικά και λαδερά περίπου 2 φορές την εβδομάδα
Όσον αφορά την αξιολόγηση συγκεκριμένων σημείων πώλησης (σχήμα 5), τα καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνει το κανάλι του Σουπερμάρκετ στην ποικιλία νηστίσιμων ειδών με 75% και στην εξοικονόμηση χρημάτων με 58% και ακολουθούν η Λαϊκή αγορά με 15% και 29% αντίστοιχα και ο Φούρνος-Αρτοπωλείο με 8% και 11% αντίστοιχα.
Όσον αφορά το σημείο πώλησης το οποίο ο καταναλωτής ταυτίζει περισσότερο με τη διατροφή του την περίοδο της νηστείας, το Σουπερμάρκετ επιλέγεται από το 62% του κοινού, η Λαϊκή από το 15% και ο Φούρνος από το 7%. Το σουπερμάρκετ καταγράφεται και ως το πιο γρήγορο και εύκολο μέσο από το 76% και 66% του κοινού αντίστοιχα και ακολουθεί η λαϊκή αγορά με 15% και 19% αντίστοιχα.


Latest News

Intralot: Επέκταση για την αποπληρωμή ομολογιακού 100 εκατ.
Τι ανακοίνωση η εισηγμένη εταιρεία

Το comeback της ΑΒ Βασιλόπουλος: Η εξαγορά στη Μήλο και η επέκταση στη Β. Ελλάδα
Αποδίδει το πλάνο λειτουργικού μετασχηματισμού της ΑΒ Βασιλόπουλος – Οι τρεις κινήσεις απέναντι στον ανταγωνισμό - Πού ανοίγουν νέα καταστήματα

Σε διπλάσια παραγωγή στοχεύουν τα Θερμοκήπια Ξάνθης - Οι νέες εγκαταστάσεις και η συνεργασία με ΑΒ
Τι ανέφερε ο επικεφαλής της Θερμοκήπια Ξάνθης σε δημοσιογράφους - Τα σχέδια για την παραγωγή και το χαρτοφυλάκιο προϊόντων

Ο Δ. Κουτσολιούτσος στρέφεται κατά στελεχών της Folli Follie – Τι υποστηρίζει
Ο Δ. Κουτσολιούτσος συντηρεί τη διαμάχη με την παρούσα διοίκηση – Πώς αντιδρά η πλευρά Σάμιου – Το κρίσιμο ορόσημο της 9ης Απριλίου

Γκάζι από Vivartia στο street food - Έπεσαν οι υπογραφές για το 60% της Jackaroo
Μετά την πώληση της Μπάρμπα Στάθης η Vivartia εξαγοράζει το 60% της Jackaroo – Πού στοχεύει με τα ελληνικά… KFC

Γ. Μασούτης στον ΟΤ: «Η εξαγορά της Κρητικός θα ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2026»
Τι αναφέρει ο Γιάννης Μασούτης στον ΟΤ για τη συμφωνία με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός

Κλαδικούς «πρωταθλητές» δημιουργεί η Alpha Bank - Τι φέρνει η εξαγορά της AXIA
Η συμφωνία απόκτησης της AXIA, είναι η τρίτη για την Alpha Bank από τις αρχές του 2025, με αξιοποίηση των κεφαλαιακών μαξιλαριών της

Έρχεται το 2ο Συνεδριο «Εισηγμένες Εταιρείες» από τη Νομική Βιβλιοθήκη
Το Συνέδριο «Εισηγμένες Εταιρείες» από τη Νομική Βιβλιοθήκη θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 1 Απριλίου 2025, διά ζώσης στο Wyndham Grand Athens

Στο τιμόνι της Elpedison, ο Γεώργιος Μίχος - Διαδέχεται τον Νικόλαο Ζαχαριάδη
Ο Γεώργιος Μίχος διαδέχεται τον Νικόλαο Ζαχαριάδη στη θέση του CEO της Elpedison

Υπέγραψαν συμφωνία Μασούτης- Κρητικός - Ένα βήμα πιο κοντά το deal
Τι θα ακολουθήσει την υπογραφή μη-δεσμευτικής δήλωσης προθέσεων μεταξύ των διοικήσεων των εταιρειών Διαμαντής Μασούτης ΑΕ και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός