Τον τρόπο με τον οποίο οι διατροφικές επιλογές λόγω νηστείας επηρεάζουν τις αγοραστικές συνήθειες, κατέγραψε το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) στην πρόσφατη έρευνα καταναλωτικών τάσεων για το επόμενο διάστημα.
Με το δεδομένο πως σχεδόν 1 στους 2 Έλληνες νηστεύουν την Μεγάλη Εβδομάδα, το αποτύπωμα της νηστείας παρά το γεγονός ότι μετατοπίζεται σε συγκεκριμένες ημέρες, αγγίζει ακόμη και το 3% των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων.
Σούπερ μάρκετ: Έρευνα του ΙΕΛΚΑ για την ακρίβεια στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από 2 έως 8 Μαρτίου 2024 με δείγμα 800 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα.
Με βάση τα συνδυαστικά στοιχεία ερευνών του ΙΕΛΚΑ εκτιμάται ότι το 3% των πωλήσεων του λιανεμπορίου τροφίμων, δηλαδή περίπου 550 εκατ. ευρώ, σχετίζονται ή επηρεάζονται από τις διατροφικές και καταναλωτικές τάσεις της περιόδου της νηστείας.
Όπως φαίνεται στο σχήμα 1:
• η πλειοψηφία των ερωτηθέντων σε ποσοστό 47% δηλώνουν ότι νηστεύουν την Μεγάλη Εβδομάδα (ποσοστό που ενδεχομένως να είναι μεγαλύτερο αν συμπεριλάβουμε και το 22% που αναφέρει ότι νηστεύει μόνο μερικές φορές).
• Το ποσοστό αυτό είναι μειωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το 2018 σε αντίστοιχη έρευνα του ΙΕΛΚΑ το 69% του κοινού δήλωνε ότι νηστεύει πάντα τη Μεγάλη Εβδομάδα και το 20% μερικές φορές, σύνολο 89%.
• Συνολικά όλη τη Μεγάλη Σαρακοστή δηλώνει ότι νηστεύει το 12%, ενώ συνολικά σε όλες τις νηστείες καθ’ όλο το έτος δηλώνει ότι νηστεύει το 12% των ερωτηθέντων.
Παράλληλα στο πλαίσιο της μελέτης καταγράφονται μια σειρά από θέματα που αφορούν καταναλωτικές συνήθειες και θέματα υγείας/ευεξία και σχετίζονται με τη διατροφή την περίοδο της νηστείας. Συγκεκριμένα:
• Το 33% δηλώνει ότι του αρέσει να νηστεύει.
• Το 55% θεωρεί ότι η νηστεία κάνει καλό στην υγεία, αν και το 18% θεωρεί ότι
συνεισφέρει στη αύξηση του σωματικού βάρους, ενώ το 14% στη μείωση βάρους.
• Το 34% του κοινού θεωρεί ότι η διατροφή του την συγκεκριμένη περίοδο της νηστείας
κοστίζει περισσότερο ξοδεύοντας περισσότερα χρήματα απ’ ότι συνήθως.
• Το 27% δυσκολεύεται να βρει τι θα φάει, το 14% στα συμπληρωματικά γεύματα, ενώ
το 22% αγχώνεται σε σχέση με τη διατροφή του.
• Το 20% υιοθέτει φυτικά υποκατάστατα τροφών, ενώ το 14% επιλέγει περισσότερες
έτοιμες λύσεις και κονσέρβες, με τέλος ένα 7% να αυξάνει το φαγητό από delivery.
Σε σχέση συγκεκριμένα με τις τροφές τις οποίες είθισται να νηστεύει το καταναλωτικό κοινό, όπως φαίνεται στο σχήμα 3, τη μεγαλύτερη δυσκολία φαίνεται ότι αντιμετωπίζει στο λάδι σε ποσοστό 76%, στα γαλακτοκομικά σε ποσοστό 62% και στα γλυκά σε ποσοστό 52%.
Αντίθετα στη νηστεία ψαριού και κρέατος αντιμετωπίζουν μικρότερες δυσκολίες σε ποσοστά 34% και 45% αντίστοιχα με μόλις 10% και 16% αντίστοιχα να δηλώνουν μεγάλη δυσκολία.
Παράλληλα όπως φαίνεται στο σχήμα 4, οι τροφές με τη μεγαλύτερη συχνότητα κατανάλωσης την περίοδο της νηστείας είναι τα φρούτα και τα λαχανικά, οι σαλάτες με σχεδόν καθημερινή κατανάλωση και ακολουθούν, ξηροί καρποί, ζυμαρικά και λαδερά περίπου 2 φορές την εβδομάδα
Όσον αφορά την αξιολόγηση συγκεκριμένων σημείων πώλησης (σχήμα 5), τα καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνει το κανάλι του Σουπερμάρκετ στην ποικιλία νηστίσιμων ειδών με 75% και στην εξοικονόμηση χρημάτων με 58% και ακολουθούν η Λαϊκή αγορά με 15% και 29% αντίστοιχα και ο Φούρνος-Αρτοπωλείο με 8% και 11% αντίστοιχα.
Όσον αφορά το σημείο πώλησης το οποίο ο καταναλωτής ταυτίζει περισσότερο με τη διατροφή του την περίοδο της νηστείας, το Σουπερμάρκετ επιλέγεται από το 62% του κοινού, η Λαϊκή από το 15% και ο Φούρνος από το 7%. Το σουπερμάρκετ καταγράφεται και ως το πιο γρήγορο και εύκολο μέσο από το 76% και 66% του κοινού αντίστοιχα και ακολουθεί η λαϊκή αγορά με 15% και 19% αντίστοιχα.
Latest News
Στις 12 Δεκεμβρίου η ΓΣ της Μπλε Κέδρος για την ακύρωση 700.000 ιδίων μετοχών
Ποια θέματα θα συζητηθούν
Γιαν Κάρας (ΟΠΑΠ): «Χτίζουμε» στην επιτυχία του Τζόκερ – Έφθασαν τις 12.000 τα VTLs
Ο ΟΠΑΠ παρουσίασε τα οικονομικά του αποτελέσματα για το γ' τρίμηνο και το εννεάμηνο του 2024 - Στα 352 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Νέα διετής συλλογική σύμβαση εργασίας στην Πειραιώς - Ποιες παροχές αυξάνονται
Ποιες θα είναι οι παροχές στην τράπεζα Πειραιώς - Διεύρυνση και ενίσχυση του ιατροφαρμακευτικού και νοσοκομειακού προγράμματος,
Αντιδρά η εστίαση στην αύξηση των δημοτικών τελών - Επιστολή ΠΟΕΣΕ στον Δούκα
Η ΠΟΕΣΕ τονίζει ότι πρόταση για αύξηση 10% των δημοτικών τελών γίνεται αιφνιδιαστικά χωρίς καμία ενημέρωση και διαβούλευση
Συνάντηση Θεοδωρικάκου - Καφούνη με εκπροσώπους του κλάδου της γουνοποιίας - Τι συζητήθηκε
Ο υπουργός κατέγραψε όλα τα αιτήματα της επιτροπής και των πολιτικών εκπροσώπων της Δυτικής Μακεδονίας και δήλωσε της πρόθεση της κυβέρνησης να βοηθήσει τον κλάδο
Άνοιγμα εννέα σημείων Goody’s - Everest σε Μ. Ανατολή και Ευρώπη - Οι στόχοι για το 2025
Μέχρι το τέλος του έτους ο όμιλος Goody’s - Everest αναμένεται να εγκαινιάσει συνολικά 9 νέα σημεία σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή
«Πράσινο φως» Παπαθανάση σε 682 επενδυτικά σχέδια στις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Παπαθανάσης ανέφερε πως η κυβέρνηση συνεχίζει να υλοποιεί τις δεσμεύσεις της
Παπακωνσταντίνου (ΤτΕ): Πέντε αλλαγές στο κανονιστικό πλαίσιο των τραπεζών
Στις σημαντικές εξελίξεις στους κανονισμούς του χρηματοπιστωτικού τομέα αναφέρθηκε η Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, υποδιοικήτρια της ΤτΕ
«Πράσινο φως» για την ανάπλαση στις εγκαταστάσεις της πρώην Ζυθοποιίας ΦΙΞ στη Θεσσαλονίκη
Εκδόθηκε του σχετικό Προεδρικό Διάταγα, καθώς ενεργαοποιείται πολεοδομικά η περιοχή και δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησής της
Η «Έξυπνη Μεταποίηση» χρηματοδοτεί 151 επενδυτικά σχέδια με 102,5 εκατ. ευρώ
Η «Έξυπνη Μεταποίηση» είναι εστιασμένη στην προσαρμογή των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο παραγωγικό μοντέλο «Βιομηχανία 4.0»