![Ναυτιλία: Σε ανοδική πορεία και τον Μάρτιο τα ναύλα για τα πλοία χύδην ξηρού φορτίου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/11/cargo-ship-768x469-1.jpg)
Η ισχυρή ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα κυρίως από Κίνα αλλά και η διαφοροποίηση των δρομολογίων λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τα προβλήματα ξηρασίας στη Διώρυγα του Παναμά στηρίζουν τους ναύλους στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ωστόσο μια σειρά προβληματισμών τίθενται για το μέλλον της αγοράς που συνδέονται τόσο με τη συνεχιζόμενη ζήτηση από τη Κίνα αλλά και γεωπολιτικούς ή περιβαλλοντικούς λόγους.
Μπορεί η ναυπηγική βιομηχανία να πυροδοτήσει νέα ένταση μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ;
Ο Baltic Dry Index
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI), βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του έτους και όπως σημειώνει η Alied Shipbroking φαίνεται ότι ο Μάρτιος θα είναι ένας εξαιρετικός μήνας για τους ναύλους. Ο Μάρτιος του 2024, συμπληρώνει, θα είναι ο δεύτερος υψηλότερος Μάρτιος της τελευταίας δεκαετίας (μέσος όρος ναύλου) ύστερα από αυτόν του 2022. Τα κέρδη των πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους των Capesize έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον καθώς η άνοδος των ναύλων από τον Δεκεμβρίου συνεχίζεται τον Ιανουάριο, ο μέσος μηνιαίος ναύλος του οποίου είναι 1,8 φορές υψηλότερος από τον ίδιο μήνα στα τελευταία 10 χρόνια. Άνοδος σημειώθηκε και τον Φεβρουάριο με τον μέσο ναύλο του μηνός να είναι 2,8 φορές υψηλότερος από τον ίδιο μήνα την τελευταία δεκαετία. Όμως και τα πλοία μικρότερης χωρητικότητας επιτυγχάνουν ικανοποιητικές αποδόσεις στα έσοδα.
Μεταφορές
Η ζήτηση από τους μεγάλους εμπόρους ήταν πολύ υποστηρικτική, καθώς οι όγκοι σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα που μεταφέρονται μέσω θαλάσσης τους δύο πρώτους μήνες του έτους ξεπέρασαν κατά πολύ τους μέσους όρους των πέντε τελευταίων ετών για την περίοδο αυτή. Ειδικότερα για το σιδηρομετάλλευμα η άνοδος ήταν 4,7% και 7,5% για τον άνθρακα. Τους δυο πρώτους μήνες του έτους εποχικά μεταφέρεται το 7,5% των συνολικών φορτίων. Με τους όγκους να αυξάνονται φέτος και εάν το εποχικό μοτίβο συνεχιστεί, τότε των Ιούνιο, που είναι επίσης ένας μήνας αυξημένου εμπορίου (8,5% των συνολικών ετήσιων φορτίων), αναμένεται άνοδος του όγκου στα δυο εμπορεύματα κατά 25 εκατ. τόνους από τον μέσο μηναίο όρο, προοπτική θετική για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζει και η ζήτηση για σιτηρά και βωξίτη. Οπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking, καταγράφεται αύξηση των όγκων στο εμπόριο βωξίτη, μια άνοδος που παρέχει στήριξη στη ναυλαγορά για το πρώτο εξάμηνο του έτους, με αυξανόμενη τη συμμετοχή πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας, όπως τα τρία πλοία μεταφορικής ικανότητας 290.000 dwt που έχουν φορτώσει στη Γουινέα μέχρι σήμερα φέτος. Από την πλευρά των σιτηρών, οι βραζιλιάνικες εξαγωγές αναμένεται να αυξηθούν τον Μάρτιο και τον Απρίλιο και να παραμείνουν υψηλές τους επόμενους μήνες, προσφέροντας σημαντική στήριξη της αγοράς κυρίως στα πλοία της κατηγορίας Panamax.
Ερωτήματα
Παράλληλα, η αυξανόμενη μετατόπιση των δρομολογίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας μειώνει την προσφορά πλοίων καθώς χρειάζονται επιπλέον πλοία για να καλύψουν το κενό που προκαλούν οι μεγαλύτερες διαδρομές.
Επιπλέον τα περιβαλλοντικά μέτρα δεν επιτρέπουν στα πλοία να αυξήσουν σημαντικά την ταχύτητά τους για να αποφύγουν τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων, με αποτέλεσμα το «κενό» σε χωρητικότητα να είναι μεγαλύτερο. Σε ένα γενικά ευνοϊκό περιβάλλον για τους πλοιοκτήτες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παραμονεύουν και κίνδυνοι, σημειώνει η Allied.
Το σημαντικότερο ερωτηματικό είναι αν θα συνεχιστεί η «όρεξη» για σιδηρομετάλλευμα και χάλυβα από την κατασκευαστική βιομηχανία της Κίνας και κατά πόσο μπορούν να διατηρηθούν οι σημερινοί όγκοι.
Επίσης η υψηλή ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα λόγω των ισχυρών εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας έχει υποστηριχθεί από τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που απέτρεψαν τις συνήθεις διαταραχές στα ορυχεία.
Ωστόσο το φαινόμενο «Ελ Νίνιο» αναμένεται να επιστρέψει προς το τέλος του έτους με ισχυρές βροχές, με αποτέλεσμα οι αρχές του 2025 να μην είναι τόσο «ρόδινες» για την αγορά.
Πιθανότατα να αυξηθούν και οι βροχές που τροφοδοτούν τη Διώρυγα του Παναμά, με αποτέλεσμα να ξεπεραστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα με τον περιορισμό του αριθμού των πλοίων που περνούν κάθε ημέρα τον δίαυλο, εξέλιξη που θα μειώσει τη συμφόρηση.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Δασμοί: Πώς αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/nautilia-768x430-1-600x336.jpg)
Οι δασμοί αλλάζουν τις θαλάσσιες διαδρομές
«Οι κυρώσεις και οι εμπορικές ρυθμίσεις, είτε επιβάλλονται είτε αναβάλλονται, έχουν άμεση επίδραση στους ναύλους» τονίζει ο οίκος Xclusiv
![Ελληνική ναυτιλία: Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/ot_naut_ploio_tanker2-600x352.png)
Μοχλός ανάπτυξης με συνεισφορά 14 δισ. στο ΑΕΠ η ελληνική ναυτιλία
Μελέτη της McKinsey για την ελληνική ναυτιλία επισημαίνει την καταλυτική συμβολή του κλάδου στο διεθνές εμπόριο, ενώ παράλληλα αναλύει τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες
![Royal Caribbean Group: Γιατί ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/RCI_IC_Aerial_Side_Night_CGI12_RET_LR-1-600x200.jpg)
Γιατί η Royal Caribbean ποντάρει σε πολυτελείς ποτάμιες κρουαζιέρες
Η premium θυγατρική της Royal Caribbean Group σχεδιάζει να δρομολογήσει 10 κρουαζιερόπλοια σε ποταμούς από το 2027
![Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Επανεξελέγη πρόεδρος η Μελίνα Τραυλού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/enosi-ellinon-efopliston-600x338.jpg)
Επανεξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για την επόμενη τριετία
![Τέλης Μυστακίδης: Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή για την Aegean Baltic Bank](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/telis-mistakidis-600x404.png)
Στον Τέλη Μυστακίδη κι επίσημα η ABBank – Έκλεισε και η οικονομική συναλλαγή
Ο Τέλης Μυστακίδης θα ελέγχει το 48% των μετοχών της ABBank, ενώ στο πλαίσιο της συναλλαγής η τράπεζα αποτιμήθηκε 1,1 φορές τη λογιστική της αξία
![Μελίνα Τραυλού: Η ελληνική ναυτιλία παγκόσμιο παράδειγμα αριστείας, πρωτοπορίας και ανθεκτικότητας](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-3-600x393.jpg)
Τραυλού: «Η Ελλάδα ναυπηγεί 589 πλοία – Υπερέχουμε σε επενδύσεις και τεχνολογία»
Η Μελίνα Τραυλού πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών σημείωσε στην ετήσια Γ.Σ. για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στην πράσινη μετάβαση
![Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/travlou-600x400.jpeg)
Το νέο Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Η ετήσια γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και οι αρχαιρεσίες ολοκληρώθηκαν - Πρόεδρος για δεύτερη θητεία, αναμένεται να εκλεγεί, η Μελίνα Τραυλού
![Capital Clean Energy Carriers: Αύξηση εσόδων 64% στο τέταρτο τρίμηνο του 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/AMORE-MIO-CAPITAL-600x270.jpg)
Αύξηση εσόδων 64% για την Capital Clean Energy Carriers – Μέρισμα 0,15 δολ/ μετοχή
Η Capital Clean Energy Carriers ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα για το τέταρτο τρίμηνο του 2024
![Ναυτιλία: Κερδισμένοι και χαμένοι από τον πόλεμο δασμών](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/01/ot_LNG22-1024x600-1-600x352.png)
Ναυτιλία: Ποιοι κερδίζουν και ποιοι χάνουν από τους πολέμους των δασμών
Κατά τον προηγούμενο «εμπορικό πόλεμο» καταγράφηκε μια πτώση της ζήτησης στα εμπορευματοκιβώτια, σύμφωνα με την DNB Markets
![Costamare: Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/02/Costamare-slide-2-7f29710c-600x273.jpeg)
Έσπασε το φράγμα των 2 δισ. δολ. σε έσοδα το 2024 η Costamare
H Costamare συνεχίζει τη στρατηγική ανανέωσης του ιδιόκτητου στόλου και την αύξηση του μέσου μεγέθους του