Η ισχυρή ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα κυρίως από Κίνα αλλά και η διαφοροποίηση των δρομολογίων λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τα προβλήματα ξηρασίας στη Διώρυγα του Παναμά στηρίζουν τους ναύλους στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ωστόσο μια σειρά προβληματισμών τίθενται για το μέλλον της αγοράς που συνδέονται τόσο με τη συνεχιζόμενη ζήτηση από τη Κίνα αλλά και γεωπολιτικούς ή περιβαλλοντικούς λόγους.
Μπορεί η ναυπηγική βιομηχανία να πυροδοτήσει νέα ένταση μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ;
Ο Baltic Dry Index
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI), βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του έτους και όπως σημειώνει η Alied Shipbroking φαίνεται ότι ο Μάρτιος θα είναι ένας εξαιρετικός μήνας για τους ναύλους. Ο Μάρτιος του 2024, συμπληρώνει, θα είναι ο δεύτερος υψηλότερος Μάρτιος της τελευταίας δεκαετίας (μέσος όρος ναύλου) ύστερα από αυτόν του 2022. Τα κέρδη των πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους των Capesize έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον καθώς η άνοδος των ναύλων από τον Δεκεμβρίου συνεχίζεται τον Ιανουάριο, ο μέσος μηνιαίος ναύλος του οποίου είναι 1,8 φορές υψηλότερος από τον ίδιο μήνα στα τελευταία 10 χρόνια. Άνοδος σημειώθηκε και τον Φεβρουάριο με τον μέσο ναύλο του μηνός να είναι 2,8 φορές υψηλότερος από τον ίδιο μήνα την τελευταία δεκαετία. Όμως και τα πλοία μικρότερης χωρητικότητας επιτυγχάνουν ικανοποιητικές αποδόσεις στα έσοδα.
Μεταφορές
Η ζήτηση από τους μεγάλους εμπόρους ήταν πολύ υποστηρικτική, καθώς οι όγκοι σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα που μεταφέρονται μέσω θαλάσσης τους δύο πρώτους μήνες του έτους ξεπέρασαν κατά πολύ τους μέσους όρους των πέντε τελευταίων ετών για την περίοδο αυτή. Ειδικότερα για το σιδηρομετάλλευμα η άνοδος ήταν 4,7% και 7,5% για τον άνθρακα. Τους δυο πρώτους μήνες του έτους εποχικά μεταφέρεται το 7,5% των συνολικών φορτίων. Με τους όγκους να αυξάνονται φέτος και εάν το εποχικό μοτίβο συνεχιστεί, τότε των Ιούνιο, που είναι επίσης ένας μήνας αυξημένου εμπορίου (8,5% των συνολικών ετήσιων φορτίων), αναμένεται άνοδος του όγκου στα δυο εμπορεύματα κατά 25 εκατ. τόνους από τον μέσο μηναίο όρο, προοπτική θετική για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζει και η ζήτηση για σιτηρά και βωξίτη. Οπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking, καταγράφεται αύξηση των όγκων στο εμπόριο βωξίτη, μια άνοδος που παρέχει στήριξη στη ναυλαγορά για το πρώτο εξάμηνο του έτους, με αυξανόμενη τη συμμετοχή πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας, όπως τα τρία πλοία μεταφορικής ικανότητας 290.000 dwt που έχουν φορτώσει στη Γουινέα μέχρι σήμερα φέτος. Από την πλευρά των σιτηρών, οι βραζιλιάνικες εξαγωγές αναμένεται να αυξηθούν τον Μάρτιο και τον Απρίλιο και να παραμείνουν υψηλές τους επόμενους μήνες, προσφέροντας σημαντική στήριξη της αγοράς κυρίως στα πλοία της κατηγορίας Panamax.
Ερωτήματα
Παράλληλα, η αυξανόμενη μετατόπιση των δρομολογίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας μειώνει την προσφορά πλοίων καθώς χρειάζονται επιπλέον πλοία για να καλύψουν το κενό που προκαλούν οι μεγαλύτερες διαδρομές.
Επιπλέον τα περιβαλλοντικά μέτρα δεν επιτρέπουν στα πλοία να αυξήσουν σημαντικά την ταχύτητά τους για να αποφύγουν τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων, με αποτέλεσμα το «κενό» σε χωρητικότητα να είναι μεγαλύτερο. Σε ένα γενικά ευνοϊκό περιβάλλον για τους πλοιοκτήτες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παραμονεύουν και κίνδυνοι, σημειώνει η Allied.
Το σημαντικότερο ερωτηματικό είναι αν θα συνεχιστεί η «όρεξη» για σιδηρομετάλλευμα και χάλυβα από την κατασκευαστική βιομηχανία της Κίνας και κατά πόσο μπορούν να διατηρηθούν οι σημερινοί όγκοι.
Επίσης η υψηλή ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα λόγω των ισχυρών εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας έχει υποστηριχθεί από τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που απέτρεψαν τις συνήθεις διαταραχές στα ορυχεία.
Ωστόσο το φαινόμενο «Ελ Νίνιο» αναμένεται να επιστρέψει προς το τέλος του έτους με ισχυρές βροχές, με αποτέλεσμα οι αρχές του 2025 να μην είναι τόσο «ρόδινες» για την αγορά.
Πιθανότατα να αυξηθούν και οι βροχές που τροφοδοτούν τη Διώρυγα του Παναμά, με αποτέλεσμα να ξεπεραστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα με τον περιορισμό του αριθμού των πλοίων που περνούν κάθε ημέρα τον δίαυλο, εξέλιξη που θα μειώσει τη συμφόρηση.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
«Ριζικό λίφτινγκ» στις μαρίνες με επενδύσεις 180 εκατ. - Στα σκαριά πάνω από 40 project
Αναβαθμίζονται οι μαρίνες της χώρας και μαζί το τουριστικό προϊόν - Ποια projects εγκρίθηκαν, ποια απορρίφθηκαν
Στυλιανίδης: «Στηρίζουμε τις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης στις συναντήσεις του στις Βρυξέλλες ενημέρωσε, μεταξύ άλλων, για την εξέλιξη των έργων που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ
Στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ η Cosco: H Αθήνα «μετρά» τις επιπτώσεις - Τι λένε πηγές στο Reuters
Παράγοντες της αγοράς αναφέρουν στο Reuters ότι μέχρι στιγμής το λιμάνι του Πειραιά λειτουργεί κανονικά
OΛΘ: Πιάνει λιμάνι(;) η LeonidsPort – Οι νέες μετοχικές ισορροπίες με Σαββίδη – CMA CGM και Υπερταμείο
Στον ΟΛΘ η δισεκατομμυριούχος Margarita Louis – Dreyfus επιδιώκει την απόκτηση του 21% - Τα σενάρια για τη νέα μετοχική σύνθεση
Σπάνε ρεκόρ οι ναυπηγήσεις νεότευκτων πλοίων - Στα 204 δισ. τα συμβόλαια
Στα ναυπηγεία το 2024 η ζήτηση για κατασκευές νέων πλοίων ήταν ισχυρή στο σύνολο και ανά ναυτιλιακό κλάδο, σύμφωνα με τον οίκο Clarksons
Δημόσια πρόταση για το 21% του ΟΛΘ από την LeonidsPort - Σημαντικό premium 26,6%
H LeonidsPort B.V. προτίθεται να αγοράσει μετοχές του ΟΛΘ και απευθείας μέσω της χρηματιστηριακής αγοράς ή εξωχρηματιστηριακά στο προσφερόμενο τίμημα
Κοντά σε ιστορική συμφωνία ο IMO για τους ρύπους – Η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών
Η διεθνής ναυτιλία βρίσκεται πολύ κοντά σε ιστορική συμφωνία για το πώς θα μειωθούν οι ρύποι με τη συμβολή της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών
Τι θα κρίνει την πορεία της αγοράς πλοίων μεταφοράς LNG
Ενας εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Πεκίνου θα στρέψει την Κίνα σε νέες πηγές προμήθειας που είναι πιο κοντά της, όπως το Κατάρ, η Ρωσία και η Αυστραλία
Έκρηξη νέων επενδύσεων- 44 νέα ρυμουλκά στο ελληνικό νηολόγιο
Ο αριθμός αυτός είναι εντυπωσιακός και αποτελεί ρεκόρ εκσυγχρονισμού για μια μόνο κατηγορία του ελληνικού εμπορικού στόλου σε τέτοιο χρονικό διάστημα
Containers: Αύξηση 149% στις τιμές ναύλων σε έναν χρόνο
Στα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου η ναυλαγορά «εξέπληξε» θετικά καθώς στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capes, ο μέσος ναύλος κινήθηκε ανοδικά κατά 76%