Η ισχυρή ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα κυρίως από Κίνα αλλά και η διαφοροποίηση των δρομολογίων λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τα προβλήματα ξηρασίας στη Διώρυγα του Παναμά στηρίζουν τους ναύλους στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ωστόσο μια σειρά προβληματισμών τίθενται για το μέλλον της αγοράς που συνδέονται τόσο με τη συνεχιζόμενη ζήτηση από τη Κίνα αλλά και γεωπολιτικούς ή περιβαλλοντικούς λόγους.
Μπορεί η ναυπηγική βιομηχανία να πυροδοτήσει νέα ένταση μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ;
Ο Baltic Dry Index
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI), βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του έτους και όπως σημειώνει η Alied Shipbroking φαίνεται ότι ο Μάρτιος θα είναι ένας εξαιρετικός μήνας για τους ναύλους. Ο Μάρτιος του 2024, συμπληρώνει, θα είναι ο δεύτερος υψηλότερος Μάρτιος της τελευταίας δεκαετίας (μέσος όρος ναύλου) ύστερα από αυτόν του 2022. Τα κέρδη των πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους των Capesize έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον καθώς η άνοδος των ναύλων από τον Δεκεμβρίου συνεχίζεται τον Ιανουάριο, ο μέσος μηνιαίος ναύλος του οποίου είναι 1,8 φορές υψηλότερος από τον ίδιο μήνα στα τελευταία 10 χρόνια. Άνοδος σημειώθηκε και τον Φεβρουάριο με τον μέσο ναύλο του μηνός να είναι 2,8 φορές υψηλότερος από τον ίδιο μήνα την τελευταία δεκαετία. Όμως και τα πλοία μικρότερης χωρητικότητας επιτυγχάνουν ικανοποιητικές αποδόσεις στα έσοδα.
Μεταφορές
Η ζήτηση από τους μεγάλους εμπόρους ήταν πολύ υποστηρικτική, καθώς οι όγκοι σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα που μεταφέρονται μέσω θαλάσσης τους δύο πρώτους μήνες του έτους ξεπέρασαν κατά πολύ τους μέσους όρους των πέντε τελευταίων ετών για την περίοδο αυτή. Ειδικότερα για το σιδηρομετάλλευμα η άνοδος ήταν 4,7% και 7,5% για τον άνθρακα. Τους δυο πρώτους μήνες του έτους εποχικά μεταφέρεται το 7,5% των συνολικών φορτίων. Με τους όγκους να αυξάνονται φέτος και εάν το εποχικό μοτίβο συνεχιστεί, τότε των Ιούνιο, που είναι επίσης ένας μήνας αυξημένου εμπορίου (8,5% των συνολικών ετήσιων φορτίων), αναμένεται άνοδος του όγκου στα δυο εμπορεύματα κατά 25 εκατ. τόνους από τον μέσο μηναίο όρο, προοπτική θετική για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζει και η ζήτηση για σιτηρά και βωξίτη. Οπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking, καταγράφεται αύξηση των όγκων στο εμπόριο βωξίτη, μια άνοδος που παρέχει στήριξη στη ναυλαγορά για το πρώτο εξάμηνο του έτους, με αυξανόμενη τη συμμετοχή πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας, όπως τα τρία πλοία μεταφορικής ικανότητας 290.000 dwt που έχουν φορτώσει στη Γουινέα μέχρι σήμερα φέτος. Από την πλευρά των σιτηρών, οι βραζιλιάνικες εξαγωγές αναμένεται να αυξηθούν τον Μάρτιο και τον Απρίλιο και να παραμείνουν υψηλές τους επόμενους μήνες, προσφέροντας σημαντική στήριξη της αγοράς κυρίως στα πλοία της κατηγορίας Panamax.
Ερωτήματα
Παράλληλα, η αυξανόμενη μετατόπιση των δρομολογίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας μειώνει την προσφορά πλοίων καθώς χρειάζονται επιπλέον πλοία για να καλύψουν το κενό που προκαλούν οι μεγαλύτερες διαδρομές.
Επιπλέον τα περιβαλλοντικά μέτρα δεν επιτρέπουν στα πλοία να αυξήσουν σημαντικά την ταχύτητά τους για να αποφύγουν τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων, με αποτέλεσμα το «κενό» σε χωρητικότητα να είναι μεγαλύτερο. Σε ένα γενικά ευνοϊκό περιβάλλον για τους πλοιοκτήτες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παραμονεύουν και κίνδυνοι, σημειώνει η Allied.
Το σημαντικότερο ερωτηματικό είναι αν θα συνεχιστεί η «όρεξη» για σιδηρομετάλλευμα και χάλυβα από την κατασκευαστική βιομηχανία της Κίνας και κατά πόσο μπορούν να διατηρηθούν οι σημερινοί όγκοι.
Επίσης η υψηλή ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα λόγω των ισχυρών εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας έχει υποστηριχθεί από τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που απέτρεψαν τις συνήθεις διαταραχές στα ορυχεία.
Ωστόσο το φαινόμενο «Ελ Νίνιο» αναμένεται να επιστρέψει προς το τέλος του έτους με ισχυρές βροχές, με αποτέλεσμα οι αρχές του 2025 να μην είναι τόσο «ρόδινες» για την αγορά.
Πιθανότατα να αυξηθούν και οι βροχές που τροφοδοτούν τη Διώρυγα του Παναμά, με αποτέλεσμα να ξεπεραστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα με τον περιορισμό του αριθμού των πλοίων που περνούν κάθε ημέρα τον δίαυλο, εξέλιξη που θα μειώσει τη συμφόρηση.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Επενδύσεις σε υποδομές και όχι τέλη - Το μήνυμα της MSC για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας
Ο επικεφαλής της MSC στάθηκε στην ανάγκη αναβάθμισης των υποδομών στα λιμάνια - Kρουαζιέρες με home port τον Πειραιά όλο τον χειμώνα
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους