Η ισχυρή ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα κυρίως από Κίνα αλλά και η διαφοροποίηση των δρομολογίων λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τα προβλήματα ξηρασίας στη Διώρυγα του Παναμά στηρίζουν τους ναύλους στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ωστόσο μια σειρά προβληματισμών τίθενται για το μέλλον της αγοράς που συνδέονται τόσο με τη συνεχιζόμενη ζήτηση από τη Κίνα αλλά και γεωπολιτικούς ή περιβαλλοντικούς λόγους.
Μπορεί η ναυπηγική βιομηχανία να πυροδοτήσει νέα ένταση μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ;
Ο Baltic Dry Index
Ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI), βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από τις αρχές του έτους και όπως σημειώνει η Alied Shipbroking φαίνεται ότι ο Μάρτιος θα είναι ένας εξαιρετικός μήνας για τους ναύλους. Ο Μάρτιος του 2024, συμπληρώνει, θα είναι ο δεύτερος υψηλότερος Μάρτιος της τελευταίας δεκαετίας (μέσος όρος ναύλου) ύστερα από αυτόν του 2022. Τα κέρδη των πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους των Capesize έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον καθώς η άνοδος των ναύλων από τον Δεκεμβρίου συνεχίζεται τον Ιανουάριο, ο μέσος μηνιαίος ναύλος του οποίου είναι 1,8 φορές υψηλότερος από τον ίδιο μήνα στα τελευταία 10 χρόνια. Άνοδος σημειώθηκε και τον Φεβρουάριο με τον μέσο ναύλο του μηνός να είναι 2,8 φορές υψηλότερος από τον ίδιο μήνα την τελευταία δεκαετία. Όμως και τα πλοία μικρότερης χωρητικότητας επιτυγχάνουν ικανοποιητικές αποδόσεις στα έσοδα.
Μεταφορές
Η ζήτηση από τους μεγάλους εμπόρους ήταν πολύ υποστηρικτική, καθώς οι όγκοι σιδηρομεταλλεύματος και άνθρακα που μεταφέρονται μέσω θαλάσσης τους δύο πρώτους μήνες του έτους ξεπέρασαν κατά πολύ τους μέσους όρους των πέντε τελευταίων ετών για την περίοδο αυτή. Ειδικότερα για το σιδηρομετάλλευμα η άνοδος ήταν 4,7% και 7,5% για τον άνθρακα. Τους δυο πρώτους μήνες του έτους εποχικά μεταφέρεται το 7,5% των συνολικών φορτίων. Με τους όγκους να αυξάνονται φέτος και εάν το εποχικό μοτίβο συνεχιστεί, τότε των Ιούνιο, που είναι επίσης ένας μήνας αυξημένου εμπορίου (8,5% των συνολικών ετήσιων φορτίων), αναμένεται άνοδος του όγκου στα δυο εμπορεύματα κατά 25 εκατ. τόνους από τον μέσο μηναίο όρο, προοπτική θετική για τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζει και η ζήτηση για σιτηρά και βωξίτη. Οπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied Shipbroking, καταγράφεται αύξηση των όγκων στο εμπόριο βωξίτη, μια άνοδος που παρέχει στήριξη στη ναυλαγορά για το πρώτο εξάμηνο του έτους, με αυξανόμενη τη συμμετοχή πλοίων μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας, όπως τα τρία πλοία μεταφορικής ικανότητας 290.000 dwt που έχουν φορτώσει στη Γουινέα μέχρι σήμερα φέτος. Από την πλευρά των σιτηρών, οι βραζιλιάνικες εξαγωγές αναμένεται να αυξηθούν τον Μάρτιο και τον Απρίλιο και να παραμείνουν υψηλές τους επόμενους μήνες, προσφέροντας σημαντική στήριξη της αγοράς κυρίως στα πλοία της κατηγορίας Panamax.
Ερωτήματα
Παράλληλα, η αυξανόμενη μετατόπιση των δρομολογίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας μειώνει την προσφορά πλοίων καθώς χρειάζονται επιπλέον πλοία για να καλύψουν το κενό που προκαλούν οι μεγαλύτερες διαδρομές.
Επιπλέον τα περιβαλλοντικά μέτρα δεν επιτρέπουν στα πλοία να αυξήσουν σημαντικά την ταχύτητά τους για να αποφύγουν τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων, με αποτέλεσμα το «κενό» σε χωρητικότητα να είναι μεγαλύτερο. Σε ένα γενικά ευνοϊκό περιβάλλον για τους πλοιοκτήτες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παραμονεύουν και κίνδυνοι, σημειώνει η Allied.
Το σημαντικότερο ερωτηματικό είναι αν θα συνεχιστεί η «όρεξη» για σιδηρομετάλλευμα και χάλυβα από την κατασκευαστική βιομηχανία της Κίνας και κατά πόσο μπορούν να διατηρηθούν οι σημερινοί όγκοι.
Επίσης η υψηλή ζήτηση σε τονοχιλιόμετρα λόγω των ισχυρών εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας έχει υποστηριχθεί από τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες που απέτρεψαν τις συνήθεις διαταραχές στα ορυχεία.
Ωστόσο το φαινόμενο «Ελ Νίνιο» αναμένεται να επιστρέψει προς το τέλος του έτους με ισχυρές βροχές, με αποτέλεσμα οι αρχές του 2025 να μην είναι τόσο «ρόδινες» για την αγορά.
Πιθανότατα να αυξηθούν και οι βροχές που τροφοδοτούν τη Διώρυγα του Παναμά, με αποτέλεσμα να ξεπεραστούν οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα με τον περιορισμό του αριθμού των πλοίων που περνούν κάθε ημέρα τον δίαυλο, εξέλιξη που θα μειώσει τη συμφόρηση.
Πηγή: Premium έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Τέλος στα «γέρικα σκαριά» στις άγονες ακτοπλοϊκές γραμμές
Πρόγραμμα χρηματοδότησης για την ακτοπλοία ωστε να αντικατασταθούν τα πλοία στις άγονες γραμμές, στοχεύει το υπουργείο Ναυτιλίας
Cosco – PCT: Yποτροφίες ύψους 2.500 ευρώ σε 4 πρωτοετείς φοιτήτριες στο Πέραμα
Η απονομή των υποτροφιών πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 2 Νοεμβρίου σε εορταστική εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η PCT/COSCO
ΟΛΘ: Απορρίφθηκε από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων η προσφυγή της Goldair
H Goldair έχει δικαίωμα δέκα ημερών να προσφύγει στο ΣτΕ για τον ΟΛΘ
Εκλογές ΗΠΑ: Ανησυχία για τα «εμπόδια που σηκώνονται στα σύνορα»
Με βάση το τι υπόσχονται οι δύο μονομάχοι η ναυτιλία αναμένεται να επηρεαστεί από οποιοδήποτε αποτέλεσμα, αλλού θετικά και αλλού αρνητικά
Τραυλού: Οι Έλληνες εφοπλιστές είναι διαχρονικά κοντά στα Σώματα Ασφαλείας
Η κ. Τραυλού παρέστη σε εκδήλωση κατά την οποία ο Μ. Χρυσοχοΐδη, τίμησε την ΕΕΕ για την δωρεά εξοπλισμού στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής
Ο ΟΛΠ παρουσίασε καθαρά κέρδη πάνω από 70 εκατ. ευρώ στο εννιάμηνο
Αύξηση διακίνησης έναντι του 2023 καταγράφηκε στους περισσότερες λειτουργικούς τομείς του ΟΛΠ το γ' τρίμηνο
Νέες εκδόσεις από το Ίδρυμα Ευγενίδου για τους σπουδαστές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού
Το Ίδρυμα Ευγενίδου προχώρησε φέτος στη συγγραφή και έκδοση 5 νέων τίτλων και 6 επικαιροποιημένων για τους σπουδαστές και τις σπουδάστριες των ΑΕΝ.
Μεταφορικό ισοδύναμο: Νέα αποδέσμευση ποσού 14.642.070 ευρώ
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την περίοδο 2019-2024, έχει διαθέσει συνολικά το ποσό των 265.132.348 ευρώ στην Δράση «Μεταφορικό Ισοδύναμο»
«Αποκαλυπτήρια» για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια - Πού αυξήθηκαν, πού μειώθηκαν [πίνακες]
Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και σε ποιες γραμμές αυξήθηκαν και σε ποιες μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο - Τι δείχνουν τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών
Πλοίο με εκατοντάδες τόνους βιομηχανικών αποβλήτων αγκυροβόλησε στο Δυρράχιο
Πριν το πλοίο αγκυροβολήσει στην Αλβανία είχε προηγηθεί η άρνηση της Ταϊλάνδης να παραλάβει το φορτίο βιομηχανικών αποβλήτων