Η δυναμική πορεία της πράσινης ενεργειακής μετάβασης έφερε στο προσκήνιο τεχνολογίες μηδενικών ρύπων, όπως του υδρογόνου. Η δημιουργία μιας οικονομίας «πράσινου» υδρογόνου που παράγεται με ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές περιλαμβάνεται στον στρατηγικό σχεδιασμό της ΕΕ με επίκεντρο τη σταδιακή ανάπτυξη έργων παραγωγής υδρογόνου και δικτύων μεταφοράς του, με προτεραιότητα τη χρήση του ως καυσίμου στις μεταφορές, στη βιομηχανία, αλλά και την αξιοποίησή του για μακρόχρονη αποθήκευση ενέργειας στην ηλεκτροπαραγωγή.
Εθνική Στρατηγική
Στην Ελλάδα ήδη εκδηλώνεται κινητικότητα, με πολλά εγχώρια ενεργειακά «τζάκια» να αναπτύσσουν διάφορα projects. Ωστόσο, καθώς η τεχνολογία δεν έχει ακόμη ωριμάσει πλήρως, απαιτούνται σημαντικές κρατικές ή κοινοτικές ενισχύσεις για τη στήριξή τους. Παράλληλα, απαιτείται στρατηγική και ρυθμιστικό πλαίσιο.
Αdvent Technologies: Τα επόμενα βήματα για το εργοστάσιο πράσινου υδρογόνου στην Κοζάνη
Η πολυαναμενόμενη Εθνική Στρατηγική για το υδρογόνο, όπως αναφέρει στο «Βήμα» η υφυπουργός Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, θα περιλαμβάνεται και θα αποτυπώνεται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ). «Το υδρογόνο δεν είναι αυτοσκοπός – ο σκοπός είναι η μετάβαση σε μια οικονομία καθαρού μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, και μάλιστα με το χαμηλότερο δυνατό κόστος, και επομένως δεν μπορεί η στρατηγική υδρογόνου να είναι ένα ξεκομμένο αποσπασματικό κείμενο» τονίζει.
Ρυθμιστικό πλαίσιο
Υπό διαμόρφωση, σύμφωνα με την υφυπουργό, βρίσκεται και το ρυθμιστικό πλαίσιο για το υδρογόνο, το οποίο θα είναι έτοιμο έως τον Ιούνιο, καθώς αποτελεί ορόσημο του Ταμείου Ανάκαμψης. «Δεν είναι ένα εύκολο έργο καθώς πρέπει να αντιμετωπισθούν μια σειρά από προκλήσεις που αφορούν τον νέο αυτόν φορέα ενέργειας, όπως είναι η πιστοποίηση του υδρογόνου ως ανανεώσιμου, δεδομένου ότι υπάρχει και μη ανανεώσιμη παραγωγή υδρογόνου, δηλαδή από ορυκτά καύσιμα ή από ηλεκτρικό ρεύμα προερχόμενο από ορυκτά καύσιμα» αναφέρει η κυρία Σδούκου.
Πάντως, ήδη με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 19,5 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης προχωρά ο «Κόμβος Υδρογόνου», ένα επιδεικτικό έργο στην Πτολεμαΐδα. Στις 7 Φεβρουαρίου ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τη δημιουργία του από το Ινστιτούτο Χημικών Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων του Εθνικού Κέντρου Ερευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ).
Οπως αναφέρει στο «Βήμα» ο διευθυντής ερευνών κ. Παναγιώτης Γραμμέλης, ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από τρεις κατασκευαστικές εταιρείες (Θαλής του ομίλου Motor Oil, ΤΕΚΑΛ και ΕΡΓΟΤΕΚ) και στα τέλη Απριλίου αναμένεται η ανάδειξη του αναδόχου, με τη λειτουργία του έργου να προσδιορίζεται, εκτός απροόπτου, στα τέλη του 2025.
Ηλεκτρόλυση
Τα έργα ηλεκτρόλυσης
Παράλληλα, στην Ελλάδα «ψήνονται» πολλά έργα ηλεκτρόλυσης από τους εγχώριους ενεργειακούς ομίλους, όπως το «North project 1» στη Δυτική Μακεδονία από την Hellenic Hydrogen (κοινοπρακτική εταιρεία των Μotor Oil και ΔEH) και το «Blue Med» από τη Motor Oil στις εγκαταστάσεις της στην Κόρινθο. Επίσης, η HELLENiQ Energy σχεδιάζει μια μικρή μονάδα ηλεκτρόλυσης στο διυλιστήριο της Ελευσίνας ενώ εξετάζει την ανάπτυξη μεγαλύτερης μονάδας στα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης.
Η ADVENT Technology ωριμάζει το Green HiPo στη Δυτική Μακεδονία, το οποίο έχει ενταχθεί στα IPCEI (Σημαντικά Εργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος), όπως και το H2CAT της B&T Composites. Ακόμη, η Eunice μαζί με άλλους οκτώ εταίρους προωθεί τον κόμβο υδρογόνου Κρήτης – Αιγαίου «CRAVE H2», ο όμιλος ΤΙΤΑΝ το έργο H2CEM κ.λπ.
Ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) σχεδιάζει μείξη μεσοπρόθεσμα στις υπάρχουσες υποδομές του φυσικού αερίου με υδρογόνο, ενώ προσβλέπει στην ένταξη του πρώτου αγωγού υδρογόνου στην Ελλάδα στη λίστα έργων κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι μεγάλο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Προσφάτως, η ΕΕ προχώρησε σε πιλοτική δημοπρασία για την οικονομική ενίσχυση έργων ανά κιλό παραγόμενου υδρογόνου, η οποία προσέλκυσε 132 projects από 17 ευρωπαϊκές χώρες.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟ ΒΗΜΑ
Latest News
Πώς η Νορβηγία πρωτοστατεί στην ηλεκτροκίνηση
Μέχρι το τέλος του 2025 θα πωλούνται στη Νορβηγία μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τι διδάγματα μπορεί να πάρει η Ευρώπη από το success-story της χώρας στην ηλεκτροκίνηση;
Αλλαγές σε ΚΤΕΟ, ηλεκτροφόρτιση και μεταχειρισμένα - Τι πρέπει να γνωρίζετε
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που συζητήθηκε στο υπουργικό συμβούλιο
Η κλιματική αλλαγή δείχνει τα δόντια της - Προστέθηκαν 41 μέρες επικίνδυνης ζέστης
Η κλιματική αλλαγή αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για την ανθρωπότητα, με τους καύσωνες εντείνονται κάθε χρόνο λόγω της καύσης ορυκτών καυσίμων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου
Ο κόσμος ξεπέρασε το όριο του 1,5°C ως προς την αύξηση της μέσης θερμοκρασίας το 2024
Η συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή και ο στόχος για τη συγκράτηση της αύξησης της μέσης θερμοκρασίας έμειναν μόνο στα χαρτιά
Πάνω από 320 δισ. δολ. ο «λογαριασμός» των φυσικών καταστροφών το 2024
Σύμφωνα με τον αντασφαλιστικό κολοσσό Munich Re το μεγαλύτερο ποσοστό των απωλειών είναι «ανασφάλιστες»
Αυξημένες πωλήσεις αναφέρει η σουηδική Polestar
Η Polestar ανακοίνωσε λιανικές πωλήσεις 12.256 για το τέταρτο τρίμηνο του 2024 ,έναντι 11.640 κατα το ίδιο διάστημα του 2023
«Αναβαθμίζω το Σπίτι μου»: Ποιοι και πώς θα λάβουν άτοκα δάνεια 5.000 – 25.000 ευρώ
Ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την πρεμιέρα του νέου προγράμματος «Αναβαθμίζω το Σπίτι μου» με την επιλογή των δικαιούχων να γίνεται με βάση τη σειρά υποβολής των αιτήσεων
Μητσοτάκης για «Εξοικονομώ 2025»: «Βελτιώνει την ποιότητα ζωής και συμβάλει στην πράσινη ανάπτυξη»
Το πρόγραμμα, οι δικαιούχοι και η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για το «Εξοικονομώ 2025»
Ενεργειακή λύση αυτοπαραγωγής «πράσινης» ενέργειας με αποθήκευση από την Elpedison
Η συγκεκριμένη λύση της Elpedison δίνει τη δυνατότητα χωρίς καμία δέσμευση και κανένα κόστος επένδυσης
Πέντε μίνι - Εξοικονομώ 250 εκατ. για επιχειρήσεις, καταλύματα, δήμους, παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία
Οι ενδιαφερόμενοι για καθένα από αυτά, θα μπορούν να υποβάλουν, σταδιακά, τις αιτήσεις τους, καθώς υπεγράφησαν οι σχετικές προσκλήσεις