
Την ανάγκη συνεργασίας για την αντιμετώπιση κοινών προκλήσεων στη θάλασσα, όπως είναι οι απειλές για τη βιοποικιλότητα, η παράνομη και άναρχη αλιεία, η υποβάθμιση του περιβάλλοντος αλλά και οι απειλές για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και το διασυνοριακό έγκλημα, επισήμανε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, κατά την ομιλία του στη «Διάσκεψη για τη Γαλάζια Πρωτοβουλία» που πραγματοποιήθηκε στο Μονακό (Monaco Blue Initiative Conference).
Ο κ. Στυλιανίδης τόνισε επίσης ότι θα πρέπει να εξισορροπηθούν η οικονομική ευημερία και η διατήρηση του περιβάλλοντος ενσωματώνοντας τις βιώσιμες πρακτικές στον τομέα της «γαλάζιας» οικονομίας.
Στυλιανίδης: Η ελληνική ναυτιλία πρωταγωνίστρια στις διεθνείς συζητήσεις για την πράσινη μετάβαση
Αναφέροντας ως παράδειγμα την απανθρακοποίηση στη ναυτιλία, σημείωσε ότι τα πιο οικολογικά καύσιμα, η ενεργειακή απόδοση, η αποδοτικότητα των καυσίμων και οι καθαρές τεχνολογίες στη ναυτιλία ελαχιστοποιούν το οικολογικό αποτύπωμα και ταυτόχρονα συμβάλλουν στη βιώσιμη αξιοποίηση των θαλάσσιων πόρων.
Και πρόσθεσε: «Οι επενδύσεις σε πράσινα λιμάνια και παραθαλάσσιες υποδομές, υποστηρίζουν περαιτέρω αυτή τη μετάβαση και διευκολύνουν την υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών. Επίσης η βιώσιμη ναυτιλία όχι μόνο συμβάλλει στη διατήρηση των οικοσυστημάτων των ωκεανών, αλλά και ευθυγραμμίζεται με τους ευρύτερους στόχους της “γαλάζιας” οικονομίας για την προώθηση της μακροπρόθεσμης ευημερίας, την αύξηση της ανθεκτικότητας των ακτών και την απόκτηση ανταγωνιστικότητας, ένα ζήτημα με μεγάλη σημασία ιδιαίτερα για τη “γαλάζια” οικονομία της Ε.Ε».

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής χαρακτήρισε ως «κλειδί» για την αντιμετώπιση του προβλήματος την «διατομεακή» συνεργασία. Προς τον σκοπό αυτό ζήτησε να δημιουργηθούν συνέργειες με ΟΛΟΥΣ τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα της «γαλάζιας» οικονομίας και να γίνουν συζητήσεις με διαφάνεια σε ΟΛΑ τα επίπεδα, τοπικό, περιφερειακό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο. Παράλληλα αναδεικνύοντας τον ρόλο της επιστήμης τάχθηκε υπέρ της συνεργασίας με την επιστημονική κοινότητα και τα Ερευνητικά Ινστιτούτα και Κέντρα για την ανάπτυξη ρεαλιστικών λύσεων.
Και κατέληξε: «Η συλλογική αυτή προσέγγιση είναι μια κατάσταση “win-win”. Προωθεί την καινοτομία, την ανθεκτικότητα και τη συλλογική δράση και διασφαλίζει την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ της οικονομικής ευημερίας και της διατήρησης του περιβάλλοντος. Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά εμείς, ως πολιτικοί, πρέπει να παράγουμε κίνητρα ώστε να διευκολύνουμε και να προωθήσουμε τέτοιες συζητήσεις».
Ακολουθεί κατά αντιπαραβολή η ομιλία του Υπουργού:
«Εξοχότατε,
Αξιότιμοι εκπρόσωποι,
Κυρίες και κύριοι,
Είναι μεγάλη μου χαρά να απευθύνομαι στο φετινό “Monaco Blue Initiative Conference” που πραγματοποιείται στην Εβδομάδα Ωκεανών του Μονακό.
Θα ήθελα καταρχάς να εκφράσω την ειλικρινή μου εκτίμηση προς τους διοργανωτές για την πρόσκληση να συμμετάσχω σε αυτή τη σημαντική εκδήλωση που εστιάζει στις άμεσες προτεραιότητες για την περιοχή της Μεσογείου. Και χρησιμοποιώ τη λέξη “άμεση” γιατί – σύμφωνα με την επιστήμη – η περιοχή της Μεσογείου είναι ένα hotspot της κλιματικής αλλαγής.
Δυστυχώς πιο συχνοί και πιο σοβαροί φυσικοί κίνδυνοι αναμένεται να “χτυπήσουν” τη μεσογειακή μας γειτονιά. Παράλληλα η διάβρωση των ακτών, η έλλειψη νερού και o κίνδυνος εξαφάνισης της χλωρίδας και της πανίδας εγκυμονούν σημαντικούς κινδύνους σε οικονομικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό επίπεδο.
Η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι τώρα μιλάμε για “κλιματική κρίση”, τη μεγαλύτερη πρόκληση της εποχής μας. Για αυτό και σήμερα είναι πιο επιτακτική από ποτέ η ανάγκη για άμεση δράση.
Κυρίες και κύριοι,
Οι ωκεανοί διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Απορροφούν σημαντικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα και μετριάζουν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Μέρος του παγκόσμιου ωκεάνιου συστήματος, η Μεσόγειος Θάλασσα, συμβάλλει ουσιαστικά στη ρύθμιση των κλιματικών προτύπων και στη διατήρηση της βιοποικιλότητας.
Ταυτόχρονα, η λεκάνη της Μεσογείου έχει τεράστιες δυνατότητες στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας. Ως Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας – της μεγαλύτερης πλοιοκτήτριας χώρας παγκοσμίως – μπορώ με υπερηφάνεια να πω ότι οι θαλάσσιες μεταφορές διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας, διευκολύνοντας το διεθνές εμπόριο και τις μεταφορές.
Οι παραδοσιακές βιώσιμες “γαλάζιες” βιομηχανίες – όπως η αλιεία και ο παράκτιος τουρισμός – καθώς και οι αναδυόμενες, όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και η μπλε βιοτεχνολογία, ενισχύουν ακόμη περισσότερο την οικονομική ανάπτυξη. Ταυτόχρονα συνεισφέρουν στη διατήρηση των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και την υποστήριξη των προσπαθειών ανθεκτικότητας στο κλίμα, ενώ την ίδια ώρα δημιουργούν εισοδήματα και θέσεις εργασίας.
Αγαπητοί φίλοι και φίλες,
Το φυσικό μας περιβάλλον είναι σύμμαχος των κοινών μας προσπαθειών για την αντιμετώπιση της πρόκλησης της κλιματικής αλλαγής.
Το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσουμε τη διασύνδεση μεταξύ των ωκεανών, της κλιματικής αλλαγής και της “γαλάζιας” οικονομίας.
Για να εξισορροπηθεί η οικονομική ευημερία με τη διατήρηση του περιβάλλοντος, θα πρέπει να ενσωματώσουμε βιώσιμες πρακτικές στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας.
Στο σημείο αυτό επιτρέψτε μου να εξηγήσω χρησιμοποιώντας το παράδειγμα της απανθρακοποίησης στη ναυτιλία, που αναμφισβήτητα, αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση του κλάδου σήμερα. Και θα ήθελα να σας πω ότι εμείς – στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και προσωπικά εγώ – πιστεύουμε ότι μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία.
Τα πιο οικολογικά καύσιμα, η ενεργειακή απόδοση και η αποδοτικότητα των καυσίμων και οι καθαρές τεχνολογίες στη ναυτιλία ελαχιστοποιούν το οικολογικό της αποτύπωμα. Και ταυτόχρονα συμβάλλουν στη βιώσιμη αξιοποίηση των θαλάσσιων πόρων. Οι δε επενδύσεις σε πράσινα λιμάνια και παραθαλάσσιες υποδομές, υποστηρίζουν περαιτέρω αυτή τη μετάβαση και διευκολύνουν την υιοθέτηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών.
Επίσης η βιώσιμη ναυτιλία όχι μόνο συμβάλλει στη διατήρηση των οικοσυστημάτων των ωκεανών, αλλά και ευθυγραμμίζεται με τους ευρύτερους στόχους της “γαλάζιας” οικονομίας για την προώθηση της μακροπρόθεσμης ευημερίας, την αύξηση της ανθεκτικότητας των ακτών αλλά και την απόκτηση ανταγωνιστικότητας. Είναι ένα ζήτημα με μεγάλη σημασία ιδιαίτερα για τη “γαλάζια” οικονομία της Ε.Ε.
Αγαπητοί φίλοι και φίλες,
Για να αντιμετωπίσουμε αυτή την πρόκληση, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι είμαστε ΟΛΟΙ στο ίδιο σκάφος. Για αυτό και εν προκειμένω η λέξη κλειδί είναι “συνεργασία”. Και κυρίως η “Διατομεακή” συνεργασία. Προς τον σκοπό αυτόν θα πρέπει να δημιουργηθούν συνέργειες με ΟΛΟΥΣ τους εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα της “γαλάζιας” οικονομίας και να συζητηθούν με διαφάνεια σε ΟΛΑ τα επίπεδα: σε τοπικό, περιφερειακό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο.
Ταυτόχρονα χρειαζόμαστε την επιστήμη. Χρειάζεται να συνεργαστούμε με την επιστημονική κοινότητα, με Ερευνητικά Ινστιτούτα και Κέντρα προκειμένου να αναπτύξουμε ρεαλιστικές λύσεις. Αυτή η συλλογική προσέγγιση είναι μια κατάσταση “win-win”. Προωθεί την καινοτομία, την ανθεκτικότητα και τη συλλογική δράση και παράλληλα διασφαλίζει την απαραίτητη ισορροπία μεταξύ οικονομικής ευημερίας και διατήρησης του περιβάλλοντος.
Σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση, αλλά εμείς, ως πολιτικοί, πρέπει να παράγουμε κίνητρα ώστε να διευκολύνουμε και να προωθούμε τέτοιες συζητήσεις.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Η συνεργασία για την αντιμετώπιση κοινών προκλήσεων στη θάλασσα, όπως οι απειλές για τη βιοποικιλότητα, η παράνομη και άναρχη αλιεία, η υποβάθμιση του περιβάλλοντος αλλά και οι απειλές για την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και το διασυνοριακό έγκλημα, είναι ο ΜΟΝΟΣ δρόμος προς τα εμπρός. Είναι το βασικό συστατικό για την επιτυχία.
Κλείνοντας, θα ήθελα με την ευκαιρία αυτή να σας προσκαλέσω στο Ένατο “Our Ocean Conference” που φιλοξενείται στην Αθήνα, από τις 15 έως τις 17 Απριλίου, στο οποίο θα συζητηθούν όλα αυτά τα σημαντικά θέματα.
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας».


Latest News

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες

Capital Clean Energy Carriers: Καθέλκυση του μεγαλύτερου στην ιστορία πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα
Κατασκευάζεται από τα Κορεάτικα ναυπηγεία HD Hyundai Mipo και διαθέτει χωρητικότητα 22.000 κ.μ.