
Μνημόνιο συνεργασίας υπεγράφη σήμερα μεταξύ του Πρύτανη του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) Καθ. Νίκο Κατσαράκη και της προέδρου του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών (ΙΑΚΕ) Δρ. Ελένη Μαράκη για την εκπόνηση πιλοτικής μελέτης και παρέμβασης σε επιλεγμένα σχολεία Α’βάθμιας & Β’βάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης με θέμα τις Σχολικές Απουσίες.
ΕΛΜΕΠΑ και Grant Thornton: Υπέγραψαν Μνημόνιο Συνεργασίας
Βασικός στόχος αυτής της συνεργασίας είναι η δημιουργία «Ομάδας Μελέτης των Σχολικών Απουσιών & Παρέμβασης» για την ανάπτυξη μιας υποστηρικτικής δράσης στη σχολική κοινότητα η οποία θα ενθαρρύνει την προσκόλληση των μαθητών στο σχολείο, αρχής γενομένης από την Περιφέρεια Κρήτης.
Οι απουσίες
Ως προς τη Μελέτη των Σχολικών Απουσιών, οι δύο Συνεργάτες έλαβαν υπόψη αφενός, ότι οι σχολικές απουσίες αποτελούν ένα σοβαρό πρόβλημα δημόσιας υγείας που επηρεάζει τους νέους σε όλες τις χώρες και αφετέρου τα δεδομένα σύμφωνα με τα οποία:
α) Οι συχνές απουσίες από το σχολείο έχουν συνδεθεί με αρνητικές ακαδημαϊκές επιδόσεις και κοινωνικά προβλήματα, συμπεριφορές διακινδύνευσης, καθώς και με προβλήματα δημόσιας υγείας.
β) Η σχολική απουσία, στη διεθνή βιβλιογραφία, μελετάται ως ένα ζήτημα δημόσιας υγείας και αθέατης εκπαιδευτικής κρίσης.
γ) Η μη προσέλευση του μαθητή στην τάξη του είναι ένα σύνθετο και ποικίλο φαινόμενο με συχνά αλληλένδετα αίτια.
δ) Οι παρεμβάσεις για τη μείωση των απουσιών στο παρελθόν επικεντρώνονταν στη διάκριση των σχολικών απουσιών από τις δικαιολογημένες απουσίες εξ αιτίας της μαθητικής άρνησης (δηλ. του άγχους), να παρακολουθούν το σχολείο.
ε) Η απουσία από το σχολείο είναι συχνά επιζήμια, ακόμη και με την άδεια των γονέων ή των γιατρών και η έμφαση έχει μετατοπιστεί στη μείωση των απουσιών για οποιονδήποτε λόγο, σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατων μελετών.

Η μελέτη
Η Πιλοτική Μελέτη θα εστιάσει στους παράγοντες που σχετίζονται με υψηλότερο κίνδυνο χρόνιας απουσίας, οι οποίοι σύμφωνα με τα ευρήματα της διεθνούς βιβλιογραφίας μπορούν να διακριθούν, κυρίως, σε:
1. Ατομικούς παράγοντες (π.χ. εκφοβισμός, πρόσληψη ελλιπούς ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον, χρόνια ασθένεια, ψυχική υγεία, αναπηρία ή ειδική αγωγή, έκθεση στη βία, χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση, χρήση ουσιών κ.λπ.)
2. Οικογενειακούς παράγοντες (π.χ. ευθύνες του μαθητή για οικιακή μέριμνα, επισιτιστική ανασφάλεια, προβλήματα υγείας στα μέλη της οικογένειας, κατάθλιψη του γονέα, προβλήματα στέγης, πλημμελή εποπτεία, πεποιθήσεις ή/και προβλήματα γονέα, κ.λπ.)
3. Παράγοντες σχολείου και κοινότητας (π.χ. κακό σχολικό κλίμα, χωρίς σχολική βοήθεια, αναξιόπιστη σχολική μεταφορά, ριψοκίνδυνη διαδρομή προς το σχολείο, πολιτιστικά εμπόδια, μέλος κοινωνικά ευάλωτης ομάδας, αλλοδαπός, ατμοσφαιρική ρύπανση/έλλειψη χώρου πρασίνου, κ.λπ.).
Ο στόχος του προγράμματος
Ως προς την Παρέμβαση, οι δύο Συνεργάτες φιλοδοξούν στη βάση των ευρημάτων της πιλοτικής μελέτης να αναπτύξουν ένα βιώσιμο Πρόγραμμα για μια συστηματική σε βάθος Παρέμβαση για την ενδυνάμωση της πρόθεσης των μαθητών να είναι αδιαλείπτως παρόντες στη σχολική κοινότητα.
Συγκεκριμένα:
Θα αξιολογηθούν Μαθητές με Συχνές Απουσίες σε εντοπισμένες σχολικές μονάδες (π.χ. υλοποίηση 2-3, πιλοτικών, σχολικών προγραμμάτων φυσικής και ψυχολογικής εξέτασης μαθητών με στόχο τη μείωση των ποσοστών απουσίας και τη βελτίωση της ψυχικής υγείας, την καθολική ευαισθητοποίηση, την ενίσχυση για απόκτηση δεξιοτήτων και την αύξηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων των μαθητών και των σχολείων.
Θα επιδιωχθεί η στενή συνεργασία με το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον για την υποστήριξη του σχολικού και του γονικού ελέγχου με σύγχρονα μέσα επικοινωνίας, πρόληψη του εκφοβισμού, κ.λπ.
Οι Συνεργάτες θα επιδιώξουν την υποστήριξη της «Ομάδας Μελέτης των Σχολικών Απουσιών & Παρέμβασης» από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, την 7η ΥΠΕ και από εθελοντικές ομάδες για την Εκπαίδευση.
Οι δύο Συνεργάτες θέτουν ως απώτερο στόχο τους την παραγωγή ελκυστικών υποδειγμάτων και τη δημιουργία ανθεκτικών εργαλείων (π.χ. δείκτες γνωστικών, κοινωνικών δεξιοτήτων και ψυχικής υγείας) πολιτισμικά προσαρμοσμένων και χρήσιμων στους αρμόδιους φορείς (π.χ. Υπουργεία Παιδείας & Υγείας, Δ/νσεις Εκπαίδευσης με τις Σχολικές τους Κοινότητες, Περιφέρεια Κρήτης με τις Υπηρεσίες της και κάθε άλλο ενδιαφερόμενο φορέα, δημόσιο ή ιδιωτικό), προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για τον σχεδιασμό και την τεκμηρίωση ενός Ολοκληρωμένου Επιχειρησιακού Σχεδίου που θα καθιστά το σχολείο ασφαλές, θα προσφέρει θαλπωρή στους μαθητές που διατρέχουν κίνδυνο και θα ενθαρρύνει την προσπάθεια και την ικανοποίηση από κάθε σχολική εργασία.


Latest News

Νέο μπλακ άουτ στην Κούβα
Συνεχίζεται το μπλακ άουτ στην Κούβα 24 ώρες μετά την ενεργειακή κατάρρευση

Τα πρώτα σύννεφα κοινωνικής δυσαρέσκειας για τον Τραμπ - Τι δείχνει δημοσκόπηση του NBC
Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων στη δημοσκόπηση, το 54%, αποδοκίμασε τους χειρισμούς του Τραμπ στην οικονομία,

ΗΠΑ: Φονικοί ανεμοστρόβιλοι σαρώνουν τις νότιες και μεσοδυτικές πολιτείες
Καταστροφικοί ανεμοστρόβιλοι και τις καταιγίδες πλήττουν αρκετές νοτιοανατολικές πολιτείες των ΗΠΑ.

Βόρεια Μακεδονία: Στην Ελλάδα 18 εγκαυματίες από την τραγωδία σε νυχτερινό κέντρο
Τη νοσηλεία όλων των εγκαυματιών από τη Βόρεια Μακεδονία που ζητήθηκε από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό πολιτικής προστασίας ανέλαβε η Ελλάδα

Παραιτήθηκε ο Αρίστος Δοξιάδης
Την παραίτησή του από τη θέση του υφυπουργού Έρευνας και Καινοτομίας του υπουργείου Ανάπτυξης ανακοίνωσε με ανάρτησή του ο Αρίστος Δοξιάδης

Η Ουκρανία χάνει τη μεγαλύτερη πόλη που είχε καταλάβει στο έδαφος της Ρωσίας
Στη Σούτζα του Κουρσκ διεξήχθη μια από τις πιο σκληρές μάχες στον πόλεμο μεταξύ Ρωράις - Ουκρανίας που διαρκεί περισσότερο από τρία χρόνια

Ραγδαία μεταβολή του καιρού, «βουτιά» υδραργύρου – Πότε θα χιονίσει στην Αττική
Από τους 30 βαθμούς ο υδράργυρος θα κατρακυλήσει κάτω από τους 5 βαθμούς Κελσίου σε πολλές περιοχές της χώρας – Πότε αλλάζει ο καιρός

Ο Ερντογάν ζητά από Τραμπ F-16, F-35 και τερματισμό των κυρώσεων στην Τουρκία
Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν μίλησε τηλεφωνικά με τον Ντόναλντ Τραμπ για την Ουκρανία, την Συρία και τις επιδιώξεις της Άγκυρας

Βαλκάνια, ξανά μια «τέλεια πυριτιδαποθήκη»;
Από τη Βοσνία-Ερζεγοβίνη και τη Σερβία, έως τη Ρουμανία, στα Βαλκάνια δημιουργείται ένα εκρηκτικό μείγμα πολιτικής αστάθειας και έξαρσης του εθνικισμού

Αντίστροφη μέτρηση για τη θερινή ώρα - Πότε γυρνάμε τα ρολόγια μία ώρα μπροστά
Την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου η θερινή ώρα διαδέχεται τη χειμερινή «κλέβοντας» λίγη από τη βραδινή μας ξεκούραση