Διαβεβαιώσεις προς την Κίνα και τη Ρωσία ότι τα πλοία τους μπορούν να πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν με τη βεβαιότητα ότι δεν θα δεχθούν επιθέσεις, φέρονται να έχουν παράσχει οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης.
Χούθι: Νέα επίθεση σε ελληνόκτητο πλοίο
Όπως σημειώνει το Bloomberg, Μόσχα και Πεκίνο κατέληξαν στη συμφωνία αυτή μετά από συνομιλίες με τους Χούθι στο Ομάν. Σε αντάλλαγμα, οι δύο χώρες κλήθηκαν να παράσχουν πολιτική υποστήριξη στους Χούθι σε όργανα όπως το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, πιθανώς με την παρεμπόδιση ψηφισμάτων καταδίκης των επιθέσεων.
Το οικονομικό πρακτορείο υπογραμμίζει ότι, αν και οι Χούθι έχουν ήδη ξεκαθαρίσει ότι τα περιουσιακά στοιχεία της Μόσχας και του Πεκίνου δεν θα αποτελέσουν στόχο, οι συνομιλίες υπογραμμίζουν την αυξημένη νευρικότητα μεταξύ των παγκόσμιων δυνάμεων σχετικά με τις επιθέσεις της ομάδας με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και γύρω από αυτήν από τα μέσα Νοεμβρίου.
Στο στόχαστρο η Δύση
Οι Χούθι τονίζουν ότι ότι στοχεύουν πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, προσπαθώντας να ασκήσουν πίεση για τερματισμό του σαρωτικού πολέμου που έχει εξαπολύσει το Τελ Αβίβ στη Λωρίδα της Γάζας. Ωστόσο, φαίνεται πως έχουν κάνει λάθος σε ορισμένες περιπτώσεις, και γι’ αυτό Ρωσία και Κίνα πιθανότατα χρειάζονταν ισχυρότερες διαβεβαιώσεις ότι τα πλοία τους δεν κινδυνεύουν. Είναι ενδεικτικό ότι στα τέλη Ιανουαρίου πύραυλοι εξεράγησαν κοντά σε πλοίο που μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο, στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Υεμένης.
Οι πλωτές οδοί -συμπεριλαμβανομένου του στενού Bab el-Mandeb που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν- είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία. Είναι ενδεικτικό ότι υπό κανονικές συνθήκες μέσω αυτών διακινείται περίπου το 30% του παγκόσμιου φορτίου εμπορευματοκιβωτίων. Από την περιοχή δέρχονται επίσης μεγάλες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Εταίροι του Ιράν
Τόσο η Κίνα όσο και η Ρωσία αποτελούν διπλωματικούς και οικονομικούς εταίρους του κύριου στρατιωτικού και οικονομικού υποστηρικτή των Χούθι, του Ιράν. Οι περισσότερες ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου καταλήγουν στην Κίνα και η Ισλαμική Δημοκρατία έχει, σύμφωνα με τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, παράσχει μη επανδρωμένα αεροσκάφη και άλλα όπλα στη Ρωσία για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ωστόσο, οι Χούθι διατηρούν μεγάλη ανεξαρτησία από την Τεχεράνη. Το Ιράν έχει δηλώσει ότι υποστηρίζει τους Χούθι, αλλά ότι αυτοί λαμβάνουν τις δικές τους αποφάσεις σε πολιτικά και στρατιωτικά θέματα.
Η Κίνα και η Ρωσία έχουν ήδη παράσχει κάποια διπλωματική υποστήριξη στους Χούθι. Στις αρχές Ιανουαρίου, απείχαν από ένα ψήφισμα που υποστηρίχθηκε από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, το οποίο καταδίκαζε «με τον πιο έντονο τρόπο» τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία. Λίγες ώρες μετά την ψήφισή του, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο άρχισαν αεροπορικές επιδρομές με στόχο τις στρατιωτικές υποδομές των Χούθι, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εκτόξευσης πυραύλων και των σταθμών ραντάρ.
Στα μέσα Φεβρουαρίου, η Κίνα και η Ρωσία αμφισβήτησαν τη νομιμότητα των χτυπημάτων κατά των Χούθι και δήλωσαν ότι δεν είχαν ποτέ εγκριθεί από το Συμβούλιο Ασφαλείας.
Θα επεκταθούν οι επιθέσεις και στον Ινδικό;
Υπογραμμίζεται ότι οι κινήσεις των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου απέτυχαν να αποτρέψουν τους Χούθι. Ακόμα κι έτσι όμως, το Πεντάγωνο λέει ότι οι επιθέσεις της ομάδας γίνονται όλο και λιγότερο συχνές καθώς οι δυνατότητές της υποβαθμίζονται.
Στόχος των Χούθι είναι «να βυθίσουν την Αμερική, τη Βρετανία και τη Δύση στον βάλτο της Ερυθράς Θάλασσας», όπως ανέφερε στο Χ ο Ali Alqhoom, ανώτερος πολιτικός ηγέτης των Χούθι.
Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι η Κίνα και η Ρωσία υποστηρίζουν την εκστρατεία τους, παρόλο που και οι δύο χώρες έχουν δηλώσει ότι θέλουν τα πλοία να κινούνται ελεύθερα στα διεθνή ύδατα. Το Πεκίνο έχει ζητήσει να σταματήσουν οι επιθέσεις περισσότερες από μία φορές.
Πάντως την προηγούμενη εβδομάδα, ο ηγέτης των Χούθι, Αμπντούλ Μαλίκ Αλ Χούθι, ανακοίνωσε ότι η εκστρατεία κατά των δυτικών πλοίων θα επεκταθεί και στον Ινδικό Ωκεανό.
Latest News
Στοχευμένα μέτρα για τον «σκιώδη στόλο» της Ρωσίας
Με ψήφισμά τους οι ευρωβουλευτές ζητούν επιπλέον κυρώσεις και τερματισμό των εισαγωγών ρωσικών ορυκτών καυσίμων στην ΕΕ
Κωνσταντίνος Καπετανάκης: Τα εναλλακτικά καύσιμα είναι είδος εν ανεπαρκεία
Η ναυτιλία μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, μόλις υπάρξουν επαρκείς ποσότητες, λέει ο πρόεδρος της International Bunker Industry Association (IBIA), Κωνσταντίνος Καπετανάκης
Celestyal: Επιπλέον 47 καμπίνες στο Celestyal Discovery
Η Celestyal ανακοινώνει επίσης τη σημαντική ενίσχυση των παροχών στις premium καμπίνες του στόλου της
Επενδύσεις 2 δισ. «υπόσχεται» ο Στυλιανίδης στα λιμάνια και ακτοπλοΐα
Τις εξαγγελίες του υπουργού τις υποδέχεται θετικά ο κλάδος της ακτοπλοΐας
Στυλιανίδης: Δεσμευόμαστε να προωθήσουμε πρωτοβουλίες στο τρίπτυχο ασφάλεια-εκσυγχρονισμός-αναδιάρθρωση
Ο Χρήστος Στυλιανίδης επισήμανε ότι η ενίσχυση της ασφάλειας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελεί κύρια προτεραιότητα του υπουργείου
Δεμένα τα πλοία στις 20 Νοεμβρίου – Τα αιτήματα
Χωρίς πλοία θα παραμείνει η χώρα στις 20 Νοεμβρίου για ένα εικοσιτετράωρο, λόγω της συμμετοχής της ΠΝΟ σε απεργία
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Από τους Καλούς Λιμένες, στην ναυτιλιακή αυτοκρατορία
Από τη ΣΕΚΑ της μίας «μάνας» ξεκίνησε η αυτοκρατορία της οικογένειας - Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης και η Avin International
Η Κίνα το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη
Μεγάλες ευκαιρίες απασχόλησης στη γαλάζια οικονομία
Η γαλάζια οικονομία περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και τους υδάτινους όγκους
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία - Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Ενα εκατομμύριο ευρώ για τη χρηματοδότηση του e-ναυτολογίου - Στόχος η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα.