
Κατάρρευση των εσόδων τους κατέγραψαν στη χρήση του 2023 οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σύμφωνα με εκτιμήσεις του Alan Murphy, CEO της εταιρείας αναλύσεων Sea-Intelligence.
Το 2023 όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες είδαν απότομη μείωση των εσόδων σε σύγκριση με το 2022, που κυμαίνεται μεταξύ -46,6% και -62,6%, λόγω πτώσης των ναύλων.
Ωστόσο όπως παρατηρεί ο αναλυτής της Sea Intelligence, μπορεί τα έσοδα του 2023 να είναι μειωμένα σε σύγκριση με το 2022, κινούνται όμως σε ανάλογα επίπεδα με το 2018 και 2019, γεγονός που υποδηλώνει ότι η απότομη μείωση των εσόδων σε ετήσια βάση το 2023 είναι αποτέλεσμα της κάθετης αύξησης των εσόδων την περίοδο της πανδημίας του 2021 και 2022 και όχι μιας θεμελιώδους απώλειας εσόδων το 2023.
Ναυτιλία: Πτώση – ρεκόρ στα περιθώρια κέρδους των liners
Η κανονικότητα
Σε κάθε περίπτωση η επιστροφή στην κανονικότητα μετά την πανδημία για τις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) δεν ήταν τόσο ομαλή. Οι εταιρείες καταγράφουν αρνητικά η οριακά θετικά περιθώρια λειτουργικού κέρδους στο τέταρτο τρίμηνο του 2023 σε σύγκριση με τα υπερβολικά κέρδη δις. δολ την εποχή της πανδημίας, και βλέπουν περαιτέρω χειροτέρευση της θέσης τους για το 2024.
Η αυξημένη προσφορά πλοίων σε συνδυασμό με μία περιορισμένη ζήτηση αγαθών διαμορφώνουν ένα περιβάλλον όχι ιδιαίτερα υγιές για τα αποτελέσματα τους, ενώ οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για πτωτική τάση στους ναύλους φορτίων, και το τρέχον έτος. Ήδη οι εννέα μεγαλύτερο liners που ανακοίνωσαν αποτελέσματα για το 2023 κατέγραψαν για το τέταρτο τρίμηνο του 2023, συνολικά αρνητικό λειτουργικό περιθώριο κέρδους στο -3% το πρώτο αρνητικό τα τελευταία πέντε χρόνια. Η εξέλιξη αυτή υποδηλώνει ότι η μείωση των ναύλων κατά τη διάρκεια του έτους ήταν πιο σημαντική για τα αποτελέσματα τους από ό,τι η αύξηση του όγκου των φορτίων, σημειώνει η Alphaliner.
Το χαμηλότερο περιθώριο κέρδους στη δεκαετία
Το αρνητικό περιθώριο του τελευταίου τριμήνου του 2023 είναι πιο χαμηλό από το 2018 και χαμηλότερο από το -0,2% που ήταν ο μέσος όρος της τελευταίας δεκαετίας πριν την εμφάνιση της πανδημίας covid 19.
Από την άλλη πλευρά η ζήτηση πλοίων από πλευράς των ναυτιλιακών εταιρειών παραμένει ισχυρή ως ένα βαθμό λόγω των διαφόρων διαταραχών σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο αριθμός των ναυλώσεων που συνήφθησαν ήταν αρκετά υψηλός, ιδίως για πλοία μεταφορικής ικανότητας μέχρι 2.000 teu, σημειώνει η Alphaliner, με αποτέλεσμα τη σταθεροποίηση των ναύλων στον τομέα της μίσθωσης πλοίων. Δεν είναι σαφές σε αυτό το στάδιο αν αυτή η σταθεροποίηση των τιμών είναι ένα απλό «plateau», η πρόκειται για την αρχή μιας αντίδρασης σε μια πιο αβέβαιη αγορά, επισημαίνει η Alphaliner.
Σε μη βιώσιμα επίπεδα οι ναύλοι
Πάντως το κλίμα μεταξύ των εταιρειών liners είναι πτωτικό, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Maersk Βίνσεντ Κλερκ να δηλώνει ότι οι τρέχουσες τιμές στα φορτία έχουν πέσει σε «μη βιώσιμα επίπεδα», ενώ η Hapag-Lloyd δήλωσε ότι θα εργαστεί για τη μείωση του κόστους το 2024, εν μέσω της πτώσης των οικονομικών αποτελεσμάτων της. Επιβεβαιώνοντας το σημερινό ζοφερό περιβάλλον στην πλευρά των εμπορευματικών μεταφορών, ο δείκτης ναύλων της Σανγκάης, (SCFI) μειώθηκε και πάλι σημαντικά την προηγούμενη Παρασκευή και πέφτει συνεχώς τις τελευταίες πέντε εβδομάδες μετά την έξαρση που κατέγραψε στο τέλος του 2023 και τις πρώτες εβδομάδες του 2024 λόγω των διαταραχών την Ερυθρά Θάλασσα. Όλες τις διαδρομές ανατολής – δύσης και πολλές διαδρομές βορρά – νότου παρουσιάζουν πλέον αρνητικές τάσεις.
Παράλληλα η πρόσφατη επιβράδυνση των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων δεν μπορεί να αποκρύψει το γεγονός ότι από τώρα μέχρι και το τέλος του έτους περισσότερα από 395 νεότευκτα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 2,6 εκατ. teu αναμένεται να παραδοθούν. Ο τρόπος με τον οποίο η αγορά θα αντιμετωπίσει αυτή την ένεση χωρητικότητας μένει να φανεί, αλλά η «ευλογία» της Ερυθράς Θάλασσας, η αυξημένη δηλαδή ζήτηση πλοίων λόγω της παράκαμψης της Ερυθράς ενδέχεται να μην είναι αρκετή για τους πλοιοκτήτες ώστε να αντιμετωπίσουν την πλεονάζουσα χωρητικότητα που θα γίνεται όλο και πιο αισθητή καθώς προχωράμε στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, αναφέρει η Alphaliner.
Χειρότερο το 2024
Όσον αφορά τα αποτελέσματα των μεγαλύτερων ναυτιλιακών τακτικών γραμμών η Alphaliner σημειώνει ακόμη ότι παρά την πτώση του λειτουργικού κέρδους στο τέταρτο τρίμηνο για το σύνολο του έτους διατηρήθηκαν σε θετικό έδαφος στο +4%. Ωστόσο η μία μετά την άλλη εταιρείες αρχίζουν να ανακοινώνουν εκτιμήσεις για χειρότερα αποτελέσματα για το τρέχον έτος. Η Maersk δημοσίευσε τις χειρότερες προοπτικές για το τρέχον έτος, επιβεβαιώνοντας ότι είναι απίθανο να βγάλει κέρδη και θα μπορούσε να δημιουργήσει λειτουργικές ζημίες έως και 5 δισ. δολ το 2024.
Το εύρος των προβλέψεων παραμένει ευρύ όσο συνεχίζεται η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και τα προβλήματα στη Διώρυγα του Παναμά. Ο διευθύνων σύμβουλος της Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, δήλωσε ότι η εταιρεία του αναμένει επί του παρόντος μια ομαλοποίηση της ναυτιλιακής κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα κάποια στιγμή μεταξύ του τέλους του δεύτερου και του τέλους του τρίτου τριμήνου, δεδομένης της στρατηγικής σημασίας της πλωτής οδού, αν και αναγνώρισε ότι “κανείς δεν ξέρει πραγματικά”.


Latest News

Τα σχέδια της Κίνας για να καταστεί παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος
Έμφαση και στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες

Βασίλης Κικίλιας: Το crash test με την ακτοπλοΐα και η «προίκα» των 1,6 δισ. ευρώ
Γεμάτο προκλήσεις το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει ο Βασίλης Κικίλιας – Ο ανασχηματισμός 2025 τον έφερε στο υπουργείο Ναυτιλίας

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις εμπορευματοκιβωτίων - Τι αναφέρει το ΕΒΕΠ
Θέμα αποτελεί η τρέχουσα κατάσταση στον εμπορικό λιμένα του Πειραιά, που λόγω της υψηλής συμφόρησης πλοίων και εμπορευματοκιβωτίων

Προχωρεί το niologio.gov.gr - Έχουν εγγραφεί 21 ποντοπόρα πλοία
Από την έναρξη της λειτουργίας του συστήματος, 21 νέα ποντοπόρα πλοία έχουν εγγραφεί στο ελληνικό νηολόγιο, εκ των οποίων τα 19 μέσω της νέας ψηφιακής διαδικασίας

«Τρικυμία» στη ναυτιλία από τα τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής που σχεδιάζει ο Τραμπ
Σε αναβρασμό η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία - Ποσα πλοία ναυπηγούν οι Έλληνες στην Κίνα

Kινέζοι εφοπλιστές κατά ΗΠΑ για λιμενικά τέλη - «Παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ»
Οι κινέζοι εφοπλιστές αντιτίθεται στα λιμενικά τέλη που οι ΗΠΑ θέλουν να επιβάλλουν σε θαλάσσιους μεταφορείς που κατέχουν ή έχουν παραγγείλει πλοία από την Κίνα

Πώς θα συγκρατηθούν τα κόστη στην ακτοπλοΐα - Τι ζητούν οι εταιρείες από το υπουργείο Ναυτιλίας
Το ζήτημα της ανόδους του κόστους στην ακτοπλοΐα και οι επενδύσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης

Στυλιανίδης: Στο 1,68 δισ. ευρώ τα κοινοτικά κονδύλια για ακτοπλοΐα και υποδομές
Τα κοινοτικά κονδύλια που εξασφάλισε η Ελλάδα θα κατευθυνθούν για την ενίσχυση κρίσιμων δράσεων για την ακτοπλοΐα, τις λιμενικές υποδομές και την ναυτική εκπαίδευση

Στο στόχαστρο, η ναυτιλιακή υπεροπλία του Πεκίνου
Μέτρα από τις ΗΠΑ για τα κινεζικής πλοιοκτησίας πλοία που αφορούν όλες τις εταιρείες έστω και εάν έχουν ένα πλοίο κατασκευασμένο στην Κίνα

Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας σε εκδήλωση της ΕΕΕ στις Βρυξέλλες
Εκδήλωση με τίτλο «Shipping anchors the EU’s Future» διοργανώνει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών και κεντρικό ομιλητή τον Σαρλ Μισέλ