Στην Ελλάδα έχουμε μάθει διαχρονικά να αντιμετωπίζουμε το θέμα του κατώτατου μισθού ως πολιτικό σύνθημα που θα ικανοποιήσει μέρος των ψηφοφόρων και με μια γενική χαλαρότητα. Παλαιότερα, πριν από τη χρεοκοπία της χώρας, η πλειοδοσία των πολιτικών κομμάτων είχε ανεβάσει τον επιδιωκόμενο στόχο του κατάλληλου κατώτατου μισθού στα 1.300 ευρώ. Μετά ήρθε η χρεοκοπία και όχι μόνο ο κατώτατος κατέρρευσε, αλλά δημιουργήθηκε και ο υποκατώτατος των 511 ευρώ για εργαζομένους έως 25 ετών. Στην πραγματικότητα είχε καταρρεύσει η αγορά εργασίας.
Γενικώς είμαστε της υπερβολής, με τους πολιτικούς μας να επιμένουν να παρεμβαίνουν, σαν οι εν λόγω αμοιβές να βγαίνουν από τα δικά τους ταμεία και όχι από αυτά των επιχειρήσεων. Και τους συνδικαλιστές να ζητούν ανεδαφικές αυξήσεις, με κίνδυνο να χάσουν τη δουλειά τους αυτοί που υποτίθεται ότι υπερασπίζονται. Μέσα στη γενικευμένη ελαφρότητα αντιμετώπισης του θέματος, παραγνωρίζουν πολλοί ότι το ύψος του κατώτατου μισθού επηρεάζει ελάχιστα τις μεγάλες επιχειρήσεις. Αντίθετα, επιβαρύνει άμεσα τις πιο μικρές και πιο αδύναμες επιχειρήσεις, με εργοδότες ειδικά στην περίπτωση της Ελλάδας που το κέρδος που τους μένει για να ζήσουν σε μηνιαία βάση οι ίδιοι και οι οικογένειές τους είναι πολλές φορές μικρότερο από τον κατώτατο μισθό που καλούνται να πληρώσουν στους εργαζομένους.
Είναι αντιληπτό ότι πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό εργαλείο που γεννά επιπτώσεις οικονομικές και κοινωνικές. Ο κατώτατος μισθός είναι ένα αναδιανεμητικό εργαλείο που έχει τόσο οφέλη όσο και κόστος. Εάν οριστεί σε υψηλότερα επίπεδα, μπορεί να αυξήσει τις αποδοχές των χαμηλόμισθων, να μειωθεί ο αριθμός των «φτωχών εργαζομένων», επίσης να μειωθεί η διαφορά αμοιβής μεταξύ των δύο φύλων και να μειωθεί συνολικά η μισθολογική ανισότητα. Ο κίνδυνος που υπάρχει εάν οριστεί σε πολύ υψηλά επίπεδα, πάνω από αυτά που αντέχει η αγορά, είναι τότε ο κατώτατος μισθός να μειώσει την παραγωγικότητα, να επηρεάσει τον πληθωρισμό, να βλάψει την απασχόληση αυξάνοντας την ανεργία και να αποδειχθεί ανεφάρμοστος από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οδηγώντας πολλές από αυτές στο κλείσιμο ή τη συρρίκνωση. Ολα αυτά πρέπει να συνυπολογίζονται.
Στη μεταμνημονιακή Ελλάδα φτιάχτηκε για πρώτη φορά μια διαδικασία με στόχο την επανεξέταση του κατώτατου μισθού σε ετήσια βάση που δείχνει να αποδίδει. Στην ιδανική της μορφή θα περιλάμβανε μια συζήτηση μεταξύ των κοινωνικών εταίρων σε ένα τραπέζι στο πλαίσιο ενός θεσμού όπως η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή, αλλά στην Ελλάδα ποτέ δεν καταφέραμε να δημιουργήσουμε τόσο σημαντικά πεδία διαλόγου και συναίνεσης.
Οπότε προχωράμε με την υποβολή προτάσεων από τους εργοδοτικούς και εργατικούς φορείς και τα σημαντικά εθνικά μας think tanks και ο υπουργός Εργασίας, αφού ακούσει, καλείται να εισηγηθεί και το Υπουργικό Συμβούλιο να αποφασίσει και για αυτό το θέμα. Με αυτή τη σειρά έγιναν τα πράγματα και φέτος. Μια οικονομία (ιδιωτική) αναμένει από τους ταγούς του κράτους να τους πούνε ποια είναι η κατάλληλη μισθολογική πολιτική που πρέπει να εφαρμοστεί, με την ελπίδα ότι και αυτή τη νέα αύξηση θα την αντέξουν τα οικονομικά των επιχειρήσεων.
Latest News
Ευρωπαϊκές οικονομίες σε τροχιά αβεβαιότητας
Οι προειδοποιήσεις της ΕΚΤ αποκαλύπτουν τους λόγους της ανησυχίας για την κατάσταση των οικονομιών στις ευρωπαϊκές χώρες
Χωρίς τιμαριθμοποίηση
Στην Ελλάδα η κυβέρνηση συνεχίζει να επιλέγει τον «αραμπά» του κοινωνικού αυτοματισμού
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Στις μέρες μας, το 2024 εδώ στην Ελλάδα, έχουν πάρει κεφάλι και πάλι οι απαισιόδοξοι και φοβούνται και τη σκιά τους
Ο θρίαμβος των αισιόδοξων
Οι ίδιοι απαισιόδοξοι ανησυχούσαν πριν από τις εκλογές του 2019 για το δημόσιο χρέος και τις τράπεζες
Οι επιχειρήσεις στην εποχή των αναταράξεων
Οι περίοδοι της σταθερότητας και μιας υποτιθέμενης κανονικότητας θα γίνονται όλο και πιο σύντομες για τις επιχειρήσεις και τις οικονομίες
Το ελαιόλαδο ρίχνει τον πληθωρισμό
Σε όλες τις απότομες αλλαγές σε μια αγορά, έτσι και στο ελαιόλαδο υπάρχουν νικητές και ηττημένοι
Στην ασφάλεια των πλεονασμάτων
Το χθεσινό μήνυμα Χατζηδάκη αποτελεί μια ελάχιστη ανταπόδοση στους χτυπημένους από τη χρεοκοπία Έλληνες φορολογουμένους
Ευκαιρία εκσυγχρονισμού
Τα Κράτη-Μέλη της ΕΕ έχουν υποχρέωση μεταφοράς, έως 15 Νοεμβρίου 2024, στο εθνικό δίκαιο της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 2022/2041 για επαρκείς κατώτατους μισθούς
Εκτός κυβερνητικού ραντάρ…
Ο τομέας μπορεί να προοδεύει την τελευταία τριετία, αλλά η παραγωγικότητά του μειώνεται
Απαγορευτικά ενοίκια
Γενικά το κόστος στέγασης αποτελεί έναν από τα σημαντικότερα πάγια έξοδα για μια επιχείρηση