Πηγές:
Ρυθμός μεγέθυνσης ΑΕΠ, Πληθωρισμός, Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή Ενέργειας, Τιμές ενέργειας: Πετρέλαιο, Αέριο: Oxford Economics – Global Economic Model.
Δείκτης PMI στη μεταποίηση: HIS Markit.
Δείκτης οικονομικού κλίματος: Διεύθυνση Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σημειώσεις:
Ρυθμός μεγέθυνσης ΑΕΠ: Πρόκειται για τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του ΑΕΠ σε σταθερές τιμές.
Πληθωρισμός: Πρόκειται για τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του γενικού επιπέδου τιμών.
Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή Ενέργειας: Πρόκειται για τον εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή ή αλλιώς τον ετήσιο ρυθμό μεταβολής του επιπέδου τιμών προϊόντων ενέργειας.
Τιμές ενέργειας: Πετρέλαιο, Αέριο: Πρόκειται για δείκτες που παρουσιάζουν την τιμή του πετρελαίου και του αερίου με έτος βάσης το 2015, το οποίο λαμβάνει την τιμή 100.
Δείκτης PMI στη μεταποίηση: Πρόκειται για το Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών στον κλάδο της μεταποίησης που καταγράφει τόσο τα επίπεδα παραγωγής, όσο και τις προσδοκίες για την εξέλιξή της στο άμεσο μέλλον (περίπου 6 μήνες προβλεπτική ικανότητα). Τιμές άνω του 50 σημαίνουν ότι η τιμή είναι καλύτερη σε σχέση με του προηγούμενου μήνα και σηματοδοτεί καλές προοπτικές για τους επόμενους 6 περίπου μήνες.
Δείκτης οικονομικού κλίματος: Ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ESI) είναι ένας σύνθετος δείκτης που στόχο έχει να παρακολουθεί τη μεταβολή του ΑΕΠ είναι ένας σταθμισμένος μέσος όρος απαντήσεων σε επιλεγμένες ερωτήσεις που απευθύνονται σε επιχειρήσεις και σε καταναλωτές και σκοπό έχουν να προσδιορίσουν το οικονομικό κλίμα.
H Focus Economics στις νέες της εκτιμήσεις για την ελληνική οικονομία για το μήνα Μάρτιο (Consensus Forecasts – Greece, April 2024), αναφέρει ότι η ελληνική οικονομία μεγεθύνθηκε δειλά σε όρους τριμηνιαίας μεταβολής το 4ο τρίμηνο μετά από συρρίκνωση το 3ο τρίμηνο. Η ανάκαμψη οφείλεται στην ανάκαμψη των εξαγωγών και των ιδιωτικών και δημόσιων δαπανών.
Η ισχυρή τουριστική δραστηριότητα και η αγορά εργασίας πιθανώς στήριξαν τη βελτίωση. Στον αντίποδα, οι επενδύσεις συρρικνώθηκαν λόγω των αυστηρότερων συνθηκών χρηματοδότησης. Περνώντας στο πρώτο τρίμηνο, η Focus Economics αναμένει ότι η αύξηση του ΑΕΠ θα επιταχυνθεί περαιτέρω και τα διαθέσιμα στοιχεία φαίνεται να υποστηρίζουν αυτήν την πρόβλεψη. Το οικονομικό κλίμα ενισχύθηκε τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο σε σχέση με το 4ο τρίμηνο χάρη στην καλύτερη πορεία στον κατασκευαστικό και το βιομηχανικό τομέα.
Επιπλέον, στο ίδιο δίμηνο, ο δείκτης PMI του τομέα της μεταποίησης αυξήθηκε αισθητά, φθάνοντας σε υψηλό διετίας τον Φεβρουάριο. Επιπλέον, τον Ιανουάριο, το ποσοστό ανεργίας διαμορφώθηκε κάτω από το επίπεδο του 4ου τριμήνου και ο πληθωρισμός αμβλύνθηκε τους δύο πρώτους μήνες του έτους, γεγονός που προοιωνίζεται θετικά για την κατανάλωση των νοικοκυριών.
Παρακάτω ο Πίνακας 2 παρουσιάζει τις εκτιμήσεις διαφόρων οργανισμών, τραπεζών και οίκων αξιολόγησης για το ρυθμό μεγέθυνσης της ελληνικής οικονομίας το 2024 και το 2025, όπως παρουσιάζονται από τη Focus Economics στις εκτιμήσεις της, του Φεβρουαρίου 2024 και του Μαρτίου 2024.
Με βάση το μέσο όρο των εκτιμήσεων των διαφόρων οργανισμών, προκύπτει ότι ο εκτιμώμενος ρυθμός μεγέθυνσης του ΑΕΠ για το 2024 θα είναι περίπου στο 2,0%
(ελαφρώς δηλαδή κάτω από το 2,1% που αναμενόταν πριν ένα μήνα) και για το 2025 της τάξης του 2,3%.
Αντίστοιχα, ο Πίνακας 3 παρουσιάζει τις εκτιμήσεις διαφόρων οργανισμών για το ύψος του πληθωρισμού στην ελληνική οικονομία το 2024 και το 2025, όπως παρουσιάζονται από τη Focus Economics στις εκτιμήσεις της του Φεβρουαρίου 2024 και του Μαρτίου 2024.
Ο εναρμονισμένος πληθωρισμός υποχώρησε στο 3,1% τον Φεβρουάριο από 3,2% τον Ιανουάριο, λόγω των ασθενέστερων πιέσεων στις τιμές των τροφίμων. Ο πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, καθώς η επίδραση των προηγούμενων αυξήσεων των επιτοκίων φιλτράρεται στην οικονομία.
Ωστόσο, ο πληθωρισμός προβλέπεται ότι θα συνεχίσει να βρίσκεται κατά μέσο όρο ελαφρώς πάνω από τον στόχο της ΕΚΤ για 2,0%. Οι σημαντικά αυξημένες τιμές των εμπορευμάτων συνιστούν έναν σημαντικό κίνδυνο. Η Focus Economics εκτιμά ότι ο πληθωρισμός θα είναι της τάξης του 2,5% το 2024, και 2,0% το 2025.
Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του
Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του
Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Βάση Δεδομένων για Οικονομικές Προβλέψεις
Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής),
Συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά με ομάδα ερευνητών
Latest News
Τα τρία σενάρια για το παγκόσμιο ΑΕΠ μετά την εκλογή Τραμπ
Σύμφωνα με την Oxford Economics βραχυπρόθεσμα η νίκη του Ντόναλντ Τραμπ υποδηλώνει την πιθανότητα δημοσιονομικών κινήτρων που θα δώσουν μικρή ώθηση στο ΑΕΠ
Οι 5 προτεραιότητες του νέου οργανισμού του ΟΠΑ
Ο νέος Οργανισμός του ΟΠΑ έρχεται να αντικαταστήσει τον παλαιότερο που ίσχυε από το 1996
Φορολογικές Μεταρρυθμίσεις και Οικονομική Ανάπτυξη: Η καθιέρωση μια νέας Στρατηγικής
Η Ελλάδα αποτελεί ένα νέο παράδειγμα στο οποίο μελετάται η σχέση μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης και φορολογικής πολιτικής
Στην 62η θέση παγκοσμίως στην ερευνητική δραστηριότητα το ΕΚΠΑ
Το ΕΚΠΑ ανέβηκε 30 θέσεις στη διεθνή ερευνητική κατάταξη Πανεπιστημίων AD Scientific Index World Top Universities Ranking 2024-2025
Τα αχνά σημάδια ανάκαμψης του δανεισμού – Οι εκτιμήσεις της Oxford Economics για τα επιτόκια
Αν η ΕΚΤ καθυστερήσει τον κύκλο χαλάρωσης η πιστωτική ανάπτυξη θα περιοριστεί, λέει η Oxford Economics
Με «ΑΡΙΣΤΑ» σε όλα τα Κριτήρια Αξιολόγησης πιστοποιήθηκε το ΕΚΠΑ
Για πρώτη φορά το ΕΚΠΑ πιστοποιήθηκε με «Άριστα» σε όλα τα κριτήρια που συνιστούν το πλαίσιο αξιολόγησης
Πού θα είναι το ΑΕΠ και ο πληθωρισμός το 2025-2026; - 22 οίκοι προβλέπουν την ελληνική οικονομία
Τις εκτιμήσεις οργανισμών, τραπεζών και οίκων αξιολόγησης για την ελληνική οικονομία το 2026 παρουσιάζει για πρώτη φορά η Focus Economics
Με 114 εταιρείες και περισσότερους από 800 φοιτητές οι Ημέρες Καριέρας του ΟΠΑ
Το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ) πραγματοποίησε με μεγάλη επιτυχία τις Ημέρες Καριέρας 2024 - Τι δηλώνει στον ΟΤ ο πρύτανης
Γιώργος Μπάλτας: Πώς το διαδίκτυο και τα social media επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά
Ο Γιώργος Μπάλτας είναι καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδάκτωρ της Σχολής Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου του Warwick της Αγγλίας.