Αφυπνίσεις ηφαιστείων, σεισμοί, ανεμοστρόβιλοι, χιονοθύελλες, πλημμύρες και βέβαια ξηρασίες και ερημοποίηση… Ουδέποτε η Ισπανία είχε βιώσει τόσα ακραία καιρικά επεισόδια και φυσικές καταστροφές όσα τα τελευταία χρόνια.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες της χώρας της Ιβηρικής κατέβαλαν στους πελάτες τους αποζημιώσεις ύψους 545 εκατ. ευρώ το 2022, 23% υψηλότερες συγκριτικά με εκείνες του 2021.
Ισπανία: Η αφανής βιομηχανία που απογείωσε την οικονομία
Εξ αυτών 383 εκατ. ευρώ καταβλήθηκαν σε ιδιώτες ασφαλισμένους, 123 εκατ. ευρώ σε βιομηχανικές μονάδες που υπέστησαν καταστροφές και 36 εκατ. ευρώ σε εμπορικές επιχειρήσεις. Για να ανταποκριθούν στις συμβατικές τους υποχρεώσεις οι Ισπανοί ασφαλιστές βρήκαν στήριξη σε ένα κοινό ταμείο το οποίο διαχειρίζεται η Κοινοπραξία Ασφαλιστικών Αποζημιώσεων (CCS). Πρόκειται για ένα φορέα του κλάδου που βοηθά στην κατανομή και τον επιμερισμό των βαρών, έτσι ώστε να μην καταντούν αφόρητα και εξοντωτικά για μια ασφαλιστική εταιρεία.
Αύξηση των ακραίων επεισοδίων
Η CCS αναλαμβάνει να πληρώσει περίπου το 30% των αποζημιώσεων για φυσικές καταστροφές από υπερχείλιση ποταμών και πλημμυρικά επεισόδια, από σεισμούς, από ηφαιστειακές εκρήξεις, από κυκλώνες και πτώσεις μετεωριτών ή ακόμη και από έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως η εμφάνιση σαρωτικών ανέμων με ταχύτητα άνω των 120 χιλιομέτρων την ώρα.
Μέχρι στιγμής αυτός ο επιμερισμός του κινδύνου έχει λειτουργήσει καλά. Πόσο όμως θα αντέξει ακόμα; Ανησυχώντας για την αύξηση του αριθμού των ακραίων καιρικών φαινομένων που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή, οι ασφαλιστικές εταιρείες ζητούν αλλαγές των ισχυόντων κανόνων με νέα κατανομή του λογαριασμού της αποζημίωσης στους ασφαλισμένους πληγέντες από τις θεομηνίες.
«Πρέπει να επανεξετάσουμε τις δομές, τις προτεραιότητες και εν γένει τη ‘φιλοσοφία’ των ισπανικών ασφαλίσεων», δήλωσε ο Μιρανσού Ντελ Βάλε Σαν, γενικός γραμματέας της Ένωσης Unespa, που εκπροσωπεί τον ισπανικό ασφαλιστικό κλάδο. Η Unespa ζητεί να αναλυθεί και να καταγραφεί εξ αρχής η τρέχουσα κατάσταση των κλιματικών γεγονότων», προκειμένου «το σύστημα να προσαρμοστεί και να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα».
Ασφαλιστικό «αμορτισέρ»
«Μέχρι στιγμής η Κοινοπραξία Ασφαλιστικών Αποζημιώσεων λειτουργεί όπως το αμορτισέρ στις αναρτήσεις των αυτοκινήτων, εξουδετερώνει τους κραδασμούς», γράφει η ανταποκρίτρια της «Les Echos» στη Μαδρίτη Σεσίλ Τιμπό.
Η Κοινοπραξία που ιδρύθηκε το 1954 χρηματοδοτείται από μερίδιο που παρακρατείται από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια των πελατών των εταιρειών. Η πηγή αυτή της εξασφαλίζει ετήσια έσοδα που κυμαίνονται από 600 έως 700 εκατ. ευρώ. Διαθέτει επίσης η CCS αποθεματικό 15 δισ. ευρώ και αυτή η οικονομική άνεση που διαθέτει της επιτρέπει να παρέχει ουσιαστική στήριξη στις εταιρείες του κλάδου σε έκτακτα γεγονότα.
Ζητούν αύξηση των καλύψεων
Ωστόσο η αύξηση του αριθμού των θεομηνιών και κατά συνέπεια των καλυπτόμενων ζημιών καθιστά, κατά τους ασφαλιστές, απαραίτητη και την αύξηση της κάλυψης των αποζημιώσεων σε ασφαλισμένους που πέφτουν θύματα φυσικών καταστροφών στο 50% της ζημιάς αντί του σημερινού 30%.
Η Unespa ζητεί επίσης να επεκταθούν οι περιπτώσεις που καλύπτονται από την CCS, ώστε να συμπεριληφθούν αποζημιώσεις από ζημιές που προκαλούν καταρρακτώδεις βροχοπτώσεις άνω των 70 λίτρων την ώρα ανά τετραγωνικό μέτρο και επίσης ζημιές από μεγάλες καταιγίδες.
Έχουν κατά νου οι ιθύνοντες των ισπανικών ασφαλιστικών εταιρειών την σφοδρή κακοκαιρία «Φιλουμένα», που με τις χιονοπτώσεις και τους παγετούς της παρέλυσε μεγάλο μέρος της χώρας τον Ιανουάριο του 2021 και ανάγκασε τις εταιρείες να χορηγήσουν αποζημιώσεις ύψους 160 εκατ. ευρώ που δεν καλύπτονταν από την Κοινοπραξία. «Είναι προφανές ότι η αμοιβαιοποίηση των δαπανών έχει ακόμα μεγάλα κενά», διαπιστώνει στέλεχος μεγάλου ισπανικού ασφαλιστικού ομίλου.
Latest News
Αλλαγή ευρωπαϊκής πολιτικής για τις αμυντικές δαπάνες - Τι θα γίνει με τα Ταμεία Συνοχής
Η αλλαγή για τις αμυντικές δαπάνες θα αφορά περίπου το ένα τρίτο του προϋπολογισμού της ΕΕ από το 2021 έως το 2027 - Δεξαμενή τα Ταμεία Συνοχής
Αναζωπυρώνεται το ενδιαφέρον για deals στις αερομεταφορές της Ευρώπης
Καταλύτης η τελική συμφωνία της Lufthansa με τη Ρώμη για αγορά του 41% της ΙΤΑ (πρώην Alitalia)
Νέες επιθέσεις στην Ερυθρά θάλασσα απο τους αντάρτες Χούθι
Αναφέρθηκαν εκρήξεις σε εμπορικό πλοίο 80 ναυτικά μιλια νότια της Χοντέιτα στην Ερυθρά θάλασσα λέει βρετανική υπηρεσία
Η Ευρώπη πρέπει να προετοιμαστεί για νέο εμπορικό πόλεμο με τις ΗΠΑ, λένε αξιωματούχοι της ΕΚΤ
«Μια αλλαγή στην ισοτιμία θα έκανε δυσκολότερο για την ΕΚΤ να φτάσει στον στόχο της για πληθωρισμό 2%»
Αργεντινή: O πληθωρισμός πέφτει αλλά έχει μειωθεί και η κατανάλωση
O πληθωρισμός στην Αργεντινή μπορει να μειώθηκε σε μηνιαία βάση τον Οκτώβριο στο 3,0%, από 3,5% το Σεπτέμβριο αλλα παραμένει στο... 209%
Η απεργία στη Boeing «προσγείωσε ανώμαλα» τις παραδόσεις Οκτωβρίου
Παρά τη λήξη της απεργίας στη Boeing, θα περάσουν αρκετές εβδομάδες μέχρι να ξεκινήσει πλήρως η παραγωγή αεροσκαφών
Ο Τραμπ θα «φρενάρει» τις μειώσεις επιτοκίων; - Τι εκτιμά πρώην στέλεχος της Fed
Οι αγορές ίσως έχουν δίκιο να προβλέπουν λιγότερες από 4 μειώσεις στα επιτόκια της Fed σε σχέση με αυτό που προβλεπόταν προηγουμένως
Αποκλειστικό WSJ: «Εκτός κούρσας» για την κυβέρνηση Τραμπ ο επενδυτής Τζον Πόλσον
Ο επενδυτής λέει ότι οι «σύνθετες οικονομικές του υποχρεώσεις» θα τον εμπόδιζαν να ενταχθει στην κυβέρνηση Τραμπ
H Pfizer διερευνά το ενδεχόμενο πώλησης μονάδας με νοσοκομειακά φάρμακα
Η μονάδα της Pfizer «παράγει» επί του παρόντος σχεδόν 500 εκατομμύρια δολάρια κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων
Συμβιβαστικός ελιγμός της Meta στην Ευρώπη - Μειώνει τις διαφημίσεις σε Facebook και Instagram
Προσπάθεια κατευνασμού των ρυθμιστικών αρχών της ΕΕ απο τη Meta - Μειώνει τις διαφημίσεις σε Facebook και Instagram