Τις εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες ωστόσο στέκονται όρθιες συνεισφέροντας τα μέγιστα στην ελληνική οικονομία, μέσα σε ένα αντίξοο περιβάλλον, κατέδειξαν στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου της ΕΣΕΕ «Future of Retail 2024».
Υψηλά επιτόκια, υψηλές τιμές, γεωοικονομικοί κατακερματισμοί κα εμπορικοί πόλεμοι θέτουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο πρέπει να λειτουργήσει το λιανεμπόριο.
Future of Retail 2024: Το world class Συνέδριο της ΕΣΕΕ για το Λιανικό Εμπόριο
Πάνω από 140.000 επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο με τον κύκλο εργασιών το 2023 να ανέρχεται σε 56,2 δισ. ευρώ (+3,8% σε σχέση με το 2022), σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο Χαράλαμπος Αράχωβας, Συντονιστής Τμήματος Οικονομικής Ανάλυσης ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ.
Περίπου 1 στα 8 ευρώ που κυκλοφορεί στην ελληνική οικονομία προέρχεται από το λιανικό εμπόριο αλλά σύμφωνα με τον δείκτη όγκου λιανικού εμπορίου υποχώρησε κατά 3,3% το 2023, γεγονός που καταδεικνύει την έντονη επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στην «καρδιά» της ελληνικής οικονομίας.
Το λιανικό εμπόριο συμβάλλει στη συνολική απασχόληση της ελληνικής οικονομίας κατά 11,6% (493.000 θέσεις εργασίας), συμμετέχει κατά 18,8% στον συνολικό αριθμό εργοδοτών. Σήμερα σε κάθε εργοδότη στο λιανικό εμπόριο αντιστοιχούν 5,6 μισθωτοί εργαζόμενοι από 4,3 το 2009.
Την ίδια στιγμή, καταγράφεται καθίζηση των αυτοαπασχολούμενων οι οποίοι έχουν μειωθεί 48,1% από το 2004 με τους κραδασμούς που προκάλεσε η υπερδεκαετής κρίση από την οποία διήλθε η χώρα μας να αφήνουν το αποτύπωμά τους ακόμα και σήμερα.
Μάχη επιβίωσης
« Οι ΜμΕ προσπαθούν να βρουν σημείο ισορροπίας ανάμεσα στην επιβίωση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό, προτεραιότητα δίνουν στο πρώτο», επεσήμανε ο Μανώλης Μανιούδης, Οικονομικός Αναλυτής (PhD & Postdoc) και Συντονιστής Τμήματος Οικονομικής Ανάπτυξης.
Η διαχείριση των ανατιμήσεων, οι οικονομικές υποχρεώσεις και η ρευστότητα αποτελούν τις επείγουσες προτεραιότητες των ΜμΕ με όλα τα υπόλοιπα να περνούν σε δεύτερη μοίρα.
Κόψαμε μαχαίρι την αγορά ρούχων
Το 2022 το μερίδιο της συνολικής δαπάνης για αγορά ειδών ένδυσης είναι το χαμηλότερο των τελευταίων ετών (3,3%), με εξαίρεση το πανδημικό 2020. Βάσει στοιχείων που παρουσίασε η Ελισάβετ Σαλπέα, Συντονίστρια Τμήματος Ερευνών ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, 6 στους 10 πραγματοποιούν αγορές μέσω e-shop με τους καταναλωτές να κοιτούν κυρίως τιμή και ποιότητα πριν αποφασίσουν να βάλουν το χέρι στην τσέπη.
Όνειρο θερινής νυκτός η πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση
Οι κυριότερες πηγές χρηματοδότησης των ΜμΕ είναι τα κεφάλαια της επιχείρησης, τα προσωπικά κεφάλαια των ιδιοκτητών και λιγότερο ο τραπεζικός δανεισμός και τα χρηματοδοτικά προγράμματα. Παράλληλα, η σταθερή πάγια δαπάνη το 2022-2023 αυξήθηκε κατά 24,1% σε σχέση με το περασμένο έτος με τις επιχειρήσεις να καλούνται να λειτουργήσουν μέσα σε ένα περιβάλλον όπου τα έξοδα εκτινάσσονται και τα έσοδα ναι μεν αυξάνονται αλλά η άνοδος αυτή αποδίδεται κατά βάση στις ανατιμήσεις και όχι στην αύξηση της ζήτησης.
« Σε ευρωπαϊκό επίπεδο γίνονται προσπάθειες να χαρτογραφήσουμε την επίδραση του λιανικού εμπορίου στην οικονομία, το εμπόριο χρειάζεται εργαλεία και πολιτικές για να γίνει συμπεριληπτικό στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού», επεσήμανε η Μιλένα Παναγιωτοπούλου, Επικεφαλής Δημοσίων Υποθέσεων της ΕΕ.
Latest News
«Συναγερμός» στις τράπεζες για τα επιτόκια – Τρέχουν να μαζέψουν κόστη
Ποια στρατηγική ακολουθούν οι τράπεζες ενόψει μείωσης των επιτοκίων από την ΕΚΤ – Τι δείχνουν τα στοιχεία εννεαμήνου
ΔΕΗ: Πρόσω ολοταχώς για EBITDA 2 δισ. το 2025 – Τι σηματοδοτεί ο διπλασιασμός των επενδύσεων
Η ΔΕΗ σύμφωνα με τον πρόεδρο και CEO Γιώργο Στάσση θα κλείσει το 2024 με EBITDA 1,8 δισ. ευρώ – Ο νέος πήχης για την τριετία 2025 -2027
Αναταράξεις… - Πώς θωρακίζονται οι επιχειρήσεις ενόψει Τραμπ
Προβληματισμός και ανησυχία στις επιχειρήσεις – Τι μέτρα λαμβάνουν, πώς αλλάζουν τα business plan
Όλα τα λεφτά στην Black Friday - Μέχρι τότε η αγορά μπαίνει στον... πάγο
Τι έχει διαπιστώσει η αγορά για το διάστημα προ Black Friday - Οι στόχοι του εμπορικού κόσμου - Τι είπε ο Σταύρος Καφούνης (Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών) στον ΟΤ
Πόσα κερδίζει το σύστημα e-food στην Ελλάδα – Οι χιλιάδες αιτήσεις από διανομείς
Άλμα εσόδων για τη Go Delivery στα 59,54 εκατ. – Σχεδόν 26 εκατ. ο τζίρος της DMart Greece - Στα 163,8 εκατ. οι πωλήσεις της e-food
Ελληνικά φάρμακα στη Μέση Ανατολή - Η Elpen ιδρύει θυγατρική στo Ντουμπάι
Η ELPEN, διευρύνει τη δραστηριότητά της στο εξωτερικό σε μια από τις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές υγειονομικής περίθαλψης
Cenergy: Νέα γραμμή παραγωγής στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Η επένδυση της Σωληνουργεία Κορίνθου αυξάνει την ευελιξία στον σχεδιασμό και μειώνει τους χρόνους παράδοσης για σωλήνες χάλυβα υψηλής ποιότητας
ΔΕΗ: Έκρηξη στα 1,35 δισ. τα EBITDA και εκτόξευση επενδύσεων στα 1,6 δισ. το εννεάμηνο 2024
«Επιβεβαιώσουμε τον στόχο για EBITDA €1,8 δισ και καθαρά κέρδη €0,35 δισ για το 2024», δήλωσε ο CEO της ΔΕΗ, Γεώργιος Στάσσης
Η Revoil συμμετείχε στο ΑTHEX Small Cap Conference 2024
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης τα στελέχη της Revoil είχαν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν πολλές συναντήσεις
Lamda: Αύξηση 155% στα EBITDA – 1 δισ. οι εισπράξεις από πωλήσεις ακινήτων στο Ελληνικό
Νέο ιστορικό ρεκόρ κερδών EBITDA για τη Lamda στα τέσσερα Εμπορικά Κέντρα σε λειτουργία, αυξημένα 7% έναντι του 2023