![Νίκος Ταχιάος: «Ανάγκη για νέο μοντέλο χρηματοδότησης των μεγάλων έργων»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/taxiaos.png)
Την ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί τo πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων (ΣΔΙΤ), δεδομένων των φιλόδοξων δημοσιονομικών στόχων που πρέπει να πετύχει η χώρα, υποστηρίζει με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος.
Όπως ανέφερε, «ως κοινωνία, οφείλουμε να καταλάβουμε κάποτε πως τα έργα ΣΔΙΤ περιλαμβάνουν και κάποια -λελογισμένη- επιβάρυνση του χρήστη».
Ο μέχρι τώρα προγραμματισμός προβλέπει εκατομμύρια ευρώ από τα κρατικά ταμεία για τη χρηματοδότηση έργων που εκτείνονται από οδικούς άξονες, φοιτητικές εστίες και πολιτιστικά κέντρα έως αστυνομικά/ δικαστικά μέγαρα και σχολεία. Υπενθυμίζεται ότι το υφιστάμενο πρόγραμμα προβλέπει την υλοποίηση 40 έργων ΣΔΙΤ, όπου οι εμπλεκόμενοι φορείς -δημόσιο, ιδιωτικές εταιρείες, τραπεζικά ιδρύματα και ευρωπαϊκές αρχές- θα κινητοποιήσουν κεφάλαια ύψους περίπου 5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Εντός του 2023 συμβασιοποιήθηκαν 8 έργα ΣΔΙΤ. Έως σήμερα έχουν υπογραφεί 22 Συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικού κόστους επένδυσης περί τα 2,5 δισ. ευρώ. Επίσης, 43 εγκεκριμένα έργα ΣΔΙΤ επενδυτικού κόστους 6,3 δισ. ευρώ, βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία.
Πώς θα μεταμορφωθούν τα κτίρια των δημόσιων υπηρεσιών σε όλη τη χώρα
Ξεπερασμένο το μοντέλο των ΣΔΙΤ
Ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών, αφού αναγνώρισε την συμβολή των ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας, τόσο στη διαχείριση και τη συντήρηση των έργων, υπογράμμισε ότι «το μοντέλο ΣΔΙΤ είναι πεπερασμένο καθώς σε βάθος χρόνου επιβαρύνει τελικώς τα δημόσια ταμεία, γεγονός που θα πρέπει να συνυπολογιστεί με τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που αντιμετωπίζει ηχώρα μας».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η συνεισφορά των ΣΔΙΤ στην κατασκευή μεγάλων έργων είναι σημαντική, καθώς μέσω αυτών επιτυγχάνεται τόσο η κατασκευή όσο και η συντήρηση τους σε βάθος δεκαετιών, ωστόσο δεν αποτελούν ανεξάντλητο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Πλέον όμως, έχει αρχίσει να γίνεται εμφανής η ανάγκη να πληρώνει για την χρήση του έργου ό χρήστης και όχι ο Έλληνας φορολογούμενος μέσω του Προϋπολογισμού. Άλλωστε, η σύνδεση των έργων υποδομής με τον τραπεζικό δανεισμό που συνεπάγονται οι παραχωρήσεις έχει ως αποτέλεσμα την παράδοση τους στην ώρα τους, ενώ δε θα χάνεται χρόνος μεταξύ αναθέτουσας αρχής και αναδόχων σε διαμάχες που αφορούν τις καθυστερήσεις και τις αποζημιώσεις.
Για παράδειγμα, στον ΒΟΑΚ – υπενθυμίζεται ότι για το τμήμα Χανιά Ηράκλειο την προηγούμενη εβδομάδα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος- ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ξεπερνά τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη ο προϋπολογισμός της ΣΔΙΤ αγγίζει τα 350 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 90 εκατ. είναι εξασφαλισμένα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Επίσης, στον Fly Over της Θεσσαλονίκης ο οποίος θα συμβάλει στην επίλυση του κυκλοφοριακού της συμπρωτεύουσας, ο συνολικός προϋπολογισμός των περίπου 462 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου με ΣΔΙΤ .
Υπενθυμίζεται ότι οι 7 συμβάσεις ΣΔΙΤ που υπεγράφησαν εντός του 2023 είναι οι εξής:
Τρεις Συμβάσεις Οδικών Υποδομών:
* Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης
* Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη)
* Οδικός Άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου (Τμήμα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη)
Τρεις Συμβάσεις Ευρυζωνικών Υποδομών
* Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας σε 32 Περιφερειακές Ενότητες της Χώρας
Μία Σύμβαση Σιδηροδρομικών Υποδομών:
* Λειτουργία και Συντήρηση Μετρό Θεσσαλονίκης
Μία Σύμβαση Λιμενικών Υποδομών:
* Μαρίνα Ναυπλίου
Για το 2024 ο προγραμματισμός προβλέπει την υπογραφή συμβάσεων για τα εξής έργα :
Τέσσερις Συμβάσεις Ευρυζωνικών Υποδομών
* Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας σε 39 Περιφερειακές Ενότητες της Χώρας
Δύο Συμβάσεις Φοιτητικών Εστιών:
* Φοιτητικές Εστίες Πανεπιστημίου Κρήτης
* Φοιτητικές εστίες Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μία Σύμβαση Υποδομών Δημόσιας Διοίκησης
* Κτίριο Γενικής Γραμματείας Υποδομών
Μία Σύμβαση Σχολικών Υποδομών:
* 17 σχολικές υποδομές στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Μία Σύμβαση Οδοφωτισμού:
* Αναβάθμιση του Οδοφωτισμού στο Εθνικό και Επαρχιακό Δίκτυο της Περιφέρειας Ηπείρου.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Νέα Οδός: 45 ασφαλείς και προστατευόμενες θέσεις στάθμευσης βαρέων οχημάτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/nea-odos1-1-600x399.jpg)
Στις 45 οι προστατευόμενες θέσεις στάθμευσης βαρέων οχημάτων στη Νέα Οδό
Τι είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας
![ΤΑΙΠΕΔ: Διαγωνισμός για τα έργα αποκατάστασης στο λιμάνι του Βόλου](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/volos-port-yachts-rentals-600x302.jpg)
Διαγωνισμός για τα έργα αποκατάστασης στο λιμάνι του Βόλου - Τι αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ
Τι είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης
![Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat): Στόχος για το 2026 τα 2,5 δισ. σε κύκλο εργασιών και 5 με 7 δις ανεκτέλεστο](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/04/ot_exarchou-600x422.png)
Εξάρχου (Intrakat): «Χτίζουμε ισχυρό όμιλο με 2,5 δισ. τζίρο το 2026 και 5 έως 7 δισ. ανεκτέλεστο στην 5ετία»
Ο αντιπρόεδρος και CEO της Intrakat Αλέξανδρος Εξάρχου τόνισε στη ΓΣ των μετόχων τη σημασία της ανάπτυξης του ομίλου στις ΑΠΕ και τα έργα ΣΔΙΤ
![Υπουργείο Υποδομών: Νέα έργα αναβάθμισης κτιριακών υποδομών Παιδείας, Υγείας και Δικαιοσύνης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/03/201306110829409060.jpg)
Νέα έργα αναβάθμισης κτιριακών υποδομών Παιδείας, Υγείας και Δικαιοσύνης
Ποιους διαγωνισμούς και ώριμα έργα σε κτιριακές υποδομές συνολικής αξίας άνω των 68 εκατ. ευρώ, δρομολογεί το Υπουργείο Υποδομών
![Αθηνών – Θεσσαλονίκης: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω ασφαλτόστρωσης στον Α/Κ Οινοφύτων](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/asfaltos-600x401.jpg)
Αθηνών – Θεσσαλονίκης: Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις λόγω ασφαλτόστρωσης στον Α/Κ Οινοφύτων
Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών - Θεσσαλονίκης λόγω εκτέλεσης ασφαλτικών εργασιών στο ύψος των Οινοφύτων
![Thess INTEC: Πέφτει η σπορά για το πάρκο καινοτομίας με επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/thessintec-the-vision-image-mapping-600x290.jpg)
Πέφτει η σπορά για το πάρκο καινοτομίας Thess INTEC με επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ
Τα επενδυτικά κεφάλαια από το Ισραήλ και η «επανάσταση» καινοτομίας στην οποία στοχεύει το Thess INTEC
![Αττική Οδός: Στο Ελεγκτικό Συνέδριο εστάλη από το ΤΑΙΠΕΔ ο φάκελος του διαγωνισμού](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/01/attiki-odos-600x375.png)
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η «Αττική Οδός» - Η πρώτη «στάση» στο ταξίδι… για τον νέο παραχωρησιούχο
Η «Αττική Οδός», έχει πολύ δρόμο για να αλλάξει χέρια με πρώτη στάση το Ελεγκτικό Συνέδριο όπου θα διενεργήσει τον προσυμβατικό έλεγχο
![Σταϊκούρας: Το νέο δίκτυο ύδρευσης σε Άρτα, Πρέβεζα, Λευκάδα και Αιτωλοακαρνανία θα εξυπηρετεί 150.000 κατοίκους](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/1-600x400.jpg)
Σταϊκούρας: Το νέο δίκτυο ύδρευσης σε Άρτα, Πρέβεζα, Λευκάδα και Αιτωλοακαρνανία θα εξυπηρετεί 150.000 κατοίκους
Ο Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε πως αποτελεί μια από τις καίριες παρεμβάσεις της κυβέρνησης για την κάλυψη αναγκών ύδρευσης
![Μετρό Θεσσαλονίκης: Το σχέδιο λειτουργίας – Το κόστος του εισιτηρίου, οι διαδρομές και οι επεκτάσεις](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/06/thess-metro-600x400-1.jpg)
«Μαρσάρει» το μετρό Θεσσαλονίκης - Το κόστος του εισιτηρίου, οι διαδρομές και οι επεκτάσεις
Αγώνας δρόμου για να λειτουργήσει η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέμβριο
![ΑΒΑΞ: Αναλαμβάνει έργο 82 εκατ. δολαρίων στο Ιράκ – Θα κατασκευάσει μονάδα ηλεκτροπαραγωγής](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Bismayah-600x338.jpg)
Η ΑΒΑΞ αναλαμβάνει έργο 82 εκατ. δολαρίων στο Ιράκ - Θα κατασκευάσει μονάδα ηλεκτροπαραγωγής
Eπεκτείνεται ο όμιλος ΑΒΑΞ - H κατασκευή θα διαρκέσει 12 μήνες και αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα